توجه ویژه به کاهش مصرف سوخت در فناوری جدید کامیون‌ها
کامیون‌ها با فناوری پلوتون با هم صحبت می‌کنند
تحقیقات زیادی در خصوص اثرات احتمالی کامیون‌ها و حرکت آن‌ها به‌صورت گروهی صورت گرفته است. این نوع حرکت از نظر میزان مصرف سوخت کارایی بیشتری دارد؛ می‌تواند ایمن‌تر باشد و حتی راحتی بیشتری برای رانندگان فراهم کند. حالا قرار است که شاهد حرکت آن‌ها در اتوبان‌های شهرهای بزرگ باشیم. شرکت‌های Peloton Technology و Omnitracks قرارداد جدیدی را به امضاء رساندند تا فناوری پلاتونینگ را امسال عرضه کنند.

شرکت Peloton به‌زودی پیش‌سفارش‌های سیستم پلاتونینگ یا همان سیستم گروهی کامیون Class 8 را آغاز می‌کند. سیستم پلاتونینگ به‌ این‌صورت است که کامیون‌ها به‌صورت دسته‌ای و پشت سر هم حرکت می‌کنند. دو کامیون در این سیستم از ارتباطات V2V و رادار استفاده می‌کنند و یکی از آن‌ها در جلو و دیگری پشت سر آن حرکت می‌کند. این سیستم مشابه سیستم کروز کنترل مبتنی بر رادار است. کامیون‌ها در این روش این قابلیت را دارند که اطلاعات مکانی و رانندگی را به اشتراک بگذارند.

البته در این سیستم شاهد رانندگی کامیون‌ها بدون نیاز به راننده نیستیم چون اصلا فناوری مورد بحث؛ خودران نیست. هم‌چنان راننده پشت فرمان است و کنترل کامیون را به‌طور کامل در اختیار دارد و باید همه هوش و حواسش به مسیر پیش رو باشد. این سیستم مشابه کنترل کروز انطباقی با ترمز خودکار در شرایط اضطراری کار می‌کند. ولی لایه V2V باعث می‌شود سیستم ترمز خودکار کامیون پشت سر در عرض یک دهم ثانیه از فعال شدن ترمز در کامیون جلویی؛ فعال شود. به‌گفته Peloton Technology؛ این نوع تعامل تعریف SAE برای خودران Level 1 را برآورده می‌کند.

مطلب پیشنهادی

خودران جدید نیسان ماه آینده وارد ژاپن می‌شود
سرنا و سیستم هوشمند تشخیص فاصله با خودروی جلویی

فعلا گروهان کامیون‌ها به دو وسیله محدود است برای همین تا مدت‌ها خبری از تعداد زیادی کامیون که پشت سر هم حرکت می‌کنند؛ نخواهد بود. هم‌چنین؛ سیستم مبتنی بر ابر باعث محدود شدن استفاده از دسته کامیون‌ها در جاده‌های ویژه‌ای می‌شود که همه شرایط ایمنی رانندگی در آن‌ها لحاظ شده است. البته؛ همانند تمام سیستم‌های نیمه خودرانی که این روزها در اختیار است؛ در صورت پیچیده شدن اوضاع؛ انسان وارد عمل می‌شود تا از بروز وقایع ناگوار جلوگیری کند.

طبق محاسباتی که Peloton Technology انجام داده؛‌ مهم‌ترین فایده این سیستم بهینه شدن مصرف سوخت است. از نظر سوخت مصرفی؛ کامیونی که در جلو حرکت می‌کند حدود 4.5 درصد و کامیونی که پشت سر آن حرکت می‌کند حدود 10 درصد کاهش مصرف سوخت خواهند داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟