روشی نوین برای افزایش طول عمر باتری
بازیابی انرژی از دست رفته با یک قاب گوشی تلفن همراه
این روزها حفظ محیط زیست به یکی از دغدغه‎های اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است. برخی شرکت‌ها محصولاتی تولید می‎کنند که شامل مواد پایداری هستند در حالی که برخی دیگر در حال تلاش برای حذف ردپای اثر کربن به جا مانده از محصولات خود هستند. در این میان یک شرکت است که با بازیافت انرژی از دست رفته در زمان تبادل امواج بین فرستنده و گیرنده موبایل، یک فناوری زیست محیطی را خلق کرده است.

نیکولا لبز نام شرکت پشت پرده یک قاب تلفن همراه است که با دریافت انرژی حاصل از امواج رادیویی (RF) بی استفاده که توسط خود تلفن همراه ارسال می‎شود و تبدیل آن به انرژی الکتریکی که توسط باتری استفاده می‎شود، عمر باتری تلفن‎های هوشمند را افزایش می‎دهد.

ویل زل، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران نیکولا لبز می‎گوید: «وقتی شما از تلفن خود استفاده می‎کنید، چه از طریق روتر وای‎فای یا دکل‎های اپراتور موبایل، آنتن آن به طور مداوم مشغول تبادل اطلاعات است. ماهیت این امواج به این شکل است که در همه جهات منتشر می‎شوند، می‎توان آن‌ها را به شکل توپ‎هایی تصور کرد که از آنتن به همه سمتی پرتاب می‎شوند. چیزی که در نهایت اتفاق می‎افتد مقدار زیادی انرژی از دست رفته است که در محیط پراکنده می‎شود، چرا که تنها بخش کوچکی از آن مورد نیاز است.»

پس از رونمایی یک نمونه اولیه کاربردی از این فناوری در سایت تک‌کرانچ، این شركت برای معرفی همگانی آن یک کمپین در سایت کیک استارتر راهاندازی کرد. بعد از همکاری نیکولا لبز با یک استاد پژوهش دانشگاه ایالاتی اوهایو به نام دکتر چی‎چه‎چن این شركت این توانایی را بدست آورد تا این تلفن را به بازار عرضه کند. چن مخترع اصلی این فناوری است که این امکان را برای انرژی‎های از دست رفته فراهم می‎کند تا به وسیله برداشت آن توسط یک برد مدار چاپی موجود در قاب تلفن دوباره قابل استفاده باشد.

این قاب نه تنها با کند کردن نرخ دشارژ عمر باتری تلفن شما را افزایش می‎دهد، بلکه این کار را بدون لطمه زدن به کیفیت امواج رادیویی انجام می‎دهد. زل و چن معتقدند که این توازن، از اولويت‎های اصلی آن‌ها است. وقتی شما از تلفن خود برای برقراری تماس تلفنی استفاده نمی‎کنید. برای مثال، وقتی در تونل مترو هستید كه سیگنالی در آن وجود ندارد، یا وقتی تلفن شما در وضعیت پرواز (airplane) قرار دارد، زمانی است که این قاب کاربرد پیدا می‎کند. تلفن شما همچنان در حال انتشار انرژی است اما بی جهت باتری شما را مصرف نخواهد کرد. نیکولا لبز برای تولید این محصول برنده جایزه انرژی پاک نیز شده است. چن می‎گوید: «اگر شما بتوانيد 25 تا 30 درصد انرژی یک تلفن را ذخيره کنید، کار بزرگی را انجام داده‌اید.»

فلاویو لوباتو، یکی از شرکای شرکت IKOVE که پشتیبانی مالی این پروژه را برعهده داشته می‎گوید: «این یک راه حل هوشمندانه برای برطرف کردن یک مشکل است.» گروه زل، چن و لوباتو در یک رستوران در منهتن نحوه کار نمونه اولیه این تلفن را به نمایش گذاشتند که شامل یک قاب تلفن مشکی رنگ بود که نمی‎شد مدار به کار رفته در داخل آن را دید. این نمونه اولیه به نمایش درآمده در واقع دومین نمونه بود. اولین نمونه تنها یک مدار الکترونیکی قابل مشاهده زمخت بود که پشت تلفن نصب شده بود. بعد از اینکه نیکولا لبز سرمایه مورد نیاز برای این پروژه را دریافت کرد به پیشنهاد چن این مدار داخل یک قاب قرار گرفت.

در حال حاضر این شركت با در اختیار گذاشتن این نمونه اولیه به مردم مشغول انجام آزمايشات ثانویه روی آن است. از آنجا که زل در یک محیط روستایی زندگی می‎کند و لوباتو در شهر سکونت دارد، آنها امیدوارند بتوانند کاربران بیشتری را برای آزمایش این محصول در محیط‎های مختلف پیدا کنند.

با توجه به اینکه این محصول مراحل پیشرفته آزمايش خود را پشت سر می‎گذارد، کمی‎ عجيب به نظر می‎رسد که این گروه چرا حالا به فکر راه اندازی کمپین کیک استارتر افتاده‎اند. زل می‎گوید: «این کار برای معرفی محصول و نام تجاری ما انجام شده است. این روشی برای بدست آوردن اعتبار در بازار است.»

در حالی که این گروه آماده می‎شود تا قاب‎های خود را برای مدل‎های آی‎فون 6 و گلکسی اس 6 روانه بازار کند، آنها مطمئن هستند که می‎توانند یک راه حل برای به کار گیری انرژی هر وسیله‎ای که سیگنال‎های رادیویی از خود منتشر می‎کند را نیز پیدا کنند. شاید روزی ساعت‎های هوشمند، تبلت‎ها و فناوری‎های پوشیدنی بتوانند از این نوآوري استفاده کنند. زل می‎گوید هدف آنها این است که محصولاتی تولید کنند که به شما اين امکان را می‎دهد در حال حرکت برق مورد نیاز دستگاه خود را تامین کنید. هر یک از این محصولات ممکن است به 18 تا 24 ماه زمان نیاز داشته باشند تا وارد بازار شوند. زل می‎گوید: «تصور کنید چیزی شبیه به یک روتر وای فای کوچک هوشمند به جای متصل شدن به دیوار درون لباس شما باشد که می‎تواند در طول شب تلفن شما را شارژ کند.»
ایده تولید برق مصرفی به شیوه دیگری درون یک اتومبیل در حال ساخته شدن است. او ادامه می‎دهد: « هدف نهایی ما این است که بتوانيم این فناوری را درون هر دستگاهی که ممکن باشد (به ویژه دستگاه‎های هوشمند سازی منازل) قرار دهیم.»

با دو ثبت اختراع موقت (یکی برای طراحی و دیگری برای مالکیت معنوی)، این قاب ارزش توجه کردن را دارد و شرکت‎های دیگر کم کم متوجه این موضوع خواهند شد. طبق گفته زل، سامسونگ و ال‎جی قبلا به این موضوع پی برده‎اند. نیکولا لبز قصد دارد علاوه بر محصولات اختصاصی خود با این تولیدکنندگان نیز همکاری کند. اما وقتی از آنها پرسیده شد که آیا حاضرید با سازندگان قاب تلفن برای تولید اینگونه از قاب‎ها در سبک‎های گوناگون همکاری کنید، پاسخ آنها کمی‎ محتاتانه بود. زل می‎گوید: «ما یک شرکت تولید قاب تلفن نیستیم، شرکت ما تولیدکننده انرژی الکتریکی بی‎سیم است.»

برای افرادی که تصور می‎کنند ایده قاب باتری تجدید پذیر راه حل رفع همه مشکلات دنیای مدرن امروزی است، چن که خود جادوگر پشت این اختراع است معتقد است که باید در فکر خود تجدید نظر کرده و کمی‎ واقع بین باشید. او می‎گوید: «اینجا معجزه‎ای اتفاق نیافتاده است، تنها عده‎ای مهندس ورزیده هستند که دور هم گرد آمده‎اند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟