برای اولین بار در آمریکا صورت گرفت
دست‌کاری ژنتیکی جنین برای جلوگیری از تولد نوزادان معلول و مبتلا به بیماری‌های خاص
برای نخستین بار، دانشمندان موفق شدند با استفاده از ابزار دست‌کاری ژن به‌نام CRISPR، دی‌اِن‌اِی (DNA) جنین در حال رشد انسان را تغییر دهند. این، اولین گام جهت جلوگیری از تولد نوزادانی است که به بیماری‌های لاعلاج یا معلولیت‌های مختلف دچار هستند.

البته قضیه به این سادگی‌ها نیست. موفقیت‌های بیشتر در این زمینه مطمئنا باعث بحث‌های جنجالی در خصوص پیامدهای اخلاقی دست‌کاری ژنتیکی جنین انسان می‌شود.

این تحقیق توسط دانشگاه علوم و بهداشت اورگان آمریکا صورت گرفته و به‌گفته MIT Technology Review، تعداد زیادی از ژن‌های داخل جنین که نقش مهمی را در ظهور بیماری‌های مختلف ایفا می‌کنند تصحیح شدند. جنین‌ها تنها برای چند روز رشد کردند و بعد از آن، رشد و کاشته‌شدن آن‌ها متوقف شد. اگر جلوی این عمل گرفته شود، امکان رشد و تبدیل جنین به نوزاد وجود ندارد.

چنین آزمایشی پیش از این در چین انجام شده است و آمریکا برای اولین بار آن را تجربه می‌کند. بحث دست‌کاری ژنتیکی جنین نگرانی‌های زیادی را بین گروه‌های مختلف به‌وجود آورده است. ابزار CRISPR ابزاری فوق‌العاده دقیق برای دست‌کاری جنین است ولی گاهی اوقات با مشکلات و خطاهایی همراه است. گروه‌های اخلاق‌گرا نیز با دست‌کاری ژنتیکی به‌شدت مخالف هستند.

مطلب پیشنهادی

انسان یا محصول، نسل‌های آینده کدامند؟
بهبود عملکرد مغز به‌لحاظ فرهنگی و شخصیتی چه پیامدهایی به همراه دارد؟

 تیم تحقیقاتی دانشگاه اورگان در آزمایش‌های خود توانستند جنین را با موفقیت دست‌کاری کنند و خطاهای مشاهده شده در آن بسیار کم و ناچیز بودند. مسئله دیگر، جلوگیری از مشکلی بود که پیش از این در چین رخ داده بود. در آزمایش‌هایی که در چین صورت گرفت تنها برخی از سلول‌های جنین تغییرات صورت گرفته DNA را پذیرفتند و مابقی سلول‌ها در مقابل آن واکنش نشان دادند. این مسئله منجر به بروز پدیده‌ای به‌نام "موزائیسم" می‌شود که باعث به‌خطر افتادن دست‌کاری ژنتیکی می‌شود. اما تیم تحقیقاتی آمریکا موفق شدد تا میزان موزائیسم را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟