با ارائه نسخه‌های جدید دو سیستم‌عامل محبوب موبایلی
مقایسه قابلیت‌های iOS 11 و اندروید اوریو: کدام بهتر است؟
حدود 9 سال از عمر iOS و اندروید می‌گذرد. این دو سیستم‌عامل در طی زمان و با بلوغ خود محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. هم‌چنین، گوگل و اپل با دستگاه‌های پیکسل و آیفون به‌نبرد خود در زمینه اسمارت‌فون‌ها هم ادامه می‌دهند. به‌همین دلیل، انتشار نسخه‌های جدید سالانه اندروید و iOS همواره از اتفاقات مهم سال است.

گوگل اخیرا "اندروید اوریو" را برای دستگاه‌های پشتیبانی شده منتشر کرده و اپل هم طی هفته‌های آتی جدیدترین نسخه iOS را منتشر می‌کند. هر دوی آن‌ها با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی همراه هستند که در حال حاضر روی پلتفرم‌های دیگر وجود دارند. پس، بهتر است نگاه کوتاهی به مقایسه مشخصات Android O و iOS 11 با یکدیگر داشته باشیم تا بفهمیم که احتمال پیروزی کدام یک از آن‌ها بیشتر است.

محدودیت‌های پشت زمینه

مهم‌ترین ویژگی اندروید 8.0 یا اندروید اوریو، "Backgournd Limits" است. تا قبل از اندروید نوقا، گوگل هیچ محدودیتی روی اپ‌هایی که می‌توانند در پس زمینه اجرا شوند اعمال نکرده بود. اما، در اندروید اوریو این اتفاق افتاده است. این کار موجب بهینه‌سازی عمر باتری و کارایی می‌شود. اما، محدودیت‌های اپل در این زمینه خیلی بیشتر و شدیدتر است.

نوتیفیکیشن‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های عالی اوریو، بهینه‌سازی‌های فوق‌العاده در بخش نوتیفیکیشن‌ها است. در این نسخه، یک نقطه در قسمت بالا و سمت راست آیکون اپ قرار گرفته است. تعداد این نقطه‌ها، بیانگر تعداد نوتیفیکیشن‌های منتظر است. این ویژگی از مدت‌ها پیش در iOS وجود داشته است.

درگ اند دراپ، انتخاب هوشمند متن

در iOS 11 می‌توانید بخشی از متن را در مرورگر، عکس یا لینک انتخاب کنید و برای پیست به‌یک اپ دیگر بکشید. این ویژگی موجب ساده شدن کار و تخصیص زمان کمتری برای انجام آن می‌شود به‌ویژه اگر روی نمایشگرهای بزرگ‌تر مانند آی‌پد کار می‌کنید. این ویژگی با توانایی‌هایی پایین‌تر در نسخه اندروید نوقا معرفی شده بود.

اما، اندروید اوریو با امکانات بیشتری در اختیار کاربران است. قابلیتی به‌نام Smart Text Selection در این نسخه وجود دارد که در هنگام هایلایت کردن هر چیزی مانند لینک متنی یا کپی آدرس در نقشه، به‌همراه آیکون‌های استاندارد نمایش داده می‌شود.

Native Screen Recording

این ویژگی در iOS 11 به‌کاربران امکان ضبط ساده نمایشگر آیفون را می‌دهد. اپل همیشه از مخالفان استفاده از این ویژگی بود اما سرانجام در نسخه جدید به‌آن تن داد. برای اندروید هیچ فانکشن تعبیه شده‌ای وجود ندارد و باید از اپ‌های طرف سوم استفاده کرد.

Autofill API

با این ویژگی نگران فراموش کردن گذرواژه‌های‌تان نباشید. در اندروید اوریو، گوشی از پشتیبان بومی برای مدیریت گذرواژه‌ها بهره می‌برد. بعد از انتخاب یک اپ پیش‌فرض برای مدیریت گذرواژه‌ها، به‌راحتی به‌اکانت‌های خود لاگین کنید. برخلاف اندروید، اپل علاقه‌ای به صدور مجوز برای اپ‌های طرف سوم ندارد.

تصویر در تصویر

ویژگی تصویر در تصویر در iOS 9 معرفی شد ولی تنها مختص دستگاه‌های آی‌پد بود. گوشی‌های آیفون هم‌چنان از این ویژگی محروم هستند. گوگل یک قدم فراتر رفته و مود PiP را با به‌روزرسانی اندروید اوریو به اسمارت‌فون‌های خود اضافه کرده است. بعد از به‌روزرسانی، می‌توانید یک ویدیو را کوچک کنید و آن‌را روی نمایشگر شناور کنید تا بتوانید کارهای دیگر را انجام دهید.

دستیاران دیجیتالی و AR/VR

سیری در iOS 11 می‌تواند کلمات و اصطلاحات را به‌زبان‌های رایج ترجمه کند. هم‌چنین، در این نسخه حالت روباتیک آن کمتر به‌چشم می‌آید. اما، گوگل Assistant در مقایسه با سیری قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد.

در خصوص فناوری‌های AR و VR، گوگل از مدت‌ها پیش در حال استفاده از کاردبورد، دی‌دریم و تانگو است. اپل به‌تازگی شروع به‌استفاده از ARKit کرده است. اما توانایی‌های سخت‌افزاری و پیشتیبانی توسعه‌دهندگی آن برای iOS می‌تواند برگ برنده این شرکت باشد.

محافظ گوگل پلی

گوگل برای ارائه امنیت بیشتر برای سیستم‌عامل خود، Google Play Protect را وارد پلی استور کرده است. این ویژگی جدید در اندروید اوریو مشابه اسکنر ویروس برای اپ‌های اندروید است و از نصب محتوای مشکوک و خراب‌کار بر روی گوشی جلوگیری می‌کند.

با این‌حال، اندروید در مقایسه با امنیت اپ استور برای iOS، با مشکلات زیادی در خصوص اپ‌های آسیب‌رسان و بدافزارها مواجه است.

Cleaner UI

گوگل با هر نسخه جدید اندروید، سعی در پاکیزه‌تر کردن رابط کاربری دارد. نوتیفیکیشن و Settings در این نسخه ساده‌تر شده‌اند. با این‌حال، iOS 11 هم‌چنان عملکرد بهتری نسبت به اندروید دارد.

iOS 11 در برابر Android O: کدام بهتر است؟

هر دو پلتفرم تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و قادر به‌انجام کارهای زیادی هستند. با گذشت زمان کاربران به‌اپ‌ها، اکسسوری‌ها و رابط‌ها عادت می‌کنند. رقابت در دنیای فناوری همواره در حال داغ‌تر شدن است و هر محصول "خوب" فناوری در تلاش برای بهتر شدن است. در پایان، باید گفت که انتخاب این دو به ترجیحات شخصی کاربران برمی‌گردد و با هر کدام که احساس راحتی بیشتری کنند ارتباط برقرار می‌کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟