زبانی ویژه برنامه‌نویسی کوانتومی
مایکروسافت از زبان برنامه‌نویسی کوانتومی کیوشارپ رونمایی کرد
مایکروسافت دیروز 12 دسامبر پیش‌نمایشی از زبان برنامه‌نویسی جدیدی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد که برای محاسبات کوانتومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همراه با این زبان برنامه‌نویسی که کیو شارپ نام دارد، مایکروسافت یک شبیه‌ساز کوانتومی نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانند الگوریتم‌های کوانتومی خود را آزمایش کرده و اشکال‌زدایی کنند.

اولین بار در ماه سپتامبر بود که مایکروسافت خبر از ساخت این زبان و شبیه‌ساز آن داد. زبان برنامه‌نویسی Q# در نظر دارد تا مفاهیم برنامه‌نویسی سنتی همچون متغیرها، توابع، شاخه‌ها و... را به دنیای برنامه‌نویسی کوانتومی وارد کند.

مطلب پیشنهادی

پیشرفت‌های محاسبات کوانتومی تا کجا؟
نگاهی به تازه‌ترین یافته‌های دنیای محاسبات کوانتومی

برای این منظور یک محیط توسعه پیشرفته کامل که به یک ابزار اشکال‌زدایی کوانتومی تجهیز شده است در ارتباط با محاسبات کوانتومی به توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد. در حالی که تا پیش از این محیط‌های توسعه نرم‌افزاری تنها برای ساخت الگوریتم‌ها بر مبنای گیت‌های منطقی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اکنون قرار است به منظور ساخت الگوریتم‌های کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد. مایکروسافت امیدوار است که این ابزارهای پیشرفته همراه با مستندات آموزشی و فایل‌های کمکی راه را برای ورود محاسبات کوانتومی از دنیای صرف فیزیک‌دانان به دنیای واقعی هموار سازند.

مطلب پیشنهادی

مایکروسافت تا ده سال دیگر کامپیوتر کوانتومی خود را طراحی می‌کند

 با توجه به این‌که کامپیوترهای کوانتومی هنوز هم جزء آن گروه از دستگاه‌های الکترونیکی قرار می‌گیرند که تنها طیف بسیار محدودی از مردم به آن‌ها دسترسی دارند، در نتیجه مایکروسافت یک شبیه‌ساز کوانتومی را برای اجرای برنامه‌های کوانتومی طراحی کرده است. نسخه محلی به عنوان بخشی از پیش‌نمایش منتشر شده است. این نسخه این توانایی را دارد تا از برنامه‌هایی که حداکثر با 32 بیت کوانتومی نوشته شده‌اند پشتیبانی کند، این شبیه‌ساز به 32 گیگابایت حافظه اصلی نیاز دارد. مایکروسافت همچنین یک نسخه آژر از شبیه‌ساز خود را ارائه کرده است که قادر است از برنامه‌هایی که حداکثر با 40 کیوبیت نوشته شده‌اند پشتیبانی کند.

در همین ارتباط مایکروسافت کیت توسعه کوانتومی را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. این کیت که اولین بار در کنفرانس Ignite از آن رونمایی شد برای زبان برنامه‌نویسی Q# طراحی شده است. با توجه به این‌که کیت فوق با ابزارهای ویژوال استودیو یکپارچه شده است، تقریبا اکثر توسعه‌دهندگان برای کار کردن با این کیت مشکل خاصی نخواهد داشت.

کامپیوترهای کوانتومی واقعی در دمای کریوژن کار می‌کنند (زیر صفر) و به تعداد انگشت‌شماری از کوبیت‌ها محدود هستند. تعاملات ناخواسته میان کوبیت‌ها و محیط‌های مجاور آن‌ها نه تنها باعث می‌شود تا الگوریتم‌‌های کوانتومی کارکرد موثر خود را از دست بدهند، بلکه با اضافه شدن کیوبیت‌ها فرآیند شناسایی و خطایابی با پیچیدگی‌های بسیاری همراه می‌شود.

چشم‌انداز مایکروسافت در زمینه محاسبات کوانتومی ساخت کامپیوترهایی است که بر مبنای کیوبیت‌های توپولوژیکی کار می‌کنند. این کیوبیت‌ها نوع خاصی از بیت‌های کوانتومی هستند که در مقایسه با نمونه‌های مشابه در برابر تعاملات ناخواسته با محیط اطراف پایداری بیشتری دارند و همچنین این کامپیوترها برای کار کردن در حوزه کوانتوم به کیوبیت‌های کمتری نیاز دارند.

تاد هولدمال، قائم‎مقام بخش تحقیقات کوانتوم شرکت مایکروسافت در این ارتباط گفته است: «آنچه شما به عنوان یک توسعه‎دهنده در حال تماشای آن هستید یک فرصت طلایی برای ادغام و به‎کارگیری ابزارهای جدید با سرویس‎ها و ابزارهایی است که در گذشته با آن‎ها کار می‎کردید. در آینده پیچ و تاب خاصی در محاسبات کوانتومی به وجود خواهد آمد، اما کار ما این است است که این پیچ‎وتاب را تا جایی که امکان دارد برای توسعه‎دهندگان ساده کنیم. آن‎هایی که عاشق ما هستند و دوست دارند ابزارهای جدید را به شکل بالقوه برای انجام سریع‎تر یکسری از کارها مورد استفاده قرار دهند. اگر یک کامپیوتر کلاسیک برای انجام محاسبات خاص به یک میلیارد سال زمان نیاز داشت، شما از طریق یک کامیپوتر کوانتومی می‎توانید همان کار ظرف چند ساعت انجام دهید.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟