27/01/1397 - 15:46
چگونه به کمک انواع کف کاذب امنیت ساختمان‌ها را افزایش دهیم؟
کف کاذب یکی از تجهیزاتی است که در ساختمان‌ها به دلایل مختلفی مورد استفاده است. کف کاذب به منظور بالا بردن محل تردد ساختتمان از کف اصلی سازه ساختمانی و به کمک شبکه‌های فولادی و یا آلومینیومی، تهیه و نصب می‌شود.ٓ

ٰکف کاذب یکی از تجهیزاتی ست که در ساختمان ها به دلایل مختلفی مورد استفاده است. کف کاذب به منظور بالا بردن محل تردد ساختتمان از کف اصلی سازه ساختمانی و به کمک شبکه های فولادی و یا آلومینیومی، تهیه و نصب می شود. اگرچه گاها صرفا بخاطر زیبایی و یا موارد جانبی از این تجهیزات در نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها استفاده می‌شود اما اصلی‌ترین دلیل استفاده از کف کاذب به منظور پوشاندن کابل‌ها و تاسیسات برقی، تهویه هوا ، تاسیسات مکانیکی‌، کاهش وزن سازه‌ها و بار مرده ی ساختمان و مواردی از این دست است که موجب کاهش احتمال خطرات احتمالی و افزایش امنیت ساختمان‌ها می‌شود.

انواع کف کاذب رایج در ساختمان‌ها

این محصول با نام‌های مختلفی مانند کفپوش کاذب، کف متحرک یا کف مرتفع در بین مشتریان شناخته شده است که همگی اشاره به همین محصول دارند. کف کاذب بنا به استفاده‌های متنوعی که از آن می‌شود دارای انواع مختلفی است. در ادامه به معرفی کوتاهی از انواع کف کاذب می‌پردازیم.

کف کاذب فولادی

یکی از رایج‌ترین و مناسب‌ترین انواع کف کاذب، کف کاذب فولادی است. این محصول همانطور که از نام آن بر می‌آید دارای شبکه‌های فولادی است و قابلیت تحمل وزن‌های بالایی را هم به صورت متمرکز و هم گسترده در سطح ساختمان‌ها داراست. کف کاذب فولادی مورد استفاده در مجموعه‌های فن ساخته شده از ورق فولادی گالوانیزه 34 میلیمتری و پوشانده شده با رنگ الکترواستاتیک است که علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی، ضدحریق نیز شده است. این ویژگی‌ها موجب شده تا این محصول برای اتاق‌های سرور که نیازمند تحمل وزن بالای رک‌های نصب شده هستند و مقاومت بالا در برابر حریق نیز برای آن‌ها اهمیت دارد به خوبی کارآمد باشد و به خوبی در حفظ هرچه بیشتر امنیت ساختمان‌ها موثر باشد.  

کف کاذب فولادی مانند سایر محصولات کف کاذب از سه بخش اصلی پایه، استرینگر و تایل ها تهیه شده است. تایل ها یا رویه رایج مورد استفاده برای این نوع از کف کاذب می تواند از انوع HPL، PVC، موکت، پارکت و یا سرامیک باشد.

کف کاذب آلومینیومی

این محصول یکی دیگر از انواع کف کاذب فولادی ست که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مثبت فراوان بسیار مورد توجه مشتریان کف کاذب است. کف کاذب آلومینیومی تفاوت‌های روشنی با نمونه فولادی خود دارد که از مهمترین تفاوت‌های آن می‌توان به قیمت بالاتر، مقاومت بهتر در برابر رطوبت بسیار بالای محیط نصب و وزن بسیار کمتر آن اشاره کرد.

از جمله ویژگی‌های با اهمیتی که  این نوع کف کاذب را محبوب کرده است می‌توان به وزن پایین، عایق رطوبتی و خاصیت الکترواستاتیک، طول عمر بسیار بالا و ظرافت و زیبایی آن اشاره کرد. برای کف کاذب آلومینیومی نیز می‌توان از انواع تایل‌ها با جنس پی‌وی‌سی، وینیل، اچ‌پی‌ال و سایر انواع تایل نیز استفاده کرد.

کف کاذب چطور به امنیت ساختمان‌ها کمک می کند؟

اصلی‌ترین ویژگی کف کاذب که منجر به کاهش خطرات احتمالی می‌شود خاصیت آنتی استاتیک آن است که برای مراکز داده، اتاق‌های سرور و مراکزی که با حجم انبوهی از کابل‌های برق روبرو هستند بسیار کارآمد است. این خاصیت مانع از بروز سوانحی مانند آتش سوزی به دلیل اتصال برق خواهد شد.

همچنین به دلیل پوشانده شدن پایه‌ها و برخی تایل‌های کف کاذب با رنگ‌های اپوکسی، مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی بسیار بالا خواهد بود و این موضوع برای مراکزی که تاسیسات با اهمیت دارند بسیار مهم و ضروری است.

یکی دیگر از ویژگی های انواع کف کاذب که به کمک امنیت بیشتر ساختمان ها می آید کاهش بار مرده ساختمان‌هاست. بدین ترتیب ساختمان‌ها در برابر زلزله و سایر خطرات احتمالی مقاومت بیشتری داشته و مانع از بروز صدمات جبران ناپذیر برای ساختمان خواهد شد.

کاهش دمای محیط به شکل یکنواخت از طریق تهویه از کف یکی دیگر از مزایای کف کاذب است. کف کاذب با ایجاد فضایی در زیر سطح تردد افراد، امکان تهویه از کف را نیز فراهم می کند که این امر برای دیتا سنتر ها، اتاق های سرور و اتاق های کنترل که با حجم انبوه تاسیسات مواجهند و نیازمند حفظ تعادل دما هستند بسیار ضروری تلقی می شود. بعلاوه با فراهم کردن شرایط انتقال آب های سطحی در حفظ امنیت سازه‌های ساختمانی بسیار موثر اند.

در نهایت استفاده از انواع کف کاذب با مشاوره متخصصان و کارشناسان این تجهیزات، پاسخگوی نیازهای متعدد مشتریان خواهد بود. به کمک کف های کاذب دسترسی به تجهیزات و جابجایی آن‌ها بسیار ساده بوده و امکان جمع آوری و نصب مجدد نیز استفاده از آن را کاملا مقرون به صرفه می‌کند. تجهیز ساختمان‌ها با کف کاذب یک هزینه سرمایه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به شکل کاملا قابل قبولی هزینه‌های ساختمان‌ها را نسبت به سیستم‌های سنتی کاهش می‌دهد.

ایسوس

نظر شما چیست؟