پس از رسوایی فیسبوک
توییتر هم اطلاعت کاربران خود را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده است
افرادی که اخبار دنیای فناوری را دنبال می‌کنند به خوبی از رسوایی اخیر فیسبوک اطلاع دارند. رسوایی که به واسطه شرکت کمبریج آنالیتیکا به وجود آمد و در نهایت پای مدیرعامل فیسبوک را به کنگره امریکا کشاند و این شرکت را مجبور کرد در سیاست‌های حفاظت از حریم خصوصی خود تغییراتی به وجود آورد. اما به تازگی گزارش شده است که سایت شناخته شده دیگر عرصه فناوری، توییتر نیز داده‌های خود را در اختیار شرکت مذکور قرار داده است.

گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که توییتر نیز اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت کمبریج آنالیتیکا قرار داده است. با این تفاوت که اطلاعات کاربران خود را به شرکت یاد شده فروخته است. گزارش منتشر شده اعلام می‌دارد که توییتر اطلاعات کاربران خود را به الکساندر کوگان ( فعال در زمینه روان‌شناسی و علم داده‌ها) سازنده برنامه‌ای است که پیش‌تر اطلاعات کاربران فیسبوک را جمع‌آوری می‌کرد فروخته است. تقریبا یک هفته پیش بود که تلگراف این خبر را منتشر کرد. پس از اعلام این خبر توییتر به‌طور رسمی این خبر را تایید کرد و اعلام داشت از این پس آگهی‌های تبلیغاتی شرکت یاد شده را منتشر نخواهد کرد. سخن‌گوی این شرکت در توییتی اعلام کرد: «توییتر به تازگی تغییری در خط‌مشی شرکت خود به وجود آورده و از این پس هرگونه آگهی متعلق به همه حساب‌های شرکت کمبریج آنالیتیکا را به حالت تعلیق درآورده است. این خط‌مشی از آن جهت اتخاذ شده که سیاست کاری کمبریج آنالیتیکا در تضاد با اصولی است که ما در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران به آن پایند هستیم.»

در گزارش منتشر شده به این نکته اشاره شده است که الکساندر کوگان به داده‌های عمومی کاربران توییتر از طریق یک واسط برنامه‌نویسی دسترسی داشته است، اما توییتر اطمینان داده است که شرکت یاد شده به داده‌های خصوصی کاربران توییتر دسترسی نداشته است. در همین ارتباط توییتر به سایت بلومبرگ گفته است: «در سال 2015 میلادی نیز شرکت GSR سرنام  Global Science Research در بازه زمانی دسامبر 2014 تا آوریل 2015 از طریق واسط برنامه‌نویسی به شکل تصادفی و نمونه‌ای به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده بود. GSR و الکساندر کوگان شرکای تجاری هستند.»  البته این رویکرد توییتر چندان عجیب و غریب هم نیست، به واسطه آن‌که شرکت‌های تبلیغاتی و سازمان‌ها برای ارائه تبلیغات هدفمند به مشتریان سعی می‌کنند مبالغ خوبی را به مدیران شبکه‌های اجتماعی پرداخت کنند تا اجازه دهند به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند. این دسترسی ممکن است به شکل 30 روزه بوده و بالاترین سطح از دسترسی را در اختیار یک سازمان قرار داده یا به صورت مدت‌دار باشد. اکنون توییتر اعلام کرده از این پس سازمان‌هایی که به دنبال دریافت چنین داده‌هایی هستند باید به وضوح روشن کنند که دقیقا به دنبال چه هستند و قصد دارند از این اطلاعات چه استفاده ابزاری کنند. گزارشی که تلگراف منتشر کرده اعلام می‌دارد توییتر از فروش داده‌های یاد شده نزدیک به 13 درصد درآمدهای خود را تامین کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟