تسلط بر مفاهیم پایه شبکه منطبق با استانداردهای بین‌المللی
آموزش رایگان دوره نتورک‌پلاس (+Network) آشنایی با نمونه سوالات امتحانی آدرس‌دهی در شبکه ‌ (بخش 23 )
در چند شماره گذشته آموزش نتورک‌پلاس با مفهوم آدرس‌دهی در شبکه و مشکلات مربوط به این مبحث آشنا شدیم. در این شماره قصد داریم مروری کلی روی این مباحث داشته و با نمونه سوالات امتحانی این مبحث آشنا شویم.

برای مطالعه بخش بیست و دوم آموزش رایگان و جامع نتورک پلاس (+Network) اینجا کلیک کنید


بررسی اجمالی آدرس‌دهی

سازمانی که مسئولیت بررسی ثبت نام‌های دامنه، شماره پورت‌ها و آدرس‌های آی‌پی با او است، سازمان آیانا (IANA) سرنام Internet Assigned Numbers Authority است.

مک آدرس

مک آدرس‌ها از دو بخش 48 بیتی تشکیل شده‌اند و از مبنای هگزادسیمال برای نمایش اعدادی که با دو نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند استفاده می‌کنند. 24 بیت اول شناسه منحصر به فرد سازمانی بوده که برای شناسایی تولید‌کننده کارت شبکه استفاده می‌شوند.

آدرس‌های آی‌پی

  • آدرس‌های آی‌پی به منظور شناسایی گره‌ها در لایه شبکه استفاده می‌شوند. یک آدرس آی‌پی برای برقراری ارتباط با یک شبکه خارجی از طریق یک دستگاه گیت‌وی همچون روتر استفاده می‌شود.
  • بخش ابتدایی یک آدرسIPv4  برای شناسایی شبکه استفاده شده و بخش انتهایی برای شناسایی میزبان استفاده می‌شود.
  • دامنه DHCP محدوده‌ای از آدرس‌های آی‌پی است که زمانی که کلاینت‌ها درخواستی را ارائه می‌کنند به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.
  • گیت‌وی دستگاهی است که دو شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند. به عبارت دقیق‌تر میان یک شبکه خصوصی و سایر شبکه‌های جایگزین که آدرس‌های آی‌پی خصوصی خود را دارند قرار می‌گیرد. کامپیوترهای عضو شبکه‌های خصوصی در صورت نیاز از طریق آدرس آی‌پی عمومی خودشان به سایر شبکه‌ها یا اینترنت متصل می‌شوند. این فرآیند ترجمه آدرس نامیده می‌شود.
  • استاندارد IPv6 به منظور بهبود قابلیت‌های مسیریابی و افزایش سرعت ارتباطات استاندارد Ipv4 طراحی شده و اجازه می‌دهد آدرس‌های آی‌پی عمومی بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
  • یک آدرس تک‌یاب (unicat) یک گره ویژه روی یک شبکه IPv6 را تعریف می‌کند.
  • مکانیزم آدرس‌دهی Ipv6 به گونه‌ای طراحی شده است تا یک کامپیوتر بتواند به شکل خودکار آدرس آی‌پی محلی خود را پیکربندی کند، بدون آن‌که به کمک سرور DHCPv6 نیازی داشته باشد.

پورت‌ها و سوکت‌ها

یک پورت شماره‌ تخصیص داده شده به یک پردازه همچون یک برنامه کاربردی یا سرویس بوده که برای دریافت داده‌ها استفاده می‌شود. پورت‌های TCP و UDP اطمینان حاصل می‌کنند که داده‌ها زمانی که پردازه‌های مختلفی روی یک سیستم در حال اجرا هستند به پردازه درستی برسند.

نام‌های دامنه و سامانه نام دامنه

  • ترجمه نام فرآیند کشف آدرس آی‌پی یک میزبان بوده و زمانی انجام می‌شود که نام میزبان منطبق با "نام دامنه جامع الشرایط" (FQDN) سرنام Fully qualified domain name باشد.
  • یک سازمان بزرگ همه دامنه‌ها را درون یک ناحیه/منطقه انفرادی (single zone) نگه‌داری کرده یا می‌تواند دامنه‌های خود را درون نواحی چندگانه‌ای تقسیم کند تا مدیریت دامنه‌ها ساده‌تر باشد.
  • در سطح ریشه یک ساختار سلسله مراتبی سامانه نام دامنه 13 خوشه قرار دارند که برای مکان‌یابی سرورهای دامنه سطح بالا (TLD) سرنام top-level domain از آن‌ها استفاده می‌شود. سرورهای TLD اطلاعات مربوط به سرورهایی که نام کامپیوترها و آدرس‌های آی‌پی کامپیوترها درون آن‌ها قرار دارد را نگه‌داری می‌کنند.
  • بانک‌های اطلاعاتی فضای نام درون فایل‌های DNS zone ذخیره می‌شوند. این پایگاه‌های داده اطلاعات مربوط به انواع مختلف رکوردهای اطلاعاتی را نگه‌داری می‌کنند.
  • BIND سرنام Berkeley Internet Name Domain مهم‌ترین نرم‌افزار سرور سامانه نام دامنه است که به شکل متن‌باز و رایگان روی پلتفرم‌های لینوکس، یونیکس و ویندوز قابل استفاده است.

اشکال‌زدایی مشکلات شبکه

  • Event Viewer اولین مکانی است که برای کشف علت بروز مشکلات باید به آن مراجعه کنید.
  • از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی خط ‌فرمانی که به شما کمک می‌کنند اطلاعات جامعی درباره شبکه و آدرس‌ها به دست آورید به ping، ipconfig و nslookup می‌توان اشاره کرد.
  • ابزار پینگ برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع که TCP/IP به درستی نصب شده، با کارت شبکه یکپارچه شده، پیکربندی آن درست بوده و ارتباط یک دستگاه کلاینت بدون مشکل با شبکه انجام می‌شود استفاده می‌شود.
  • فرمان ipconfig وضعیت آدرس‌دهی جاری TCP/IP را به همراه اطلاعاتی درباره نام دامنه روی یک کامپیوتر ویندوزی نشان می‌دهد.
  • روی سیستم‌های یونیکسی و لینوکسی شما ابزار ifconfig را برای مشاهده و مدیریت تنظیمات TCP/IP در اختیار دارید.
  • ابزار nslookup به شما اجازه می‌دهد از طریق هر کامپیوتر عضو شبکه جست‌وجویی روی بانک‌اطلاعاتی سامانه نام دامنه انجام داده و نام میزبان یک دستگاه را با تعیین آدرس آی‌پی آن یا بالعکس پیدا کنید.
  • ابزار dig روی سامانه‌های لینوکسی و مک اطلاعاتی درباره دامنه ارائه می‌کند.
  • اگر کامپیوتر شما عضوی از یک دامنه نیست، شما می‌توانید ساعت کامپیوتر را زمانی که به اینترنت متصل می‌شوید تنظیم کنید.
  • اطمینان حاصل کنید دامنه DHCP به اندازه کافی بزرگ باشد تا در صورت لزوم بتواند به همه کلاینت‌های شبکه آی‌پی درخواستی را تخصیص دهد.
  • اگر یک کامپیوتر نمی‌تواند یک آدرس آی‌پی و اطلاعات مربوط به آن‌را از سرور DHCP دریافت کند، تنظیمات ایستا ممکن است باعث بروز این مشکل باشند. سعی کنید به شکل موقت به DHCP سوییچ کرده و مشکلات را بررسی کنید.

نمونه سوالات امتحانی

1. کدام بخش از یک آدرس مک اطلاعات منحصر به فرد یک تولیدکننده را نشان می‌دهد؟

1.آشکارکننده (شناسه) شبکه

2. OUI

3. شناسه دستگاه

4. آدرس فیزیکی

2. زمانی که کامپیوتری برای اولین بار به یک شبکه Ipv6 متصل می‌شود، کدامیک از پیشوندهای آدرس Ipv6 را خود کامپیوتر ابتدا پیکربندی می‌کند؟

1. FF00::/8

2. 2001::/64

3. 2001::/3

4. FE80::/10

3. یک کامپیوتر برای اولین بار هنگام برقراری ارتباط با میزبانی که آدرس آی‌پی شناخته شده‌ای در شبکه دیگری دارد از کدامیک از دستگاه‌های زیر استفاده می‌کند؟   

1. Default gateway

2. DNS server

3. Root server

4. DHCP server

4. کدامیک از اعداد زیر معادل مقدار باینری 11111111 هستند؟

1. 255

2. 256

3. 127

4. 11,111,111

5. فرض کنید داده‌هایی را به آدرس آی‌پی 11111111 11111111 11111111 11111111 روی یک شبکه Ipv4 ارسال کرده‌اید. این بسته برای چه دستگاه یا دستگاه‌هایی ارسال می‌شود؟

1. همه دستگاه‌های متصل به اینترنت

2. همه دستگاه‌ها روی شبکه محلی خودتان

3. دستگاهی که با آدرس فوق پیکربندی شده است

4. هیچ دستگاهی

6. اگر به شبکه‌ای متصل شوید که از DHCP استفاده می‌کند و شما مجبور شوید به کار یک ایستگاه کاری ویندوزی که آدرسی از DHCP اجاره کرده است خاتمه دهید، کدامیک از فرمان‌های زیر استفاده می‌شوند؟

1. ‌‌ipconfig /release

2. ipconfig /renew

3. ipconfig /renew

4. ifconfig /renew

7. کدامیک از فرمان‌های زیر فقط در لینوکس در دسترس هستند؟

1.ping

2. ipconfig

3. nslookup

4.dig

8. در سلسله مراتب سامانه نام دامنه (DNS) چه کامپیوتری بالاترین اعتبار را دارد؟

1. Authoritative name servers

2. سرورهای ریشه (Root servers)

3. Top-level domain servers  (سرورهای دامنه سطح بالا)

4. Primary DNS servers (سرورهای سامانه نام دامنه اصلی)

9. کدام نوع رکورد DNS یک سرور ایمیل را شناسایی می‌کند؟

1. AAAA record

2. CNAME record

3. MX record

4. PTR record

10. محدوده آدرس‌هایی که ممکن است با APIPA اختصاص داده شود چیست؟

11. شما مدیر شبکه‌ یک مرکز آموزشی هستید که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد لپ‌تاپ‌ خود را به کلاس آورده و از آن استفاده کنند. دانش‌آموزان مجبور هستند به اینترنت دسترسی داشته باشند، در این حالت شما سرور DHCP را پیکربندی می‌کنید تا به شکل خودکار آدرس‌های آی‌پی را تخصیص دهد. کدامیک از گزینه‌های DHCP را باید برای این‌کار ویرایش کنید تا مطمئن شوید که آدرس‌های استفاده شده از سوی دانش‌آموزان پس از آن‌که محیط را ترک کردند بیهوده مصرف نشده باشد؟

12. شما تصمیم گرفته‌اید که از SNAT و PAT روی یک شبکه اداری کوچک استفاده کنید. در کمترین حالت، چه تعداد آدرس آی‌پی باید از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی دریافت کنید تا 5 کلاینت در اداره شما بتوانند به سرورهایی که روی اینترنت قرار دارند دسترسی داشته باشند؟

13. یک آدرس Ipv6 چه تعداد بیت در اختیار دارد؟

14. FTP گاهی از یک درگاه تصادفی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند، اما یک سرور FTP همیشه، مگر این‌که برنامه‌ریزی شده باشد به درگاه یکسانی برای درخواست‌هایی که از سوی کلاینت‌ها ارسال می‌شود گوش می‌دهد. یک سرور FTP از چه درگاهی برای گوش دادن به درخواست‌ها استفاده می‌کند؟

15. شما باید بسته‌هایی را از یک ایستگاه کاری مطابق با سوکتی روی LAN: 10.1.1.145:110 انتقال دهید. فرض کنید شبکه شما از مکانیزم استاندارد تعیین پورت استفاده می‌کند، چه پروتکلی در لایه کاربرد این انتقال را مدیریت می‌کند؟

16. فرض کنید در نظر دارید پورت پیش‌فرض RDP را به دلایل امنیتی تغییر دهید. RDP در حالت پیش‌فرض از چه پورتی استفاده می‌کند و برای تغییر شماره پورت پیش‌فرض به یک شماره پورت اختصاصی مقدار وارد شده باید در چه محدوده‌ای باشد؟

17. شما یک شبکه بی‌سیم خصوصی جدید در خانه پیاده‌سازی کرده‌اید و دوست دارید از این موضوع مطلع شوید که آیا لپ‌تاپ لینوکسی شما به آن شبکه متصل شده و آدرس آی‌پی معتبری به لپ‌تاپ تخصیص داده شده است یا خیر. چه فرمانی این اطلاعات را نشان می‌دهد؟

18. هنگام اشکال‌زدایی مشکل عدم اتصال به شبکه متوجه شده‌اید که کامپیوتر در حال جست‌وجوی سامانه نام دامنه‌ای است که وجود خارجی ندارد. چه ابزار خط فرمانی برای تخصیص درست آدرس آی‌پی سامانه نام دامنه به شما کمک می‌کند؟

19. هنگام اجرای یک پویش روی کامپیوتر خود، کشف کرده‌اید که ‌ارتباطی با میزبانی در آدرس 208.85.40.44:80 برقرار شده است. کدام پروتکل لایه کاربرد در این نشست استفاده می‌شود؟ چه ابزار خط فرمانی به شما در تعیین کامپیوتر میزبان کمک می‌کند؟

در شماره آینده آموزش نتورک‌پلاس به سراغ پروژه‌های کاربردی خواهیم رفت.

لطفا نظرات خود در مورد این آموزش و ادامه آن را در بخش دیدگاه در انتهای صفحه اعلام نمایید و نظارت سایر کاربران را نیز ببینید.

 تمام قسمت‌های دوره نتورک پلاس (+Network) 

معرفی آموزشگاه‌های معتبر دوره نتورک پلاس در سراسر کشور

استان تهران (تهران): آموزشگاه عصر شبکه
برگزار كننده دوره‌ها بصورت حضوری و مجازی هم‌زمان 
تلفن: 02188735845           کانال: Asrehshabakeh@
---------------------------------------
استان گیلان (رشت): آموزشگاه  هیوا شبکه 
تلفن: 01333241269           کانال: HivaShabake@

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟