تمدید مهلت ثبت نام وام کرونا
01/05/1399 - 04:40
 راهنمای ثبت نام وام کرونا
وام کرونا به ۱۳ رسته شغلی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌­اند و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش­‌فرمایی هستند، تعلق می‌گیرد. برای اطلاع از شرایط دریافت وام کرونا و تعداد ضامن‌های مورد نیاز برای دریافت این وام ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ثبت نام جهت دریافت وام کرونا

جهت دریافت وام کرونا ابتدا باید در  سامانه  کارا (kara.mcls.gov.ir) ثبت نام کنید. برای دریافت راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام در سامانه کارا اینجا کلیک کنید.

ثبت نام جهت دریافت وام کرونا

آخرین مهلت برای ثبت نام وام کرونا

پرداخت وام کرونا به واحدهای آسیب دیده از کرونا ادامه دارد. و صاحبان مشاغل بیمه شده تا 15 شهریور ماه و مشاغل فاقد بیمه تا پایان شهریور ادامه دارد.

برابر اعلام وزارت کار، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی برای حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است. برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قبال دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه درگردش درنظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ­‌تر نیز ۵۰ درصد حمایت به‌عنوان دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه درگردش منظور شده است.

مبلغ وام کرونا چقدر است؟

در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحد‌های کسب و کاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان وام کرونا پرداخت می‌شود.

جدول وثیقه و ضامن‌های مورد نیاز دریافت وام کرونا بر اساس مبلغ وام

وام کرونا تا سقف ۱۶ میلیون تومان، نیازمند سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک و وام ۱۶ میلیون تا ۴۸ میلیون تومانی نیازمند سفته متقاضی یا چک به همراه یک ضامن است. وام کرونا ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومانی، به سفته متقاضی یا چک با دو ضامن نیاز دارد. برای وام ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی ارائه سفته متقاضی یا چک به همراه سه ضامن لازم است و برای درخواست تسهیلات بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم ارائه تضمین صادره از سوی صندوق های ضمانت و یا به تشخیص بانک ارائه وثیقه های متعارف مورد نیاز است.

مبلغ تسهیلات نوع وثیقه سقف مبلغ سفته
 تا 16 میلیون تومان سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک 1/5 برابر اصل و سود تسهیلات

16 تا 48 
میلیون تومان

سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)
48 تا 160
میلیون تومان
سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه 2 ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)
160 تا 200 میلیون تومان سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه 3 ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)
بیشتر از 200 میلیون تومان ارائه تضمین صادره از سوی صندوق های ضمانت ویا بنا به تشخیص بانک ارائه وثائق متعارف

براساس مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، برای دریافت اوام کرونا از بانک‌ها در سقف مبالغی که نیاز به معرفی ضامن کارمند باشد، رسمی بودن ضامن کارمند الزامی نیست.

نرخ سود باز پرداخت وام کرونا چقدر است؟

نرخ سود وام کرونا ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات، با احتساب دوره تنفس از اول آبان ماه و به مدت دو سال است. وثایق و تضامینی که برای دریافت تسهیلات از سوی بانکها دریافت می شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود. سقف مبلغ سفته نیز ۱.۵ برابر اصل سود تسهیلات است.

جدول معرفی رسته و کد مشاغل مشمول و میزان وام کرونا

برای اطلاع دقیق از تمامی رسته‌هایی که مشمول دریافت وام کرونا هستند و مبلغ وام هر رسته جدول پیوست انتهای مطلب را مطالعه کنید. 

فایل پیوست: 

ایسوس

نظر شما چیست؟