راهنمای ثبت نام در سامانه سجام
06/06/1399 - 16:40
آغاز ثبت نام صندوق دارا دوم + شرایط خرید
پس از اجرایی شدن طرح فروش صندوق دارا یکم و استقبال چشمگیر افراد از این صندوق ، دولت برای بار دوم قصد ارائه سهام خود در قالب صندوق پالایشی یکم در بازار سرمایه را دارد . صندوق دارا دوم در واقع دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی می باشد که هدف از ایجاد آن فراهم آوردن شرایطی برای دسترسی همه افراد به بازار بورس و بهبود وضعیت اقتصادی خانوار ها می باشد .درحالی که صندوق سرمایه گذاری دارا یکم شامل سهام بانک ها و شرکت های بیمه بود اما صندوق دارا دوم از سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی ( نمادهای شتران ، شپنا ، شبندر و شبریز ) تشکیل شده است که شامل 500 سهم در مجموع سهام های این صندوق با صندوق دارا یکم و به ارزش 5 میلیون تومان در مجموع این دو صندوق می باشد . در ادامه به ویژگی های صندوق دارا دوم / شرایط خرید آن و ثبت نام در سامانه سجام اشاره شده است .

ویژگی های صندوق دارا دوم

  • قیمت سهام صندوق دارا دوم بر اساس قیمت پایانی سهام شرکت های موجود در این etf در معاملات روز سه شنبه 4 مرداد ماه محاسبه شده و در نهایت تخفیف 20 درصدی بر روی این صندوق اعمال خواهد شد .
  • سقف خرید برای مجموع صندوق های دار یکم و صندوق دارا دوم پنج میلیون تومان می باشد. پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.
  • حداکثر حجم سهام قابل خریداری شده از مجموع صندوق دارا یکم و صندوق دارا دوم تعداد 500 سهام به قیمت 10 تومان برای هر سهم می باشد ، یعنی کسانی که مقدار 200 سهم از صندوق دارا یکم خریداری کرده اند تنها قادر به خرید 300 سهم از صندوق دارا دوم می باشند .
  • افراد پس از خرید این سهام صندوق پالایشی یکم به مدت یک ماه حق خرید و فروش  آنها را ندارند .
  • شرایط خرید سهام صندوق دارا دوم با عرضه اولیه شرکت ها متفاوت بوده و در هنگام خرید لازم است که به مطالعه دقیق اعلامیه های مربوطه و رعایت نکات مربوط به پذیره نویسی این صندوق بپردازند .
  • مسئولیت نقد شوندگی سهام صندوق دارا دوم  بر عهده ی مدیر صندوق می باشد و این افراد تلاش می کنند تا از نوسانات شدید قیمت این صندوق ها جلوگیری کنند .

زمان خرید صندوق دارا دوم

  •  شروع پذیره نویسی صندوق دارا دوم: از بامداد روز چهارشنبه 1399/6/5 
  • پایان پذیره نویسی صندوق دارا دوم: تا پایان روز چهارشنبه 1399/6/19

روش های خرید صندوق دارا دوم

برای ثبت سفارش و خرید سهام صندوق دارا دوم از سه طریق میتوان اقدام کرد که به شرح زیر می باشند :

1. اگر دارای کد بورسی باشید با مراجعه به سامانه معاملاتی خود می توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید سهام صندوق دارا دوم کنید.

2. در صورت نداشتن کد بورسی با مراجعه حضوری به بانک ها و ارائه کارت ملی خود می توانید اقدام به خرید سهام صندوق دارا دوم کنید.

  • برای خرید صندوق دارا دوم از طریق بانک ها و ارائه کارت ملی در صورت نداشتن کد بورسی ، ثبت نام در سامانه سجام حداقل تا ابتدای مرحله احراز هویت به منظور تطبیق اطلاعات ارائه شده با اطلاعات وارد شد در سامانه سجام توسط بانک ها الزامی می باشد .

3. از طریق اپلیکیشن آپ و وارد کردن کد ملی خود اقدام به خرید این صندوق کنید.

                                            دانلود اپلیکیشن آپ

                                                                                                    دانلود اپلیکیشن آپ

کد بورسی برای صندوق دارا دوم

  • داشتن کد بورسی در هنگام خرید واحدهای صندوق ضروری نیست.
  • در واقع متقاضیان می‌توانند با کارت ملی به شعب بانک‌های منتخب مراجعه یا از طریق درگاه‌های غیرحضوری، اقدام به خرید واحدهای صندوق کنند.
  • اما برای فروش واحدها، داشتن کد بورسی ضروری است. در نتیجه افرادی که کد بورسی ندارند، پس از پذیره‌نویسی باید با ثبت‌نام در سجام، اقدام به دریافت کد معاملاتی کنند. 

 خرید صندوق دارا دوم از طریق بانک

  • اگر مشتری به درگاه بانک منتخبی که در آن فاقد حساب است، مراجعه کرد، بانک مکلف به پذیرش وی و دریافت اطلاعات مورد نیاز برای پذیره‌نویسی است.
  • همچنین بانک‌ها مکلفند بلافاصله پس از تمام فرآیند پذیره‌نویسی توسط مشتریان و کسر مبلغ از حساب ایشان، از طریق پیامک به شماره تلفن همراه وی، برداشت از حساب بابت پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری را به اطلاع مشتریان برسانند. 

فهرست بانک‌های منتخب جهت خرید صندوق دارا دوم

15 بانک منتخب جهت خرید سهام صندوق دارا دوم شامل ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، صادرات، تجارت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد و کار آفرین است.

فهرست و مشخصات کارگزاران فعال

کارگزار:

  • شخص حقوقی است که اوراق بهادار را برای دیگران و به حساب آنها معامله می کند و به عبارت دیگر واسطة بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار است که به عنوان نماینده مشتری و به حساب مشتری، در مقابل دریافت کارمزد، به خرید و فروش اوراق بهادار می پردازد.

برای مشاهده لیست کارگزاران فعال کلیک نمایید.

فهرست و مشخصات کارگزاران فعال

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی

  • شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را راه اندازی نمود.
  • طبق ضوابط حاکم، استفاده از هرگونه خدمات پایه برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به ثبت اطلاعات و شناسایی اشخاص مذکور در سامانه سجام می باشد.لذا این شرکت کارگزاری جهت رفاه حال مشتریان گرامی، اقدام به اخذ سامانه احراز هویت در محل کارگزاری نموده است.
  • کلیه مشتریان می توانند پس از ثبت نام در سامانه سجام با همراه داشتن کد پیگیری ده رقمی، اصل شناسنامه و کارت ملی، به دفاتر این کارگزاری (تهران، تبریز،ارومیه و اصفهان) مراجعه و به صورت رایگان احراز هویت گردند.

ثبت نام در سامانه سجام 

تنها با یک بار ثبت نام در سامانه سجام به تمامی سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوقهای سرمایه گذاری،شرکتهای تامین سرمایه و ... نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.

ثبت نام در سامانه سجام 

ایسوس

نظر شما چیست؟