کاهش حق کمیسیون املاک در مهر 99
08/07/1399 - 15:28
حق کمیسیون املاک سال 99 چقدر است؟ خرید، اجاره و رهن
به سبب رونق یافتن شهرها و افزایش جمعیت و نیاز به خرید و فروش یا رهن و اجاره مسکن، بنگاه‌های مشاوره املاک ایجاد شده‌اند که کار آن‌ها انجام معامله و مشاوره دادن به افرادی است که قصد خرید یا اجاره یک محل را دارند. این افراد به ازای مشاوره‌ی خود مبلغی را دریافت می‌کنند که به آن حق کمیسیون گفته می‌شود که درآمد اصلی مشاورین املاک از این راه است. این مبلغ با توجه به ارزش ملک و نوع معامله و حتی شهری که معامله در آن صورت می‌گیرد می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به نرخ حق کمیسیون مشاوران املاک در مهر 99 اشاره شده است.

حق کمیسیون چیست؟

  • حق کمیسیون املاک به دلیل واسطه بودن بین خریدار و فروشنده یا مالک و مستاجر دریافت می‌شود.
  • در واقع مشاورین املاک با توجه به مشاوره و معامله‌ای که بین طرفین معامله انجام می‌دهند، حق الزحمه‌ای بنام حق کمیسیون محاسبه و دریافت می‌کنند که نرخ آن را نظام صنفی مربوطه تعیین می‌کند.
  • در گذشته این نرخ توسط طرفین معامله و براساس توافق آن‌ها محاسبه و دریافت می‌شد اما بعد از سال 79 طبق قانون، مشاورین املاک موظف هستند طبق فرمول بندی خاص و تعرفه‌های مصوب اتحادیه‌ صنفی این وجه را از طرفین قرارداد دریافت کنند.

فرمول محاسبه نرخ کمیسیون املاک چیست؟

  • مبلغ نرخ کمیسیون املاک در هر شهری با توجه به فاکتورهای مختلف، توسط اتحادیه مشاورین املاک محاسبه شده به مشاورین املاک هر شهر ابلاغ می‌گردد، از این رو مشاورین املاک موظفند بر اساس قانون این نرخ را به درستی محاسبه کرده و از طرفین معامله دریافت کنند.
  • همه ساله، با توجه به شرایط بازار مسکن، اتحادیه مشاورین املاک هر شهر یا شهرستان، نرخ و فرمول خاصی را با در نظر گرفتن برخی پارامترها در اختیار بنگاه‌های ملکی و مشاورین قرار می‌دهد و مشاورین املاک، موظف هستند طبق این تعرفه‌های مدون، حق کمیسیون مشاوره خود را از طرفین معاملات مسکن دریافت کنند.
  • فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک سال 99 بسته به نوع معامله‌ای که قرار است انجام شود متفاوت است. این محاسبات، برای خرید و فروش دارای یک فرمول بندی خاص و برای رهن و اجاره دارای فرمول بندی متفاوت دیگری هستند.

حق کمیسیون املاک برای خرید و فروش- سال 99

  • بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به 25 صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد.

حق کمیسیون املاک برای رهن/ ودیعه - سال 99

  • حق کمیسیون قراردادهای رهن/ ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است.

حق کمیسیون املاک برای اجاره - سال 99

  • حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

حق کمیسیون املاک برای تمدید اجاره - سال 99

  • طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق کمیسیون املاک برای قراردادهای مشارکت - سال 99

  • حق کمیسیون قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً 4 دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

** خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟