دستیابی به تعادل ظریف از طریق همکاری و نوآوری فناوری
چگونه تعادلی میان امنیت و شفافیت در رابطه با فیبر نوری برقرار کنیم؟
در صنعت ارتباطات از راه دور، شفافیت یک تعادل چالش‌برانگیز را نشان می‌دهد. از یک طرف، ارائه دهندگان ارتباطات از راه دور باید مکان‌ و موقعیت کابل‌های فیبر نوری را با کارگران خود به اشتراک بگذارند تا از آسیب‌های تصادفی ناشی از پارگی یا پروژه‌های حفاری ساختمانی محافظت کنند و از سوی دیگر، مکان‌های کابل‌ها باید تا حدودی مخفی باشند تا از آسیب‌های عمدی توسط مردم همچون قیچی کردن یا استراق سمع دور باشند.

تهدیدات فیزیکی شامل تخریب هدفمند، سرقت فیبر نوری، آسیب‌های ناخواسته و بلایای طبیعی است. در حالی که پیشگیری از بروز بلایای طبیعی، مثل اختلال در شبکه‌های فیبر نوری تایوان به دلیل زلزله در سال 2024، دشوار است، اما امکان محافظت از کابل‌ها در آسیب‌های عمدی امکان‌پذیر است. این تهدیدات گوناگون، نیازمند به کارگیری مکانیزم‌های حفاظتی مقاوم و به کارگیری کانال‌های ارتباطی است تا بتوان مطمئن شد که همواره یک ارتباط پایدار وجود دارد. همچنین، پیشنهاد می‌شود مکان‌های زیرساختی فیبرنوری تا حد امکان از دید افراد غیرمتخصص دور باشد. قبل از اینکه مراحل عملی متعادل‌سازی شفافیت و امنیت فیزیکی شبکه را بررسی کنیم، بیایید حملات و اختلالات اخیر را مورد بحث قرار دهیم.

گرایش‌های جاری در تهدیدات فیزیکی

آسیب تصادفی به زیرساخت‌های شبکه رایج است، با بیش از 100 قطعی کابل که سالانه در بستر اقیانوس‌ها رخ می‌دهد و عمدتا به دلیل ناآگاهی کارگران دریایی از مکان‌های آن‌ها، جای تعجب نیست که کابل‌های فیبرنوری به یک راهکار حفاظتی مطمئن نیاز دارند. به طور مشابه، یک برخورد کابل زیرزمینی هر 1-2 دقیقه فقط در ایالات متحده رخ می‌دهد. این تحقیق شامل کابل‌های فیبر نوری و سایر انواع کابل‌های خدماتی است. حتی آسیب تصادفی عواقب وخیمی برای اینترنت جهانی دارد، با 95 درصد ترافیک بین‌المللی که از طریق کابل‌های زیر دریایی حرکت می‌کند. همچنین، قطع‌هایی اخیر در میانه تنش‌های ژئوپلیتیک قابل پیش‌بینی است. به عنوان مثال، کابل‌های دریای سرخ به دلیل خرابی عمدی قطع شدند که در نتیجه آن، سه کابل قطع شدند و حدود 25 درصد ترافیک اینترنت بین آسیا، اروپا و خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دادند.

آسیب فیزیکی باعث تاخیر فراتر از اختلال اولیه می‌شود. مثالی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم نشان می‌دهد چگونه تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم، آسیب‌دیدگی و تعمیر دوباره کابل‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. همچنین، در برخی از مناطق، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تمایلی به تعمیر کابل‌ها ندارند. با رشد مداوم ترافیک اینترنت، دسترسی بدون وقفه به اینترنت به یک ابزار حیاتی مثل گاز و برق تبدیل شده است. این وابستگی، اختلال در شبکه را برای کسب‌وکارهای بین‌المللی، مصرف‌کنندگان و اقتصادهای جهانی غیرقابل تحمل می‌کند. از نظر تاریخی، صنعت ارتباطات از راه دور نقشه‌های نقاط اتصال حیاتی در سراسر اکوسیستم اتصال را به طور آشکار به اشتراک گذاشته است. در حالی که ما باید کارگران مهم را از مکان‌های کابل مطلع کنیم تا از آسیب تصادفی جلوگیری کنیم، این اطلاعات نباید در دسترس طرف‌هایی باشد که می‌خواهند از آن برای اهداف شوم بهره‌برداری کنند. بنابراین، چگونه ارائه دهندگان ارتباطات از راه دور می‌توانند این تعادل نامطلوب را بدون به خطر انداختن امنیت شبکه جهانی به دست آورند؟

ارتقای امنیت فیزیکی در ارتباطات از راه دور

همکاری برای بهبود شفافیت و عدم افشای اطلاعات در ارتباطات از راه دور بسیار مهم است. ابتکارات صنعت، از جمله ابتکارات انجمن صنعت ارتباطات (TIA) و گروه‌های دیگر، از طریق همکاری در تدوین استانداردسازی بهترین شیوه‌ها، امنیت فیزیکی را بهبود می‌بخشند. با توسعه این ابتکارات، صنعت ارتباطات از راه دور می‌تواند در مورد اطلاعات عمیق‌تر که به اشتراک می‌گذارد، محتاط‌تر شود. در حالی که همه اپراتورها می‌توانند نقشه‌های عمومی مکان‌های کابل را با عموم به اشتراک بگذارند، اطلاعات مهم در جزئیات قرار دارند. در نتیجه، نقشه‌های دقیق باید برای دسترسی به فرآیندهای بررسی دقیق‌تری نیاز داشته باشند. این یکی از راهکارهایی است که تمام اپراتورهای شبکه باید روی آن متمرکز شوند.

همچنین، این ابتکارات نیازمند بازبینی استانداردهای موجود در مورد نظارت و سیستم‌های هشداردهی تمام وقت در تمامی طول سال است که امکان نظارت هوشمند، دسترسی بیومتریک و ارسال پیام‌های لحظه‌ای را امکان‌پذیر کند. استانداردسازی همچنین باید از ادغام گسترده فناوری‌های سنجش از راه دور ژئوفیزیکی برای مکان‌یابی کابل‌های زمینی، از جمله رادار نفوذ زمینی، مکان‌یابی آکوستیک و سایر موارد پشتیبانی کند. همچنین، این ابتکارات صنعتی می‌توانند برنامه‌های همگرایی امنیت سایبری-فیزیکی را به وجود آورند و به ارائه دهندگان ارتباطات از راه دور کمک کنند تا استراتژی‌های یکپارچه‌ای را برای بهبود وضعیت کلی امنیت اجرا کنند. علاوه بر این، همکاری بخش خصوصی و دولتی در این زمینه ضروری است. بدیهی است که پیامدهای آسیب فیزیکی فراتر از شبکه گسترش می‌یابد و گاهی اوقات بر امنیت ملی نیز تاثیرگذار است.

با این حال، مقامات باید مراقب باشند که دستورالعمل‌های امنیت فیزیکی بیش از حد سختگیرانه نشوند و قوانین پیچیده را تحمیل نکنند، به ویژه اگر موارد یاد شده، هزینه‌های عملیاتی بالاتر یا بارهای کار اداری بیشتری را به شرکت‌ها وارد کنند. این حوزه دیگری است که به تعادل ظریفی نیاز دارد. همکاری بیشتر سودمند خواهد بود، اما همه باید به خاطر داشته باشند که همیشه در راستای منافع اپراتورها بوده است که امنیت فیزیکی بالایی داشته باشند تا مشتریان خود را حفظ کنند.

آموزش طیف گسترده‌ای از ذینفعان در مورد استراتژی‌های امنیت فیزیکی به دلیل ماهیت توزیع شده شبکه‌های عمومی مثل اینترنت حیاتی است. این ذینفعان می‌توانند شامل تصمیم‌گیرندگان در سازمان‌های ارائه دهنده خدمات، کارمندان فنی، شرکت‌های خدماتی یا متخصصان امنیتی باشند که در حالی که بقیه ما می‌خوابیم، از زیرساخت‌ها محافظت می‌کنند. حسابرسی‌های منظم امنیت فیزیکی و برنامه‌های آموزشی به کارکنان شرکت‌ها کمک می‌کنند تا تهدیدات را به حداقل برسانند تا عملیات قابل اعتمادی را اجرا کنند.

از نظر فناوری، تنوع شبکه برای کاهش تاثیرات تهدیدات فیزیکی بسیار مهم است. اتصال پایدار، امکان انجام مداوم فعالیت‌های تجاری را امکان‌پذیر کرده، دسترسی به خدمات یکپارچه را تضمین می‌کند و به شرکت‌های تجاری و کاربران خانگی اجازه می‌دهد، بدون مشکل کارهای روزانه خود را انجام دهند. برای افزایش قابلیت اطمینان خدمات در میان این حجم از تقاضاها، تنوع شبکه به اپراتورها کمک می‌کند تا اثرات نامطلوب اختلال فیزیکی را با ارائه مسیرهای جایگزین مسیریابی برای ترافیک جهانی کاهش دهند. ادغام اتوماسیون در فناوری‌های مسیریابی همچنین زمان خرابی عملیات را به حداقل می‌رساند و به اپراتورهای شبکه کمک می‌کند در صورت آسیب دیدن کابل، ترافیک را به سرعت به مسیری که کمترین تاخیر را دارد هدایت کنند تا مسیریابی با سرعت زیادی انجام شود.

دستیابی به تعادل ظریف از طریق همکاری و نوآوری فناوری

به دلیل ماهیت به هم پیوسته زیرساخت‌های ارتباطی از راه دور، آسیب به یک قطعه می‌تواند یک اثر آبشاری از اختلال ایجاد کند و بر ارائه خدمات از طریق کابل‌های زیر دریایی، مراکز داده، شبکه‌های اصلی، شبکه‌های سازمانی و موارد دیگر تاثیر بگذارد. راهکار کلیدی که در این زمینه وجود دارد، همکاری صنعت، آموزش و پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که به اپراتورهای شبکه اجازه می‌دهد امنیت فیزیکی را با شفافیت هماهنگ کنند و به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات صحیح را به افراد مناسب ارائه دهند.

این استراتژی، نقش مهمی در کاهش تهدیداتی دارد که روزانه ارتباطات جهانی را هدف قرار داده‌اند. با این‌حال، توجه داشته باشید که امنیت فیزیکی به تنهایی کافی نیست. امنیت شبکه و مکانیزم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده در این حوزه نیز نقش کلیدی دارند. به عنوان مثال، نباید اهمیت و نقش حملات DDoS بر عدم دسترسی کاربران به خدمات را نادیده گرفت. همچنین، باید از سایر تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت شبکه با هدف حصول اطمینان از عملیات قابل اعتماد در میان تهدیدات روزافزون به زیرساخت‌های فیزیکی استفاده کرد. تنها در سایه این اقدامات یکپارچه و هماهنگ است که قادر خواهیم بود از کانال‌های ارتباطی در مقابل هکرها به بهترین شکل محافظت کنیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟