30/07/1400 - 21:30
راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو + معرفی 12 سوئیچ ماژولار و تنظیمات ثابت
سیسکو یکی از معتبرترین شرکت ها و برندهای مطرح در حوزه تجهیزات شبکه است. عمده شهرت شرکت cisco مربوط به سوئیچ های آن می شود. امروزه سوئیچ های سیسکو از پرطرفدارترین و پرکاربردترین سوئیچ های بازار جهانی و بازار ایران است و بسیاری از شرکت های بزرگ و سازمان ها از تجهیزات این شرکت بهره می برند. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامعه ای برای خرید سوئیچ های سیسکو  به شما ارائه دهیم با ما همراه باشید.

از اولین دستگاه های لازم جهت ایجاد یک شبکه کامپیوتری، سوئیچ ها هستند. سوئیچ است که امکان اتصال دستگاه های مختلف در یک شبکه را ممکن می کند. سوئیچ ها در لایه دیتا لینک یا لایه دوم از مدل OSI قرار می گیرند که وظیفه جابجا کردن و هدایت فریم های دریافتی به پورت ها و نودهای موجود در شبکه را دارند.

 اطلاعات بیشتر درمورد مدل لایه OSI

همه ی تلاش سیسکو در ساخت سوئیچ های خود، ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت راحت تر شبکه توام با امنیت بالا می باشد. باتوجه به ویژگی ها و خصوصیاتی که سوئیچ های سیسکو دارند، مدیریت و نظارت بر عملکرد شبکه و پورت ها و نودهای شبکه بسیار ساده و آسان است.

شرکت سیسکو در تولید سوئیچ های خود توجه ویژه ای به دو دسته از مشتریان خود دارد. دسته اول سازمان ها و شرکت های بزرگ است و دسته دیگر دیتا سنترها یا اتاق سرور می باشد. به نوعی هر کدام از سوئیج های این شرکت در زیر مجموعه یکی از این دو دسته قرار می گیرد.

مناسب ترین سوئیچ را برای کسب و کار خود انتخاب کنید

درک انواع سوئیچ های سیسکو به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را باتوجه به نیازهای کسب و کار خود داشته باشید. هنگام بررسی انواع سوئیچ های شبکه به ویژگی های هرکدام و نوع دسته بندی آنها توجه کنید.

انواع سوئیچ های سیسکو

به طور کلی سوئیچ های شبکه سیسکو به دو دسته ماژولار و تنظیمات ثابت تقسیم می شوند. علیرغم تفاوت هایی که در این دو دسته وجود دارد ولی تعریف پایه هر یک مشخص است. تفاوت اصلی بر سر قابلیت ارتقاء می باشد.

سوئیچ های سیسکو ماژولار

سوئیچ های ماژولار امکان اضافه کردن ماژول های توسعه را فراهم آورده تا براساس نیاز بتوان تغییرات لازم را اعمال و شبکه خود را توسعه دهید. ماژول های توسعه، کاربرد مشخصی دارند و مواردی نظیر فایروال، اتصال بی سیم و تجزیه و تحلیل شبکه را شامل می شوند. این سوئیچ امکان اضافه کردن رابط کاربری، منبع تغذیه و یا فن های خنک کننده را به سوئیچ می دهند. به نوعی می توان گفت که این سوئیچ ها انعطاف بیشتری داشته و دست شما برای کاربردهای مختلف بیشتر است اما در ازای آن نیازمند هزینه ی بیشتری است.  سوئیچ های ماژولار سیسکو به قرار زیر است:

Cisco Catalyst 4500 Series

  • سوئیچ های کاتالیست سری 4500 سیسکو یک سوئیچ با شاسی ماژولار میان رده اند. این سری یک شاسی، منبع تغذیه و یک یا دو سوپروایز، لاین کارت و ماژول های خدمات دارد. این سری شامل شاسی های سری E و شاسی های کلاسیک است در اندازه های 3، 6، 7 و 10 اسلاتی ساخته شده اند. 

Cisco Catalyst 6500 Series

  • سوئیچ های کاتالیست سری 6500 سیسکو یکی از سوئیج های مبتنی بر شاسی اند که توانایی پشتیبانی از رابط هایی اترنت با 40 گیگابایت سرعت و ماژول های سوپروایزر را دارند.

سوئیچ های سیسکو تنظیمات ثابت

  • برخلاف سوئیچ های ماژولار، در سوئیچ های تنظیمات ثابت سیسکو تعداد مشخصی پورت در هر مدل در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان قابلیت ارتقاء نداشته و ثابت هستند. اما نکته حائز اهمیت این نوع از سوئیچ ها قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه آنهاست. سوئیچ های تنظیمات ثابت به سه دسته ی غیرمدیریتی، مدیریت شده و سوئیچ های هوشمند تقسیم می شوند.

سوئیچ های غیرمدیریتی

  • سوئیچ های غیرمدیریتی با حداقل امکانات فقط امکان اتصال اولیه را در اختیار ما قرار می دهند و برای شبکه های خانگی و شبکه هایی که به تعداد محدودی پورت نیاز دارند، استفاده می شود.

سوئیچ های هوشمند

  • سوئیچ های هوشمند برخلاف سری غیرمدیریتی یک سری قابلیت خوب را برای مدیریت بهتر شبکه به ما می دهند و در لبه شبکه های بزرگ قرار می گیرند و به نوعی می توان گفت بهترین گزینه برای جایگزین سوئیچ های ماژولار هستند.

سوئیچ های مدیریت شده

  • سوئیچ های مدیریت شده جامع ترین قابلیت ها را در سری سوئیچ های تنظیما ثابت در اختیار ما قرار می دهند که کاربرد آنها در هسته اصلی شبکه های بزرگ و سازمانی است. این سری گران ترین سوئیچ های تنظیمات ثابت اند.

لیست سوئیچ های تنظیمات ثابت سیسکو به این ترتیب است:

Cisco Catalyst 2960 Series

Cisco Catalyst 2960-S Series

Cisco Catalyst 3560 Series

Cisco Catalyst 3560-E Series

Cisco Catalyst 3560-X Series

Cisco Catalyst 3750 Series

Cisco Catalyst 3750-E Series

Cisco Nexus 3750-X Series

Cisco Catalyst 4900 Series

Cisco Catalyst 2975 Series

کدام سوئیچ سیسکو برای ما مناسب است؟

سوئیچ شبکه یک دستگاه ارتباطی است که برای توزیع داده در شبکه های کابلی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اطلاعاتی که در بالا ذکر شد، حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که کدام یک از سوئیچ های سیسکو برای ما مناسب است؟

  • در این رابطه باید خاطرنشان شد که اگر شبکه شما چندین پیچیده نیست و در واقع از تمامی پورت های سوئیچ استفاده نخواهید داشت، یک سوئیچ غیرمدیریتی شاید بهترین گزینه باشد. در صورتی که تنها قصد شما از شبکه، اتصال چند دستگاه به همدیگر و اتصال آنها به اینترنت است، این نوع سوئیچ بسیار مناسب شما می باشد. چرا که نازلترین قیمت را در میان سوئیچ ها دارند. سوئیچ های غیرمدیتی معمولاً قابلیت plug and play دارند. یعنی کافی است آن را متصل نمائید و استفاده کنید، نیاز به هیچ تنظیمات خاصی ندارد و بلافاصله با اتصال قابل استفاده است.
  • اگر نمی دانید شبکه ای که قصد طراحی و راه اندازی آن را دارید در آینده چه میزان گسترش پیدا می کند، انتخاب سوئیچ های مدیریت شده بسیار مناسب تر به نظر می رسد. به این منظور می توانید تنظیمات سوئیچ را بر روی حالت پیش فرض بگذارید. این ویژگی به شما کمک می کند تا بتوانید در شروع راه اندازی شبکه به راحتی از سوئیچ خود بهره برداری کنید و در آینده اگر نیاز به گسترش شبکه خود داشتید تغییرات لازم را اعمال نمائید.  سوئیچ های مدیریت شده به شما امکان اصلاح و مدیریت شبکه از راه دور را میسر می کنند. این سری سوئیچ ها برای شبکه های پیچیده بسیار مناسب اند، اما مشکل آنجاست که نیازمند دانش تخصص مهندسی شبکه و نیروی متخصص برای برقراری امنیت پورت ها، کنترل لیست های دسترسی (ACLs) و تخصیص پهنای باند هستند. برخی سوئیچ ها یک API دارند که اعمال این سری کارها را آسان تر می کند.

  • اگر می خواهید کنترل شبکه خود را در دست بگیرید و این کار چندان پیچیده نباشد، می توانید از سوئیچ های هوشمند استفاده کنید. این سوئیچ های سیسکو، قابلیت مدیریت آنلاین دارند. به نوعی می توان گفت سوئیچ های هوشمند، چیزی مابین سوئیچ های غیرمدیریتی و سوئیچ های مدیریت شده هستند. براساس مدلی که انتخاب می کنید، آپشن های مختلفی مانند کیفیت خدمات QoS یا شبکه مجازی VLANs که برای مدیریت تلفن voip کاربرد دارد، در اختیار شما قرار می دهد. در این سوئیچ ها می توانید بخش هایی از شبکه را بصورت مجزا ایزوله کنید و امنیت و کارایی شبکه را بهبود ببخشید.

معرفی فروشگاه معبر جهت خرید سوئیچ سیسکو

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین همه گیر شدن ویروس کرونا وجود فروشگاه های اینترنتی مطمئن یکی از الزامات دنیای امروز می باشد. فروشگاه های زیادی در زمینه فروش تجهیزات شبکه راه اندازی شده است. یکی از این فروشگاه های که میتوانم برای خرید سوئیچ های سیسکو به شما معرفی کنیم، فروشگاه انلاین تجهیزات شبکه ارغوان (https://arghavannet.com/) می باشد. این فروشگاه با استفاده از متخصصان مجرب در حوزه شبکه بصورت رایگان به کاربران خود مشاوره می دهد. شماره تماس این مجموعه جهت مشاوره و راهنمای خرید سوئیچ سیسکو (02141902) می باشد.

ایسوس

نظر شما چیست؟