تار و پود
خواب‌های دنباله‌دار گوگل
غول جست‌وجوی وب خواب‌هایی برای کاربران اسمارت‌فون به دست دیده است و نقشه‌هایی در سر دارد. نگاهی ساده به فعالیت‌های این شرکت در حوزه شبکه‌های موبایل و اینترنت، نتیجه قطعی و تحلیل دقیقی از صحت این نتیجه‌گیری به‌دست می‌دهد که دورنما و فراسوی آینده را نیز ترسیم می‌کند.

 البته روی کاغذ، بازی برد ـ برد است و کاربران هم منفعت می‌برند؛ شما دوست ندارید همیشه آنلاین باشید؟ معلوم است که پاسخ مثبت است. پس اجازه بدهید خواب‌های دنباله‌دار شیرین گوگل برای ماه‌ها و سال‌های آینده‌مان را تعریف کنم. چند ماه پیش، در خلال کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا، گوگل درباره سرویس‌های بی‌سیم صحبت و رسماً اعلام کرد می‌خواهد وارد بازار اپراتورهای مخابراتی شود. البته نه به شکل سرویس‌هایی که در حال حاضر اپراتورهای مخابراتی مانند ورایزون یا AT&T ارائه می‌دهند. گوگل در آن زمان توضیحات جزئی زیادی ارایه نداد، ولی می‌شد حدس زد درصدد ادغام شبکه‌های سلولی موبایل و شبکه‌های اینترنت بی‌سیم است. گوگل دوست دارد شبکه‌ای راه‌اندازی کند که اتصال دایم موبایل و داده را فراهم کند و دیگر نیازی به سوییچ میان آن‌ها نباشد. همه منتظر سرویس اینترنت بی‌سیم جدید این شرکت بودند تا درنهایت در دوم اردیبهشت به‌طور رسمی معرفی و شروع به‌کار کرد.

گوگل سرویس Project Fi را برای دارندگان گوشی‌های نکسوس 6 در ایالات متحده معرفی کرد. کاربران با پرداخت مبلغ ماهانه‌ 20 دلار امکان استفاده از تماس نامحدود داخلی در امریکا، پیام کوتاه نامحدود بین‌المللی و پوشش داده رایگان در بیش از ۱۲۰ کشور دنیا را دارند. همچنین، با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار می‌توانند از یک گیگابایت حجم داده برای استفاده از اینترنت بهره ببرند. در مناطقی که از 4G پشتیبانی می‌شود، کاربران از این سرویس بهره می‌گیرند و در باقی مناطق به شبکه‌های 3G متصل خواهند شد. همان ‌طور که حدس زده می‌شد، گوگل به‌طور مستقل به این حوزه وارد نشده است، بلکه فناوری‌هایی را برای سرویس‌دهنده‌های مخابراتی فراهم می‌کند یا زیرساخت‌ها و بسترهای چنین فناوری‌هایی را می‌گستراند. برای سرویس Project Fi از دو اپراتور بزرگ تی موبایل و اسپرینت کمک گرفته شده است. گوگل ایده‌هایی در سر دارد تا کاربران به‌سادگی و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی بتوانند میان شبکه‌های بین‌المللی سلولی موبایل حرکت کنند. یعنی مهم نیست شما در امریکا، انگلستان، ایتالیا، هنگ‌کنگ، سریلانکا یا حتی ایران زندگی می‌کنید؛ روی گوشی تلفن همراه شما یک سرویس اینترنت وای‌فای و یک سرویس مکالمه فعال است. در این طرح، حتی مهم نیست شما کاربر سرویس‌های ورایزون یا تی موبایل هستید. در ایران مهم نیست شما کاربر «همراه اول» هستید یا «ایرانسل»، چیزی که مهم است «همیشه آنلاین» بودن کاربران موبایل است. 

البته تنها گوگل نیست که به دنبال ادغام شبکه‌های بی‌سیم با شبکه‌های سلولی موبایل است. فناوری‌هایی مانند pCell و شرکت‌هایی مانند کوالکام نیز در تلاش برای دستیابی به چنین فناوری‌هایی هستند. حتی در برخی شهرهای امریکا و روی برخی سرویس‌های شرکت‌های مخابراتی معروف به‌صورت پایلوت آزمایش‌هایی صورت گرفته است. هم‌زمان گوگل، طرح‌های اینترنت پرسرعت فیبر نوری و زیرساخت‌های عریض و طویل ارائه سرویس‌های مختلف را در شهرهای بزرگ امریکا ادامه می‌دهد و به گمان بسیاری از کارشناسان، همین زیرساخت‌ها امکان ارائه سرویس‌های جدید بی‌سیم گوگل را فراهم خواهند آورد. گوگل می‌خواهد کاری کند که در این شهرها کاربری نباشد که «همیشه آنلاین» نباشد. با هر دستگاهی و در هر موقعیتی، یک سرویس اینترنت برای استفاده مهیا است. رویاهای گوگل تمامی ندارد. بالن‌های اینترنتی گوگل و روبات‌های پرنده‌ای که روترهای بی‌سیم را بر فراز روستاها و مناطق صعب‌العبور به‌پرواز درمی‌آوردند را به برنامه‌های قبلی اضافه کنید. پروژه بالون‌های اینترنتی گوگل از مرحله آزمایشی خارج و به‌صورت کاملاً تجاری عرضه می‌شود. صدها بالون آماده پرواز هستند. پس نتیجه می‌گیریم که گوگل می‌خواهد کاری کند همیشه آنلاین باشید. ولی چرا؟ این شرکت بارها گفته است نمی‌خواهد از ارائه سرویس‌های مخابراتی درآمدزایی کند و خطری برای اپراتورهای مخابراتی محسوب شود. قصد ندارد بازار آن‌ها را کساد کند یا سرویس‌هایی پرسرعت‌تر ولی ارزان‌تر بدهد تا مشتری‌های جدید دورش جمع شوند. شواهد و رفتار گوگل نیز همین‌ موضوع را تأیید می‌کند. گوگل از «تجربه‌های کوچک جدید» حرف می‌زند؛ تجربه‌های کوچک در ذهن گوگل یعنی ایده نو، طرحی نو و فناوری نو. چرا گوگل کاربر همیشه آنلاین می‌خواهد؟ تحلیل آن ساده است. وقتی شما بیش‌تر آنلاین باشید، بیش‌تر از ابزار جست‌وجوی گوگل و دیگر سرویس‌های آنلاین این شرکت استفاده می‌کنید. این سخن یعنی تبلیغات بیش‌تر روی وب برای گوگل و در نهایت درآمدزایی بیش‌تر؛ همان سبک کسب‌وکار اولیه گوگل اما با رویکردی کاملاً به‌روز و مطابق با مقتضیات فناوری‌ها و زمانه دهه حاضر. 

گوگل امروز به اجرای برنامه روی دستگاه‌های مجهز به آندرویید بیش‌تر در سراسر جهان نیاز دارد. میلیون‌ها دستگاه آندروییدی که به اینترنت متصل نیستند، هیچ سودی برای گوگل ندارند و انگار خاموش‌ هستند. گوگل دستگاه آندروییدی 24 ساعته آنلاین با انواع و اقسام برنامه‌ها، ابزارها، مرورگرهای وب و سرویس‌های تحت وب دوست دارد؛ زیرا همانند یک دستگاه اسکناس‌زن برای او پول‌سازی می‌کنند. از این رهگذر، می‌توانیم امیدوار باشیم دنیای شبکه‌های بی‌سیم و موبایل نیز دگرگون شود و این شبکه‌ها با یکدیگر ادغام شوند. در آن صورت، سرعت اینترنت ممکن است 35 برابر شود و فقط با تعویض سیم‌ کارت قدیمی با سیم‌ کارت جدید، در هر کجای این جهان پهناور فقط از یک شبکه، یک سرویس اینترنت و یک اپراتور مخابراتی استفاده کنیم. فکر کنم عیبی هم نداشته باشد، گوگل کمی بابت اجرای چند برنامه موبایل درآمدزایی کند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟