خوب گوش کردن، هنر است
 می‌خواهید شنونده بهتری باشید؟ از این سه عادت نادرست اجتناب کنید
گوش کردن یک هنر فراموش شده و تمرینی است که دست کم گرفته می‌شود. اکثر آدم‌ها ترجیح می‌دهند صحبت کنند. و زندگی در جهانی پر از پچ پچ‌های خسته‌کننده باعث می‌شود که افراد احساس کنند که حرف‌هایشان شنیده نمی‌شوند.

1606683296_1_0.gif

دلیلی که باعث می‌شود اکثر آدم‌ها احساس ‌کنند که مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند، ارتباط ضعیف است. به خصوص این که، افراد اغلب آنقدر مجذوب اندیشه و افکار خود هستند که نمی‌توانند به دیگران گوش دهند. منظور یک گوش دادن واقعی، عمیق و موثر به حرف‌های دیگران است.

مطلب پیشنهادی

 والدین شاغل چگونه می‌توانند از خستگی و اضطراب خود بکاهند؟

خیلی راحت می‌توانید  بفهمید که افراد چه زمانی به حرف‌های شما گوش نمی‌دهند. معمولاً شما با نارضایتی یا عصبانیت و ناراحتی و یا حتی ناامیدی، گفت و گو را قطع می‌کنید. این تعاملات نامطلوب ارزش چندانی برای دو طرف ندارند و اغلب اوقات رخ می‌دهند.

فرهنگ سرعت و تمرکز بر کار موجب اضطراب و ترس می‌شود، از این که نتوانیم به موقع اهداف بلندپروازانه خود را به انجام برسانیم.  نکته اینجاست که اکثر افراد به خاطر انجام سریع کارها احساس می‌کنند که تحت فشار هستند، به همین دلیل واقعیت‌های مقابل خود را از دست می‌دهند. آن‌ها جذب و غرق در افکار خود می‌شوند و سلامت عاطفی دیگران را نادیده می‌گیرند. این کار اغلب از روی عمد صورت نمی‌گیرد. اکثر آدم‌ها عادت‌های شنیداری آزاردهنده و نامناسبی دارند. آن‌ها نادانسته کاری می‌کنند که دوستان و یا همکارانشان رنجیده خاطر شوند و همین باعث ایجاد چرخه فرسایشی قطع و از سرگیری مجدد ارتباط می‌شود که در آن ارتباط ناکام می‌ماند، سپس بهتر می‌شود و بعد دوباره شکست می‌خورد.

شما با بهبود مهارت شنیداری خود می‌توانید موجب کاهش شدت این اختلالات ارتباطی شوید. این کار به دیگران کمک می‌کند تا احساس کنند در حضور شما ارزشمندترهستند و بهتر درک می‌شوند. مزیت‌های دیگر این کار آن است که به دیگران نشان می‌دهد چقدر مشتاقید با آنان در ارتباط باشید. برای بهبود مهارت شنیداری خود، از این سه رفتاری که عنوان می‌کنیم، اجتناب نمایید. همچنین، اگر می‌خواهید بدانید که آیا کسی به شما گوش می‌دهد یا خیر، به دنبال این سه نشانه ظریف و دقیق باشید:

1-آنچه دیگران می‌گویند را ارزیابی می‌کنید

وقتی افراد به جای گوش کردن، مشغول ارزیابی حرف‌های شما هستند، فاصله عاطفی خود را با آن‌ها احساس می‌کنید، انگار که جای دیگری هستند.شما صحبت می‌کنید ولی کلمات شما فرود نمی‌آیند، گویا در تعاملات شما حلقه‌های مفقوده وجود دارند.

و اگر شما در حین صبحت دیگران حرف‌های او را تجزیه و تحلیل و کالبدشکافی می‌کنید، یعنی به آن‌ها گوش نمی‌‌دهید. تنها چند کلمه و عبارت کلیدی را می‌شنوید و بعد گوش‌هایتان را خاموش می‌کنید و ندای درونیتان را روشن. از این کار دست بردارید. اگر می‌خواهید شنونده خوبی باشید، تا وقتی دیگران مشغول صحبت کردن هستند، مغز تحلیلی خود را خاموش کنید.

2- مشغول آماده کردن نظرتان در مورد صحبت‌های دیگران هستید

وقتی می‌بینید کسی به جای گوش کردن به صحبت‌های شما، در ذهن خود مشغول آماده کردن نظراتش است، احساس می‌کنید نادیده و دست کم گرفته‌ شده‌اید. این افراد معمولاً خیلی سریع نظر مخالف خود را به اظهارات شما بیان می‌کنند و سعی دارند نشان دهند که شما اشتباه می‌کنید یا روی نکته خاصی که شما بیان کرده‌اید، دست می‌گذارند و دائم آن را به شیوه‌های مختلف بیان می‌کنند و روی آن مانور می‌دهند. همه این‌ موارد نشان می‌دهند که آن‌ها به نظر شما احترام نمی‌گذارند.

وقتی مشغول آماده کردن نظراتتان برای ارائه به فرد مقابل هستید، دیگر فضایی برای پیام‌های دیگران در ذهنتان باقی نمی‌ماند. وقتی کسی مشغول صحبت کردن است، ذهن شما آنقدر سریع حرکت می‌کند که احساسات شما قادر نیست با دیگران همراه شود. و این موضوع باعث می‌شود هر دو طرف فکر کنند که تبادل نظر به خوبی صورت نگرفته و حق مطلب ادا نشده است.

3- انتظار می‌کشید تا طرف مقابل سخنش را قطع کند، تا بتوانید دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

 وقتی در حال صحبت کردن هستید و دیگران منتظرند تا ایده‌هایشان را بیان کنند، احساسات شما از حالت خنثی به ناامیدی، خشم یا درماندگی تبدیل می‌شود. غریزه شما می‌تواند احساس کند که شما فقط انرژی خود را هدر می‌دهید آن هم برای کسانی که هیچ اهمیتی برای شما قائل نیستند. اگر برای صحبت کردن انتظار می‌کشید، در واقع فرصت‌های پیش آمده برای داشتن یک ارتباط دو طرفه را خراب می‌کنید. این خودخواهانه است و موجب می‌شود هر دو طرف احساس کنند که درک نمی‌شوند. مادامی که عادت‌های ضعیف گوش کردن را دنبال می‌کنید؛ به طور سهوی به دیگران کمک می‌کنید تا آن طور که می‌خواهید، به شما گوش ندهند. شما با تعاملات نامطلوب، استدلا‌های مقابله‌ای سریع و ذهنیت " فهمیدم..فهمیدم" خود باعث می‌شوید دیگران احساس کنند که شما می‌خواهید قطع ارتباط کنید.

قطع ارتباط موجب ناراحتی می‌شود. قطع ارتباط در گوینده احساس ناامنی، آسیب‌پذیری و ترس به وجود می‌آورد. وقتی این احساسات سخت را در فرد ایجاد می‌کنید، همیشه راهی برای برگشتن آن‌ها به زندگی شما پیدا می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید این چرخه را  بر هم بزنید، باید نحوه گوش دادن خود را اصلاح نمایید. اگر از این سه عادت نادرست یعنی ارزیابی صحبت‌های دیگران، آماده کردن نظرات خود در ذهن، و انتظار کشیدن برای بیان نظراتتان، دست بردارید؛ روابط شما با طرف مقابل بهتر می‌شود و می‌توانید ارتباط قابل اعتمادی را برقرار نمایید.

 گذشت زمان موجب می‌شود تا هنر کمک کردن به دیگران ( و خودتان) در ایجاد احساس ارزشمند بودن، درک شدن و قابل احترام بودن، تقویت می‌شود.    

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟