ثروتمندترین فرد جهان مشغول برنامه‌ریزی برای آینده‌ در دوران بی ثباتی
راه‌کار جف بزوس برای موفقیت کسب و کار در دوران بحران
یکی از سخت‌ترین وظایف یک رهبر، برنامه ریزی برای آینده است. این موضوع همیشه مطرح و حائز اهمیت بوده، به خصوص درزمان‌هایی که شرایط متغییر و بی‌ثبات است. جف بزوس رئیس میلیاردر آمازون که در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است به عنوان رهبر یک شرکت بزرگ از این قاعده مستثنی نیست و برای آن که بتواند کسب و کار خود را از این بحران و بحران‌هایی این چنینی در آینده عبور دهد، راهکارایی را در نظر گرفته است.

1606683296_1_0.gif

گرچه شهرها و ایالت‌ها سعی کرده‌اند تا کسب و کارها را دوباره بازگشایی کنند، اما متغییرهای زیادی وجود دارند که خارج از کنترل شما هستند و همین باعث می‌شود که حتی برنامه‌ریزی برای یک هفته بعد با حدس و گمان همراه باشد، چه برسد به این که بخواهیم برای یک سال بعد یا 10 سال بعد برنامه‌ریزی کنیم. با این حال، جف بزوس پیشنهاداتی دارد. در جلسه سالانه سهامداران آمازون در ماه گذشته، از مدیر عامل این شرکت سوالاتی در مورد تهیه برنامه‌های بلند مدت پرسیده شد. واما جواب او یک سوال چند کلمه‌ای ساده بود که بنا  به باور وی راهنمایی است برای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت این شرکت، حتی در دوران بی‌ثباتی.

چه چیزهایی تغییر نخواهند کرد؟

خوب، به طور حتم، خیلی چیزها تا 10 سال آینده متحول می‌شوند؛ فناوری تغییر خواهد کرد. فناوری یادگیری ماشین، بالاخص، به شکل چشمگیری در 10 سال آینده رشد خواهد داشت. اما وقتی مردم به 10 سال آینده فکر می‌کنند تا از من بپرسند چه چیزهایی تغییر خواهند کرد، من آن‌ها را دلگرم می‌کنم. این سوال واقعاً مهم است. شما می‌توانید در مورد چیزهایی که در با گذشت زمان پایدار خواهند بود، استراتژی‌هایی را اتخاذ کنید. در چشم انداز 10 ساله، مواردی در آمازون وجود  دارند که قرار نیست تغییر کنند.

یکی از این موارد که شاید مهمترین آن‌ها باشد، این است که همچنان دغدغه مشتری داشته باشیم نه دغدغه رقیب. ما در زمینه حفظ این فرهنگ تلاش می‌کنیم. سوال را فهمیدید؟ " چه چیزهایی تغییر نخواهند کرد؟" به جای آن که فکر کنیم  چه چیزهایی در یک دوره زمانی معین تغییر خواهند کرد، به آن بخش از جبنه‌های کسب و کار خود توجه کنید که قرار است همانطور بدون تغییر باقی بمانند. پس باید تمرکز خود را بیشتر به این موضوع معطوف کنید.

در مورد آمازون، بزوس می‌گوید جواب این پرسش، دغدغه مشتری است. د رحالی که محصولات و خدمات ممکن است با توجه به گسترش نیازهای یا شرایط تغییر کنند، اما تمرکز آن‌ها بر روی این موضوع تغییری نخواهد کرد. تعیین چنین مبنایی به شما امکان می‌دهد تا طرح‌ها و برنامه‌‌هایی را بسازید که به پیشرفت شما کمک می‌کنند، حتی اگر نتوانید پیش‌بینی کنید که در آینده نزدیک چه اتفاقاتی قرار است بیافتد. برای آن که مهمترین وجه شرکت خود را استخراج کنید و معیار و مبنای آن را بدانید، روی این سه بخش تمرکز کنید:

هدف

شما برای آغاز کسب و کار خود دلیل دارید. حالا اگر اوضاع هم خوب پیش نرود، دلیل شما برای راه‌اندازی کسب و کارتان تغییر نمی‌کند. شاید شرایط متفاوت شود، و مجبور شوید برای سازگار شدن با نیازهای مشتری و تیم خود در این دوران همه‌گیری ویروس کرونا، استراتژی‌ها را تغییر دهید، اما هیچکدام از این مسائل نمی‌توانند " دلیل" شما برای کارآفرین شدن را تغییر دهند. وقتی به آینده فکر می‌کنید، روی این موضوع به عنوان یک عامل راهنما تمرکز کنید. شاید غیرعادی به نظر برسد اما هدف شما نباید تغییر کند.

الویت‌ها

ببینید از نظر الویت‌بندی، در حال حاضر چه چیزهایی در کسب و کار شما از مهمترین جایگاه برخوردارند، و بررسی کنید که کدام یک باید صرف نظر از تغییر شرایط، به همان صورت باقی بمانند. ارزش‌ها و الویت‌هایی که امروز برای شما مهم هستند نباید به ناگهان با گذشت زمان کم اهمیت شوند- در غیر اینصورت، باید گفت که آن‌ها از ابتدا مهم نبودند.

آدم‌ها

این که بدانید در طی یک دوره زمانی طولانی به چه نقش‌ها‌ یا کارمندان خاصی نیاز دارید، امری غیرممکن است، فرهنگ شما با تصمیم‌هایی شکل می‌گیرید که بیانگر میزان ارزشی است که برای آدم‌هایتان قائلید. پیشنهاد بزوس این است که یک روش بین‌المللی برای ایجاد یک فرهنگ که منعکس کننده ارزش‌های شماست و در دراز مدت تیم شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کند، در نظر بگیرید. برای مثال، نحوه انتخاب منابع و توانمندسازی تیم، یک سوال اساسی در مورد ارزش‌هاست، نه اجرا.

تصمیم شما در مورد نحوه تعامل و ایجاد اعتماد در مردم نباید تغییر کند، چرا که جهان اطراف شما دچار هرج و مرج و آشفتگی است. در حقیقت، اگر قصدی برای انجام این دو کار ندارید، باید بگوییم که هرج و مرج از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟