دانلود، معرفی و آموزش نصب
sandboxie، یک ابزار کاربردی ضد هک و جاسوسی
یکی از ایمن‌ترین راه‌های ورود به فضای وب یا اجرای نرم‌افزارهای کاربردی به کارگیری ابزارهای ویژه‌ای است که به آن‌ها جعبه شن می‌گوییم. یک نرم‌افزار جعبه شن فضایی جداگانه روی کامپیوتر شما ایجاد می‌کند تا نرم‌افزارهای مشکوک یا چندین نمونه از یک نرم‌افزار یکسان را روی آن اجرا کنید یا به وب‌سایت‌هایی که ممکن است تهدیدی برای سیستم شما به وجود آورند به شکل محافظت شده دسترسی داشته باشید.

مرورگرهای وب خود به عنوان سندباکس‌های ساده عمل می‌کنند، اما شما می‌توانید یک محیط امن‌تر با یک برنامه سندباکس اختصاصی ایجاد کنید. Sandboxie یک برنامه جعبه شن محبوب برای ویندوز است که به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه نصب این نرم‌افزار را همراه با نحوه استفاده از آن بررسی کنیم.

1. در اولین گام باید به سایت www.sandboxie.com رفته و نسخه رایگان این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. با توجه به این‌که سایت فوق امکان دانلود را برای شما فراهم نمی‌کند، در نتیجه لینک دانلود این ابزار در انتهای این مقاله قرار گرفته است تا بدون مشکل آن‌را دانلود کنید. فایل نصبی را اجرا کرده و تنظیمات پیش‌فرض را قبول کنید. پس از نصب برنامه فوق را اجرا کنید. هنگامی که Sandboxie باز می‌شود، روی OK کلیک کنید تا تنظیمات پیکربندی سازگار با سیستم‌عامل اعمال شوند. لازم به توضیح است نسخه‌ای که ما روی سایت مجله شبکه قرار داده‌ایم از سیستم‌عامل ویندوز 10 نیز پشتیبانی می‌کند.

2. پس از نصب نرم‌افزار پنجره شروع کار با sandboxie همانند تصویر زیر ظاهر می‌شود. راهنمای تصویری نرم‌افزار به شما نشان می‌دهد که چگونه باز کردن یک مرورگر وب، دانلود یک فایل یا حذف محتویات از جعبه شن اعمال می‌شود.

آموزش نصب sandboxie برای محافظت از اطلاعات شخصی در وب

زمانی که برنامه باز شد، پنجره اصلی برنامه همانند تصویر زیر است.

آموزش نصب sandboxie برای محافظت از اطلاعات شخصی در وب

در تصویر بالا گزینه‌ای به نام Sandbox DefaultBox وجود دارد. اگر روی گزینه فوق کلیک راست کنید، اولین گزینه ظاهر شده در منو گزینه Run sandbox است. در منوی باز شده پنج گزینه وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد، مرورگر وب، برنامه ایمیل، فایل اکسپلورر، اجرای هر برنامه کاربردی یا اجرا از طریق منوی شروع را انتخاب کنید.

فرض کنید، قصد داریم مرورگری همچون مایکروسافت اج یا فایرفاکس را درون جعبه شن فوق اجرا کنیم. برای این منظور دو روش پیش روی ما قرار دارد. در روش اول از طریق منوی بالا باید گزینه Run Web Browser را اجرا کرده یا روی آیکن مرورگر در صفحه دستکاپ کلیک راست کرده و گزینه SandBoxie – DefaultBox را همانند تصویر زیر انتخاب کنید.

آموزش نصب sandboxie برای محافظت از اطلاعات شخصی در وب

زمانی که مرورگر در وضعیت جعبه شن اجرا می‌شود، یک کادر زردرنگ پیرامون پنجره مرورگر ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد مرورگر در یک محیط ایزوله شده اجرا شده است. از این پس هرگونه فعالیتی همچون باز کردن صفحات وب یا دانلود کردن فایل از بستر اینترنت درون یک محیط محافظت شده انجام می‌شود که اجازه می‌دهد پس از اطمینان از این‌که فایل‌های دانلود شده عاری از بدافزار هستند، فایل‌ها را به محیط اصلی سیستم خود منتقل کنید. در این حالت زمانی که روی لینک دانلود فایلی کلیک کنید، پنجره‌ای ظاهر شده که ضمن گزارش دانلود فایل اگر فضای کافی برای دانلود فایل در منطقه ایزوله به شما اعلام می‌دارد که فضا را افزایش دهید. پس از اتمام دانلود فایل پنجره‌ای همانند تصویر زیر ظاهر می‌شود:

آموزش نصب sandboxie برای محافظت از اطلاعات شخصی در وب

در این پنجره از شما سوال پرسیده می‌شود که فایل دانلود شده به پوشه بازیابی انتقال داده شود یا فایل به هر پوشه‌ای می‌تواند منتقل شود. با انتخاب گزینه پیش‌فرض و کلیک روی دکمه Recover فایل به پنجره موردنظر منتقل می‌شود. اما این‌ پایان ماجرا نیست. اگر شما یک فایل فشرده را دانلود کرده و قصد باز کردن آن‌را داشته باشید، sandiboxie بازهم از شما سوال می‌کند که آیا از این موضوع اطمینان دارید یا خیر. به نوار زردرنگ پیرامون پنجره فایل اکسپلورر دقت کنید.

در نهایت

قابلیت‌های امنیتی ارائه شده از سوی sandboxie به مراتب فراتر از موردی است که به آن اشاره کردیم. اگر فعالیت شما با فضای مجازی عجین شده و مجبور هستید از سایت‌های مختلف فایل‌هایی را دانلود کنید، پیشنهاد می‌کنم نرم‌افزار فوق را روی سیستم خود نصب کنید.

فایل پیوست: 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟