معیاری ساده برای بهتر زیستن
یک نصیحت جاودانه از پدر وارن بافت برای تصمیم‌گیری خردمندانه
وارن بافت میلیاردر آمریکایی و یکی از موفق‌ترین سهامداران و سرمایه‌گذاران در تمام دوران است. ایده‌ها و سخنان خردمندانه‌ زیادی از وارن بافت در مورد سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی در کتاب‌ها و وبلاگ‌های مختلف به چشم می‌خورد. او هم اکنون مدیر عامل و رئیس برکشایر هاتاوی، بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذاری در دنیاست.

1606683296_1_0.gif

همه ما قبول داریم که وارن بافت یک نابغه  سرمایه‌گذاری است. اما بیشتر دانش و درایت او خارج از تخصص سرمایه‌گذاری وی است. وارن بافت موفقیت خود در زندگی را مدیون برخی از راهبردهای خردمندانه پدرش، هوارد بافت، است.

یکی از مهمترین اصولی که وارن بافت از پدر خود به ارث برده است، داشتن " کارت امتیاز داخلی" است که واران آن را این گونه شرح می‌دهد:

  • "کارت امتیاز داخلی " از درون شما می‌آید و حقیقت شما را بیان می‌کند. می‌گوید که شما چه شخصیتی دارید و چگونه بر اساس ارزش‌ها و باورهایتان عمل می‌کنید. خلاصه این که برای رسیدن به موفقیت راه درست را انتخاب می‌کند.
  • "کارت امتیاز بیرونی"، معیار خارجی موفقیت است که توسط اطرافیان شما تعریف می‌شود. کارت امتیاز بیرونی اغلب از حرص و فزون خواهی و تلاش‌ برای پاسخ به سوالات دشواری همچون " مردم درباره من، موفقیت من، یا نام تجاری من چه فکری می‌کنند؟" نشأت می‌گیرد.

 با کارت امتیاز داخلی خود زندگی کنید

یکی از ویژگی‌های بارز بافت این است که او مشخصاً با کارت امتیاز داخلی خود زندگی می‌کند. او همچنین باور دارد که اگر با کارت امتیاز داخلی خودمان زندگی کنیم، می‌توانیم راضی و خرسند باشیم. در ادامه سه نمونه را عنوان می‌کنیم که نشان می‌دهد که میلیاردرها چگونه این کار را با موفقیت انجام می‌دهند.

1. ابتدا مطمئن شوید که آن را به فرزندان خود منتقل می‌کنید

بافت در زندگینامه خود، اهمیت آموزش اصل کارت امتیاز داخلی به فرزندان را مورد تاکید قرار می‌دهد، چرا که پدرش هم این را به او آموزش داده بود: " در مورد آموزش بچه‌ها، فکر می‌کنم آن‌ها زمانی درسی را در سن خیلی پایین می‌آموزند که والدین  روی آن  درس تاکید داشته باشند.  اگر تمام تاکید روی این موضوع باشد که کل دنیا در مورد شما چه فکری می‌کنند و شما فراموش کنید که چه شخصیتی دارید و چگونه رفتار می‌کنید، در نهایت به همان کارت امتیاز بیرونی می‌رسید. ولی پدر من، مردی بود که صد درصد با کارت امتیاز داخلی خود زندگی کرد"

  • یکی از بزرگترین هدیه‌های عمرم، یادگیری از مربیانم بوده است- کارآفرینان و رهبران با تجربه‌. بافت در کتاب خود با نام گلوله برفی می‌گوید:
    " من آموختم که ارزشش را دارد که با افراد بهتر از خودتان معاشرت کنید چرا که این کار باعث می‌شود کمی به سمت بالا شناور شوید. و اگر با افرادی رفت و آمد کنید که از نظر رفتاری پایین‌تر از شما هستند، خیلی زود به سمت پایین سُر می‌خورید.  درست همین طور است که می‌گویم."

2. بدانید که چه زمان‌هایی نه بگویید

بافت در اوایل کار خود خیلی زود یاد گرفت که بهترین کالا، زمان است. او برای مدیریت موثر زمان خود، آموخت که به هر چیز یا فرصتی که حقیقت او را بیان نمی‌کنند، نه بگوید. سپس تمرکز خود را روی اندک مواردی گذاشت که حقیقتاً برای او مهم بودند. این شخص بانفوذ و ثروتمند می‌گوید:

" تفاوت میان افراد موفق و افراد واقعاً موفق در این است که افراد واقعاً موفق تقریباً به همه چیز نه می‌گویند."

3. بزرگترین تصمیات خود را با صداقت اتخاذ کنید

آیا به پندها و موعظه‌ها و یا به وعده‌ وعیدها یا تعهدات خود عمل می‌کنید؟  عمل کردن به گفته‌ها و تعهدات یک ایده ناب اما دستیابی به آن دشوار است. این یعنی خودتان را با وجود تاثیرات خارجی که با وسوسه‌های کارت امتیاز بیرونی همراه هستند، مسئول و پاسخگو بدانید. وقتی رهبران با صداقت تصمیم‌گیری می‌کنند، شما شخصیت تمام نمای آن‌ها را می‌بینید و نمی‌پرسید این افراد چه کسانی هستند یا این که آیا در ذهنشان به علایق خود توجه دارند ( چون همیشه به این موضوع توجه دارند). بافت با این نظر موافق است که صداقت یک صفت غیر قابل بحث و مهمتر از صفات دیگر است، به خصوص هنگام ارزیابی داوطلبان در طی مصاحبه‌های شغلی. او می‌گوید: " وقتی ما افراد را استخدام می‌کنیم به دنبال سه مشخصه هستیم."

"ما به دنبال هوش، ابتکار یا انرژی و به دنبال صداقت هستیم. و اگر آن‌ها صداقت نداشته باشند، دو مشخصه اول باعث نابودی شما می‌شوند، چون اگر افرادی را استخدام کنید که  فاقد صداقت و راستی هستند، در واقع می‌خواهید آن‌ها افرادی گنگ و تنبل باشند."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟