نقش مادر گیتس در موفقیت بزرگ مایکروسافت
چگونه مادر بیل گیتس به مایکروسافت کمک کرد تا با IBM معامله کند
بیل گیتس در سال 1975 دانشگاه هاروارد را ترک کرد تا مایکروسافت، یعنی همان شرکت نرم‌افزازی که در سن 31 سالگی او را به یک میلیار تبدیل کرد، راه‌انداز نماید.

1606683296_1_0.gif

به گفته بیل گیتس، او بخشی از موفقیت خود را مدیون والدینش است. در حقیقت گفته می‌شود،مادر فقید او، مری گیتس، در یک معامله کمک کرد تا مایکروسافت به سمت لیگ‌های بزرگ سوق داده شود.

مری گیتس یک تاجر محترم با مسئولیت‌های فراوان بود، از جمله عضویت در هیئت مدیره سازمان غیرانتفاعی United Way of King Country. او در این سازمان با جان اوپل فقید، رئیس آن زمان IBM، که عضو هیئت مدیره United Way نیز بود، ملاقات کرد. در سال 1980، مایکروسافت یک شرکت کوچک 5 ساله بود و مری فرصتی پیدا کرد تا با اوپل صحبت کند و از او بخواهد تا به شرکت نوپای پسرش کمک نماید.  

این اولین بار در تاریخ 70 ساله IBM بود که این شرکت به دنبال کمک‌های برون‌سپاری برای پروژه" شطرنج" خود بود. IBM می‌خواست یک توسعه دهنده نرم‌افزارخارجی برای توسعه سیستم عامل کامپیوتر شخصی خود استخدام کند.

مایکروسافت از قبل در حال اجرای این پروژه بود، اما IBM شرکت‌های نرم‌افزاری زیادی از جمله Digital Research، یکی از رقبای مایکروسافت را در نظر داشت. با اطلاع از این موضوع، مری از ارتباط خود استفاده کرده و با اوپل درباره مایکروسافت صحبت کرد، و بعد اوپل در این خصوص با مدیران IBM گفتگو کرد.

به گفته سیاتل تایمز، شانس به مایکروسافت رو کرد، مذاکرات IBM با Digital Research به مشکل برخورد و هنگام ارزیابی گزینه‌ها، اوپل به یاد مایکروسافت " شرکتی که توسط بیل گیتس، پسر مری گیتس اداره می‌شد"  افتاد.

 در نتیجه، " شانس نصیب" IBM شد و مایکروسافت را برای این کار استخدام نمود. (علاوه بر مایکروسافت، IBM نیز با Digital Research و SoftTech Microsystems قرارداد بست تا سیستم عامل‌ها را برای کامپیوتر شخصی IBM سازگار کنند.)

وقتی مایکروسافت کار را در دست گرفت، در واقع سیستم عامل خاص خودش را نداشت. بنابراین در سال 1981، این شرکت QDOS را خریداری کرد، سیستم عاملی که توسط شرکت سخت‌افزاری Seattle Computer Products ساخته شده بود و با آن MS-DOS یعنی Microsoft Disk Operating System را توسعه داد. مایکروسافت مجوز MS-DOS را به شرکت IBM داد تا از آن به عنوان سیستم عامل کامپیوتر شخصی خود استفاده کند.

از آنجا که MS-DOS منحصر به IBM نبود، به یکی از سودآورترین محصولات مایکروسافت تبدیل شد. این سیستم عامل از آن زمان نه تنها در تمام کامپیوترهای IBM، بلکه تقریباً در تمام کامپیوترهای شخصی موجود در بازار مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1986، مایکروسافت سهام خود را با قیمت 21 دلارعمومی کرد و در پی آن گیتس خیلی زود به یک میلیونر تبدیل شد. با تداوم موفقیت‌های این شرکت، گیتس درست یک سال بعد به یک میلیاردر تبدیل شد. گیتس تا سال 2000 مدیر عامل مایکروسافت بود و در سال 2008 از سمت رئیس این شرکت کناره‌گیری کرد و در ماه مارس هیئت مدیره را ترک کرد تا زمان بیشتری را به بنیاد خیریه خود یعنی  بیل و ملیندا گیتس اختصاص دهد. در حال حاضر ارزش بازار مایکروسافت به 1.6 تریلیون دلار می‌رسد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟