نقشه‌های دیجیتالی، بازاریابی محلی
آینده نقشه‌های دیجیتال و افزایش اهمیت آن‌ها در بازاریابی محلی
جهش از نقشه‌های فیزیکی به دیجیتال باعث تغییر نوع بازی برای بازاریابان و مصرف‌کنندگان شد. اما چه چیز دیگری پیش رو است؟ برایان اسمیت برخی از احتمالات در آینده مپینگ را بررسی می‌کند. زمان زیادی از آن روزهایی که نقشه کاغذی و بزرگ مقصدمان را روی یک میز یا داشبورد ماشین پهن می‌کردیم تا مکان بعدی سفر را تعیین کنیم می‌گذرد. با اینکه خیلی بعید است به این زودی‌ها شاهد یک جهش کاملاً دراماتیک باشیم، مانند آن‌چه درباره نقشه‌های کاغذی و استفاده از اپلیکیشن‌های مپینگ در تلفن‌های همراه رخ داد، اما نقشه‌های دیجیتال با سرعت بسیار بالا و خیره‌کننده‌ای در حال تحول هستند. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به مسیری که نقشه‌های آینده طی می‌کنند و نوع کاربردی که می‌توانند برای بازاریابی محلی داشته باشند.

1606683296_1_0.gif

سفر به اعماق و فراتر از پین‌‌ها
نقشه‌هایی که امروزه استفاده می‌کنیم، کاملاً تحت کنترل پین‌ها هستند. به ‌نظر نمی‌رسد تغییری در این زمینه به وجود بیاید. در واقع، پین‌ها برای راحتی کار کاربران هستند و پیدا کردن مکان‌های مورد نظر روی نقشه را ساده‌تر می‌کنند. اما این به معنای آن نیست که نواحی اطراف پین به ‌صورت ایستا باقی بمانند. یکی از مواردی که این روزها به‌شدت دچار تغییر و تحولات اساسی شده ساختمان‌هایی است که پین‌ها معرفی می‌کنند. تعداد کلیک‌هایی که روی این ساختمان‌ها خورده می‌شود، به ‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.
اگر گوگل مپز را باز و روی مکان فعلی خود زوم کنید، متوجه می‌شوید دیوارهای ساختمان‌های اطرافتان واضح‌تر شده و حتی فرم سه‌بعدی به خود گرفته‌اند، به ‌طوری‌ که سایه‌های دیجیتالی بسیار ریزی را نشان می‌دهند. از طرف دیگر، ساختمان‌ها از نظر گرافیکی به میزان زیادی اغواکننده و فریبنده شده‌اند، گویی گوگل می‌خواهد کاربر را به کلیک روی آن‌ها تحریک کند. البته این دقیقاً همان چیزی است که گوگل دنبال می‌کند. در حال حاضر، تنها بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و پربازدیدترین ساختمان‌ها هستند که بیشترین کلیک روی آن‌ها خورده می‌شود. به ‌عنوان مثال، نگاهی می‌اندازیم به استادیوم فوتبال ماراکانای برزیل. وقتی روی آن زوم و کلیک می‌کنید، گوگل سقف را از روی استادیوم برمی‌دارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بین طبقات مختلف حرکت کند و خیلی راحت‌تر چیزهایی مانند راه پله‌ها و سرویس‌های بهداشتی را پیدا کند.

جاهایی مانند پاساژهای خرید و استادیوم‌های ورزشی از اولویت بیشتری برای مپینگ داخلی برخوردار هستند و فواید زیادی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. با اینکه قابلیت مپینگ هنوز آن ‌چنان زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما انتظار نداشته باشید برای مدت طولانی وضع به همین منوال باقی بماند. با توجه به اینکه کسب ‌و کارها و خریداران روز به ‌روز بیشتر با این ویژگی و قابلیت آشنا می‌شوند، حتی ساختمان‌هایی که احتمال گم شدن در آن‌ها کمتر است، مپینگ داخلی را به ‌کار خواهند گرفت.
اولین کسانی که از این امکان استفاده خواهند کرد خرده‌فروشان بزرگی هستند که معمولاً چندین مرکز فروش چند طبقه‌ای دارند. حتی ممکن است چندین کسب ‌و کار در یک ساختمان داشته باشند. اما صنایع دیگری هم هستند که کاملاً آماده استفاده از مپینگ در ساختمان‌هایشان هستند. مثلاً بیمارستان‌ها عموماً دارای بخش‌های مختلف درمانی هستند و احتمالاً از نخستین جاهایی خواهند بود که از روش مپینگ داخلی استفاده می‌کنند. بعد از آن، می‌توان به دانشگاه‌ها و هتل‌ها اشاره کرد. فرض کنیم شما کسب ‌و کار کوچکی دارید. محل کار شما هم در یک پاساژ بزرگ نیست. پس چرا باید به مپینگ داخلی اهمیت بدهید؟ چون مپینگ موجودی کالا، آینده بازاریابی محلی است.

مپینگ موجودی کالا
این روزها مشتریان در حال عادت کردن به خرید آنلاین هستند، یعنی  قبل از تصمیم به ورود به یک فروشگاه ممکن است محصول مورد نظرشان را انتخاب کرده باشند. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای صحبت و بحث کردن با کارمندان فروش به‌ صورت آنلاین جنس مورد نظر را با تخفیف ارائه شده خریداری کنند و تنها برای تحویل گرفتن آن وارد فروشگاه شوند.
نیاز به مپینگ اقلام و اجناس موجود کاملاً واضح و مشخص است. برای اینکه بهتر با این موضوع آشنا شوید، Home Depot را مثال می‌زنیم. این شرکت از تعدادی از بهترین و متخصص‌ترین افراد در زمینه فروش بهره می‌برد و بسیاری از مشتریان بدون راهنمایی آن‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند. علاوه بر این، Home Depot روی اپلیکیشن خود از نقشه‌ای استفاده می‌کند که جای همه اجناس روی آن مشخص شده است. ولی تنها در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که از قبل اپلیکیشن مربوط را دانلود کرده باشید.

جاهایی مانند پاساژهای خرید و استادیوم‌های ورزشی از اولویت بیشتری برای مپینگ داخلی برخوردار هستند و فواید زیادی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

گام منطقی بعدی در تحول فناوری مپینگ قابلیت جست‌وجو و ردیابی موجودی فروشگاه است. اینجا نقطه‌ای است که موجودی با نقشه یک‌پارچه می‌شود و کلیک روی یک محصول نه‌ تنها شما را به سمت فروشگاهی که آن محصول را دارد راهنمایی می‌کند، بلکه حتی قفسه‌ای که روی آن قرار گرفته را هم برای شما مشخص می‌کند. شرکت‌های زیادی از جمله Target در حال پیاده‌سازی مپینگ محصول برای مشتریان هستند. اما ایجاد ارتباط بین جست‌وجوهای محلی و محصولی که روی قفسه قرار گرفته است، هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.
به ‌احتمال زیاد این ارتباط در قالب RFID یا سایر سیستم‌های مکانی Real time به واقعیت تبدیل می‌شود. با اینکه فعلاً فروشندگان با استفاده از نوتیفیکیشن‌ها مشتریان را ترغیب به خرید می‌کنند، اما دو نقطه ضعف دارند؛ از نظر جغرافیایی محدود هستند و نمی‌توانند اجناس را به ‌صورت تک ردیابی کنند. ولی فناوری RFID این قابلیت را دارد تا به ‌صورت مستقیم در داخل محصول به ‌کار گرفته شود. این فناوری نه تنها ردیابی اجناس را به‌ صورت تک روی قفسه امکان‌پذیر می‌کند، بلکه می‌تواند تک تک مشتریان را در حال حرکت با سبدهای خرید خود بین قفسه‌ها ردیابی کند.

خودروهای خودران، پهپادها و نیاز مپینگ Real time
یکی دیگر از جنبه‌های مپینگ که با سرعت بسیار بالا در حال توسعه است، بحث مپینگ ریل‌تایم است. بزرگ‌ترین نیازی که در حال حاضر باعث توسعه سریع این بحث شده است، خودروهای خودران و پهپادهای اتوماتیک روی زمین و هوا هستند. خودروهای خودران با دوربین‌ها و حسگرهای زیادی که دارند شرایط خیابان‌ها را به ‌صورت ریل‌تایم به مرکز ارسال می‌کنند که می‌تواند سهم عمده‌ای در این راهکار داشته باشد. 

گام منطقی بعدی در تحول فناوری مپینگ قابلیت جست‌وجو و ردیابی موجودی فروشگاه است.

با توجه به اینکه سرعت به‌ روز رسانی نقشه‌ها دائم در حال افزایش است، می‌تواند فرصت‌های گران‌بهایی برای اماکن موقت فراهم کند. این مکان‌ها گاهی روی Google Maps ظاهر می‌شوند، مانند Rio Olymipcs و جست‌وجو برای جایی که والیبال ساحلی در آنجا انجام می‌شود که روی نقشه گوگل دیده می‌شود، حتی با وجود اینکه این استادیوم بعد از پایان بازی‌های تابستانی دیگر وجود ندارد.
نقطه قوت برای رویدادهای موقتی در همین جا است. به بازارهای محلی کشاورزان، فستیوال‌های موسیقی، مسابقات دوچرخه‌سواری و امثال آن‌ها فکر کنید. در این بین، فیسبوک کمک زیادی برای آگاه ساختن کاربران از رویدادهای موقتی نزدیک آن‌ها می‌کند. اما هنوز هیچ‌کدام از ارائه‌کنندگان مپینگ فکری برای مشخص کردن اماکن و رویدادهای موقتی نکرده‌اند. ولی به‌ نظر می‌رسد به‌زودی این وضعیت تغییر کند.

مپینگ دنیای فیزیکی و مجازی
یکی دیگر از دلایل توجه به آینده نقشه‌ها و بازاریابی محلی روی هم قرار گرفتن دنیای فیزیکی و مجازی است. رشد واقعیت افزوده باعث می‌شود تا رؤیای بیلبوردهای مجازی رنگ واقعیت به خود بگیرد و در این بین فناوری مپینگ برای مشخص کردن مکان آن‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.
از نظر قانونی، هنوز کار زیادی برای تعریف و تبیین حقوق مالکیت دیجیتالی در تقابل با دنیای فیزیکی انجام نشده است. این احتمال وجود دارد که مالکیت فیزیکی مکان نهایتاً به مالکیت مجازی همان مکان منجر شود. اگر این اتفاق رخ دهد، مطمئن باشید دقت و صحت مپینگ دیجیتال از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می‌شود.

تبدیل Google Maps به یک باغ محصور شده 
تبلیغات به‌ صورت رسمی وارد گوگل مپز می‌شود. به ‌همین دلیل، گوگل ترجیح می‌دهد تنها در صورتی به کاربر اجازه ترک آپ را بدهد که روی یکی از تبلیغات کلیک کند. با توجه به اینکه گوگل مپز تلاش می‌کند کاربر را برای مدت بیشتری در برنامه نگه دارد و شانس کلیک خوردن یکی از تبلیغات را افزایش دهد، می‌توان از آن به ‌عنوان یک باغ محصور یاد کرد. تنها راه گوگل برای رسیدن به این خواسته بهینه‌سازی استفاده از نقشه‌ها از طریق مپینگ داخلی و افزایش نمایش نتایج جست‌وجوی محلی شخصی‌سازی شده در نقشه است. علاوه بر این، مطمئن باشید هرچه نوع به‌کارگیری نقشه‌های دیجیتال بهینه شود، اهمیت جست‌وجوی محلی نیز بیشتر می‌شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟