آیا طوفان متاورس زندگی همه ما را برای همیشه تغییر خواهد داد
دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید در مراسم مهمی که در شهر تهران برگزار می‌شود حضور پیدا کنید، در حالی که در حال نوشیدن یک فنجان قهوه در شیراز هستید؟ یا جامعه‌ای که در آن تعامل با مردم به تماس‌های ویدیویی مبهم و سرویس‌های رایانه‌ای با مشکلات متعدد محدود نمی‌شود. این‌ها مواردی هستند که متاورس، نسل بعدی وب، قصد انجام آن‌ها را دارد. اما متاورس چیست و چه عاملی آن‌را از بقیه اینترنت متمایز می‌کند؟

1606683296_1_0.gif

چه مولفه‌هایی متاورس را تشکیل می‌دهند؟

Metaverse مکانی است که در آن می‌توانید با آیتم‌های مجازی در زمان واقعی و با اطلاعات لحظه‌ای تعامل داشته باشید. در فیلم‌ها و نمایش‌هایی مانند Iron Man، Ready Player One، Upload و The Feed احتمالاً قبلاً این مفهوم را دیده‌اید که عملی شده است.

متاورس از سه جزء مولفه تشکیل شده است. مولفه اول فناوری خاصی است که به محتوای دیجیتال اجازه می‌دهد در ورای محیط دنیای واقعی قرار گیرد. به نوعی، این فناوری مانند واقعیت افزوده (AR) است. ساده‌ترین مثال در این زمینه بازی Pokémon Go است که انجام آن به بازیکنان این مفهوم را القا می‌کند که در حال انجام یک بازی واقعی هستند. به‌طوری که بازی فوق از یک ابزار سخت‌افزاری برای تعاملی کردن محیط طبیعی استفاده می‌کند.

مولفه دوم ملزومات دیجیتال هستند که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای نمایش داده شده آنلاین را دستکاری کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند. این ملزومات دیجیتالی پلتفرم‌هایی هستند که این روزها اخبار مختلفی در مورد آن‌ها می‌شنوید.

سومین مولفه اطلاعات مربوط به هر چیزی در دنیای واقعی (مانند یک منطقه، یک فروشگاه یا یک محصول)، همراه با اطلاعات مربوط به کاربر (مانند جدول زمانی کاربر) است. این داده‌ها از طریق اینترنت و ماشین‌هایی که برای تشخیص عادت‌های کاربران آموزش دیده‌اند جمع‌آوری می‌شوند. امروزه نمونه‌های زیادی از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهایی در دسترس ما قرار دارند که از رفتارهای روزانه کاربران خود اطلاعات زیادی را یاد می‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به سیری (iOS) و الکسا آمازون اشاره کرد.

در این دنیا، تجربه کاربر از طریق به‌دست آوردن اطلاعات بلادرنگ به‌شکل آنی و مجازی از طریق دستگاه مستقر در محیط فیزیکی افزایش پیدا می‌کند و در عین حال به زیرساخت اجازه می‌دهد در پس‌زمینه داده‌ها را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها استفاده کند.

کاری که متاورس انجام می‌دهد این است که ویژگی‌های دنیای واقعی را به یک محیط کاملا مجازی تعمیم می‌دهد و برخی از آن‌ها را به محیط مجازی وارد می‌کند. برای مثال، یک لندن یا نیویورک مجازی، ممکن است نمایش دیجیتالی از خیابان‌ها و ساختمان‌های واقعی را در اختیار گیمرهایی قرار دهد که در یک محیط مجازی بازی می‌کنند. در یک فروشگاه مجازی اپل، ممکن است نمایش‌های دیجیتالی محصولات اپل را که به خانه شما ارسال می‌شود، بررسی کرده و خریداری کنید.

این امر از بسیاری جهات نشان‌دهنده ادامه آن چیزی است که ما در حال حاضر به عنوان تجارت الکترونیک سنتی می‌شناسیم. به لطف پیشرفت در فناوری‌های بصری و قابلیت طراحی که توسط موتورهای بازی‌سازی پیچیده‌ای مانند Unreal یا Unity فعال شده است، ممکن است شرکت‌ها دنیاهای متاورس بسازند که نه تنها تجربه زندگی واقعی را تکرار می‌کند، بلکه آن‌را تقویت می‌کنند. هنگامی که متاورس به شکل عملی به دنیای ما وارد شود، مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ جمعیتی در خارج از فروشگاه‌های بزرگ در صف دریافت گوشی‌های هوشمند اپل نخواهند ایستاد، زیرا همگان از طریق این دنیای مجازی، محصولات را به شکل عینی مشاهده می‌کنند، به‌شکل مجازی آن‌ها را لمس می‌کنند و در صورت تمایل خریداری می‌کنند.

شبیه‌سازی تنظیمات دنیای واقعی در یک محیط مجازی مفهوم جدیدی نیست. ما مدت زمان طولانی است که با مفاهیم مجازی در ارتباط هستیم و به نوعی به زندگی دوم ما تبدیل شده‌اند.

محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود تفاوت اساسی بین متاواژه‌های گذشته و امروز را شکل می‌دهند. انجام بازی‌های آنلاین مانند Fortnite، Roblox، و Minecraft درک ما را از معنای «آنلاین» بودن تغییر داده‌اند. وقتی والدین تعجب می‌کنند که چرا فرزندانشان زمان زیادی را در این جهان‌های ماورایی سپری می‌کنند، به این دلیل نیست که بازی‌ها یا آیتم‌ها به خوبی طراحی شده‌اند. واقعیت این است که متاواژه‌ها به خودی خود بسیار قانع کننده و به خوبی طراحی شده‌اند.

مردم به جای این‌که فقط بنشینند و دیگران را تماشا کنند، مشارکت می‌کنند، خلق می‌کنند و یکدیگر را سرگرم می‌کنند. مردم برای ساخت کالاهای مجازی در Minecraft پول می‌گیرند و به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم بر محیط پیرامون خود تاثیر می‌گذارند. Fortnite یک صحنه مجازی برای اجراکنندگان موسیقی دنیای واقعی است تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. هر ساله ده‌ها میلیون نفر در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که فقط در متاورس ممکن است رخ دهد.

متاورس چگونه کار می‌کند؟

برای برقراری ارتباط با Metaverse، مطمئناً نیاز به استفاده از ملزومات سخت‌افزاری دارید. این ملزومات ممکن است عینک‌های خاصی باشند یا ترکیبی از عینک و یک گجت مجهز به دوربین باشند که روی سر قرار می‌گیرند یا اختراعات خاصی خواهند بود تا به کاربران اجازه دهند به‌ ساده‌ترین شکل با متاورس ارتباط برقرار کنند. در حالی که آن‌ها نیازی به حضور در Metaverse ندارند، این ابزارها تجربه کاربری را بهبود خواهند بخشید. کاربران با استفاده از دستگاهی که همه مولفه‌های آن یکپارچه شده‌اند با آیتم‌های مجازی در زندگی واقعی تعامل خواهند داشت.

برای عملی کردن این ایده، تصور کنید هر روز از خواب بیدار می‌شوید، عینک متاورس خود را به چشم می‌زنید و وارد متاورس می‌شوید. فکر می‌کنید همه این‌ها موضوعات علمی تخیلی است؟ به هیچ عنوان. عینک Google Glass در ابتدا برای این منظور طراحی شد، به‌طوری که وقتی در خیابان راه می‌روید، می‌توانید اطلاعات مجازی را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

این احتمال وجود دارد که شما در حال حرکت به سمت ایستگاه راه‌آهن هستید و یک اعلان مجازی شما را از تاخیرهای قابل توجه قطار مطلع می‌کند. پس از آن، می‌توانید از مسیر سریع‌تری مانند ناوگان حمل‌ونقل عمومی یا اتومبیل استفاده کنید.

این فقط یک نمونه ساده از نحوه عملکرد متاورس در زندگی واقعی است و اگر هنوز شک دارید که این اتفاق می‌افتد، مطمئن باشید که چنین خواهد بود. این انقلاب از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

آیتم‌های مجازی در دنیای واقعی و به صورت بلادرنگ در مقابل شما نمایان می‌شوند و می توانید با آن‌ها تعامل داشته باشید. به بیان ساده، می‌توانید خود را تونی استارک تصور کنید.

با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI)، می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را در دنیای واقعی به صورت مجازی پیدا کرده و مشاهده کنید. سپس می‌توانید چیزهایی را که ظاهر می‌شوند مشاهده کنید، روی آن‌ها کلیک کنید یا با آن‌ها تعامل داشته باشید.

فناوری موبایل قبلاً این امکان را برای مردم فراهم کرده است، هر چند ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد، اما دستگاه شما از مکان و زمان شما آگاه است و اطلاعات لحظه‌ای در ارتباط با هر مکانی که در آن قرار دارید ثبت می‌کند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه صحبت کنیم باید بگوییم درست از هنگام راه‌اندازی اینترنت  ادغام دنیای واقعی با دنیای مجازی به‌شکل مستمر، اما نامحسوس در جریان بود. کارکرد اصلی متاورس فراهم کردن زیرساختی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌های دنیای واقعی است. ممکن است این اتفاق چندان خوشایند نباشد، اما برای افرادی که دوست دارند ماجراجویی‌ها و زندگی‌های واقعی را با نمونه مجازی جایگزین کنند متاورس بهترین انتخاب است. این گریز از دنیای واقعی و تشویق به حضور در دنیای مجازی از طریق ادغام مولفه‌های زندگی واقعی با مجازی از مدت‌ها قبل آغاز شده است. هنگامی در TikTok هستید و جدیدترین اجرای زنده یک گروه کی‌پاپ را تماشا کنید، در حال استفاده از شکل ساده‌ای از متاورس هستید. همان‌طور که تجارت و تعامل به صورت آنلاین و به دنیای مجازی وارد شد، متاورس همگرایی میان دنیای مجازی و زندگی واقعی را تقویت می‌کند.

کاربردهای تجاری Metaverse چیست و چه کسانی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد؟ دوست داشته باشیم یا نه، متاورس زندگی ما را برای همیشه تغییر خواهد داد. هر صنعتی پتانسیل آن‌را دارد تا به دنیای متاورس وارد شود.

امکاناتی که Metaverse ارائه می‌کند، تقریبا می‌کند بی‌پایان هستند. از خرده‌فروشی‌ها تا تولید و ساخت و ساز و فراتر از آن، همگی امکان ورود به متاورس را دارند.  وقتی محصولی را در Metaverse مشاهده می‌کنید، حتی نیازی به لمس گوشی هوشمند خود برای دیدن آن ندارید. از طریق یک حساب کاربری، ممکن است محصولات را خریداری کرده یا قیمت‌ها را مقایسه کنید. با توجه به بهبود ارتباطات و پیاده‌سازی پلتفرم‌های قدرتمند، کسب‌و‌کارها می‌توانند محصولات خود را در هر نقطه از جهان بفروشند، صرف‌نظر از اینکه محل خرده‌فروشی آن‌ها در چه مکانی قرار دارد.

متاورس کسب‌وکارها را زیر و رو می‌کند

به لطف این فناوری جدید، کسب‌وکارها و افراد مشهور به مخاطبان بسیار گسترده‌تری دسترسی خواهند داشت و راحت‌تر با هم همکاری می‌کنند. در آینده، مشتریان می‌توانند به‌طور مستقیم با برندها ارتباط برقرار کنند. اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، رویکرد فوق می‌تواند تأثیر تجاری عالی داشته باشد. تعامل با برندها و افراد مشهور شکل ساده‌تری پیدا خواهد کرد. حتا ممکن است بازاری برای املاک مجازی در متاورس پدید آید. توکن‌های غیرقابل تعویض و سایر محصولات و اموال دیجیتال در آینده مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت. از آن‌جایی که هیچ چیز در متاورس در معرض فرسودگی نیست، اقلام قابل معامله ارزش بیشتری دارند. گیمرها ممکن است مشتاقانه منتظر بازی‌های فراگیرتر و تعاملی‌تر باشند. پوسته یا آیتمی که در یک بازی به دست می‌آید را می‌توان در بازی دیگری استفاده کرد یا با آیتم دیگری تعویض کرد. از آن‌جایی که سینمای مجازی امکان تماشای خصوصی با دوستان را فراهم می‌کند، تجربه اجتماعی نیز تغییر خواهد کرد. بسیاری از کسب‌وکارها، از جمله روزنامه‌نگاری، رسانه‌های اجتماعی، فناوری و خرده‌فروشی، روش‌های جدیدی برای کسب درآمد خواهند یافت. در عین حال، افراد در آینده به صورت آنلاین با همدیگر ملاقات می‌کنند، کار می‌کنند و با هم به‌طور رضایت‌بخشی ارتباط برقرار می‌کنند. مالکیت فکری نقش مهمی در فعالیت‌های خلاقانه ایفا می‌کند. به دلیل دسترسی بیشتر، اطلاعات، محصولات، سرگرمی‌ها و تجربیات اجتماعی احتمالاً بیشترین سود را برای مصرف‌کنندگان از Metaverse خواهد داشت. با این‌حال، بازار فناوری تحت سلطه بیشتر شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهد بود. انتظار می‌رود که تامین سخت‌افزار و نرم‌افزار برای Metaverse افزایش چشمگیری پیدا کند. کسب‌و‌کارها می‌توانند دنیای مجازی خود را بسازند. این بدان معنا است که افراد بیشتری برندها و افراد مشهور را می‌بینند و می‌شنوند. با پیشرفت فناوری، پتانسیل ارائه پیشنهادات و تجربیات تجاری مرتبط‌تر با مشتریان نیز افزایش می‌یابد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟