وازه‌هایی که باید با معنای آن‌ها آشنا باشید
۱۰ واژه مرسوم فناوری در سال 1401
اگر با واژه‌های کلیدی و مرسوم فناوری ۱۴۰۰ آشنا نیستید و احساس می‌کنید از صحبت‌ها و کلمات اختصاری عجیب‌ و غریبی که دوستانتان در محاوره‌هایشان استفاده می‌کنند سر در نمی‌آورید و تلاش می‌کنید صحبت‌های آن‌ها را رمزگشایی کنید، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید تا با برخی از معروف‌ترین و متداولترین کلیدواژه‌های فناوری آشنا شوید تا هنگام گفت‌وگو با دوستان یا غریبه‌ها به‌اصطلاح کم نیاورید.

1. Metaverse

  • متاورس به دنیای مجازی مشترک سه بعدی تئوریک در آینده اشاره دارد که امکان جابه‌جایی در آن وجود داشته و از طریق واقعیت مجازی یا هدست‌های واقعیت افزوده یا صفحه نمایش کامپیوتر قابل دسترس است. متاورس طیف گسترده‌ای از واقعیت‌های مجازی را پوشش می‌دهد که در آن کاربران می‌توانند با یک‌دیگر تعامل داشته باشند، کالاها و خدمات را خریداری کنند و حتا در رویدادها شرکت کنند. غول‌های فناوری مختلف مانند متا و مایکروسافت بر روی متاورس کار کرده‌اند تا آن را به محیطی برای فعالیت‌های مختلف آنلاین تبدیل کنند. پس همگی برای شیوه جدید کار کردن آماده شوید.

2. NFT

  • اگر با فضای رمزارزها آشنایی دارید و در آن فعال هستید، یا بازی معروف Pokémon GO را در سال ۲۰۱۶ بازی کرده‌اید (بله، این بازی مربوط به مدت‌ها پیش است!)، به احتمال زیاد اسم توکن‌های غیرمثلی (NFT) که یکی از پرطرفدارترین موضوعات سال ۲۰۲۲ می‌باشد، به گوشتان خورده است. NFT توکنی است که از نظر رمزنگاری نشان‌دهنده مالکیت یک دارایی دیجیتالی است که در یک بلاک‌چین وجود دارد. این دارایی‌ها قابل معامله هستند و می‌توانند به‌عنوان پول قانونی استفاده شوند. فروش NFT در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۲.۵ میلیارد دلار رسید و این یک بازار بزرگ است.

3. Decentralization

  • تمرکززدایی یا decentralization، به این معنی است که اینترنت توسط بسیارها کنترل می‌شود. یعنی میلیون‌ها دستگاه که در یک شبکه باز، به‌هم متصل شده‌اند. هیچ عاملی نمی‌تواند مالک آن باشد، آن را کنترل کند یا آن را برای افراد دیگر غیرفعال نماید. اینترنت و شبکه جهانی وب بزرگ‌ترین سیستم‌های ارتباطی غیرمتمرکز هستند که بشر تاکنون دیده است. اینترنت به گونه‌ای که امروز می‌شناسیم، توسط سه غول بزرگ فناوری اداره می‌شود. به‌طور حتم شما هم با این سه غول فناوری یعنی مایکروسافت، گوگل و آمازون آشنایی دارید.

4. Web3

  • Web1 (که قبلاً به‌عنوان Web1.0 شناخته می‌شد) از زمان شکل‌گیری آن تا حدود سال ۲۰۰۴، اینترنت بود و Web2 (با نام مستعار Web 2.0) نسخه بازنویسی شده است - همان چیزی که اکنون جست‌وجوها را از طریق آن انجام می‌دهید. به طور کلی، وب ۲ یک عامل توانمند برای غول‌های بزرگ فناوری در ترکیب امروزی بود؛ مانند مایکروسافت، گوگل و آمازون. Web3 همچنین ارتباط نزدیکی با متاورس دارد. Web3 (که توسط یکی از بنیان‌گذاران اتریوم -گاوین وود- در سال ۲۰۱۴ ابداع شد) به راحتی با Web3.0، «وب معنایی» اشتباه گرفته می‌شود.

5. Altcoin

  • آلت‌کوین‌ها که به‌عنوان سکه‌های جایگزین نیز شناخته می‌شوند، سکه‌هایی هستند که در راستای موفقیت بیت‌کوین راه‌اندازی شدند. اتریوم یکی از محبوب‌ترین آلتکوین‌هاست که از نظر ارزش بازار در جایگاه دوم قرار دارد. بسیاری از آلت‌کوین‌ها برای مقابله با مشکلات پیش روی بیت‌کوین ایجاد شدند. آلت‌کوین‌های جدید و زیادی در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند. حتا ایلان ماسک (اوایل سال جاری) تصمیم گرفت روی مقداری آلت‌کوین سرمایه‌گذاری کند که دوج‌کوین (Dogecoin) نام دارد.

6. GameFi

  • گیم‌فای اساساً ترکیبی از بازی‌های ویدیویی و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. به‌طور کلی، گیم‌فای، گیمیفیکیشن کریپتو همراه با مدل‌هایی است که منحصر‌به‌فرد بودن دارایی‌ها و مدل «بازی کن درآمد کسب کن» را تضمین می‌کند.بازی‌های گیم‌فای برپایه فناوری بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بازیکنان ممکن است مالکیت قابل تأییدی بر آیتم‌های مجازی درون بازی داشته باشند و این بر اساس «مدل بازی کن درآمد کسب کن» است، جایی که بازیکنان می‌توانند فقط با بازی کردن درآمد داشته باشند.

7. DeFi

  •  دیفای، امور مالی غیرمتمرکز (مانند امور مالی بازی)، به انواع محصولات مالی اشاره دارد که می‌توان مستقیماً از طریق شبکه بلاک‌چین به آن‌ها دسترسی داشت، به این ترتیب کاربران نیازی به مراجعه به شرکت‌های کارگزاری یا سایر واسطه‌ها ندارند. طرفداران دیفای معتقدند که ایجاد یک خط مستقیم بین مصرف‌کننده و آن محصولات می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تراکنش‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر نماید (برای مثال به‌جای آن‌که آن‌ها را وادار کند برای گرفتن وام به یک بانک بزرگ مراجعه کنند).

8. dApps

  • dApp مخفف «اپلیکیشن غیرمتمرکز» به‌معنای کاربرد عملی بلاک‌چین و/یا ارز دیجیتال است. dApp‌ها می‌توانند به‌شکل بازی‌های موبایل، پلتفرم‌های ارتباطی و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی باشند. Aapps در واقع یک اصطلاح فراگیر برای اپ‌هایی است که از معروفیت و محبوبیت این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

9. همه‌چیز به‌عنوان یک سرویس (XaaS)

  • در دنیای فناوری ابری، معمولاً با عباراتی مانند SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس) یا IaaS (زیرساخت به‌عنوان یک سرویس) یا PaaS (پلتفرم به‌عنوان یک سرویس) مواجه می‌شویم. XaaS شاخه‌ای از رایانش ابری است که خدمات و اپلیکیشن‌های مختلف رایانه-محور را به‌صورت دیجیتالی از طریق شبکه جهانی وب به کاربران ارائه می‌دهد و بیشتر یک مفهوم راه دور است تا یک مفهوم ملموس و محسوس، و نوآوری‌ای است که پتانسیل بی‌حدوحصری دارد. یک مورد جالب، مفهوم BaaS (بانکداری به‌عنوان یک سرویس) است که ممکن است در سال ۲۰۲۲ به یک تحول بسیار بزرگ تبدیل شود.

10. واقعیت تعمیم‌یافته (XR)

  • واقعیت تعمیم‌یافته (XR)، با استفاده از محبوبیت پیشینیان خود- واقعیت افزوده (AR) و بعد واقعیت مجازی (VR)- جدیدترین نسخه در این حوزه است. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در پنج سال گذشته موج‌های قابل‌توجهی ایجاد کرده‌اند و شیوه زندگی شخصی و حرفه‌ای ما را تغییر داده‌اند.واقعیت بسط‌ یافته (XR) یکی از پیش‌بینی‌شده‌ترین واژه‌های کلیدی در حوزه فناوری است که همانند NFTها در سال ۱۴۰۱، با آن مواجه خواهید شد. پتانسیل عملی آن بسیار زیاد است و ارزش بازار آن به‌طور بالقوه به ۱۰۰ میلیارد می‌رسد.XR، بهترین مولفه‌های AR و VR را به‌کار می‌گیرد و از هدست‌ها و ابزارها یا تجهیزات تخصصی برای شبیه‌سازی تعامل چهره به چهره برای مدت زمان نامحدود استفاده می‌کند. کاربرد اصلی واقعیت بسط‌ یافته می‌تواند در آزمایش، گیمیفیکیشن و موارد بسیار دیگر باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟