بررسی سه بی‌ام‌‌و مینی تازه وارد به ایران
با توجه به ورود دوباره برند مینی به کشورمان پس گذشت حدود 5 دهه از آخرین واردات خودرو مینی به ایران، قصد داریم این برند نوستالژیک را بررسی دوباره کنیم.

خودروهای BMW MINI در راه بازار ایران

نام مینی در سال 1959 برای اولین بار برای یک کلاس خودرویی در نظر گرفته شد. این نام در سال 1969 میلادی بر روی دو محصول شرکت BMC ( مخفف British Motor Corporation ) قرار گرفت که با نام‌های  Austin Mini و Morris Mini-Minor  به بازار عرضه شد. در سال 1968 و پس از ورشکسته شدن BMC امتیاز تولید خودرو مینی به شرکت British Leyland واگذار شد؛ این شرکت که پیش از مینی برندهای لندروور، لیلاند، آستین، موریس، روور، تریموف، جگوار و MG را تولید می‌کرد؛ این خودرو را به عنوان یک برند با نام مینی ثبت نمود.

خودروهای BMW MINI در راه بازار ایران

در سال 1986 برند مینی از شرکت British Leyland به گروه Rover انتقال یافت. شرکت BMW آلمان در سال 1994 توانست گروه خودروسازی روور که شامل سه شرکت لندروور، مینی و MG بود را تصرف کند. در سال 2000 شرکت BMW پس از فروش برندهای لندروور و MG تنها برند مینی را با هدف پر کردن خلاء تولید خود در ساخت خودروهای کوچک و با کیفیت کلاس شهری در مالکیت خود نگاه داشت. شرکت BMV در سال 2017 توانست نزدیک به پانصد هزار دستگاه از این برند را در سراسر جهان به فروش برساند.

در اسفند ماه سال گذشته اخبار حاکی از ورود سه نوع خودرو این برند با نام‌های MINI Hatch 5-door ، MINI Clubman و MINI Countryman به ایران بود.

MINI Hatch 5-door

MINI Hatch 5-door

اولین خودرو ساخته شده در برند مینی خودروی هاچ بک Morris Mini-Minor بود؛ شرکت BMW برای حفظ اصالت این برند تصمیم گرفت اولین خودروی برند مینی پس پیوشتن به این شرکت نیز از مدل هاچ‌بک باشد. این خودرو که در سال 2001 به بازارهای جهانی عرضه شد در رده خودروهای پریمیوم قرار گرفته و بازار هدف آن زنان و جوانان است. BMW در آغاز این خودرو را تنها  در شکل 3 درب آن تولید می‌شد اما این شرکت در سال 2014 تصمیم به تولید نسخه 5 درب این هاچ‌بک گرفت. طبق اخبار این خودرو در دو مدل کوپر و کوپر S روانه بازار ایران خواهد شد. مدل کوپر از یک موتور 3 سیلندر توربو شارژر با حجم 1500 سی‌سی بهره می‌برد، این موتور قادر به تولید قدرت 136 اسب بخار و 220 نیوتن متر گشتاور را داراست. قلب تپنده کوپر S یک موتور 4 سیلندر توربوشارژر با حجم 2000 سی‌سی بوده که قادر به تولید 192 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور است. هر دو مدل این خودرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند.

MINI Clubman

MINI Clubman

MINI Clubman اولین بار در سال 2007 رونمایی و به عنوان یک خودرو خانواده به بازار جهان عرضه شد. شرکت BMW نسل دوم این خودرو را در سال 2015 به بازار عرضه کرد. MINI Clubman مدل کوپر S که بزودی در بازار ایران قابل خرید است از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژر با قدرت 192 اسب بخار و 80 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک 8 سرعته محسوب می‌شود. طراحی این خودرو را می‌توان جذاب ترین طراحی در این برند دانست. MINI Clubman در سال 2016 توانست جایزه iF Design Award آلمان را به خاطر طراحی خارجی و داخلی از آن خود کند. از آپشن‌های مدل فول این خودرو می‌توان به شارژ بی سیم، سیستم مسیر یاب مینی، آینه های بیرونی برقی ضد انعکاس نور، ریل های سقف، سقف پاناروما، آینه داخلی حساس به نور، صندلی های جلو برقی اسپرت مجهز به سیستم گرمکن، سیستم تهویه هوای هوشمند، صندلی راننده دارای حافظه، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم هوشمند فنر بندی اسپرت، سیستم باز و بسته شدن درب ها بدون سوئیچ، دوربین، حالت های رانندگی مینی، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی پارک، نمایشگر اطلاعات بر روی شیشه مینی، پکیج نورپردازی داخلی و ... اشاره کرد.

MINI Clubman

 MINI Countryman

هر چند شاید عجیب باشد اما  MINI Countryman که بزودی به بازار ایران می‌آید یک خودرو شاسی بلند بوده و در گروه کراس اورها قرار دارد. شرکت BMV در سال 2010 با معرفی این خودرو در اقدامی جالب برند مینی را به دنیای کراس اورها وارد کرد. از سال 2017 نسل دوم  MINI Countryman  توسط شرکت BMW  با نام MINI Cooper S E Countryman ALL4 به بازار جهان عرضه شد. انتقال قدرت موتور 4 سیلندر توربوشارژر این خودرو که با حجم 2000 سی‌سی توان تولید 192 اسب بخار قدرت را داراست توسط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود. کلمه ALL4 نقش بسته بر روی بدنه این خودرو نیز حاکی از این سبک انتقال نیرو داشته و به معنی توانایی بالای این خودرو برای انواع مسافرت‌، در مسیرهای خارج از جاده می‌باشد.  

قیمت گذاری

با توجه به قیمت 21 الی 37 هزار دلاری این خودروها در بازار جهان قیمت احتمالی این خودروها در بازار ایران بین 250 تا 500 میلیون خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟