دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
CaaS چیست؟ دو معنای کاملا متفاوت از یکدیگر!
CaaS با CaaS فرق دارد! یکی از جنبه‌های جالب توجه دنیای فناوری هم‌نام بودن اختصارات با یکدیگر و متفاوت بودن معنای آن‌ها از یکدیگر است. محتوا به عنوان سرویس (CaaS) سرنام Content As a Service یا محتوای مدیریت شده به عنوان یک سرویس (MCaaS) یک مدل سرویس‌گرا است و به معماری اشاره دارد که ارایه‌دهنده خدمات از طریق سرویس‌های وب رایج و بر مبنای مدل حق اشتراک، محتوای درخواستی را به مصرف‌کننده سرویس تحویل می‌دهد. این محتوا توسط ارایه‌دهنده خدمات به‌طور متمرکز در فضای ابری میزبانی می‌شود و در دسترس مشترکانی قرار می‌گیرد که نیازمند محتوا برای یک برنامه یا سامانه هستند. در مدل فوق، محتوا می‌تواند در صورت نیاز و به درخواست مصرف‌کننده آماده شده و در اختیارش قرار گیرد. در این مطلب با هر دو مفهوم CaaS آشنا می‌شوید.

CaaS چیست؟

محتوا به عنوان سرویس راهی برای عرضه محتوای خام است (به عبارت دیگر، نیازی به ویرایش خاص نیست تا محتوا به شکل قابل فهم برای انسان‌ها آماده شود.). به بیان دقیق‌تر در مدل CaaS قرار نیست محتوا توسط عامل انسانی استفاده شود، بلکه محتوا به‌گونه‌ای آماده می‌شود تا سامانه‌ها یا پلتفرم‌های مختلف و به روش‌های خاص از آن استفاده کنند. این معماری بیشتر در فضای ابری پیاده‌سازی می‌شود، از طریق یک پلتفرم متمرکز مبتنی بر اینترنت و در یک قالب یک استاندارد ساخت‌یافته در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. با استفاده از مدل محتوا به عنوان سرویس، این امکان فراهم می‌شود تا محتوای خود را در یک مخزن واحد متمرکز ذخیره‌سازی کنید، آن‌را به شکل جامع مدیریت کنید، آن‌را طبقه‌بندی کنید، در دسترس دیگران قرار دهید، جست‌وجویی روی آن انجام دهید و درست مشابه با زمانی که محتوا روی هارددیسک محلی قرار دارد به تعامل با آن بپردازید.

اکنون که با مفهوم اول این اصطلاح آشنا شدید، زمان آن رسیده تا معنای دوم این اصطلاح را نیز بررسی کنیم.

CaaS چیست؟

کانتینر به عنوان سرویس (CaaS) سرنام Container As A Service یک مدل سرویس ابری است که به کاربران امکان می‌دهد مخازن، برنامه‌ها و خوشه‌ها را بارگذاری، سازماندهی، راه‌اندازی، متوقف، گسترش‌پذیری و مدیریت کنند. این فرایندها با استفاده از فناوری مجازی‌سازی مبتنی بر کانتینر، یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) یا یک رابط پورتال وب انجام می‌شود. CaaS به کاربران کمک می‌کند از طریق مراکز داده درون سازمانی یا ابری، برنامه‌های کاربردی مقیاس‌پذیر و دارای امنیت بالا بسازند. کانتینرها و خوشه‌ها در قالب سرویس با این مدل استفاده می‌شوند تا فرایند استقرار در ابر یا مرکز داده سازمانی را ساده کنند.

کانتینر چیست؟

کانتینرها یک واحد اجرایی از نرم‌افزار هستند که در آن‌ها کد برنامه‌ها همراه با کتابخانه‌ها و وابستگی‌های آن‌ها بر مبنای روش‌های رایج بسته‌بندی می‌شود تا بتوان این پکیج را در هر کجا و هر مکانی، دسکتاپ، زیرساخت سنتی فناوری‌اطلاعات یا ابر به‌کار گرفت.

برای انجام این کار، کانتینرها از نوعی مجازی‌سازی سیستم‌عامل (OS) استفاده می‌کنند که در آن ویژگی‌های سیستم‌عامل (در مورد هسته لینوکس، یعنی فضای نام‌ها و گروه‌های اولیه (cgroups primitives)) برای جداسازی فرآیندها و کنترل میزان مصرف پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی ثابت به کار گرفته می‌شود.

چرا CaaS مهم است؟

CaaS به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا روند ساخت یک کانتینر را کاملا مقیاس‌پذیر و استقرار برنامه‌ها را ساده کنند. این مدل برای بخش‌های فناوری اطلاعات یک مزیت بزرگ دارد، زیرا یک سرویس استقرار کانتینری در اختیار تیم فناوری اطلاعات قرار می‌دهد تا فرایند استقرار و مدیریت برنامه‌های کاربردی را بر مبنای یک خط‌مشی حاکمیتی دقیق که امنیت بالایی دارد کنترل کنند. مدل CaaS به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مدیریت کانتینر را در زیرساخت‌های نرم‌افزارمحور تسهیل کنند.

مشابه سایر خدمات رایانش ابری، کاربران می‌توانند منابع CaaS مورد نظر خود را انتخاب کرده و تنها برای منابعی که نیاز دارند هزینه کنند. از مثال‌های منابع CaaS باید به نمونه‌های محاسباتی، قابلیت زمان‌بندی و تعادل بار اشاره کرد.

در ابتدای گسترش سرویس‌های رایانش ابری، CaaS به عنوان زیرمجموعه‌ای از زیرساخت‌ به عنوان سرویس (IaaS) قرار می‌گرفت، در حالی که حد وسط IaaS و پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) بود. با این‌حال، باید به این نکته توجه داشته باشیم که CaaS شامل یک کانتینر است که نقش منبع اصلی را دارد که در نقطه مقابل ماشین‌های مجازی (VM) و سیستم‌های میزبان سخت‌افزاری فلز لخت (bare metal)  است که به‌طور معمول در محیط‌های IaaS استفاده می‌شوند.

بزرگ‌ترین عامل موفقیت فناوری CaaS متوازن‌کننده‌ای است که فرآیند خودکار‌سازی عملکردهای کلیدی IT را عهده‌دار است. Google Kubernetes و Docker Swarm دو نمونه از پلتفرم‌های متوازن‌کننده مشهور CaaS هستند. IBM، خدمات وب آمازون (AWS) و گوگل نیز چند نمونه از ارایه‌دهندگان ابر عمومی CaaS هستند.

صنایع و سازمان‌های مختلف به خوبی مزایای CaaS و فناوری کانتینر را درک کرده‌اند. کانتینرها کارایی را افزایش می‌دهند و به مشتریان این توانایی را می‌دهند تا به سرعت راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مدرن‌سازی برنامه‌ها و توسعه ابر بومی با مایکروسرویس‌ها پیاده‌سازی کنند. کانتینرسازی به این گروه از مشتریان کمک می‌کند تا نرم‌افزارها به سرعت منتشر کننده و از قابلیت جابه‌جایی بین محیط‌های ترکیبی و چند ابری به بهترین شکل استفاده کرده و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در ارتباط با زیرساخت‌ها، مجوزهای نرم‌افزاری و هزینه‌های عملیاتی داشته باشند.

مزایای کانتینر به عنوان سرویس

یکی از مهم‌ترین مزایای CaaS قابلیت جابه‌جایی بالا است. وقتی برنامه‌ای در یک کانتینر ایجاد می‌شود، آن برنامه هر آن چیزی که برای اجرا نیاز است مثل وابستگی‌ها و فایل‌های پیکربندی را در اختیار دارد. قابلیت جابه‌جایی به کاربران نهایی اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی خود را در محیط‌های مختلف و ابرهای عمومی یا خصوصی با اعتماد بالا راه‌اندازی کنند. این قابلیت جابه‌جایی انعطاف‌پذیری زیادی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد، روند توسعه را تسریع می‌کند و انتقال به محیط ارائه‌دهنده یا محیط ابری دیگر را آسان‌تر می‌کند. دومین مزیت روش فوق کاهش هزینه‌ها است. کانتینرها به سیستم‌عامل جداگانه‌ای احتیاج ندارند و منابع کمتری نسبت به ماشین مجازی نیاز دارند. یک کانتینر اغلب فقط به چند ده مگابایت برای اجرا نیاز دارد و به شما امکان می‌دهد چندین کانتینر را در یک سرور اجرا کنید که درست در نقطه مقابل حالتی قرار دارد یک ماشین مجازی را روی سرور اجرا می‌کنید. این معماری به میزان قابل توجهی مصرف سخت‌افزارها را کم می‌کند و عملکرد مراکز داده را بهبود می‌بخشد. کانتینرها با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند و تا حدودی از کانتینرهای دیگر میزبانی شده در سرورها جدا هستند، اگرچه منابع اشتراکی را مصرف می‌کنند. اگر برنامه‌ای برای یک کانتینر خراب شود، کانتینرهای دیگر می‌توانند بدون داشتن هرگونه مشکل فنی به کار خود ادامه دهند. از دیگر مزایای کانتینرها باید به امنیت، سرعت، گسترش‌پذیری و محیط توسعه کارآمد اشاره کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟