دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
DRaaS چیست؟
بازیابی فاجعه به عنوان سرویسDRaaS سرنام disaster recovery as a service به فرآیندی اشاره دارد که یک شرکت از سرورهای فیزیکی یا مجازی ثالث در کنار سرورهای اصلی استفاده می‌کند تا در صورت بروز یک فاجعه طبیعی توسط یک نیروی انسانی، یا حمله‌های سایبری، امکان بازیابی پس از فاجعه به سرعت انجام شود.DRaaS به ویژه برای سازمان‌هایی که فاقد نیروی متخصص لازم برای طراحی، پیکربندی و آزمایش یک برنامه بازیابی پس از فاجعه(DRP) هستند، مفید است.

چرا DRaaS مفید است؟

میلیون‌ها کسب و کار در سراسر جهان با انواع مختلفی از بلایای طبیعی روبرو هستند. تصور کنید اگر قطعی برق، خرابی سخت‌افزار، خرابی فایل‌ها، خطای انسانی، زلزله، سیل، طوفان، رعد و برق، آتش‌سوزی، آب و هوای بیش از اندازه سرد یا گردباد به مرکز داده شما برخورد کند. به احتمال زیاد وقفه‌های جدی در ارایه خدمات به وجود می‌آورد که باعث می‌شود وب سایت با افت شدید عملکرد روبرو شود یا اطلاعات مشتریان به‌طور کامل از دست برود.

پژوهشی که موسسه Ponemon با عنوان تاوان قطع خدمات مرکز داده منتشر کرده نشان می‌دهد، خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده به‌طور متوسط، هر دقیقه 8،850 دلار به سازمان‌ها خسارت وارد می‌کند.

آژانس مدیریت اضطراری فدرال (FEMA) گزارش داده است که 43٪ از سازمان‌های آسیب دیده از یک فاجعه طبیعی هرگز بازگشایی نمی شوند و 29٪ از سازمان‌ها پس از وقوع یک حادثه در یک بازه زمانی دو ساله تعطیل می‌شوند.

DRaaS  با هدف مهیا کردن زمان کافی برای بازیابی مراکز داده به وجود آمدده است. به بیان دقیق‌تر، فرآیند بازیابی داده‌ها تا جایی که امکان دارد به زمان حال نزدیک باشد. به‌طور معمول، مراکز داده به 4 ساعت زمان برای بازیابی نیاز دارند، البته این موضوع که وسعت مرکز داده و موقعیت جغرافیایی آن‌ها بستگی دارد. به‌طور مثال‌، اگر مرکز داده شما در فلوریدا تحت تاثیر طوفان قرار گیرد،DRaaS  اطمینان می‌دهد با تغییر ترافیک مرکز داده و سرورهای آسیب دیده به سرورهای قرینه‌ای مستقر در شهر دیگری مثل نوادا که تحت تأثیر طوفان قرار نگرفته است، داده‌های شما از بین نمی‌رود.

هنگام انتخاب DRaaS به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ابتدا توافق‌نامه سطح خدمات  (SLA)  را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرکت چه خدمات تعریف شده‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌طور مثال،  SLA تضمین می‌کند که برنامه‌های مهم شما در عرض یک ساعت کار می‌کنند و همه چیز به حالت اولیه باز می‌گردد.

هزینه‌های DRaaS متغیر هستند، بنابراین باید مراقب هزینه‌های پنهان باشید، یعنی هزینه‌های بازیابی که به ازای هر گیگابایت دریافت می‌شود که می‌تواند به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کنند.

از DRaaS همراه با الگوی محافظت از داده‌ها استفاده کنید. ابر مکانی ایده‌آل برای نگهداری طولانی مدت داده‌ها است، زیرا داده‌های تولید و میزبانی شده در ابر از دسترس باج‌افزارها دور هستند.

فقط برای آنچه استفاده می‌کنید پرداخت کنید. ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که خدمات مختلف DRaaS را در قالب کلاس‌های مختلف عرضه می‌کند.

از گزینه‌های موسوم به کاشت ابر استفاده کنید. بر مبنای این قابلیت ابر، می‌توانید از رسانه‌های فیزیکی (به عنوان مثال، نوار‌های مغناطیسی، سرورها، هارددیسک و غیره) برای بارگذاری اطلاعات در ابر و بازگرداندن پایگاه داده‌های که به دلیلی خراب شده‌اند استفاده کنید.

DRaaS  می‌تواند از برنامه‌های ابری محافظت کند. برای این منظور باید یک برنامه پشتیبان را در فضای ابری مستقر کنید و اطلاعات را روی برنامه ابرمحور خاصی ذخیره‌سازی کنید تا به این شکل امنیت و یکپارچگی داده‌ها حفظ شود.

بازیابی تست خودکار سرویس را بسنجید. شما باید حداقل یک بار در ماه و بعد از هرگونه تغییر در زیرساخت‌ها تست خودکار انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های شما واقعاً بهبود پیدا کرده‌اند.

از ابرهای هدفمند استفاده کنید. ابرهای هدفمند ادغام یکپارچه‌ای بین تجهیزات پشتیبان شما و ابر، پشتیبانی جامع و بازه‌های زمانی مختلف برای بازیابی ارایه می‌کنند.

به دنبال شرکتی باشید که نرم‌افزار مدیر ابر داشته باشد. برخی از ارایه‌دهندگان خدمت RaaS نرم‌افزار مدیریت ابری را توسعه داده‌اند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد فرایند مهاجرت به ابر را به سادگی تجربه کنند و از قابلیت‌های کاربردی بازیابی و پشتیبان‌گیری به بهترین شکل و به ویژه در زمان بروز بلایای طبیعی استفاده کنند. به‌طور معمول این نرم‌افزارها ابر ترکیبی را ارائه می‌دهند.

مدل‌های معماری RaaS بسته به شرکت، نوع خدمات و منابعی که در اختیار دارد متفاوت هستند. از مهم‌ترین معماری‌ها در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

To-cloud RaaS: بازیابی To-Cloud زمانی است که برنامه منبع در مرکز داده خصوصی کاربران اصلی است و از ابر به عنوان پشتیبان یا به منظور بازیابی استفاده می‌شود.

In-cloud RaaS: بازیابی در ابر زمانی است که هر دو منبع و سایت‌های بازیابی در ابر میزبانی شده‌اند.

From-cloud Raas: بازیابی از ابر زمانی است که برنامه اصلی یا داده‌ها در ابر هستند یا هدفی که وظیفه پشتیبان‌گیری یا بازیابی داده‌ها را بر عهده دارد در یک مرکز داده مستقر شده است.

از آن‌جایی که شرکت‌های بیشتری زیرساخت‌های فنی خود را به خدمات ابری منتقل می‌کنند، نیاز به پشتیبان‌گیری همچنان رو به افزایش است. شرکت‌هایی که بر ارائه‌دهندگان خدمات بزرگ ابری مانند مایکروسافت تکیه می‌کنند، غالباً نمی‌دانند که آن‌ها مسئول پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات خود هستند.

بر همین اساس انتظار می‌رود بازار بازیابی فاجعه به عنوان یک سرویس به سرعت رشد کند. بازار جهانی بازیابی فاجعه به عنوان سرویس در سال 2017 به 2 میلیارد دلار رسید و برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2023 به رقم 13 میلیارد دلار برسد.

منبعrackwareinc

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟