اگر به لینوکس علاقه‌مند هستید از دست ندهید
۹ سایت آموزش رایگان لینوکس به زبان فارسی
به‌دنبال شروع یادگیری لینوکس هستید؟ یادگیری لینوکس آنقدرها هم سخت نیست؛ آن هم با دوره‌های آنلاین و کاملا رایگانی که در اینترنت موجود است و با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به منابع آموزشی متعددی دسترسی داشته باشید. ما جست‌وجوهای لازم را انجام دادیم و لیستی از وب‌سایت‌هایی که آموزش‌های کاربردی و رایگان لینوکس را در اختیار کاربران علاقه‌مند قرار می‌دهند، تهیه کردیم. اولین قدم شما در مسیری که پا به آن گذاشته‌اید، یادگیری اصول لینوکس است، بنابراین، با بررسی دوره‌هایی که در این مطلب معرفی کرده‌ایم، اولین قدم خود را بردارید.

لینوکس چیست؟

لینوکس نیز مانند ویندوز،  iOS و Mac OS یک سیستم‌عامل است. در واقع، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های دنیا، اندروید، توسط سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌شود. سیستم‌عامل نرم‌افزاری است که تمام منابع سخت‌افزاری مرتبط کامپیوتر شما را مدیریت می‌کند. به بیان ساده، سیستم‌عامل ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار شما را مدیریت می‌کند. بدون سیستم‌عامل نرم افزارها کار نمی‌کنند. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها، ابررایانه‌ها، لوازم خانگی، رایانه‌های رومیزی خانگی تا سرورهای سازمانی، سیستم‌عامل لینوکس در همه جا وجود دارد. لینوکس متناسب با نیاز کاربران در توزیع‌های مختلفی مانند ubuntu، CentOS و ... موجود است.

چرا لینوکس؟

خب این سوالی است که توسط اکثر مردم پرسیده می‌شود. اگر شما هم مثل خیلی‌ها درگیر ویروس‌ها، بدافزارها، خرابی‌ها و تعمیرات پرهزینه و لایسنس‌‌های گران‌قیمت، هستید، لینوکس مناسب شماست. لینوکس یکی از قدرتمندترین و قابل اعتمادترین سیستم‌عامل‌های جهان است، آن هم بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای. شما می‌توانید لینوکس را بر روی هر تعداد کامپیوتری که دوست دارید بدون پرداخت یک ریال برای لایسنس، نصب کنید.

اما اگر رایگان بودن هم توجه شما را جلب نمی‌کند، نگران نباشید، لینوکس ویژگی‌های بسیاری دارد که قطعا دل شما را به‌دست می‌آورد. اگر بگوییم شما با سیستم‌عاملی طرف هستید که تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید بدون مشکل کار می‌کند، چطور؟

لینوکس به‌طور گسترده در صنعت فناوری استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود که یادگیری اصول لینوکس و توانایی کار با سیستم‌عامل لینوکس یک مهارت ارزشمند باشد. اگر می‌خواهید یک sysadmin شوید، تسلط بر لینوکس کاملا ضروری است؛ به این دلیل که بسیاری از سازمان‌ها زیرساخت‌های خود را با لینوکس پیاده‌سازی می‌کنند. اما، حتا اگر هدف شما یادگیری پیشرفته لینوکس نیست و قصد ندارید در موقعیت شغلی sysadmin فعالیت کنید، یادگیری لینوکس همچنان می‌تواند مفید باشد. با دانش لینوکس، می‌توانید به‌طور موثرتری با خط فرمان کار کنید. این به شما در طیف وسیعی از محیط‌های فنی کمک می‌کند، همچنین درک بهتری از نحوه کار کامپیوترها خواهید داشت.

قبل از شروع ساخت برنامه‌های پیشرفته برای لینوکس یا نصب نرم‌افزارهای پیچیده، باید بر اصول اولیه لینوکس تسلط داشته باشید. با آن‌که، یادگیری لینوکس در ابتدا می‌تواند ترسناک باشد، اما وقتی شروع به کار در یک محیط لینوکس کردید، به‌سرعت به آن عادت خواهید کرد.

لینوکس یک سیستم‌عامل OpenSource است؛ معنای آن چیست؟

OpenSource یا منبع باز به این معنی است می‌توان کد منبع را خواند و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. می‌تواند آن را برای هر هدفی اجرا کند؛ نحوه کارکرد آن را مطالعه کند یا توزیع خود را ایجاد کند. لینوکس برای اولین بار در سال 1991 توسط Linus Benedict Trovalds منتشر شد.

چه مدت طول می‌کشد تا لینوکس را فرا بگیریم؟

زمان یادگیری لینوکس به اهداف شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید لینوکس را یاد بگیرید تا از آن به‌عنوان سیستم‌عامل اصلی خود استفاده کنید، می‌توانید این کار را در چند روز یا چند هفته انجام دهید. یادگیری نحوه استفاده از خط فرمان داستان متفاوتی است. انتظار داشته باشید چند هفته‌ای را صرف یادگیری دستورات اولیه کنید. سپس، یک دنیای کامل از دستورات پیچیده‌تر وجود دارد که می‌توانید فرا بگیرید. انتظار داشته باشید که چند ماه را صرف یادگیری در مورد دستورات پیشرفته‌تر کنید.

بنابراین، در حالت کلی با صرف زمان مناسب، می‌توانید در عرض چند روز نحوه استفاده از دستورات اصلی لینوکس را یاد بگیرید، و چند هفته طول می‌کشد تا با این دستورات بیشتر آشنا شوید؛ البته این به معنی تسلط کامل نیست و ماه‌ها و حتا سال‌ها طول می‌کشد تا یاد بگیرید چگونه از دستورات پیشرفته‌تر استفاده کنید و کاملا به آن مسلط شوید.

maktabkhooneh.org

 

 

مکتب‌خونه یک وب‌سایت آموزش مجازی است که بیش از ۱۰ سال است در حوزه‌های مختلفی از علوم کامپیوتر گرفته تا زبان‌های خارجی و کسب‌وکار، محتوای آموزشی سودمندی از اساتید برجسته تولید می‌کند و در بسیاری از موارد با هزینه کم یا رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها، در این وب‌سایت می‌توانید به ویدئوهای رویدادها و همایش‌های علمی برگزارشده، به‌رایگان دسترسی داشته باشید.

دوره LPIC1 موجود در این وب‌سایت، توسط جادی میرمیرانی تهیه شده است و منبع اصلی آن کانال یوتیوب جادی می‌باشد. این دوره برای کار با لینوکس و مدیریت آن بسیار کاربردی است و مهارت‌های شما را افزایش می‌دهد. از طرفی در این دوره تمام مباحث آزمون‌های ۱۰۱ و ۱۰۲ برای کسب نمره قبولی، پوشش داده شده است و پس از گذراندن آن برای شرکت در آزمون بین‌المللی نیز آماده خواهید بود. پیشنهاد می‌شود این دوره کاربردی را از دست ندهید.

tosinso.com

 

توسینسو در سال ۱۳۹۰ با تولید محتوای آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت خود را شروع کرد و بعدها حیطه فعالیت خود را گسترش داد. اکنون در حوزه‌های مختلف می‌توانید از آموزش‌های موجود در سایت بهره‌مند شوید. به گفته توسینسو، این وب‌سایت یک شبکه اجتماعی تخصصی برندسازی شخصی و توسعه فردی است. در این وب‌سایت می‌توانید شبکه، امنیت، برنامه‌نویسی و ... فرا بگیرید. این وب‌سایت آموزش‌های رایگان بسیار سودمندی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است که می‌توانید به‌راحتی در آن‌ها شرکت کنید و مهارت خود را افزایش دهید. ناگفنه نماند که آموزش‌های غیررایگان نیز هزینه کمی دارند و بیشتر مواقع تخفیف خوبی دارند.

توسینسو در حوزه لینوکس آموزش‌های رایگان متعددی برای علاقه‌مندان مبتدی و حرفه‌ای لینوکس قرار داده است. برای شروع پیشنهاد می‌شود آموزش‌های کامل‌ترین آموزش رایگان لینوکس (Linux) طبق سرفصل لینوکس اسنشیالز و آموزش لینوکس (Linux) را مطالعه کنید و در ادامه برای یادگیری حرفه‌ای لینوکس می‌توانید کامل‌ترین آموزش رایگان گام به گام مدیریت لینوکس (Linux) | LPIC 1 و دوره آموزشی LPIC 1 رایگان | جزوه کامل آموزش لینوکس را مطالعه کنید. اطلاعات مربوط به هر دوره را می‌توانید در ابتدای مقاله مشاهده کنید.

sudoer.ir

 

 

در این بخش وب‌سایتی را معرفی خواهیم کرد که تمام محتوای آموزشی آن رایگان می‌باشد. در وب‌سایت سودوئر دوره آموزش لینوکس و مقالات و پادکست‌‌های سودمندی موجود است که در ارتقای دانش تخصصی و عمومی‌ شما بسیار کاربردی و مفید خواهند بود. مدرس دوره لینوکس مرتضی باشسیز می‌باشد که سابقه کار طولانی با سیستم‌های لینوکسی دارد. این دوره لینوکس، مقدماتی است و علاقه‌مندان مبتدی که با لینوکس آشنا نیستند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و قطعا یکی از بهترین دوره‌های رایگان لینوکس است که ارزش صرف زمان را دارد و پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به لینوکس علاقه‌مند هستید از دست ندهید.

toplearn.com

 

 

تاپ‌‌لرن، یک وب‌سایت آموزشی است که در جهت افزایش مهارت‌های شما، دوره‌های رایگان و کاربردی‌ای را در زمیه‌های کسب‌وکار، توسعه و نگه‌داری نرم‌افزار و فناوری‌های جدید، با هزینه کم یا به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌‌دهد. دوره‌های تاپ‌لرن توسط مدرسین حرفه‌ای برگزار می‌شود و با گذراندن دوره‌های ویژه می‌توانید مدرک متعبر دریافت کنید.

وب‌سایت تاپ‌لرن دوره‌های آموزش لینوکس مفیدی دارد که دوره آموزش جامع لینوکس Essentials آن کاملا رایگان است و در صورت شرکت در آن، با زبانی ساده و قابل فهم به یادگیری مقدماتی لینوکس خواهید پرداخت. مدت زمان آن ۴ ساعت و ۳۵ دقیقه است و در صورتی که در یادگیری لینوکس تازه‌کار هستید، گذراندن این دوره پیشنهاد می‌شود.

gotoclass.ir

 

 

گوتوکلس یک وب‌سایت آموزشی است که در سه سطح LPIC2 ،LPIC1 ،Linux Essentials، دوره‌های آموزشی بسیار کاربردی و جامع در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است که می‌توانید کاملا رایگان از آن‌ها استفاده کنید. دوره Linux Essentials دانش پایه‌ای برای کار با سیستم‌عامل لینوکس را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورت تمایل به ارتقای سطح خود در لینوکس می‌توانید دوره بعدی یعنی LPIC1 را بگذرانید که این دوره نیز مباحث حرفه‌ای‌تری را به شما آموزش می‌دهد. البته گوتوکلس به این نیز بسنده نمی‌کند و دوره LPIC2 را به‌رایگان برای مخاطبان خود فراهم کرده است و شما را پله‌ای دیگر در دنیای لینوکس فراتر می‌برد. LPIC2 برای مدیران شبکه، مدیران سرور و برنامه‌نویسانی که نیاز به استفاده و مدیریت پیشرفته لینوکس دارند، طراحی شده است. مدرس این دوره جادی میرمیرانی است و سرفصل‌های آزمون بین‌المللی را پوشش داده است.

sariasan.com

 

 

وب‌سایت سریع آسان با تجربه ۱۵ سال تجربه در آموزش و فروش محصولات آموزشی، به تولید محتوای آموزشی مشغول است. در این وب‌سایت می‌توانید بسیاری از نرم‌افزارها، زبان‌های خارجی و زبان‌های برنامه‌نویسی و ... را به رایگان فرا بگیرید.

در این وب‌سایت در مطلب آموزش لینوکس از صفر تا صد، در قالب ۲ آموزش (آموزش اول کلی‌تر و سریع‌تر و مبتدی، و آموزش دوم کامل تر و حرفه‌ای) به همراه جزوه PDF به آموزش لینوکس پرداخته شده است. در ابتدا نیز اطلاعات سودمندی درباره سیستم‌‌عامل لینوکس و مراحل نصب آن در اختیار کابران علاقه‌مند قرار داده شده است.

jalebamooz.com

 

 

جالب‌آموز وب‌سایت دیگری است که در زمینه آموزش آنلاین و فروش محصولات آموزشی فعالیت می‌کند. البته علاوه بر دوره‌های آموزشی، مقاله‌های کاربردی و مفیدی در زمینه کامپیوتر نیز در این وب‌سایت موجود است. دوره آموزش لینوکس که توسط این وب‌سایت در اختیار علاقه‌مندان به یادگیری لینوکس قرار داده شده است، شامل ویدئوهای آموزشی، جزوه و اپلیکیشن اندروید آموزش لینوکس می‌باشد. این دوره مقدماتی تا پیشرفته است. مباحثی که در این دوره فرا خواهید گرفت عبارتند از:

  • آشنایی اولیه با سیستم‌عامل لینوکس
  • شناخت ابزارهای لینوکس
  • انتخاب ابزار مناسب لینوکس
  • آشنایی با معماری سیستم‌عامل لینوکس
  • نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز جهت برنامه‌نویسی لینوکس
  • بررسی اجزاء یک برنامه لینوکس
  • نصب و راه‌اندای لینوکس
  • ماشین مجازی لینوکس
  • و …

 

mongard.ir

 

مونگارد یک وب‌سایت آموزشی است. این وب‌سایت، علاوه بر این‌که مرجعی تخصصی برای آموزش پایتون است، در حوزه‌های دیگری نیز اقدام به تهیه محتوای آموزشی کرده است.

از آموزش‌های مفید و کاربردی موجود در این وب‌سایت که موضوع این مطلب ما نیز می‌باشد، دوره آموزش لینوکس (linux) است که شامل ۶ ساعت و ۴۸ دقیقه آموزش ویدئویی و شرح مختصری از ویژگی‌ها و تاریخچه آن در ابتدای دوره می‌باشد. این دوره مقدماتی برای افرادی مناسب می‌باشد که با لینوکس آشنا نیستند و تجربه کار با لینوکس را ندارند. بنابراین هیچ پیش‌نیازی ندارد و تنها کافیست با علاقه و پشتکار در مسیر یادگیری قدم بگذارید.

tehrantrain.com

 

 

وب‌سایت دیگری که قصد معرفی  آن را داریم، tehrantrain است که به‌صورت تخصصی به آموزش حضوری و آنلاین شبکه و امنیت می‌پردازد. البته این وب‌سایت خود را به‌عنوان باشگاه شبکه و امنیت تهران و جامعه دانشجویان، کارآموزان و متخصصین حوزه شبکه‌های کامپیوتری و امنیت سایبری معرفی‌ می‌کند و نه صرفا یک‌وبسایت آموزشی. در این وب‌سایت می‌توانید به دوره‌های رایگان و مفیدی مانند دوره نتورک پلاس و CCNA و ... را دسترسی داشته باشید.

دوره رایگان دیگری که در این وب‌سایت قرار داده شده است، دوره Linux Essentials برای علاقه‌مندان به یادگیری لینوکس می‌باشد که شامل محتوای متنی و ویدئویی است و می‌توانید به‌راحتی به آن‌ دسترسی داشته باشید. این دوره شامل پشتیبانی نیز می‌باشد و می‌توانید در حین دوره سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید. همچنین، در کنار محتوای آموزشی، تمرینات و آزمون‌هایی در نظر گرفته شده است تا دانش‌پذیران بتوانند تسلط کافی بر مباحث داشته باشند. در حالی که تکنون با لینوکس کار نکرده‌اید، این دوره نیز می‌تواند جز گزینه‌های شما برای آموزش لینوکس باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر سامان
سامان

درود برشما, من فقط سوال داشتم در مورد مدرس آنلاین مسلط به لینوکس و زبان php ، برای رفع اشکال ، کسی را سراغ دارید. ممنون میشم از پاسختون