سرمایه‌گذاری برای آینده
10 شغل در حوزه فناوری اطلاعات که سریع‌ترین رشد را در سال‌های آتی دارند
ما با سرعت کم‌‌سابقه‌ای به سمت فناوری‌های جدید و پیچیده‌ در حال حرکت هستیم و این نشان می‌دهد که فناوری تا چه اندازه با زندگی و کسب‌و‌کار ما عجین شده و مسیر را برای فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیز و بیشتر هموار کرده است. تاکنون هیچ‌گاه فرصت‌های شغلی در حوزه فناوری، به این اندازه در دسترس نبوده‌اند. همه‌گیری کرونا باعث شد تا سریع‌تر با فناوری‌های جدیدی که نقش سازنده‌ای در انجام کارها و برقراری ارتباطات آنلاین دارند، آشنا شویم و آن‌ها را بپذیریم. این سرعت بالا که در آن فناوری‌ها، از جمله هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، با زندگی روزمره ما در آینده نزدیک عجین می‌شوند، تغییرات بیشتری را در نحوه زندگی و مشاغلی که دنبال می‌کنیم، اعمال می‌کنند. بدون شک، مشاغل حوزه فناوری که رشد بسیار سریعی در آینده دارند، بازار مهارت‌های مورد نیاز را نیز داغ می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

اکنون، سوال این است که کدام‌یک از حوزه‌های فناوری آینده درخشان‌تری دارند؟ در ادامه، 10 مورد از عناوین شغلی حوزه فناوری که سریع‌ترین رشد را تا سال 2025 خواهند داشت و همچنین مهارت‌های حوزه آی‌تی را که تضمین می‌کنند قادر به یافتن مشاغل پول‌سازی خواهید بود معرفی می‌کنیم.

 1. توسعه‌دهنده واقعیت مجازی

آینده فناوری اطلاعات، نحوه زندگی، کار و تعامل ما با فناوری‌ها، بیش از گذشته با فناوری‌های مجازی گره خواهد خورد. بنابراین، تعجبی ندارد که نیاز به متخصصان مستعد برای ایجاد دنیاهای دیجیتالی باورپذیر و جذاب آن‌قدر زیاد شود تا مردم بتوانند با استفاده از فناوری‌های مختلفی مثل هدست‌های واقعیت مجازی به این جهان‌های مجازی متصل شوند و کارهای روزانه خود را انجام دهند. 

علاوه بر این، متخصصانی با سطح مهارت‌های بالا در حوزه فناوری اطلاعات که بتوانند محیط‌ها و اشیاء سه‌بعدی (فضاهای اداری، موزه‌ها، سالن‌های کنسرت) بسازند، تجربه‌های تعاملی را توسعه دهند و رابط‌هایی را طراحی کنند که همه مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، در آینده مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند داشت. لازم به توضیح است که برخی از شرکت‌ها نیز به دنبال آن هستند تا جهان‌های مجازی را به‌گونه‌ای توسعه دهند تا افراد بدون نیاز به تجهیزاتی مثل هدست‌های واقعیت مجازی قادر به استفاده از آن‌ها باشند. به بیان دقیق‌تر، به دنبال پیاده‌سازی محیط‌های 360 درجه‌ای هستند که افراد بتوانند با استفاده از ابزارهای رایج به آن‌ها وارد شده و از خدمات آن‌ها استفاده کنند. به‌طور کلی، چشم‌انداز شغلی برای توسعه‌دهندگان وب و طراحان دیجیتال آشنا به فناوری واقعیت مجازی، در سال‌های آینده 22 درصد افزایش رشد خواهد داشت.

2. مهندس امنیت

با حرکت به سمت دنیای دیجیتالی‌تر، تامین امنیت داده‌ها و اطلاعات یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ خواهد بود. یک مهندس امنیت، سیستم‌هایی را توسعه می‌دهد که شبکه‌های رایانه‌ای را از مزاحمان و تهدیدها در امان نگه می‌دارد. این عنوان شغلی نیازمند سطح بالایی از مهارت‌های پیچیده در حوزه‌های برنامه‌نویسی، سیستم‌عامل‌ها، ریاضیات و مهارت‌های ارتباطی، مثل حل مسئله و پاسخ‌گویی سریع به مشکلات است. در همین ارتباط، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) پیش‌بینی کرده است که بازار کار تحلیل‌‌گران امنیت اطلاعات نیز رشد 33 درصدی خواهد داشت. لازم به توضیح است که شرح وظایف تحلیل‌گران امنیت اطلاعات مشابه با مهندسان امنیت است، اما یکسان نیست. این اداره پیش‌بینی کرده است که بین سال‌های 2020 تا 2030 بازار کار مهندسان امنیت نیز به‌طور میانگین نرخ رشد 8 درصدی خواهد داشت. 

3. طراح تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری (UX) که گاهی‌اوقات با طراحی رابط کاربری (UI) اشتباه گرفته می‌شود، مستلزم درک جامع‌تر و پیچیده‌تری از نحوه تعامل کاربران با محصولات و خدمات است. طراحان تجربه کاربری باید نقاط تماس و تعامل میان کاربران و محصولات را شناسایی کنند و نواقص را به طراحان رابط کاربری اطلاع دهند تا برطرف کنند. داشتن مهارت‌های خلاقانه، فنی و حل مسئله و توانایی مستندسازی و آماده‌سازی گزارش‌های تحلیلی در این زمینه از وظایف کلیدی و مهم طراحان تجربه کاربری است. طراحان باهوش تجربه کاربری می‌توانند نقش موثری بر افزایش سطح درآمدها و تحقق اهداف تجاری داشته باشند. همین مسئله باعث شده تا آن‌ها به یکی از مشاغل کلیدی دنیای تجارت تبدیل شوند. به همین دلیل، طراح تجربه کاربری‌، حرفه‌ای است که بدون شکل در سال‌های آینده مورد توجه طیف گسترده‌تری از مشاغل قرار خواهد گرفت. 

4. مدیر ارشد دیجیتال

این عنوان شغلی مدیریتی نسبتا جدید، در گروه مشاغل سطح C (مدیران میانی) قرار می‌گیرد و نقش مهم و کلیدی را در کمک به کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای استفاده از اطلاعات دیجیتال و فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، اینترنت اشیاء و ابر در جهت رشد و افزایش مزایا، ایفا خواهد کرد. کسب‌و‌کارهای سنتی که تمایل دارند فناوری‌ها و فرآیندها را در جریان انجام کارها، محصولات، وظایف اعضای تیم و فرهنگ عمومی شرکت ادغام کنند تا بتوانند همچنان در دنیای تجارت باقی بمانند به مدیر ارشد دیجیتال نیاز دارند. در حالی که یک مدیر ارشد دیجیتال لزوما نیازی به دانش عمیق در مورد فناوری‌ها ندارد، اما داشتن مهارت‌های فنی در حوزه‌های مختلف، کلیدی است. همچنین، درک نحوه ارزش‌آفرینی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و دانش تجاری و بازاریابی، از موضوعات حائز اهمیت برای احراز این شغل است. در سال‌های آتی، تحول دیجیتال شرکت‌های بیشتری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و باعث خواهد شد شرکت‌هایی که همچنان به الگوهای سنتی پایدار هستند، مجبور شوند خود را با تحولات روز هماهنگ کنند. به همین دلیل، مدیریت تحولات دیجیتال، تاثیر شگرفی بر حوزه تجارت خواهد داشت، بنابراین، یک مدیر ارشد دیجیتال برای انجام کارها باید مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد. 

5. دانشمند داده

یک دانشمند داده با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های تحلیلی از داده‌ها نتیجه‌گیری می‌کند. به‌طور معمول، آن‌ها توسط کسب‌و‌کارها استخدام می‌شوند تا حجم زیادی از داده‌های فاقد ساختار را مدیریت و تجزیه‌و‌تحلیل کنند تا به بینش‌های معنادار دست پیدا کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های اداره آمار کار، چشم‌انداز شغلی پیش روی دانشمندان داده کاملا روشن است. این اداره، رشد 36 درصدی بین سال‌های 2021 و 2031 را برای این عنوان شغلی ارائه کرده که بیان‌گر تاثیرگذار بودن این علم بر دنیای تجارت است. در حال حاضر نیز عنوان شغلی دانشمند داده در گروه مشاغل برتر حوزه فناوری است. به‌طور معمول، دانشمندان داده دارای پیشینه تحصیلی در ریاضیات، آمار یا علوم کامپیوتر هستند و برخی از سازمان‌ها به دنبال داوطلبانی با مدرک دکترا در یکی از این رشته‌ها هستند.

6. توسعه‌دهنده ‌هوش مصنوعی

شرح وظایف یک توسعه‌دهنده هوش مصنوعی کاملا مشخص است که شامل طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و نظارت بر سیستم‌های هوش مصنوعی است. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی الگوریتم‌ها و مدل‌ها را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا و پایتون و ابزارهای پروفایلی و تجزیه‌و‌تحلیل، کتاب‌خانه‌های یادگیری عمیق و پلتفرم‌های ابری می‌سازند. کسب‌و‌کارها از داده‌های دریافت و تحلیل شده توسط این الگوریتم‌ها برای درک بهتر رفتارها و نیازهای مشتریان به‌منظور افزایش سطح درآمدها استفاده می‌کنند. با توجه به رشد سریع هوش مصنوعی و نیاز شرکت‌ها به پیش‌بینی بازار کار و تعامل مشتریان با سرویس‌ها و بخش‌های مختلف یک کسب‌و‌کار، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بازار کار داغ و پرسودی خواهند داشت. برآوردها نشان می‌دهند که بازار نرم‌افزارهای هوشمند در سال 2022، چیزی نزدیک به 54 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2023 نزدیک به 40 درصد افزایش پیدا کند.

7. متخصص امنیت سایبری

همانند مهندسان امنیت، متخصصان امنیت سایبری نیز مسئولیت محافظت از شبکه‌ها در برابر تهدیدات خارجی را همراه با عیب‌یابی، نگه‌داری و به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی برعهده دارند. آن‌ها فعالیت‌های انجام‌شده در شبکه‌های سازمانی را رصد می‌کنند و راه‌حل‌های امنیتی برای ایمن‌سازی این سامانه‌ها ارائه می‌دهند. به همین دلیل، متخصصان امنیت سایبری باید دانش کافی در مورد سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌عامل‌ها، دستگاه‌های سیار، شبکه‌های ابری و بی‌سیم داشته باشند و بدانند که هکرها از چه تکنیک‌هایی برای نفوذ به زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. اداره آمار کار پیش‌بینی کرده است که بازار کار متخصصان امنیت سایبری در خلال سال‌های 2021 تا 2031 رشد 35 درصدی خواهد داشت. 

8. طراح بازی‌های ویدیویی

وظیفه طراحان بازی‌های ویدیویی، توسعه بازی‌های سطح بالا است. این افراد مسئولیت طراحی شخصیت‌ها، سناریونویسی و هماهنگ کردن عملکردهای اعضا یک تیم را برعهده دارند. بازی‌های ویدیویی قدمتی نزدیک به پیدایش سیستم‌های کامپیوتری دارند و هر چند سال یک‌بار نسل جدیدی از بازی‌های ویدیویی به بازار عرضه می‌شوند، اما از آن‌جایی که جهان به سوی مجازی‌سازی شدن در حال حرکت است، پیش‌بینی می‌شود که بازی‌های ویدیویی رشد تصاعدی داشته باشند. محققان حوزه بازار پیش‌بینی می‌کنند که صنعت جهانی بازی‌های ویدیویی از سال 2020 تا 2027 شاهد رشد 73.8 درصدی باشد.

9. مهندس ابر

یک مهندس ابر مسئولیت رسیدگی به فعالیت‌ها و فرآیندهای مرتبط با ابر را دارد که شامل توسعه و اجرای خط‌مشی‌هایی برای بهینه از خدمات ابری، مدیریت درخواست‌های دسترسی به سرویس‌ها، به‌کارگیری فناوری‌های جدید، ایمن‌سازی محیط‌های ابری و نظارت بر دسترسی به خدمات است. مهارت‌های مورد نیاز برای احراز این عنوان شغلی شامل دانش در زمینه سیستم‌‌عامل لینوکس، مهارت‌های برنامه‌نویسی عمومی، دواپس و درک شبکه‌های مجازی و عملکردهای کلی مدیریت شبکه است. 

به‌دلیل افزایش وابستگی به زیرساخت‌های ابری و دسترسی‌ از راه دور به زیرساخت‌ها در سطح جهانی، در آینده آگهی‌های بیشتری در مورد استخدام متخصصان فناوری اطلاعات که آشنایی کامل با ابر را داشته باشند، مشاهده خواهید کرد. 

10. متخصص آشنا به دنیاهای مجازی 

متاورس نوید یک دنیای مجازی را می‌دهد که انعکاس‌دهنده دنیای واقعی است. متاورس، محیطی در اختیار ما قرار خواهد داد تا بتوانیم در آن کار کنیم، یاد بگیریم، معاشرت کنیم، بانکداری کنیم و اساسا هر کاری که می‌توانیم در زندگی واقعی خود انجام دهیم را در متاورس تجربه کنیم. البته، این کارها تنها از طریق تلفیق هوشمندانه فناوری‌های هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، به واقعیت تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، بخش عمده‌ای از مهارت‌هایی که افراد در حال حاضر در انجام کارهای روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، به دنیای متاورس وارد خواهند شد که از آن جمله باید به برنامه‌ریزی رویداد مجازی، طراحی لباس آواتار، پزشکان فراانسان، ساخت نمونه‌های دیجیتالی از اشیاء و کالاهای فیزیکی و فروش آن‌ها در متاورس و غیره اشاره کرد. موسسات مختلف پیش‌بینی کرده‌اند که متاورس این ظرفیت را دارد تا سال 2030 به بازار 5 تریلیون دلاری دست پیدا کند. به همین دلیل، اکنون زمان مناسبی برای افزایش سطح مهارت‌ها در زمینه متاورس است. 

فناوری جدید، فرصت‌های شغلی جدید را به ارمغان می‌آورد

تغییرات سرسام‌آور در نحوه استفاده ما از فناوری که با تغییرات عظیم و ادامه‌دار در نحوه انجام وظایف روزمره، از کار گرفته تا اوقات فراغت و مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌و‌نقل همراه است، تقاضا برای مهارت‌های جدید، تبدیل مهارت‌های فعلی به مهارت‌های مجازی و امکان بازنگری در فرآیندها را بالا می‌برد. همه این‌ موارد باعث می‌شوند تا راه برای فرصت‌های جدید در بخش فناوری و همچین ایجاد مشاغلی که پیش‌بینی می‌شود رشد بلندمدتی داشته باشند، باز باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟