هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در سازمان ما ارزش ایجاد کند؟
دوازده پرسشی که هر مدیرعاملی باید درباره هوش مصنوعی بپرسد
هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال متحول‌سازی صنایع است و سطوح بی‌سابقه ای از کارایی، شخصی‌سازی و نوآوری را به ارمغان می‌آورد. به‌عنوان یک مدیر، درک این‌که چگونه این فناوری می‌تواند بر سازمان شما تاثیر بگذارد ضروری است. در این مقاله به طور اجمالی و کوتاه دوازده پرسشی را که می‌تواند به شما در ارزیابی پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد یک نقشه راه استراتژیک کمک کند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1606683296_1_0.gif

دوازده سوالی که هر مدیرعامل باید درباره هوش مصنوعی بپرسد

هوش مصنوعی (AI) به شکل کم سابقه‌ای در حال ورود به همه صنایع است و تقریبا همه مشاغل در معرض تهدید هوش مصنوعی قرار دارند. به بیان دقیق‌تر، در چند سال آینده برخی از مشاغل به تاریخ خواهند پیوست، برخی دیگر دست‌خوش تغییرات اساسی خواهند شد و البته مشاغل جدیدی نیز به دنیای فناوری وارد خواهند شد که البته برخواسته از مهارت‌های سطح بالا هستند. به بیان دقیق‌تر، در چند سال آینده مشاغلی که به دنیای فناوری وارد خواهند شد تنها در دسترس افرادی قرار دارد که سطح دانش بالایی در حوزه‌های فناوری داشته باشند.  

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در سازمان ما ارزش ایجاد کند؟

ارزش هوش مصنوعی فراتر از اتوماسیون یا همان خودکارسازی است. به بیان دقیق‌تر، هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌هایی را از طریق کلان داده‌ها در اختیار ما قرار دهد، تجربیات مشتریان را شخصی‌سازی کند، زنجیره‌های تامین را ساده کند و نوآوری را تقویت کند. با شناسایی حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند بیشترین ارزش را برای کسب و کار شما بیافزاید، کار را آغاز کنید، چه با افزایش درآمد، افزایش خدمات یا کاهش هزینه‌ها.

چه داده‌هایی داریم و چگونه می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؟

هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌ها است و بر مبنای آن‌ها رشد می‌کند. هرچه داده‌های با کیفیت بیشتری داشته باشید، سیستم‌های هوش مصنوعی که از آن‌ها استفاده می‌کنید موثرتر و قدرتمندتر خواهند بود. آیا به داده‌های مرتبط، تمیز و متنوع دسترسی دارید؟ اگر نه، استراتژی‌های شما برای جمع‌آوری، مدیریت و یکپارچه سازی داده‌ها چیست؟

چگونه می‌توانیم از حریم خصوصی و اخلاقیات در هنگام جمع‌آوری یا استفاده از داده‌ها اطمینان حاصل کنیم؟

اتکای هوش مصنوعی به داده‌ها نگرانی‌های اخلاقی و حریم خصوصی قابل توجهی را مطرح می‌کند. سازمان شما چگونه از داده‌های کاربر محافظت می‌کند؟ چگونه از سوگیری در سیستم‌های هوش مصنوعی خود جلوگیری می‌کنید؟ ایجاد یک چارچوب اخلاقی جامع هوش مصنوعی بسیار مهم است.

به چه مهارت‌ها و استعدادهایی نیاز داریم؟

پیاده‌سازی هوش مصنوعی ممکن است به مهارت‌های جدیدی در تیم شما نیاز داشته باشد. آیا به دانشمندان داده، متخصصان هوش مصنوعی یا متخصصان یادگیری ماشین نیاز دارید؟ آیا می‌توانید کارمندان فعلی را دوباره آموزش دهید یا نیاز به استخدام استعدادهای جدید دارید؟

هوش مصنوعی چگونه بر کارکنان ما تاثیر می‌گذارد؟

پذیرش هوش مصنوعی می‌تواند منجر به تغییر شغل یا جابجایی شود. هوش مصنوعی چگونه بر نقش کارمندان شما تاثیر می‌گذارد؟ چگونه می‌توانید از نیروی کار خود در این انتقال حمایت کنید و چه برنامه‌های بازآموزی را برای این منظور آماده خواهید کرد؟

استراتژی پیاده‌سازی هوش مصنوعی ما چیست؟

پذیرش موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی نیازمند یک رویکرد استراتژیک است. آیا قصد دارید راه حل‌های هوش مصنوعی را در داخل توسعه دهید یا با شرکای خارجی همکاری خواهید کرد؟ آیا از راه حل‌های خارج از سازمانی استفاده خواهید کرد یا از راه حل‌های سفارشی ساخته شده استفاده می‌کنید؟

چگونه موفقیت هوش مصنوعی را اندازه‌گیری کنیم؟

تعیین معیارهایی برای سنجش اثربخشی هوش مصنوعی بسیار مهم است. آیا موفقیت را بر اساس افزایش کارایی، افزایش رضایت مشتری یا بازگشت سرمایه ارزیابی خواهید کرد؟ چگونه این معیارها را در طول زمان پیگیری خواهید کرد؟

چگونه شفافیت و عملکرد هوش مصنوعی را تضمین یا ارزیابی خواهیم کرد؟

همان‌طور که سیستم‌های هوش مصنوعی تصمیمات بیشتری می‌گیرند، شفافیت و توضیح‌پذیری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چگونه مطمئن خواهید شد که مدل‌های هوش مصنوعی شفاف هستند و تصمیمات آنها برای ذینفعان، از جمله قانون‌گذاران، کارمندان و مشتریان قابل توضیح است؟

چگونه با قوانین در حال توسعه هوش مصنوعی مطابقت خواهیم داشت؟

قوانین هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر هستند. چگونه سازمان شما با این تغییرات سازگار خواهد ماند؟ آیا برنامه‌ای برای تعامل با نهادهای نظارتی و به روز ماندن در مورد تحولات خط‌مشی هوش مصنوعی دارید؟

چگونه می‌توانیم فرهنگ هوش مصنوعی را پرورش و تشویق کنیم؟

پذیرش هوش مصنوعی نیازمند فرهنگ سازمانی است که یادگیری، آزمایش و شکست را به همراه دارد. چگونه این فرهنگ را تقویت خواهید کرد و اطمینان حاصل می‌کنید که کارکنان شما برای سفر به دنیای هوش مصنوعی آماده هستند؟

ثابت ماندن در زمان حال

هنر باستانی ذهن آگاهی که ریشه در استفاده از لحظات دارد، عملکرد خود را در طول قرن‌ها به اثبات رسانده است. به جای اینکه در دام پشیمانی از گذشته یا اضطراب در مورد آینده باشید، تمرکز خود را بر روی «اکنون» قرار دهید. آغاز ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، اما تنها چیزی که نیاز دارید، استراحت‌های کوتاه 5 دقیقه‌ای برای تمرین است. همانطور که ذهن آگاهی را به یک عادت تبدیل می کنید، متوجه می‌شوید که این لحظات کوچک تفاوت زیادی در سطح استرس شما ایجاد می‌کنند. این قاعده در ارتباط با دنیای تجارت و استفاده از هوش مصنوعی کاملا صدق می‌کند. به جای این‌که نگران باشید که هوش مصنوعی چه بر سر کسب و کارتان خواهد آورد، کافی است ثابت قدم باشید، تحقیقات کاملی انجام دهید و بر مبنای یک برنامه استراتژیک گام بردارید.

اولویت‌ها را مدنظر قرار دهید

برای مبارزه کارآمد با اضطراب در هنگام استفاده از هوش مصنوعی باید مطالعه کنید و دانش خود در ارتباط با مزایا و معایب هوش مصنوعی را ارتقا دهید. یک برنامه یادگیری منظم و دقیق، کمک می‌کند درباره نکات مهمی که برای کسب و کارتان مفید است، دانش لازم را به دست آورید. به یاد داشته باشید که وقتی اولویتی را تعیین می‌کنید نباید از کنار آن به سادگی عبور کنید و آن را تا انتها دنبال کنید.

مطرح کردن این پرسش‌ها می‌تواند به رهبران و مدیران کسب و کارها کمک کند تا تاثیر بالقوه هوش مصنوعی بر سازمان خود را درک کنند و آنها را در توسعه یک استراتژی قوی هوش مصنوعی راهنمایی کند. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی یک سلاح طلایی نیست، بلکه ابزاری قدرتمند است که در صورت استفاده عاقلانه، می‌تواند تحول چشمگیری در کسب و کار ایجاد کند. به عنوان یک رهبر، نقش شما این است که این سفر را با آینده نگری، مسئولیت‌پذیری اخلاقی و تمرکز بر ایجاد ارزش برای سازمان و ذینفعان مورد استفاده قرار دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟