راهنمای پیدا کردن شغلی مناسب در ارتباط با بزرگ داده‌ها
چگونه می‌توانیم به یک مهندس داده‌ تبدیل شویم؟
برای آنکه بتوانید شغلی در حوزه بزرگ داده‌‌ها پیدا یا حتی چنین شغلی را برای خود خلق کنید، کار چندان ساده‌ای پیش رو ندارید. برای دستیابی به چنین شغلی به مطالعه بسیار، نظارت مستمر بر آگهی‌های استخدامی، یادگیری نرم‌افزارهای مختلف و آشنایی به اصول اولیه زبان‌های برنامه‌نویسی که در حوزه بزرگ داده‌ها به کار گرفته می‌شوند نیاز دارید. در حالی که مهندسان بزرگ داده‌ها در مقایسه با دیگر همتایان خود دستمزدهای بسیار خوبی دریافت می‌کنند، اما نباید این واقعیت را کتمان کنیم که این افراد در مقایسه با دیگر هم‌تایان خود باهوش‌تر هستند. اما چگونه می‌توانیم اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آوریم و مهم‌تر از آن چگونه می‌توانیم به یک مهندس بزرگ داده‌ها تبدیل شویم؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه برای تبدیل شدن به یک مهندس بزرگ داده‌ها به آن نیاز دارید را با شما به اشتراک بگذاریم.

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «داده‌های بزرگ؛ فردای بزرگ‌تر» شماره 197 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


همان ‌گونه که در مقاله «بزرگ ‌داده‌ها چه هستند و چرا باید به آن‌ها اهمیت دهیم؟» به آن اشاره شد، بزرگ داده به حجم بسیار زیادی از داده‌ها که می‌توانند ساخت‌یافته یا غیر ساخت‌یافته باشند اشاره دارد. توجه به این نکته به ما کمک می‌کند درباره برنامه‌نویسی مرتبط با بزرگ داده‌ها و همچنین کسب‌ و کارهایی که به ‌طور مستقیم با این مفهوم در ارتباط هستند درک درستی به دست آوریم. اما مقدار یا همان حجم همیشه مهم نیست. 
موضوعی که بیش از حجم حائز اهمیت است این است که سازمان‌ها با این داده‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟ بزرگ داده‌ها ممکن است برای اتخاذ یک حرکت هوشمندانه یا یک چرخش بزرگ در حوزه کسب ‌و کار که به آن pivot گفته می‌شود به کار گرفته شوند. از جمله وظایفی که در این حوزه طبقه‌بندی می‌شوند به مواردی همچون تعیین علل مختلف و متفاوت شکست‌ها، شناسایی مشکلات و مسائلی که در دنیای واقعی قرار دارند و باید مورد بررسی قرار گیرند، شناسایی رفتارهای جعلی پیش از آنکه اعتبار یک سازمان را مخدوش سازند، شناسایی عادت‌های خرید مشتریان به‌منظور ارائه مشوق‌ها یا کوپن‌هایی برای خرید محصولات و درنهایت شناسایی تهدیدات سایبری اشاره کرد.
یک مهندس بزرگ داده‌ها به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟
پیش از آنکه به حوزه بزرگ داده‌ها و تحلیل داده‌ها وارد شوید، ضروری است تا مهارت‌های مهندسی را فراگیرید. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا در زمان اخذ تصمیم‌های بزرگ به بهترین شکل عمل کنید. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

1- باید بتوانید همه مشکلات را حل کنید

برای آنکه به یک مهندس داده‌ تبدیل شوید و مهم‌تر از آن در کار خود به موفقیت‌های مهم دست پیدا کنید، اول از همه باید خلاق باشید. همچنین حل مشکلات برای شما باید به‌سادگی هرچه تمام‌تر انجام شود. برای این منظور مجبورید از تکنیک‌های مختلف و متنوعی در تعامل با ابزارها و راهکارهایی که پیش رو دارید استفاده کنید. اگر خود را به چنین مهارت‌هایی تجهیز کنید، هیچ مسئله ساده یا پیچیده‌ای مانع از آن نخواهد شد تا در کار خود موفق نشوید. بزرگ داده‌ها به ‌طور طبیعی در حال پیشرفت هستند و به همین دلیل است که فناوری‌های جدیدی برای مدیریت و پردازش داده‌ها پدید می‌آیند. فناوری‌هایی که به طور مستقیم بر موقعیت شغلی شما تأثیرگذار هستند. اگر بتوانید خود را با فناوری‌های جدید تطبیق دهید و دلایلی که باعث بروز مشکلات می‌شوند را به‌خوبی تشریح کنید، جایگاه شما نزد مشتریان برای همیشه تثبیت خواهد شد. 

2- مجازی‌سازی داده‌ها 

بزرگ داده‌ها اغلب در زمان‌های بسیار دشوار و حساس مورد توجه قرار می‌گیرند. در زمان‌هایی که هیچ راهکار یا جایگزینی برای حل مشکل حداقل در آن مقطع زمانی پیش روی سازمان‌ قرار ندارد. در چنین شرایطی شما باید تلاش کنید تحلیل‌های پسرفت که به شما اجازه می‌دهند داده‌های مورد نیاز خود را شناسایی کنید به کار ببرید. برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی شبیه به Qliview استفاده کنید. اگر به‌دنبال آن هستید تا در آینده به‌عنوان مهندسی که قادر است به شکلی هنرمندانه با داده‌ها کار کند از شما نام برده شود، باید درک درست و دقیقی از ابزارهای مجازی‌ساز داشته باشید. این یک نیاز اصلی و ضروری است.

اگر به‌دنبال آن هستید تا در آینده به‌عنوان مهندسی که قادر است به شکلی هنرمندانه با داده‌ها کار کند از شما نام برده شود، باید درک درست و دقیقی از ابزارهای مجازی‌ساز داشته باشید. این یک نیاز اصلی و ضروری است

3- تا حد امکان درباره داده‌کاوی و ماشین‌ها اطلاعات کسب کنید

اگر به‌دنبال موفقیت هستید، باید دانش خود درباره داده‌ها را افزایش دهید. اگر می‌خواهید به دنیای صنعت وارد شوید، باید به‌درستی بدانید داده‌ها چه هستند. در دنیای امروز، داده‌کاوی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. نه‌تنها در زمینه مهندسی داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه شرکت‌ها به‌شکل وسواس‌گونه‌ای به داده‌کاوی اهمیت می‌دهند. امروزه سکو‌های مطرح و شناخته‌ شده‌ای در حوزه بزرگ داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سکو‌هایی که در چهارچوب یادگیری ماشینی به مهندسان کمک می‌کنند مدل‌های تحلیلی خود را به بهترین شکل ممکن آموزش دهند. شما باید در زمینه طبقه‌بندی و ارائه ایده‌های خود درباره شخصی‌سازی سامانه‌ها اطلاعات زیادی به دست آورید. فکر کردن درباره موضوعاتی که در بازار کار با تقاضای زیادی روبه‌رو هستند و موضوعاتی که مورد توجه صنعت قرار دارند باعث می‌شود تا جایگاه شغلی شما در آینده تثبیت شود. در نتیجه ضروری است دانش خود در زمینه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را بسط دهید و مدل‌های تحلیلی قدرتمندی را پیاده‌سازی کنید.

یک مهندس بزرگ داده‌ها کار خود در حوزه تحلیل داده‌ها را چگونه آغاز می‌کند؟

برای آنکه بتوانید در زمینه تحلیل داده‌ها و ورود به حوزه بزرگ داده‌ها موفق ظاهر شوید بهتر است به نکات اولیه توجه داشته باشید. از جمله این نکات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

* به دنبال ایده‌ها و نظریه‌های ناب در زمینه تحلیل داده‌ها باشید

برای آنکه در زمینه تحلیل داده‌ها ایده خوبی ارائه کنید، مهم است که مطالعه کافی و زیاد داشته باشید. برای افزایش سطح دانش خود را در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم به مطالب منتشر شده در وبلاگ‌هایی که در زمینه تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کنند مراجعه کنید. گفت‌وگوهای انجام شده از سوی کاربران در ارتباط با بزرگ داده‌ها را مطالعه کنید، اخبار مربوط به شرکت‌هایی که در زمینه بزرگ داده‌ها به فعالیت اشتغال دارند را دنبال و مقالاتی که برای کنفرانس‌ها یا سمینارها ارسال و منتشر شده‌اند را مطالعه کنید. مطالعه چنین مقالات و منابعی به شما می‌کنند در مواجهه با مشکلات ایده‌های ناب و بکری را برای تحلیل داده‌ها در موقعیت شغلی خود به کار ببرید. 

* دانش خود را به گونه‌ای افزایش دهید تا به یک کارشناس برنامه‌نویسی تبدیل شوید

کارشناسانی که در حوزه برنامه‌نویسی به فعالیت اشتغال دارند، این توانایی را دارند تا به متخصصان ابزارهای کاربردی نیز تبدیل شوند. اگر سعی کنید جزء آن گروه از افرادی شوید که در زمان بروز مشکلات از طریق راه‌ حل‌های برنامه‌نویسی مشکل را حل می‌کنند، سازمان‌ها به سراغ شما خواهند آمد. برای دستیابی به چنین توانایی باید دو مجموعه مختلف از مهارت‌ها را بیاموزید. زمانی که صحبت از مدل‌سازی به میان می‌آید، حتی بهترین برنامه‌نویسان نیز ممکن است در این مورد موفق ظاهر نشوند. بنابراین باید هر دو مهارت برنامه‌نویسی و مدل‌سازی را توأمان با یکدیگر یاد بگیرید. در مرحله بعد باید درباره کاری که انجام داده‌اید پژوهش کنید. اگر در گذشته کاری را انجام داده‌اید بهتر است به عقب بازگردید و کار خود را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین، خلاصه‌ای از پژوهش خود را در رزومه‌ای که قرار است در آینده برای سازمانی ارسال کنید قید کنید. اگر سازمان شما به مقوله تحلیل‌های نوآورانه اهمیت چندانی نمی‌دهد، همیشه در خارج از سازمان شما، شرکت‌هایی هستند که این مورد برای آن‌ها حائز اهمیت باشد. 

برای افرادی که مهارت‌هایی در زمینه ارائه راهکارهای خلاقه‌ در ذهن دارند موقعیت‌های شغلی مناسب وجود دارد. بهتر است همه ترفندهای مهم را فراگرفته باشید. یادگیری ترفندها برای افرادی مناسب است که وقت کافی برای یادگیری و کار با ابزارها در اختیار ندارند. بهتر است این‌ افراد به‌سرعت به سراغ یادگیری ترفندهایی بروند که در حوزه کسب‌ و کار کاربرد دارند. در این زمینه دو گزینه پیش روی شما قرار دارد. اول آنکه می‌توانید از تجربیات یک فرد مجرب که احتمالاً در سازمان شما مشغول به فعالیت است استفاده کنید. دوم آنکه می‌توانید از طریق کلاس‌های حرفه‌ای که در این زمینه برگزار می‌شود کسب اطلاعات کنید. این دو رویکرد نه‌تنها به شما کمک می‌کند با ترفندهای مورد نیاز در زمینه تحلیل آشنا شوید، بلکه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید از طریق این ترفندها به حل مشکلات مختلف بپردازید. زمانی که بدانید باید به سراغ چه آمارهایی بروید و چه آمارهایی را نادیده بگیرید، قادر خواهید بود به یک حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید. 

مطلب پیشنهادی

بزرگ داده‌ها می‌توانند به سلاح‌های مخرب و خطرناک تبدیل شوند
بزرگ داده‌ها؛ فرصت‌های طلایی یا زمینه‌سازهای تبعیض

فرصت‌های شغلی مرتبط با بزرگ داده‌ها چه هستند؟

مشاغل مستقیم و غیرمستقیم مختلفی در ارتباط با بزرگ داده‌ها پیش روی مهندسان بزرگ داده‌ها و تحلیلگران وجود دارد که از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد.

1- مدیر انباره داده‌ها:

فردی که به عنوان مدیر انباره داده‌ها کار خود را آغاز می‌کند، تقریباً یک وظیفه سنگین را بر عهده می‌گیرد، اما در مقابل دستمزد خوبی را از این بابت دریافت می‌کند. این شغل در کشورهای مختلف به‌ویژه ایالات متحده به‌شدت مورد توجه قرار دارد. اگر شما به یک مدیر انباره داده‌های قابل تبدیل شوید، چیزی حدود 115 هزار دلار تا 145 هزار دلار دستمزد دریافت خواهید کرد. اما برای دستیابی به چنین موقعیت شغلی پرسودی باید با مجموعه مهارت‌های مرتبط با بزرگ داده‌ها آشنا باشید که از آن جمله به توانایی ارائه تحلیل‌های مناسب، مهارت‌های فنی، سابقه مدیریت و... می‌توان اشاره کرد. همچنین، مجبورید در ارتباط با زبان‌های مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی دانش کافی در اختیار داشته باشید.

 اگر شما به یک مدیر انباره داده‌های قابل تبدیل شوید، چیزی حدود 115 هزار دلار تا 145 هزار دلار دستمزد دریافت خواهید کرد. اما برای دستیابی به چنین موقعیت شغل پرسودی باید با مجموعه مهارت‌های مرتبط با بزرگ داده‌ها آشنا باشید که از آن جمله به توانایی ارائه تحلیل‌های مناسب، مهارت‌های فنی، سابقه مدیریت و... می‌توان اشاره کرد

2- معمار داده:

معمار داده یکی از بهترین مشاغلی است که در کشورهای مختلف به‌ویژه ایالات متحده دستمزد خوبی را عاید صاحب آن شغل می‌کند. طراح داده باید مهارت‌های خلاقانه‌ای در زمینه تحلیل داده‌ها داشته باشد. مهارت‌هایی که در زمینه طراحی و مدل‌سازی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک طراح یا معمار داده باید قدرت برنامه‌ریزی و هماهنگ‌سازی منابع داده‌ای را در اختیار داشته باشد. همچنین، باید درباره معماری و مدیریت شبکه‌ها اطلاعات کافی داشته باشد. عملکرد شما در این زمینه به‌دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کارشناسانی که به این موقعیت شغلی وارد می‌شوند، باید در زمینه سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و سولاریس اطلاعات کافی و فنی در اختیار داشته باشند.

3- مدیر بانک اطلاعاتی:

یک مدیر بانک اطلاعاتی باید فردی خلاق و تحلیلگر باشد. این افراد باید بتوانند یک تیم کامل از متخصصان که در پس‌زمینه بانک‌های اطلاعاتی به فعالیت اشتغال دارند را رهبری کنند. این افراد همچنین باید مدیران فناوری اطلاعات، افرادی که درجه سازمانی آن‌ها ارشد است را مدیریت کنند. کارشناسان این موقعیت شغلی به‌ طور معمول باید 5 سال سابقه کار داشته باشند تا به یک متخصص واقعی تبدیل شوند. آن‌ها باید در زمینه کار با محصولات اوراکل، IBM و مایکروسافت تجربه کافی داشته باشند. این افراد برای احراز چنین شغلی باید تجربه کافی در زمینه مدیریت فنی را نیز در سابقه کاری خود داشته باشند. حقوقی که هر مدیر بانک اطلاعاتی دریافت می‌کند در طول یک سال برابر با 149 هزار دلار خواهد بود. دستمزدی که برای یک زندگی سالم ایده‌آل به ‌نظر می‌رسد!

4- تحلیلگر تجاری

یک تحلیلگر هوش تجاری فردی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی دانش فنی لازم را در اختیار دارد. این افراد باید درباره گزارش‌گیری و ابزارهای تحلیلی اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند. همچنین باید بتوانند در زمینه روال/ رویه‌‌نویسی (تخصصی مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی است) و بانک‌های اطلاعاتی تجربه لازم و درباره فناوری‌های مرتبط با داده‌ها دانش لازم را در اختیار داشته باشند. این افراد به‌ طور معمول چیزی حدود 101 هزار تا 142 هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

با 10 باور نادرست در ارتباط با بزرگ داده‌ها آشنا شوید
تصورات اشتباه در ارتباط با مدل‌های داده‌ای

5- تحلیلگر داده‌ها

برای آنکه به‌عنوان یک تحلیلگر موفق انباره داده‌ها کار خود را آغاز کنید، باید بتوانید در زمینه تحقیق، تحلیل و مهارت‌هایی که در زمینه حل مشکلات به کار گرفته می‌شوند تجربه و دانش لازم را در اختیار داشته باشید. جدای از موارد یاد شده باید روابط عمومی شما به‌ویژه در زمان نوشتن خوب باشد. حقوقی که یک تحلیلگر داده‌ها دریافت می‌کند از 59 هزار دلار آغاز می‌شود و به 133 هزار دلار می‌رسد که این افزایش حقوق به مهارت‌ها و تجربه شما بستگی دارد. 

حقوقی که مدیران ارشد اطلاعات در اکثر شرکت‌های امریکایی دریافت می‌کنند از 81 هزار دلار در سال شروع می‌شود و به 260 هزار دلار نیز می‌رسد. درست است که دستمزد بالایی به این افراد پرداخت می‌شود، اما آن‌ها عالی‌ترین مدارک دانشگاهی را اخذ کرده‌اند

6- معمار/ مدل‌ساز داده

یک معمار یا مدل‌ساز‌ داده شخصی است که عالی‌ترین ایده‌ها در ارتباط با تحلیل داده‌ها را پیشنهاد می‌کند. این شخص باید بتواند مشکلات را به‌راحتی حل کند. دستمزد مدل‌سازان داده‌ها به ‌طور معمول هر سال 6 درصد افزایش پیدا می‌کند. حقوق آن‌ها از 97 هزار دلار شروع می‌شود و به 134 هزار دلار نیز می‌رسد. شما باید با ابزارهای مرتبط با مدل‌سازی داده‌ها و متدلوژی‌های دیگر آشنا باشید. تسلط بر مها‌رت‌ها در ارتباط با روال‌های ذخیره شده، انباره داده‌ها و همچنین برنامه‌های مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

7- طراح بانک اطلاعاتی

برای آنکه به یک توسعه‌دهنده قوی بانک اطلاعاتی تبدیل شوید، باید درک خوبی از بانک‌های اطلاعاتی و رابطه‌ها داشته باشید. دانش شما هم در زمینه تئوری و هم عملی باید خوب باشد. برای این منظور باید در زمینه کار با SQL، اوراکل و سرور تجربه لازم را داشته باشید. باید موفق شده باشید گواهی‌نامه‌های مربوط را در این زمینه بگیرید. حقوقی که این متخصصان دریافت می‌کنند از 92 هزار دلار آغاز می‌شود و به 134 هزار دلار می‌رسد. 

8- دانشمند علم داده‌ها

همان ‌گونه که از نام این موقعیت شغلی ممکن است حدس زده باشید، مشاغل مربوط به علم داده‌ها با مهم‌ترین تئوری‌های مرتبط با داده‌ها سر و کار دارند. این افراد عمدتاً دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. اگرچه در اغلب موارد دریافت دستمزد خوب به سابقه و تجربه کاری بستگی دارد. انتظار می‌رود این افراد به مهارت‌های برنامه‌نویسی در ارتباط با جاوا و پایتون و زبان‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند تسلط داشته باشند. حقوقی که این افراد دریافت می‌کنند، در محدوده 63 هزار دلار تا 142 هزار دلار قرار دارد.

9- مدیر ارشد اطلاعات

مدیر ارشد اطلاعات یک مدیر اجرایی است که مسئولیت‌های مربوط به استراتژی‌های داده‌ای به او واگذار می‌شود. این فرد باید به جنبه‌های فنی نظارت کند و اطلاعات اولیه و پایه‌ای را در زمینه تحلیل بزرگ داده‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در اختیار داشته باشد. حقوقی که این افراد در اکثر شرکت‌های امریکایی دریافت می‌کنند از 81 هزار دلار در سال شروع می‌شود و به 260 هزار دلار نیز می‌رسد. درست است که دستمزد بالایی به این افراد پرداخت می‌شود، اما آن‌ها عالی‌ترین مدرک دانشگاهی را اخذ کرده‌اند.

درنهایت 

در این مقاله سعی کردیم حداقل اطلاعات لازم در زمینه بزرگ داده‌ها و فرصت‌های شغلی که در این حوزه وجود دارند را به شما معرفی کنیم. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که برای دستیابی به آنچه به‌دنبال آن هستید باید تلاش کنید. بنابراین، بهتر است در پی یادگیری باشید تا به‌مرور زمان مهارت‌های لازم را به دست آورید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟