کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی اینستاگرامی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
ویروس کرونا باعث بیکاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده، زیرا سطح درآمدهای شرکت‌ها کاهش پیدا کرده است. برخی شرکت‌ها برای جبران کسری بودجه از خط‌مشی‌ نه چندان جالب تعدیل نیرو استفاده کرده‌اند یا مجبور شده‌اند به شکل دورکاری از نیروهای متخصص استفاده کنند. موسسات آموزشی نیز همچون شرکت‌ها برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی به سراغ آموزش‌های آنلاین و برگزاری کلاس‌های مختلف در پلتفرم‌های اجتماعی رفته‌اند. خوشبختانه کاربران از زیرساخت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استقبال خوبی کرده‌اند و بر همین اساس افرادی که به دلایل مختلف امکان حضور در محل کار را نداشتند یا به نوعی بیکار شده‌اند تصمیم گرفتند از شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد کنند. اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد نزد کاربران سراسر جهان و به ویژه ایران است. کاربران پرسش‌های مختلفی در ارتباط با اینستاگرام مطرح می‌کنند که چگونه یک صفحه (پیج) در اینستاگرام ایجاد کنیم و از طریق آن کسب درآمد کنیم، چرا سطح درآمدمان از اینستاگرام کم شده یا چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی یک محصول استفاده کنیم؟ برای آن‌که بتوانید از اینستاگرام استفاده کنید باید با یک مفهوم مهم به‌نام بازاریابی اینستاگرام (Instagram Marketing) آشنا باشید.

مرحله اول

ساخت یک حساب کاربری تجاری (Business Account)

اگر یک حساب کاربری عادی دارید که دنبال‌کنندگان فعال دارد و محتوای آن برای کاربردهای تجاری مناسب است بهتر است حساب عادی را به حساب تجاری تبدیل کنید. با این‌کار بدون آن‌که مخاطبان فعلی را از دست بدهید به قابلیت‌های مخصوص حساب‌های تجاری دست پیدا می‌کنید. اگر هنوز هیچ حسابی در اینستاگرام ندارید، برای ساخت آن مراحل زیر را دنبال کنید: 

ساخت حساب کاربری ساده

 ابتدا برنامه اینستاگرام را روی دستگاه همراه نصب کنید. 

آن‌را باز کنید و روی Sign Up کلیک کنید تا فیلدهای مربوط به ثبت‌نام باز شوند.

 آدرس ایمیل را وارد و کلید Next را لمس کنید. اگر تمایل دارید که حساب تجاری اینستاگرام با حساب صفحه فیس‌بوک کسب‌وکار مرتبط شوند از ایمیل مدیر صفحه استفاده یا از گزینه Log in Facebook استفاده کنید. 

 نام کاربری و گذرواژه را انتخاب و اطلاعات پروفایل حساب را کامل کنید.

 دکمه Done را لمس کنید.

 اکنون یک حساب کاربری دارید که آماده تبدیل شدن به یک حساب تجاری است. 

تبدیل حساب کاربری عادی به تجاری

برای تبدیل یک حساب کاربری عادی به تجاری مراحل زیر دنبال کنید:

 برنامه اینستاگرام را باز کنید و به حساب کاربری شخصی وارد شوید.

 آیکونی که سه خط روی هم است را لمس کنید و از پایین صفحه Settings را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات شوید. 

 بخش account را پیدا کنید و در پایین صفحه گزینه Switch to Professional Account را انتخاب کنید.

 دو گزینه Creator و Business ظاهر می‌شود. گزینه دوم را انتخاب کنید و در پایین صفحه دکمه Continue را لمس کنید. 

 Category متناسب با نوع کسب‌وکار را انتخاب و کلید Next را لمس کنید. 

 در مرحله بعد باید اطلاعات تماس را اضافه کنید. حساب تجاری اینستاگرام باید شامل یک آدرس ایمیل، شماره تلفن یا آدرس فعلی محل کسب‌وکار باشد. پس از وارد کردن اطلاعات یاد شده دکمه Done را لمس کنید. 

مرحله دوم

پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی دقیق و هماهنگ با اینستاگرام

آماده‌سازی یک استراتژی دقیق و بلندمدت در اینستاگرام مستلزم پشت سر گذاشتن مراحل زیر است.

مخاطب هدف را تعیین کنید

  • قبل از آن‌که درباره نوع محتوایی که باید در اینستاگرام منتشر شود تصمیم‌گیری کنید، ابتدا باید به شناسایی افرادی بپردازید که قرار است محتوا را مشاهده کنند. به همین دلیل باید مخاطبان فعلی را شناسایی کند، از ابزارهای تحلیل‌کننده شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، اطلاعات دقیقی در ارتباط با رقبا به‌دست آورید و محتوا یا خدماتی که قرار است ارائه کنید را مشخص کنید. پس از شناسایی مخاطبان باید به واکاوی این موضوع بپردازید که مخاطبان علاقه‌مند به چه نوع محتوایی هستند. 

هدف خود از به‌کارگیری اینستاگرام را مشخص کنید

برای استفاده درست از اینستاگرام باید هدف‌گذاری تجاری دقیقی داشته باشید تا بر مبنای آن استراتژی بازاریابی مبتنی بر اینستاگرام را مشخص کنید. درک اهداف مانع از آن می‌شود تا انرژی خود را صرف موارد کم ارزش کنید. متخصصان حرفه‌ای بازاریابی از چهارچوب SMART برای شناسایی اهداف استفاده می‌‌کنند. این چهارچوب شامل مفاهیم زیر است:

  • Specific: دقیق و مشخص
  • Measurable: قابل سنجش و ملموس
  • Attainable: واقع‌گرایانه و قابل تحقق
  • Relevant: مرتبط و متناسب
  • Timely: زمان‌بندی شده

هنگامی‌که به دنبال جذب مخاطبان و بازاریابی از طریق اینستاگرام هستید، نباید هدف شما تنها محدود به تعداد لایک یا افزایش دنبال‌کنندگان باشد، بلکه باید به دنبال تعیین خط‌مشی‌هایی باشید که هماهنگ با هدف‌های واقعی کسب‌وکارها هستند.

روی شاخص‌های عملکردی مناسب متمرکز شوید

شاخص‌های عملکردی کسب‌وکارها یکسان نیست، اما در حالت کلی باید روی شاخص‌های مرتبط با فرآیند سفر مشتری (Customer Journey Map) تمرکز کنید. به بیان ساده‌تر، اهداف شما باید همسو با یکی از مراحل چهارگانه سفر مشتری باشد. این مراحل چهارگانه به شرح زیر هستند:

  • شاخص‌های آگاهی: به سنجه‌هایی همچون حیطه کاری برند، نرخ رشد تعداد دنبال‌کنندگان و تعداد بازدید از پست‌ها اشاره دارد.
  • شاخص‌های تعامل: به سنجه‌هایی مانند میزان تعامل (با توجه به تعداد لایک‌ها) و نرخ تقویت (amplification rate) و به‌اشتراک‌گذاری اشاره دارد. 
  • شاخص‌های تبدیل: به سنجه‌هایی همچون نرخ تبدیل، نرخ کلیک‌خوری و نرخ پرش (Bounce Rate) اشاره دارد. اگر از تبلیغات پولی استفاده می‌کنید شاخص‌هایی مانند هزینه در ازای کلیک یا نمایش را باید مدنظر قرار دهید. 
  • شاخص‌های مشتری: به سنجه‌های مبتنی بر اقدامات مشتری همچون نوشتن نظرات مثبت اشاره دارد.

برنامه زمانی منظم برای انتشار پست‌ها در اینستاگرام مشخص کنید

هنگامی که بازدید‌کننده‌هایی جذب کردید، این افراد انتظار دارند به شکل منظم پست‌هایی از شما مشاهده کنند. دقت کنید در زمان انتشار مطالب باید به شکل هوشمندانه به برند هدف اشاره کنید تا در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و وی ترغیب به بازدید از برند شود، با این‌حال نباید در این زمینه افراط کنید یا پست‌های بدون هدف و متفرقه منتشر کنید. این‌کار باعث ریزش دنبال‌کنندگان می‌شود. در زمان انتشار پست‌ها به دو نکته مهم دقت کنید، چه تعداد پست‌ باید در هر هفته منتشر شوند و چه ساعت‌ها و روزهایی برای انتشار پست‌ها مناسب هستند؟ این موضوع به نوع برند و محصولی که ارائه می‌کند بستگی دارد. به‌طور مثال، در ارتباط با صنایع خوراکی و نوشیدنی بهترین زمان ارسال پست حوالی ساعت 12 ظهر است. به عنوان یک قاعده کلی پست‌ها باید زمانی منتشر شوند که مخاطب هدف در اینترنت حضور دارد. بخش Insights اینستاگرام، زمان آنلاین بودن دنبال‌کننده‌ها بر اساس روز و ساعت را بر اساس تفکیک جنسیتی نشان می‌دهد. برای دریافت این اطلاعات باید روی آیکن سه خطی برنامه اینستاگرام کلیک کنید و گزینه Insights را انتخاب کنید. در ادامه روی زبانه Audience کلیک کنید و به پایین صفحه بروید تا محتوایی شبیه به شکل زیر را مشاهده کنید. 

زمان‌هایی که نمودار ستون‌های بلندتری را نشان می‌دهد برای انتشار پست‌ها مناسب است. پس از تعیین بهترین زمان برای ارسال پست، یک تقویم محتوایی آماده کنید و بر مبنای آن اقدام به ارسال محتوا کنید. 

مرحله سوم

 پروفایلی که ساخته‌اید را بهینه‌سازی کنید

بیشتر کاربران زمانی که حساب کاربری تجاری ایجاد می‌کنند اطلاعات اولیه در آن قرار می‌دهند، اما برای کسب نتایج بهتر باید پروفایل را کامل کنید. برای این منظور اقدامات زیر را انجام دهید:

توضیحات پروفایل اینستاگرام خود را تکمیل و بهینه کنید

  • بخش Bio صفحه پروفایل برای توضیح کاربران یا کسب‌وکارها در نظر گرفته شده، اما محدود به 150 کاراکتر است. این بخش به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به صفحه شما مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد که چه کسی هستید، حوزه کاری برند شما چیست و کسب‌وکار شما چه منفعتی برای آن‌ها دارد. کارشناسان حرفه‌ای بازاریابی در بخش بیو از هشتگ قابل کلیک استفاده می‌کنند که روش مناسبی برای ارجاع به محتوای تولیدی است. برخی دیگر از ایموجی‌های مناسب استفاده می‌کنند که به شکل بهینه شده و در قالب یک کاراکتر اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. همچنین، برای بهبود خوانایی متن بهتر است از فاصله استفاده کنید و متون را در خطوط مختلف قرار دهید. 

از یک تصویر پروفایل مناسب استفاده کنید

  • تصویر پروفایل برای کاربران عادی بیان‌گر شخصیت فردی و نوع اطلاعاتی است که ارائه می‌کنند. تصویر پروفایل برای کسب‌وکارها نماد کسب‌وکارشان است. همان نمادی که روی سایت شرکت از آن استفاده می‌کنند. تصویر پروفایل در اینستاگرام در ابعاد 110 در 110 پیکسل نشان داده می‌شود، اما در ابعاد 320 در 320 پیکسل ذخیره می‌شود. بنابراین بهتر است از یک تصویر حداقل 320 پیکسلی استفاده کنید تا اگر اینستاگرام تغییری در تصویر پروفایل ایجاد کرد با مشکل خاصی روبرو نشوید. همچنین دقت کنید که تصویر پروفایل به شکل دایره‌وار نشان داده می‌شود. 

اطلاعات پروفایل اینستاگرام را کامل کنید

برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرام نباید فیلدهای مهم خالی بمانند. به همین دلیل باید موارد زیر را کامل کنید:

  • نام و نام کاربری: دو فیلد فوق به کاربران اجازه می‌دهد از طریق جست‌وجو در اینستاگرام شما را پیدا کنند. بنابراین باید به دقت این دو فیلد را پر کنید. بهتر است از نام واقعی برند به همراه شکل‌های متنوع استفاده کنید. اگر از نام کاربر یکسان در تمامی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، کاربران می‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند. 
  • وب‌سایت: از فیلد فوق برای لینک دادن به وب‌سایت، وبلاگ، آدرس کمپین بازاریابی فعال یا صفحه فرود مخصوص اینستاگرام استفاده کنید.

استفاده از قابلیت‌ها و امکانات ویژه پروفایل‌های تجاری اینستاگرام

هنگامی که از اینستاگرام برای بهبود وضعیت کسب‌وکار استفاده می‌کنید، قابلیت‌هایی برای پروفایل‌تان فعال می‌شود که در حساب‌های عادی وجود ندارد. این قابلیت‌های کاربردی به شرح زیر هستند:

اطلاعات تماس (contact Information): این بخش برای وارد کردن آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس محل کسب‌وکار است تا کاربران بتوانند با شما تماس برقرار کنند. با اضافه کردن اطلاعات تماس، دکمه‌های مرتبط همچون (Email، Call یا Get Directions برای مسیریابی) در پروفایل ظاهر می‌شود.

  • نوع دسته‌بندی کسب‌وکار: دسته‌بندی کسب‌وکار در زیر نام کسب‌وکار در صفحه پروفایل ظاهر می‌شود و نوع خدماتی که ارائه می‌کنید را برای مخاطبان شرح می‌دهد. 
  • دکمه‌های فراخوان به عمل: این دکمه‌ها امکان رزرو، خرید بلیط و موارد مشابه از طریق پروفایل اینستاگرام را فراهم می‌کنند. برای فعال‌سازی این دکمه‌ها و نمایش آن‌ها در پروفایل باید به مسیر Edit Profile> Contact Options > Add an action button بروید و دکمه موردنظر را انتخاب کنید.

شکل زیر صفحه‌ای را نشان می‌دهد که از تمامی امکانات موجود در پروفایل تجاری اینستاگرام استفاده کرده است. آدرس به شکل لینک آبی رنگ نشان داده شده، دسته‌بندی مشخص شده و از دکمه فراخوان به عمل خرید (Shop) استفاده شده است.

مرحله چهارم

 اشتراک‌گذاری محتوا را آغاز کنید

پس از فعال‌سازی حساب کاربری و کامل کردن پروفایل در مرحله بعد باید به سراغ انتشار محتوا بروید. البته دقت کنید که نوع انتشار محتوا در اینستاگرام متفاوت از سایر شبکه‌های اجتماعی است و اصول خاص خود را دارد. در زمان انتشار باید به موارد زیر دقت کنید:

  • درون‌مایه مناسبی برای محتوا انتخاب کنید: اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویرمحور است، به همین دلیل برای حضور تاثیرگذار در آن باید یک هویت بصری منحصر به‌فرد داشته باشید. تولید محتوا برای برخی از کسب‌وکارها همچون برند تولید پوشاک روال مشخصی دارد. 
  • با این‌حال، اگر به دنبال تبلیغ خدمات خاصی هستید باید از روش‌های دیگری برای نشان دادن محصولات یا خدمات استفاده کنید. به‌طور مثال، می‌توانید پست‌های مشتریان که با یک هشتگ خاص نشانه‌گذاری شده‌اند یا نظرات آن‌ها درباره خدماتی که ارائه کرده‌اند را به‌اشتراک قرار دهید یا این‌که از پشت صحنه کسب‌وکار تصاویر یا فیلم‌های کوتاهی آماده کنید تا مردم با حوزه فعالیت‌های کسب‌وکار آشنا شوند. 
  • پس از انتخاب درون‌مایه مناسب باید تمامی پست‌ها را بر مبنای یک سبک و سیاق بصری یکپارچه‌ منتشر کنید. در این زمینه باید از رنگ‌ها، فیلترها و مولفه‌های مختلف به نحوی استفاده کنید که مخاطب در زمان مرور فید اینستاگرام به راحتی متوجه شود چه پست‌هایی به یک برند خاص تعلق دارد. 

از پست‌های جذاب و مختلف استفاده کنید

  • به‌طور معمول کاربران اینستاگرام از پست‌های مختلف تبلیغاتی، انگیزشی، آموزشی و تصاویری که توسط کاربران دیگر در ارتباط با کسب‌وکاری منتشر شده‌اند استقبال می‌کنند. دقت کنید که تنوع پست‌ها مهم است و تکرار یک محتوای خاص در بلندمدت باعث خستگی کاربران می‌شود. با توجه به این‌که ویدیوها امکان ارائه اطلاعات بیشتری را می‌دهند و به لحاظ محتوایی توجه بیشتری جلب می‌کنند. اگر قصد استفاده از ویدیو را دارید، ویدیو باید مختصر و مفید باشد، زیرا کاربران اینستاگرام بیشتر کاربران موبایل هستند و به ندرت برای هر پست بیش از 10 تا 15 ثانیه وقت می‌گذارند. به‌طور کلی، تصاویر روشن عملکر بهتری نسبت به تصاویر تیره دارند. زمینه خالی یا سفید تاثیرگذاری بیشتری دارد. تصاویری که رنگ غالب آن‌ها به آبی نزدیک‌تر است، عملکرد بهتری نسبت به تصاویری دارند که از رنگ غالب قرمز استفاده می‌کنند. تصاویری که در آن‌ها از بافت‌های متضاد استفاده شده با اقبال بیشتری از سوی کاربران روبرو می‌شوند. 

از عکس‌های با کیفیت و جذاب استفاده کنید

برای این‌که بازاریابی اینستاگرام تاثیرگذار باشد باید از تصاویر زیبا و فوق‌العاده در پست‌ها استفاده کنید. بیشتر کاربران از گوشی موبایل برای عکس‌برداری استفاده می‌کنند، زیرا امکان انتشار مستقیم تصویر را فراهم می‌کنند. در زمان عکس‌برداری به نکات زیر دقت کنید:

  •  از نور طبیعی استفاده کنید. نور فلش قسمت‌های چرب‌تر صورت را درخشان‌تر نشان می‌دهد و باعث ایجاد سایه‌های نه چندان جذاب روی بینی و گونه‌ها می‌شود. همین نکته در مورد عکس‌برداری از محصولات نیز صدق می‌کند. نور طبیعی، سایه‌ها را ملایم‌تر، رنگ‌ها را طبیعی‌تر و تصاویر را زیباتر می‌کند. 
  •  در نور شدید عکس‌برداری نکنید. اواخر بعدازظهر بهترین زمان عکس‌برداری است. هوای ابری نیز بهتر از هوای صاف آفتابی وسط روز است. 
  •  قانون یک سوم را فراموش نکنید. با فعال کردن قابلیت Grid یا جدول در تنظیمات دوربین گوشی به راحتی قادر به پیروی از قانون فوق هستید. کافی است سوژه را در یکی از نقاط تلاقی خطوط جدول قرار دهید تا تصویری داشته باشید که علیرغم این‌که سوژه در مرکز آن قرار ندارد، اما متوازن به نظر برسد.
  •  زوایای مختلف را آزمایش کنید. از پایین یا بالا عکس بگیرید و زوایای مختلف را آزمایش کنید تا بهترین عکس ثبت شود. 
  •  از برنامه‌های موبایلی مخصوص ویرایش عکس همچون VSCOcam یا Enhance که قابلیت‌های بیشتری نسبت به اینستاگرام ارائه می‌کنند استفاده کنید تا عکسی حرفه‌ای منتشر کنید.

از ویژگی استوری در بازاریابی اینستاگرام استفاده کنید

روزانه صدها میلیون کاربر استوری‌های اینستاگرام را مشاهده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که 30 درصد مردم پس از مشاهده یک محصول یا برند در استوری علاقه بیشتری به آن پیدا کرده‌اند. همچنین، یک سوم استوری‌هایی که بیشترین بازدید را داشته‌اند توسط کسب‌وکارها منتشر شده‌اند. استوری به معنای داستان است. استوری مکان مناسبی برای بازگو کردن یک داستان است. این داستان می‌تواند واقعی و مرتبط با برند یا حالت فانتزی داشته باشد. در اسلایدهای استوری خلاقیت به خرج دهید و آن‌ها را به اندازه‌ای جذاب کنید که مخاطبان‌تان به تماشای مکرر استوری‌ها عادت کنند. استوری‌های اینستاگرام قابلیت‌های زیر را ارائه می‌کنند:

  • استوری اجازه می‌دهد از مخاطبان بخواهید در نظرسنجی مربوط به کالاها یا خدمات شرکت کنند یا از آن‌ها بخواهید محتوایی را تولید کنند. 
  •  امکان به‌اشتراک‌گذاری محتوای تولید شده توسط مخاطبان در استوری وجود دارد.
  •  با توجه به این‌که فضای استوری رسمی نیست، امکان برقراری تعامل دوستانه‌تر با کاربران فراهم است. 
  •  از ویژگی پخش زنده استفاده کنید و به شکل مستقیم با کاربران در ارتباط باشید. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، صحبت کردن درباره یک موضوع خاص یا دعوت از یک مهمان یا اینفلوئنسر برای مصاحبه و انتشار ویدیو در استوری اجازه می‌دهد کاربرانی که قادر به مشاهده پخش زنده نبوده‌اند در زمان مناسب آن‌را مشاهده کنند. 
  •  همچنین این امکان وجود دارد که با هایلایت استوری از طریق علامت قلبی که در پایین صفحه ظاهر می‌شود، آن‌را برای همیشه در پروفایل ذخیره کنید. 

از عنوان‌های جذاب برای پست‌ها استفاده کنید

  • اینستاگرام یک شبکه تصویرمحور است، اما نباید از عناوین جذاب زیر پست‌ها غافل شد. عناوین زیر پست‌ها امکان روایت داستان‌گونه را فراهم می‌کند که به واسطه آن می‌تواند به تصاویر معنای خاصی بخشید. 

مرحله پنجم

سعی کنید فعالان مرتبط با حوزه فعالیت خود در اینستاگرام را دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی پذیرای علایق و سلایق مختلفی هستند. کاری که باید انجام دهید پیدا کردن این سلایق مختلف است. یکی از بهترین روش‌ها در این زمینه تعامل با افراد و برندهایی است که توسط جامعه دنبال می‌شوند. دنبال کردن هشتگ‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود و گذاشتن دیدگاه زیر پست‌های اینستاگرامی مرتبط با حوزه کاری اجازه می‌دهند به شکل دوستانه‌تر با دیگران در ارتباط باشید.

 از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

استفاده از هشتگ باعث می‌شود پست‌ها راحت‌تر دیده و پیدا شوند. دقت کنید که عنوان پست‌های اینستاگرامی در نتایج جست‌وجوها ظاهر نمی‌شوند، اما هشتگ‌ها این محدودیت را ندارند. هنگامی که کاربری روی یک هشتگ کلیک می‌کند یا با استفاده از قسمت جست‌وجوی اینستاگرام به دنبال آن می‌گردد، تمامی پست‌هایی را که شامل هشتگ موردنظر هستند مشاهده می‌کند. تکنیک فوق روش خوبی برای نشان دادن محتوا به افرادی است که شما را دنبال نمی‌کنند. علاوه بر هشتگ‌های موجود، می‌توان هشتگ یا هشتگ‌های مخصوص برند خودتان را ایجاد کنید. این هشتگ‌ها بیان‌گر برند شما هستند و به دنبال‌کنندگان انگیزه می‌دهند تصاویر را به‌اشتراک بگذارند. برای بهبود نتایج به‌دست آمده از هشتگ‌ها به نکات زیر دقت کنید:

  •  هشتگ‌های برند خود را در بخش توضیحات پروفایل قرار دهید. 
  •  هشتگ‌های جذاب‌تر را در ابتدای فهرست هشتگ‌های پست قرار دهید تا شانس دیده شدن آن‌ها بیشتر شود.
  • محدودیت تعداد هشتگ‌ها برای هر پست 30 عدد است، اما ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهند که بهتر است از 8 تا 11 هشتگ در هر پست استفاده کنید.
  •  از هشتگ‌های متنوع استفاده کنید تا پست‌ها بهتر دیده شوند. به‌کارگیری هشتگ‌های مختلف مانع از آن می‌شود تا حساب تجاری‌تان به عنوان اسپم شناخته شود. 

به نظرات پاسخ دهید

  • بازاریابی اینستاگرام متفاوت از سایر شبکه‌های اجتماعی است و نباید نسبت به ابعاد اجتماعی این شبکه بی تفاوت باشید. به همین دلیل باید به نظرات زیر پست‌ها و منشن‌‌ها پاسخ دهید تا کاربران ترغیب شوند با برند‌تان در تعامل باشند. برخی از روبات‌ها این‌کار را انجام می‌دهند، اما عملکرد آن‌ها جالب نیست. بنابراین بهتر است زمانی را صرف پاسخ‌گویی به افراد کنید. 

با اینفلوئنسرهای اینستاگرام در تعامل باشید

  • ‌اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد یکی از کارآمدترین روش‌ها برای دسترسی به کاربران فعال اینستاگرام است. این‌کار از طریق تعامل با اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کنندگان آن‌ها با زمینه تجاری کاری شما مرتبط هستند فراهم است. برندهای بزرگ و کوچک از طریق تعامل با این افراد دنبال‌کنندگان زیادی پیدا می‌کنند. 

از سیستم تبلیغاتی اینستاگرام (Instagram ads) استفاده کنید

  • اینستاگرام می‌تواند مشتریان زیادی را جذب یک برند کند. با صرف کمی هزینه در سیستم تبلیغاتی اینستاگرام می‌توان محتوای تولیدی را در دسترس طیف بیشتری از مخاطبان هدف قرار داد. تبلیغات اینستاگرام ضمن گسترش دامنه دسترسی به محتوا، حاوی دکمه‌های فراخوان به عمل هستند تا مخاطبان در زمان کوتاه‌تری به وب‌سایت یا محل کسب‌وکار موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. 

سیستم فروش اینستاگرام (Shopping on Instagram) را آزمایش کنید

  • اینستاگرام در قالب سیستم فروش خود، قابلیت‌های ویژه‌ای برای افزایش و تسهیل فروش حساب‌های تجاری تایید شده ارائه می‌کند. فروشنده با استفاده از قابلیت فوق می‌تواند تگ محصول را در پست و استیکر آن‌را در استوری قرار دهد. در ادامه، کاربر با لمس محصول در پست یا استوری قادر است اطلاعات بیشتری را دریافت و برای خرید به سایت فروشنده مراجعه کند. زیرساخت‌های مختلفی همچون شاپفای امکان تگ محصولات در پست و استوری را برای برند فراهم می‌کنند تا کاربر بدون نیاز به مراجعه به لینک پروفایل برند خرید را انجام دهد. به بیان ساده‌تر، قابلیت فوق یک چرخه خرید سریع‌تر و یکپارچه‌تر ارائه می‌کند. 

مرحله ششم

نتایج را ارزیابی و تغییرات را اعمال کنید

در این مرحله، نتایج حاصل از بازاریابی در اینستاگرام را بررسی و تغییرات موردنیاز را پیاده‌سازی کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

با استفاده از ابزارهای تحلیلی نتایج بازاریابی در اینستاگرام را بررسی کنید

هنگامی‌که تصمیم گرفتید از اینستاگرام برای بهبود وضعیت کسب‌وکارتان استفاده کنید باید پیوسته روند پیشرفت کار تا رسیدن به اهداف موردنظر را زیرنظر بگیرید. در این زمینه باید وضعیت تک‌تک پست‌ها، تبلیغات، استوری‌ها و وضعیت کلی حساب کاربری تجاری اینستاگرام را بررسی کنید. ابزارهای تحلیلی زیادی در این زمینه وجود دارند که اینستاگرام آنالیتیکس (Instagram Analytics) که می‌تواند اطلاعات جامعی در این زمینه ارائه کند از جمله این موارد است (شکل زیر). برای بهره‌مندی از ابزار فوق باید آیکن سه خطی برنامه اینستاگرام در صفحه پروفایل را انتخاب و گزینه Insights را انتخاب کنید. ابزار فوق اطلاعات زیر را ارائه می‌کند:

  •  مجموع تعداد بازدید از پروفایل (profile visits)؛
  •  مجموع تعداد کلیک روی لینک وب‌سایت (website clicks)؛
  • مجموع تعداد دسترسی (تعداد حساب‌های کاربری منحصر به فردی که پست‌های شما را مشاهده کرده‌اند)؛
  •  مجموع Impression: (تعداد دفعاتی که پست‌ها دیده شده‌اند.)؛
  •  عملکرد تک تک پست‌ها، شامل میزان تعامل (engagement) و impression؛
  •  مجموع تعداد بازدید برای استوری‌ها.

کلام آخر

اینستاگرام یکی از زیرساخت‌های قدرتمندی است که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در بازاریابی و فروش از آن استفاده می‌کنند. با آماده‌سازی یک برنامه جامع این فرصت فراهم می‌شود تا بازاریابی در اینستاگرام را به یکی از نقاط عطف کسب‌وکار خود تبدیل کنید یا به عنوان یک کاربر فعال اینستاگرام به کسب درآمد از این زیرساخت اجتماعی بپردازید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟