زنجیره‌های تحول‌آفرین دنیای کسب‌وکار
چرا آینده مشاغل و کسب‌وکارها با زنجیره بلوکی عجین شده است؟
فناوری زنجیره بلوکی این ظرفیت را دارد که شیوه انجام کارها را دگرگون کند و تعریف جدیدی از شغل و کار ارائه دهد. این فناوری همه‌کاره، مزایایی همچون افزایش عملکرد عملیاتی و کاهش هزینه‌ها را به‌همراه دارد. فناوری زنجیره بلوکی کاربردهای متنوعی دارد و صنایع بسیاری از خدمات مالی و مدیریت زنجیره تامین گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت هویت را پوشش می‌دهد. فهرست سازمان‌هایی که از قابلیت‌های شاخص زنجیره بلوکی استفاده می‌کنند، همچنان روبه‌افزایش است. برخی شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان زنجیره بلوکی را به‌شکل تمام‌وقت در شرکت استخدام می‌‌کنند و برخی دیگر فرآیند انجام پروژه‌های خود درباره زنجیره بلوکی را به شرکت‌های شناخته‌شده در این زمینه واگذار می‌کنند. همین مسئله، باعث شده تا کارشناسان پیش‌بینی کنند این فناوری تا سال 2030 بیش از 40 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند.

1606683296_1_0.gif

چرا تقاضا برای توسعه‌دهندگان زنجیره بلوکی در حال افزایش است؟

کارشناسان می‌گویند که دلیل اصلی رشد ناگهانی تقاضا برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین این است که بسیاری از پروژه‌های بزرگ سازمانی پس از عبور از مرحله اثبات مفهومی در سال 2017 و تبدیل شدن به پروژه‌های آزمایشی در سال 2018 و سپس سیستم‌های تولید در سال 2019، در سال 2023 به مرحله بهره‌وری خواهند رسید. شکی نیست که بلاک‌چین یک فناوری بزرگ است و ظرفیت رشد چشم‌گیری دارد، اما این موضوع به پیشرفت شغلی شخصی ما مرتبط می‌شود. آیا باید به‌فکر تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین باشیم، اگر به این فناوری تسلط داشته باشیم چه سودی خواهیم کرد، آیا یادگیری فناوری بلاک‌چین دشوار است؟ به‌طوری کلی، دو گروه از متخصصان نسبت به بلاک‌چین مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر هستند:

  •  افرادی که از قبل توسعه‌دهنده بوده‌اند و می‌خواهند به یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین تبدیل شوند.
  •  افرادی که هم ‌اکنون توسعه‌دهنده نیستند و در حال انتخاب مسیر شغلی خود در دنیای فناوری هستند.

این مقاله تمرکزش بر گروه اول و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری است که تجربه کدنویسی دارند و اکنون قصد دارند به توسعه‌دهنده بلاک‌چین تبدیل شوند.

روند استخدامی و حقوقی بلاک‌چین

در حال حاضر، شرکت‌های فعال در زمینه بلاک‌چین به دنبال جذب برنامه‌نویسان با استعدادی هستند که با مباحث مرتبط با این فناوری آشنا باشند. یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود روند استخدام توسعه‌دهندگان بلاک‌چین روند روبه‌رشدی داشته باشد، انعطاف‌پذیری این فناوری در ورود به صنایع مختلف است. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند مهارت‌های فردی خود در زمینه برنامه‌نویسی را با کمترین زحمت ممکن در حوزه بلاک‌چین مورد استفاده قرار دهند. آمارها نشان می‌دهند که تعداد آگهی‌های استخدامی حوزه بلاک‌چین در مقایسه با فناوری‌های دیگر، افزایش قابل ملاحظه‌ای در سال 2022 میلادی داشته است. در نتیجه، تقاضا برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین دائما در حال افزایش است، زیرا کسب‌وکارهای بیشتری به سراغ این فناوری می‌روند. این نیاز رو‌به‌رشد، به متخصصان بیشتر و رقابت بر سر بهترین استعدادها، باعث افزایش حقوق و دستمزد می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رود مشاغل مرتبط با توسعه نرم‌افزار رشد 20 تا 25 درصدی داشته باشد، کمبود افراد مستعد در حوزه توسعه فناوری بلاک‌چین باعث افزایش حقوق‌های این گروه از متخصصان نسبت به دیگر بخش‌های فناوری خواهد شد. از سوی دیگر، اکثر پروژه‌های توسعه نرم‌افزار شرکت‌های بزرگ در حال حاضر عملیاتی شده‌اند و از نظر تعداد مهندسان مورد نیاز برای عملیاتی‌سازی و نگه‌داری به تعادل رسیده‌اند. پروژه‌های بلاک‌چین در حال حاضر در مرحله آزمایشی هستند، با تکامل پروژه در هر مرحله، نیاز به افراد مستعد و طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها و کارشناسان مختلف بیشتر احساس می‌شود.

جغرافیای مشاغل مرتبط با بلاک‌چین

در حالی که فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال یک پدیده جهانی هستند، در برخی کشورها این صنعت به‌شکل ویژه‌ای توسعه یافته است. امروزه، با رشد روزافزون نیروی کار از راه دور، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین می‌توانند در هر نقطه از جهان که زندگی می‌کنند برای شرکتی که در آن سوی اقیانوس‌ها قرار دارد، کار کنند. به‌دلیل همین انعطاف‌پذیری، این امکان برای افراد فراهم می‌گردد تا با حقوقی بسیار بالاتر از میانگین دستمزد کشور خود، کار کنند. این فرصت‌ها می‌توانند اقتصادهای نوظهور را تقویت کرده و کیفیت زندگی را برای بسیاری از افراد بهبود ببخشند.

محبوب‌ترین آگهی‌های استخدام

در دهه‌های پیش‌رو، فناوری بلاک‌چین تحولات مهمی در صنایع مختلف به‌وجود خواهد آورد و باعث پیدایش مشاغل جدیدی خواهد شد. این فناوری، مشاغل جدیدی را برای افرادی که مجموعه مهارت‌های متنوع از جمله برنامه‌نویسی، کارآفرینی، مربیگری، مدیریت و بسیاری موارد دیگر دارند، ایجاد می‌کند. به‌معنای واقعی کلمه، هزاران شغل و حرفه مختلف پدید خواهند آمد که می‌توانید در حوزه بلاک‌چین گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید.

بلاک‌چین برای همه 

بلاک‌چین فقط مختص کدنویسان، سازندگان و برنامه‌نویسان نیست، بلکه یک دنیای کاملا جدید از فرصت‌ها است. اگر یک بازاریاب، فروشنده یا طراح باتجربه هستید، در بلاک‌چین گزینه‌های زیادی پیش ‌روی شما قرار دارد که باعث رشد و ترقی‌تان خواهد شد. 

مهندسان بلاک‌چین

در سال‌های گذشته، موقعیت شغلی مهندسی بلاک‌چین، بیشترین درخواست را داشته‌ است. مهندسان بلاک‌چین به دلایل مختلفی مورد توجه هستند که از آن جمله باید به توانایی آن‌ها در ایجاد فناوری‌های جدید و نوآورانه که می‌توانند کسب‌و‌کارها را در صنایع مختلف متحول کنند، اشاره کرد. 

شرکت‌های مالی به‌طور ویژه‌ علاقه‌مند به استخدام توسعه‌دهندگان بلاک‌چین هستند؛ افرادی که قادر هستند زیرساخت‌های نوین مرتبط با امور مالی و صنعت بانک‌داری را توسعه دهند. 

توسعه‌دهندگان بلاک‌چین

به ‌هرحال، متداول‌ترین شغل در بازار بلاک‌چین، توسعه بلاک‌چین است. در این شغل با استفاده از فناوری بلاک‌چین، کاربردهای عملی در صنایع ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که هر صنعتی که قصد دارد پروتکل بلاک‌چین را مورد استفاده قرار دهد، نیاز به یک توسعه‌دهنده دارد تا فرآیند کدنویسی را انجام دهد و کدهای نرم‌افزارهای ساخته‌شده را مورد بازبینی قرار دهد. فناوری بلاک‌چین یک کدنویسی عادی نیست که توسعه‌دهندگان بتوانند خیلی راحت آن را کپی کرده و مورد استفاده قرار دهند. 

توسعه‌دهندگان باید با توجه به شرکتی که در آن کار می‌کنند، معماری سیستم‌های مختلف را بازنگری کنند. این سیستم‌های بهینه‌سازی‌شده باید توانایی مقابله با هک‌ها، تغییرات و شناسایی تقلب‌ها را داشته باشند تا تراکنش‌های شرکت بدون عیب و نقصی انجام شود. از دیگر وظایف توسعه‌دهندگان بلاک‌چین، طراحی فناوری‌، ساخت اپلیکیشن‌ها و حفظ و نگه‌داری آن‌ها است.

معماران بلاک‌چین

شغل دیگر مرتبط با این حوزه، معمار بلاک‌چین است. در واقع، معمار بلاک‌چین یک واسطه بین بخش‌های مختلف همچون توسعه‌دهندگان، طراحی تجربه کاربری، عملیات فناوری اطلاعات و مدیریت شبکه خواهد بود. معماران بلاک‌چین نقشه راه شبکه‌های بلوکی و قراردادهای هوشمند را تنظیم می‌کنند و به توسعه‌دهندگان می‌دهند تا آن‌ها را عملیاتی کنند. به همین دلیل، این دو گروه از متخصصان ارتباط نزدیکی با یک‌دیگر دارند. 

مهارت‌های کلیدی در فناوری بلاک‌چین

با وجود متفاوت بودن مشاغل و وظایف در بلاک‌چین، برخی مهارت‌های کلیدی هستند که موفقیت شما در این صنعت را دوچندان می‌کنند. اگر تمایل دارید به‌عنوان توسعه‌دهنده بلاک‌چین در شرکتی مشغول به کار شوید، یادگیری مهارت‌هایی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، ضروری هستند.

  •  رمزنگاری، یکی از مهارت‌های ضروری برای افرادی است که می‌خواهند در حوزه بلاک‌چین کار کنند. بسیاری از مفاهیم، ​​مانند رمزنگاری کلید عمومی و هش، پیش‌نیازهای ورود به حوزه توسعه بلاک‌چین هستند.
  •  فناوری قراردادهای هوشمند (smart contract) بلاک‌چین‌ها باید توانایی انجام تراکنش‌ها با بالاترین سرعت ممکن را داشته باشند و هزینه‌های مرتبط با عقد قراردادها را کاهش دهند. به همین دلیل است که قراردادهای هوشمند به این حوزه وارد شده‌اند. بستن قراردادها به‌شکل نرم‌افزار-محور می‌تواند سطح اعتماد را افزایش دهد و وابستگی به خدمات هزینه‌بر، ضمانت‌های گران‌قیمت و معیارهای فرعی را کاهش دهد. قراردادهای هوشمند واسطه‌ها را حذف می‌کنند، تراکنش‌ها را سرعت می‌بخشند و عملیات را کارآمدتر می‌کنند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین، باید با مفهوم قراردادهای هوشمند و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با قراردادهای هوشمند مثل Solidity ،Vyper و Rust آشنا باشید.
  •  ساختار داده‌ها، از مولفه‌های زیربنایی دنیای کامپیوتر هستند. علاوه بر این، در حوزه‌هایی مثل امنیت اهمیت کلیدی دارند. هر گره در بلاک‌چین، یک ساختار داده‌ است که داده‌ها را به یک عدد منحصربه‌فرد 32 بیتی به‌نام نانس (Nonce) پیوند می‌دهد. بنابراین، در هنگام کدنویسی، با ساختار داده‌ها به‌شکل گسترده‌ای کار می‌کنید. 
  • یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین باید توانایی‌های فنی خوبی داشته باشد و شناخت دقیقی درباره برنامه‌های کاربردی داشته باشد که مناسب برای صنایع مختلف است. علاوه بر این، یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین باید از حوزه‌های بلاک‌چین از معماری گرفته تا رمزنگاری و ساختار داده‌ها، اطلاع داشته باشد. در رابطه با مهارت‌های فنی، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین باید توانایی کار با فناوری‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس، پایتون، دات‌نت و XML را داشته باشند. 
  • یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین تازه‌کار باید حداقل یک زبان برنامه‌نویسی را به‌خوبی بلد باشد، اگرچه مهارت در زبان‌های بیشتر یک مزیت محسوب می‌شود. مورد دیگری که ضروری به‌نظر می‌رسد، تجربه کار با ابزارهای بک‌اند و سمت کلاینت و پروتکل‌های بلاک‌چین و رمزنگاری است.
  • یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین تازه‌کار باید در زمینه مهارت‌های نرم و توانایی تحلیل مسائل، مهارت خوبی داشته باشد. 

چگونه به‌عنوان یک مهندس بلاک‌چین موفق شویم؟

مهندسان بلاک‌چین قدرت آن را دارند که جهان را تغییر دهند. آن‌ها رویاپردازان فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند از مهارت‌های خود استفاده کنند و تاثیر شگرفی بر جهان بگذارند. یک مهندس بلاک‌چین باید تخصص و تجربه کافی در حوزه بلاک‌چین داشته باشد تا بتواند سیستم‌های بسیار پیچیده مرتبط با بلاک‌چین را همراه با جزئیات آن‌ها متناسب با این فناوری تغییر دهد. این حرف بدان معنا است که مهندس بلاک‌چین باید نحوه عملکرد فناوری‌های بلاک‌چین را درک کند و چگونگی عملکرد سیستم‌های بلاک‌چین را از زمان ایده اولیه تا پیاده‌سازی کامل درک کند. مهندس بلاک‌چین باید بتواند سیستم‌ها را از ابتدا تا انتها مفهوم‌سازی کرده و مطابق با نیازهای یک سازمان، شبکه بلاک‌چین را پیاده‌سازی کند. به‌طوری که امکان مشاهده نتیجه عینی به‌وضوح وجود داشته باشد. همچنین، این متخصصان باید جنبه اقتصادی فناوری بلاک‌چین، به‌ویژه عرضه و تقاضا را درک کنند.

چگونه به‌عنوان یک معمار بلاک‌چین موفق شویم؟

معماران بلاک‌چین باید مهارت برنامه‌ریزی و ارتباطی عالی داشته باشند. کار تیمی، آگاهی و ارتباط، از مهارت‌های نرم ضروری در این شغل هستند. علاوه بر این، فرد باید در زمینه دواپس، علم داده و رمزنگاری نیز تجربه داشته باشد. معماران بلاک‌چین دائما با انتخاب‌های سخت روبه‌رو هستند و ارزیابی می‌کنند که کدام بخش از پروژه، هزینه‌بر، پرخطر یا مرتبط با نیازهای غیرفعال سیستم است. به همین دلیل، یک معمار زیرک و باهوش بلاک‌چین باید حوزه فنی را به‌خوبی درک کند و نحوه کدنویسی را بداند. زبان‌هایی که یک معمار بلاک‌چین باید با آ‌ن‌ها آشنا باشد به‌شرح زیر هستند:

  •  CSS
  •  SQL Generic
  •  HTML
  •  Node
  •  Python
  •  React

حرفه خود را قدم‌به‌قدم در بلاک‌چین بسازید

اگر یک توسعه‌دهنده مجرب هستید، یافتن شغل در حوزه بلاک‌چین کار چندان سختی نیست، زیرا از قبل می‌دانید که چگونه کدنویسی کنید.

در ادامه، مراحلی را عنوان می‌کنیم که تضمین می‌کنند تلاش‌های شما برای ارتقاء مهارت‌های‌تان بی‌نتیجه نخواهد بود:

1. هدف یا اهداف خود را مشخص کنید

ابتدا باید بازار را بررسی کنید و مناسب‌ترین شغل را که مطابق با نیازها و اولویت‌ها است پیدا کنید. دستمزد، دانش و مهارت، معیارهای مهمی هستند که باید در نظر بگیرید. همچنین، به این نکته فکر کنید که آیا ترجیح می‌دهید به‌عنوان یک کارمند کار کنید یا به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مستقل، برنامه‌های بلاک‌چین خود را بسازید. اگر گزینه دوم را انتخاب می‌کنید، باید استقلال مالی داشته باشید و مهارت‌های مرتبط با فروش را نیز داشته باشید. با وجود چالش‌های مختلف، این فرصت را دارید تا زیرساخت‌هایی را توسعه دهید که تاثیرگذار باشند. می‌توانید با استفاده از قراردادهای هوشمند، یک پلتفرم تامین مالی جمعی قابل اعتماد ایجاد کنید تا شرکت‌ها از آن استفاده کنند. 

2. یادگیری را آغاز کنید

پس از تعیین اهداف خود، باید دوره‌های مناسبی را برای آموزش خود انتخاب کنید. اگر می‌خواهید به کارتان در شرکت فعلی خود ادامه دهید، ببینید که آیا شرکت شما آموزش‌های مهارتی رایگان ارائه می‌دهند یا خیر. در غیر این صورت، باید خودتان منابع آموزشی تهیه کنید و آموزش‌های لازم را کسب کنید. کسب دانش در مورد نحوه عملکرد بلاک‌چین، از مکانیسم‌های اجماع (Consensus mechanism) گرفته تا اصول تمرکززدایی و موارد دیگر، از موضوعات مهمی هستند که باید به‌فکر یادگیری آن‌ها باشید. 

3. در رویدادها و کنفرانس‌ها شرکت کنید

رویدادها و کنفرانس‌های مختلفی هر ساله به‌شکل حضوری یا آنلاین برگزار می‌شوند که به شما کمک می‌کنند روندهای آینده و کاربردهای واقعی بلاک‌چین را درک کنید. علاوه بر این، می‌توانید از فرصت‌های این‌چنینی برای تعامل و ارتباط با دیگران و نمایش مهارت‌های خود به‌عنوان یک توسعه‌دهنده استفاده کنید.

4. مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را بهبود ببخشید

اگر در حال حاضر یک توسعه‌دهنده هستید و می‌دانید که چگونه کدنویسی کنید، به این معنی نیست که کامل هستید. توانایی‌های برنامه‌نویسی خود را با یادگیری یک زبان جدید یا گذراندن یک دوره جدید تقویت کنید. می‌توانید کار را با Solidity ،Rust ،Vyper و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند آغاز کنید، زیرا این زبان‌ها قابلیت‌های خوبی درباره بلاک‌چین در اختیارتان قرار می‌دهند. 

5. گواهینامه کسب کنید 

خودآموزی، به‌خودی‌خود یک مهارت است؛ اما اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای یافتن شغلی با درآمد بالا در بلاک‌چین داشته باشید، داشتن گواهینامه یک امتیاز است که دانش و تخصص شما را تایید می‌کند. همچنین، شانس شما برای به‌دست آوردن شغل در شرکت‌هایی که داشتن گواهینامه در آن‌ها یک پیش‌نیاز است، بیشتر می‌شود. گواهینامه‌ای مثل CEBP  سرنام Certified Enterprise Blockchain Professional،به شما امکان می‌دهد که بلاک‌چین را عمیقا یاد بگیرید و به یک توسعه‌دهنده معتبر بلاک‌چین تبدیل شوید. 

مزایا و معایب حرفه بلاک‌چین

ورود به دنیای بلاک‌چین مزایای زیادی دارد که بیشتر آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. آمارها نشان می‌دهد که بازار بلاک‌چین در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال 2030، 40 میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند. مزیت دیگر ورود به دنیای بلاک‌چین، دستمزد بالایی است که دریافت می‌کنید. علاوه بر این، بلاک‌چین حوزه‌ای است که به‌سرعت در حال رشد است، به این معنا که هرگز کسالت‌آور و یکنواخت نمی‌شود، زیرا باید مطالب جدیدی یاد بگیرید و دانش خود را به‌روز نگه‌ دارید. 

در پایان باید بگوییم بسیاری از صنایع در تلاش هستند تا این فناوری در حال ظهور را پیاده‌سازی کنند. بنابراین، اگر علاقه‌مند به کار در این حوزه هستید، این فرصت برای شما مهیا است. بسیاری از سایت‌ها، فناوری فوق را بلاک‌چین می‌نامند؛ اما به اعتقاد ما، این فناوری را باید آینده کسب‌و‌کارها توصیف کنیم. بلاک‌چین همان کاری را انجام می‌دهد که اینترنت در دهه 90 میلادی انجام داد و کسب‌و‌کارها را متحول کرد. واقعیت این است که بلاک‌چین تغییرات مهمی در تمامی صنایع مختلف به‌وجود خواهد آورد و مهم‌تر آن‌که شفاف‌سازی را به‌همراه خواهد داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟