مشاغل مناسب برای متخصصان سطح متوسط
10 شغل میان‌رده، اما پردرآمد دنیای فناوری در سال 1402
یکی از مزایای شاخصی که صنعت فناوری اطلاعات در مقایسه با صنایع دیگر دارد، تنوع مشاغل است که به متخصصان اجازه می‌دهد شغلی متناسب با علایق و مهارت‌های خود برگزینند. به بیان دقیق‌تر، پویایی صنعت فناوری اطلاعات باعث شده تا مشاغل این حوزه نیز ماهیت پویا داشته باشند. به عبارت دیگر، هر ساله تغییراتی در نوع مهارت‌ها و ابزارهایی که برای انجام کارها نیاز است به‌وجود می‌آیند که باعث می‌شوند افراد به سراغ مشاغل جدیدی بروند که متناسب با مهارت‌هایی است که آموخته‌اند. علاوه بر این، هرچند سال یک‌بار مشاغل جدیدی به این صنعت افزوده می‌شوند. نکته قابل تامل دیگری که وجود دارد، ورود به برخی از حوزه‌ها بدون نیاز به مدرک تحصیلی است، به‌طوری‌که اگر جویندگان کار تجربه و مهارت کافی داشته باشند، به‌راحتی قادر به یافتن شغل مورد نظر خود هستند. با این‌حال، نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که همه مشاغل این صنعت پول‌ساز نیستند یا حداقل درآمدی که عاید متخصصان می‌کنند، جواب‌گوی نیازهای آن‌ها نیست؛ به همین دلیل باید به سراغ مشاغلی بروید که بازار کار خوبی دارند و اجازه می‌دهند دستمزد خوبی دریافت کنید. در این مقاله، به معرفی 10 شغل جذاب دنیای فناوری در سال 1402 می‌پردازیم که در گروه مشاغل میان‌رده قرار می‌گیرند و دستمزد خوبی عاید متخصصان می‌کنند.

بسیاری از متخصصان صنعت فناوری اطلاعات در طول دوران کاری خود از کار فعلی به امید یافتن شغلی که تعادل بهتری میان کار و زندگی آن‌ها به‌وجود آورد، استعفا می‌دهند. مشاغل صنعت فناوری اطلاعات به سطوح مختلفی از مهارت‌ها نیاز دارند، همین مسئله باعث شده تا برخی از شرکت‌ها به دنبال متخصصان جونیور، سطح متوسط و ارشد باشند. موقعیت‌های شغلی جونیور درآمد کمی دارند، اما در مقابل، متخصصان نیز مسئولیت‌های کمتری دارند، موقعیت‌های شغلی ارشد دستمزدهای بالایی عاید متخصصان می‌کنند، اما در مقابل مسئولیت‌های سنگینی به آن‌ها محول می‌کنند. در این میان، مشاغل سطح متوسط مزایای هر دو گروه یاد‌شده را دارند، به این معنا که شرح وظایف و مسئولیت‌ها زیاد نیستند، اما دستمزدی که متخصصان دریافت می‌کنند، قابل قبول‌تر از یک متخصص جونیوز است. همچنین، برخی از مشاغل سطح متوسط را می‌توان از راه دور انجام داد و نیازی به حضور در محل شرکت وجود ندارد.  در همین ارتباط، بد نیست به آمار جالبی اشاره کنیم. اداره کار ایالات متحده (BLS) پیش‌بینی کرده است که وضعیت اشتغال در صنعت فناوری اطلاعات در یک دهه آینده، روند روبه‌رشدی خواهد داشت. این در حالی است که متوسط نرخ رشد سالانه مشاغل صنایع مختلف کمتر از فناوری اطلاعات است. اکنون، زمان آن رسیده تا جذاب‌ترین مشاغل سطح متوسط را که ورود به آن‌ها ساده است و دستمزد خوبی نصیب متخصصان می‌کنند مورد بررسی قرار دهیم. 

1. توسعه‌دهنده وب

توسعه‌دهندگان وب با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل سی‌پلاس‌پلاس، PHP، Python، JavaScript، HTML و CSS فرآیند کدنویسی برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها را انجام می‌دهند. برخی از توسعه‌دهندگان برای ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی با طراحان وب در تعامل هستند، در حالی که برخی دیگر طراحی گرافیک وب‌سایت را خودشان انجام می‌دهند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان وب مسئولیت به‌روزرسانی یا نگه‌داری از وب‌سایت‌ها را نیز برعهده دارند. توسعه‌دهندگان وب به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. گروه اول، توسعه‌دهندگان بک‌اند (Back-end) هستند که مسئولیت برنامه‌نویسی ساختار وب‌سایت‌ها را برعهده دارند، به‌طوری‌که وب‌سایت‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند. گروه دوم، توسعه‌دهندگان فرانت‌اند هستند که روی آن‌چه مردم در یک وب‌سایت می‌بینند و با آن تعامل دارند، کار می‌کنند. گروه سوم، توسعه‌دهندگان فول استک هستند که روی هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند یک وب‌سایت کار می‌کنند.

مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده وب نیاز دارد شامل تفسیر طرح‌ها و وایرفریم‌های مربوط به طراحی، آشنایی با زبان‌های کدنویسی، بررسی تغییرات ایجادشده در چارچوب‌ها، استفاده از کتاب‌خانه‌ها و چارچوب‌های روز و اشکال‌زدایی کدها است. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی سالانه 23 درصد است. 

2. مهندس نرم‌افزار

مهندسان نرم‌افزار یا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل پایتون، جاوا، سی‌پلاس‌پلاس، اس‌کیو‌ال و غیره برای ساخت یا به‌روز‌رسانی نرم‌افزارهای موجود استفاده می‌کنند. به‌طور معمول، مهندسان نرم‌افزار به‌عنوان برنامه‌نویس جذب تیم‌های بازی‌سازی می‌شوند یا جذب سازمان‌های بزرگ می‌شوند که حوزه کاری آن‌ها ساخت نرم‌افزارهای سازمانی است. در بیشتر موارد، مهندسان نرم‌افزار در قالب یک تیم روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند. این گروه از متخصصان می‌توانند به‌عنوان برنامه‌نویس، مدیر پروژه تیم‌های برنامه‌نویسی، مدیر محصول یا معمار در سازمان‌ها مشغول به کار شوند و بهترین راه‌حل‌ها برای استفاده از فناوری‌های نوین را در زمینه ساخت محصولات ارائه می‌دهند. اکثر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پیشینه‌ای در زمینه کدنویسی یا علوم کامپیوتر دارند، اما برخی از آن‌ها خودآموز هستند. بوت‌کمپ‌های کدنویسی آنلاین و دوره‌های آنلاین از منابع خوبی برای دریافت مهارت‌های فنی برای این عنوان شغلی هستند. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی سالانه 25 درصد است. 

3. مهندس دوآپس

دوآپس (DevOps)، یک اصطلاح ترکیبی است که اشاره به توسعه و عملیات دارد. مهندسان دوآپس از مهارت‌های حل مسئله، دانش فنی، کدنویسی و برنامه‌نویسی برای تجزیه‌و‌تحلیل نرم‌افزارهای سیستمی استفاده می‌کنند. نکته مهم و قابل تاملی که در مورد مهندسان دوآپس باید به آن دقت کنید، تفاوت آن‌ها با توسعه‌دهندگان است. مهندسان دوآپس مسئولیت تعمیر و نگه‌داری، خودکارسازی نرم‌افزارها و سرویس‌های مجازی را برعهده دارند. علاوه بر این، مهندسان دوآپس در مراحل برنامه‌ریزی یک پروژه نرم‌افزاری که شامل راه‌اندازی مکانیزم‌های خودکارسازی سرور مجازی است و در تمام مراحل لازم برای ساخت، آزمایش و انتشار خودکار برنامه‌ها و به‌روز‌رسانی فناوری‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند. سازمان‌ها از مهندسان دوآپس انتظار دارند مدارک مهم فناوری اطلاعات در زمینه‌های زیر را داشته باشند:

  •  گواهینامه مهندس دوآپس تایید‌شده (Certified DevOps Engineer).
  •  کارشناس خبره مهندس دوآپس مورد تایید مایکروسافت(Microsoft’s Certified DevOps Engineer Expert).
  •  گواهینامه انجمن مهارت‌های چابک دوآپس(DevOps Agile Skills Association).
  • نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 25 درصد در سال است. 

4. مهندس داده

مهندسان داده، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند، کانال‌های موردنیاز برای دریافت داده‌هاز از منابع مختلف را ایجاد می‌کنند، داده‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و به دانشمندان داده کمک می‌کنند به ساده‌ترین شکل به داده‌های موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. به‌طوری که امکان استفاده از داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات راهبردی به‌وجود آید. همچنین، این گروه از متخصصان روندهای جذاب دنیای فناوری در حوزه تحلیل داده‌ها را پیدا می‌کنند و از آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. یک مهندس داده برای آن‌که وظایف محوله را به بهترین شکل انجام دهد، باید درک درستی از نیازمندی‌های سازمانی داشته باشد و بتواند بدون مشکل داده‌ها را گردآوری، طبقه‌بندی و تفکیک کند تا فرآیند تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها به ساده‌ترین شکل فراهم شود. مهندسان داده از مهارت‌های داده‌کاوی برای کمک به تعیین روندهای احتمالی و جمع‌‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند تا مهندسان یادگیری ماشین و دانشمندان داده‌ها بتوانند مدل‌های پیش‌گویانه قدرتمندی را ایجاد کنند. کارشناسان فناوری اطلاعات یا علاقه‌مندان به این عنوان شغلی می‌توانند با حضور در بوت‌کمپ‌های علم داده مهارت‌های موردنیاز را به‌دست آورند. مهندسان داده باید به زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با داده‌ها، XML و جاوااسکریپت، پانداس و غیره مسلط باشند. در برخی از شرکت‌ها، مهندسان داده باید در زمینه ریاضیات و داده‌کاوی مهارت‌های لازم را داشته باشند. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 36 درصد است. 

5. تحلیل‌گر برنامه‌‌‌های کامپیوتری

تحلیل‌گران برنامه‌های کامپیوتری، برنامه‌های محاسباتی سازمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا نواقص و مشکلات آن‌ها را شناسایی کنند. این افراد، گزارش خود را در اختیار تیم‌های برنامه‌نویسی قرار می‌دهند تا عملکرد برنامه‌ها بهبود پیدا کند. هدف این است که برنامه‌های کاربردی به بهترین شکل از منابع سیستم‌ها استفاده کنند. تحلیل‌گران وظیفه دارند تحقیق جامعی در مورد فناوری‌های روز که باعث بهبود عملکرد برنامه‌ها می‌شوند انجام دهند تا خروجی کار با استقبال مشتریان روبه‌رو شود. 

تحلیل‌گران برنامه‌های کامپیوتری به‌طور منظم ممیزی نرم‌افزارهای کاربردی را انجام می‌دهند و با مدیران فناوری اطلاعات برای اجرای بهبود برنامه‌ها در تعامل هستند. علاوه بر این، فرآیند پیکربندی و نصب برنامه‌ها روی سیستم‌های جدید را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مطمئن شوند که برنامه‌ها جواب‌گوی نیازهای شرکت‌ است. تحلیل‌گران، برنامه‌های جدیدی را که قرار است روی سیستم‌ها نصب شوند آزمایش می‌کنند و راهنمای استفاده از برنامه‌های کاربردی را نوشته و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اکثر تحلیل‌گران سیستم‌های کامپیوتری دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا ریاضیات هستند. البته، برخی از شرکت‌ها تمایل به جذب تحلیل‌گرانی دارند که مدرک MBA دارند. رشد سالانه این عنوان شغلی 9 درصد است. 

6. تکنسین پشتیبانی (Help Desk)

تکنسین‌های پشتیبانی به‌عنوان متخصصان پشتیبانی فناوری اطلاعات نیز شناخته می‌شوند و با مشتریان سازمان‌ها در تعامل هستند تا مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. تکنسین‌های پشتیبانی باید اطلاعات مناسبی در مورد نرم‌افزار، سخت‌افزار و شبکه داشته باشند تا بتوانند راه‌حلی مناسب در اختیار کاربران قرار دهند. افرادی که عهده‌دار این سمت می‌شوند باید روابط عمومی خوبی داشته باشند تا بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌گوی مشتریانی باشند که هنگام استفاده از نرم‌افزارها یا سخت‌افزارها با مشکل روبه‌رو شده است. تکنسین‌های شبکه می‌توانند در شرکت‌های فعال در زمینه امور کامپیوتری، ارائه‌دهنده خدمات فنی، ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری و غیره مشغول به کار شوند. این گروه از متخصصان باید دوره‌های خدمات مشتری را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران پشت سربگذارند و علاوه بر این، مدارک پایه فناوری اطلاعات مثل Network+ و A+ را کسب کنند. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 6 درصد است. 

7. طراح تجربه کاربری

یک طراح تجربه کاربری، هم با مشتریان و هم با توسعه‌دهندگان در تعامل است تا با مشاهده نحوه تعامل افراد با طراحی، فناوری‌های کاربرپسند ایجاد کند. طراحان تجربه کاربری، به سفر کلی کاربر در یک وب‌سایت نگاه می‌کنند تا مطمئن شوند که کاربران می‌توانند محصول و خدمات را متناسب با نیازهای خود پیدا کنند. لازم به توضیح است که طراحی تجربه کاربری با طراحی رابط کاربری متفاوت است. طراحی رابط کاربری شامل طراحی واقعی و ساخت مولفه‌هایی است که کاربران در محصول یا وب‌سایت با آن‌ها تعامل خواهد داشت. این مولفه‌ها شامل عناصر گرافیکی، دکمه‌ها، برگه‌ها، پیوندها و سایر عناصر تعاملی است. طراحی تجربه کاربری بر سفر کاربر در وب‌سایت متمرکز است، در حالی که طراحی رابط کاربری بر پیاده‌سازی عملی طرحی که طراح تجربه کاربری در اختیار او قرار می‌دهد، متمرکز است. برای بهبود تجربه کاربری، طراحان تجربه کاربری باید نحوه تعامل مردم با فناوری را درک کنند. آن‌ها باید بدانند که چگونه طراحی‌ها بر نحوه تعامل کاربر با فناوری تاثیرگذار است. افرادی که عهده‌دار این سمت می‌شوند باید پیشینه‌ای در زمینه طراحی گرافیک و روان‌شناسی داشته باشند. لازم به توضیح است که گوگل یک گواهینامه برای طراحی تجربه کاربری ارائه می‌دهد، زیرا اگر طراحی وب‌سایت‌ها مطابق با اصول تجربه کاربری انجام شود بر بهبود سئو تاثیرگذار خواهد بود. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 23 درصد است. 

8. مدیر پایگاه داده

مدیران پایگاه داده، سیستم‌های پایگاه داده را توسعه داده و طراحی، آزمایش و منتشر می‌کنند. آن‌ها بر چرخه عمر سیستم‌های پایگاه داده نظارت می‌کنند که شامل تشخیص و حل مشکلات، نظارت بر عملکرد، ارتقاء و بهبود عملکرد است. علاوه بر این، مدیران بانک‌های اطلاعاتی، داده‌ها را از سیستم‌های قدیمی به جدیدتر منتقل می‌کنند و فرآیندهای پشتیبان‌گیری و بازیابی را مدیریت می‌کنند. یکی از وظایف مهم و کلیدی این گروه از متخصصان، انتخاب فناوری‌های مناسب در زمینه طراحی پایگاه داده متناسب با نیازهای تجاری است. بنابراین، باید در زمینه سیستم‌های پشتیبان‌گیر، سیستم‌های پردازش پرداخت آنلاین، سیستم‌های ذخیره‌سازی انبوه، سیستم‌های انبار داده و بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای و غیررابطه‌ای تحقیقات جامعی انجام دهند. بانک‌های اطلاعاتی نقش مهمی در بهبود فعالیت‌های تجاری و استفاده موثر و درست از داده‌ها دارند، بنابراین انتخاب درست سیستم مدیریت بانک‌های اطلاعاتی نقش مهمی در این زمینه دارد. برای احراز این موقعیت شغلی باید آشنایی کاملی درباره بانک اطلاعاتی موردنیاز سازمان داشته باشید. به‌طور معمول، بیشتر سازمان‌ها از بانک‌های اطلاعاتی SQL Server، MySQL، MongoDB و Oracle استفاده می‌کنند. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 9 درصد است. 

9. تحلیل‌گر امنیت اطلاعات

یک تحلیل‌گر امنیت اطلاعات بر روی تامین امنیت کامپیوتر‌ها و شبکه متمرکز است. ‌آن‌ها باید مهارت‌های تحلیلی و فنی خوبی داشته باشند، با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشند و بتوانند بردارهای حمله‌ای را که هکرها ممکن است از آن‌ها برای نفوذ به شبکه سازمانی استفاده کنند حدس بزنند. علاوه بر این، مسئول نظارت و وصله کردن رخنه‌های امنیتی هستند. تحلیل‌گران امنیت اطلاعات، نرم‌افزار آنتی‌ویروس و فایروال‌ها را آزمایش می‌کنند، خط‌مشی‌های آن‌ها را ویرایش می‌کنند و سایر کارکنان سازمان را آموزش می‌دهند. یک تحلیل‌گر امنیت برای انجام دقیق وظایف خود باید درباره مخاطرات امنیتی نوین اطلاعات کاملی داشته باشد و پیشنهاداتی برای بهبود نقاط ضعف امنیتی سازمان ارائه دهد. به‌طور معمول، سازمان‌ها از یک تحلیل‌گر امنیت اطلاعات انتظار دارند مدارک مهم و مرتبط با عنوان کاری خود مثل  CompTIA Security+، Global Information Assurance Certification Security Essentials و Systems Security Certified Practitioner را داشته باشد. نرخ رشد سالانه این شغل 35 درصد است. 

10. سرپرست شبکه

سرپرست شبکه بر فرآیند توسعه، مدیریت و نگه‌داری از شبکه‌ها نظارت می‌کند. سرپرست شبکه اطمینان می‌دهد که زیرساخت ارتباطی جواب‌گوی نیازهای تجاری است و توانایی مقیاس‌پذیری را دارد. این موقعیت شغلی به این دلیل حائز اهمیت است که باید به‌شکل مستمر تغییرات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و عملکرد شبکه را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند دسترس‌پذیری شبکه را تضمین کند. در همین ارتباط و در مقیاس کلان‌تر، عنوان شغلی مهندس ابر را داریم که بر استقرار، مدیریت، خودکارسازی فرآیند‌ها و ارائه مشاوره‌های فنی به تکنسین‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند. نرخ رشد سالانه این موقعیت شغلی 3 درصد است. برای احراز این موقعیت شغلی بسته به گرایشی که انتخاب می‌کنید باید به‌فکر دریافت مدارک زیر باشید:

  •  مدرک CCNA گرايش مسيريابي و سوئچينگ
  •  مدرک CCNA گرايش طراحي
  •  مدرک CCNA گرايش امنيت
  •  مدرک CCNA گرايش ذخيره‌سازي شبکه‌اي
  •  مدرک CCNA گرايش VoIP
  •  مدرک CCNA گرايش بي‌سيم  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟