دنیای همراه هنوز هم جذاب است
ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد
بسیاری از افراد معتقدند: ابزارهای همراه دیگر آن جذابیت همیشگی را برای مشتریان ندارد و اکنون زمان آن رسیده که امکانات جذاب‌تری را به این محصولات اضافه کنیم. ارتباط مؤثرتر انسان و ماشین با کمک هوش مصنوعی شاید از جمله مواردی باشد که به جذابیت بیشتر تلفن‌های همراه و خدماتی که بر پایه‌ آن‌ها عرضه می‌شوند، کمک کند.

ربات‌های نرم‌افزاری گفت‌وگوگر (چت‌بات) هنوز قادر نیستند به‌طور قانع‌کننده‌ای با انسان‌ها وارد گفت‌وگو شوند. این مذاکره‌‌کننده‌های نرم‌افزاری کاربردهای زیادی دارند،  از ارتباط با اعضای یک گروه اینترنتی گرفته تا راهنمایی مشتریان یک فروشگاه بزرگ آنلاین. بنا بر پیش‌بینی‌ها چت‌بات‌ها تا سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ درصد از بار خدمت‌رسانی به مشتریان را بر دوش خواهند کشید و با پیشرفت روش‌های هوش‌مصنوعی انتظار می‌رود که تبحر بیشتری در کار خود پیدا کنند. 

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزدشکل۱. وقتی چت‌بات با انسان وارد گفت‌وگو می‌شود، سعی می‌کند میزان رضایتمندی وی را تخمین بزند تا بداند چه زمانی درخواست بازخورد از کاربر کند. بر اساس این مکالمه‌ها، ربات خود را تصحیح می‌کند و عملکردش را بهبود می‌دهد. 

محققانی از مرکز تحقیقات هوش مصنوعی شرکت فیس‌بوک با همکاری دانشگاه استنفورد در پی توسعه نوعی چت‌بات هستند که قادر است از مکالمه‌هایی که با انسان دارد، بیاموزد. به‌بیان‌دیگر، این ربات نرم‌افزاری داده‌های‌ لازم را برای آموزش دادن خود از لابه‌لای گفت‌وگوها استخراج می‌کند. پاسخ‌هایی که انسان به ربات می‌دهد، به‌عنوان داده‌های آموزشی مورداستفاده ربات قرارگرفته و در بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. وقتی ربات به این نتیجه می‌رسد که در پاسخ دادن اشتباه کرده، از کاربر درخواست بازخورد می‌کند تا ایرادش را تصحیح کند. با چنین روشی ما رباتی نرم‌افزاری در اختیار داریم که بدون نظارت انسان و تنها بر اساس مکالمه با طرف مقابل خود، میزان رضایت طرف انسانی از مکالمه و بازخوردهای دریافتی، عملکردش را تصحیح می‌کند. 

به‌عنوان‌مثال، اگر کاربر از ربات بپرسد: «هوای این وقت از سال چطور است؟» و ربات پاسخ دهد: «خوشمزه است.» به‌یقین با واکنش منفی کاربر مواجه می‌شود: «از چی حرف می‌زنی؟» ربات از پاسخ‌ها و شدت واکنش کاربر، به خطای خود پی برده و از کاربر می‌خواهد او را تصحیح کند: «چه اشتباهی کردم! چه پاسخی باید به شما می‌دادم؟» و در اینجا کاربر پاسخ صحیح را در اختیار ربات قرار می‌دهد و این پاسخ در حکم یک داده آموزشی جدید به ربات خورانده می‌شود. البته این روش خالی از اشکال نیست، زیرا این احتمال وجود دارد که چت‌بات خطاهای خود را تشدید کند و نتیجه رباتی باشد که پاسخ‌های نامعقول و بی‌ربط می‌دهد. این ربات مبتنی بر معماری عصبی « ترانسفورمر» است. داده‌ها، مدل‌ها و کدی که برای آموزش استفاده‌شده از طریق پلتفرم ParlAI شرکت فیس‌بوک در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟