معامله‌گری ارزهای دیجیتال، شغلی جدید
معامله‌گری ارزهای دیجیتال چیست و چه آینده‌ای دارد؟
معامله (Trade) ارز دیجیتال، به خرید و فروش انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که با هدف کسب سود انجام می‌گیرد. معامله‌گر یا در اصطلاح اهل فن، تریدر، با هدف کسب سود، از نمودارهای قیمتی، اخبار و تحولات بازار استفاده می‌کند تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهد. وب‌سایت Investopedia که در زمینه تعاملات بازارهای مالی به فعالیت اشتغال دارد، معامله‌گری را این‌گونه توصیف می‌کند: «زمانی که صحبت از معامله در بازارهای مالی به میان می‌آید، ما به خرید یا فروش ارز‌های شناخته و ارزهای دیجیتال اشاره داریم. به‌طور مثال، فردی را در نظر بگیرید که یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین خریداری می‌کند به این امید که در آینده جهش قیمتی داشته باشد و بتواند آن‌را با قیمت بالاتری بفروشد. در واقع این فرد هزینه کرده و ارز دیجیتال را خریداری کرده و در آینده ارز دیجیتال را به پول شناخته‌شده در جامعه تبدیل خواهد کرد. به بیان دقیق‌تر آن‌را با پول واقعی مبادله خواهد کرد».

1606683296_1_0.gif

معامله‌گر کیست؟

معامله‌گر، فردی است که در بازارهای مالی به دنبال خرید یا فروش هر نوع دارایی مالی است. این فعالیت می‌تواند از جانب شخص برای خودش، فرد دیگری یا یک سازمان انجام شود. تفاوت اساسی میان یک معامله‌گر و یک سرمایه‌گذار در مدت زمانی است که دارایی‌ها را نزد خود نگه‌داری می‌کند. به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران چشم‌انداز طولانی‌مدت را در نظر می‌گیرند، اما معامله‌گران به بازه‌های زمانی کوتاه علاقه‌مند هستند تا از روند‌های کوتاه‌مدت کسب سود کنند. معامله‌گران، خرید و فروش بیشتری در بازه زمانی یکسان نسبت به سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند. در دنیای ارزهای دیجیتال، معامله‌گر به افرادی گفته می‌شود که در بازه‌های زمانی یک‌روزه تا چندماهه اقدام به خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتال مختلف می‌کنند، اما سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت، به دنبال نگه‌داری یک تا چند ساله ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های‌شان هستند. برای آن‌که در بازار پرنوسان معاملات ارزهای دیجیتال موفق شوید، به شناخت دقیق نوسانات بازار، دنبال کردن اخبار و رویدادهای مختلف و به‌کارگیری استراتژی‌های درست برای کسب سود نیاز دارید. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن اشاره داشته باشیم این است که ابزار کار معامله‌گران با سرمایه‌گذاران تفاوت‌های جزئی دارد. به‌طور مثال، آن‌ها اغلب از صرافی‌های آنلاین برای خرید و فروش لحظه‌ای ارزهای دیجیتال یا تبدیل آن‌ها به یک‌دیگر استفاده می‌کنند، محل نگه‌داری دارایی‌های دیجیتال‌شان متفاوت است و در مقابل ریسک کاری که انجام می‌دهند سود بیشتری دریافت می‌کنند. به‌طور کلی، معامله‌گری نیازمند تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف است که لازمه آن دانش کافی در مورد تحلیل تکنیکال و استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال است.

معامله ارز دیجیتال چیست؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اصل مهم در این بازار پرنوسان، صبوری است. علاوه بر این، هر کدام از سبک‌های موجود در این زمینه باید در بازه‌های زمانی مختلف آزمایش شوند تا مفید یا غیرمفید بودن آن‌ها مشخص شود. با این حال، همیشه قیمت‌ها یکسان با تحلیل‌های شما پیش نمی‌روند. به همین دلیل، معامله‌گران به روش‌های مختلف اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد

خرید و فروش فوری 

خرید و فروش برای سودبری فوری به اسکالپینگ (Scalping) معروف است. این تکنیک تمرکزش بر کسب سود، حتا به مقدار جزئی از طریق مبادله ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت‌ است. این نوع از معامله‌گری می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت انجام شود. به‌طور مثال، شما اتریوم را به قیمت 400 دلار خریداری می‌کنید و چند دقیقه بعد آن را به قیمت 405 دلار می‌فروشید. با پایین آمدن قیمت آن را در 402 دلار می‌خرید و در 405 دلار می‌فروشید. در چنین مواردی باید حد ضرر را نسبت به قیمتی که خریداری کرده‌اید، بسیار نزدیک نگه‌ دارید تا ضررهای هنگفت را متحمل نشوید. این مدل از معامله‌گری ارزهای دیجیتال، به مهارت، تمرکز، صرف زمان، مدیریت ریسک و کمی شانس مرتبط است. اگر از تکنیک فوق به‌خوبی استفاده کنید، سود خوبی در مدت زمان کمی به‌دست می‌آورید. 

خرید و فروش روزانه 

معامله‌گری روزانه (Day Trading) مشابه مدل قبلی است، اما به‌جای چند دقیقه، معاملات در طول یک روز انجام می‌شود. در این معاملات نیز حد ضرر وجود دارد و معمولا سودی که دریافت می‌کنید، کمی بیشتر از معامله‌گری فوری است. با توجه به این‌که خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال محدود به ساعات مشخصی نیست، امکان انجام آن در هر لحظه‌ای وجود دارد. 

خرید و فروش نوسانی 

خرید و فروش نوسانی (Swing Trading) تمرکزش بر بازه‌های زمانی طولانی‌تر است. در این روش، شما با توجه به کف قیمت، موقعیت بازار را ارزیابی می‌کنید. پس از خریداری دارایی موردنظر، برای مدت زمانی آن‌را نگه‌داری می‌کنید تا ارزش آن به سقف نسبی قیمتی که مدنظرتان قرار دارد، برسد. در این حالت، به‌شکل یک‌باره یا تدریجی آن‌را به فروش می‌رسانید. به‌طور معمول، خرید و فروش نوسانی در بازه‌های زمانی چند روزه تا چند هفته‌ انجام می‌شود. به بیان دقیق‌تر، پس از موقعیت‌گیری، افزایش یا کاهش قیمت دارایی را مشاهده می‌کنید، اما نباید نگران این مسئله باشید و صبر کنید تا شرایط به آن چیزی که مدنظر دارید، نزدیک شود. اگر در تحلیل تکنیکال دانش و تجربه کافی را داشته باشید و بتوانید الگوها را به‌خوبی شناسایی کنید، بهترین زمان‌ها برای خرید و فروش را شناسایی خواهید کرد. ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارند و از این‌رو، یک معامله‌گر با سبک خرید و فروش نوسانی به دنبال یافتن سقف‌‌ها و کف‌های احتمالی است تا از موج‌های برخواسته به بهترین شکل استفاده کند. به‌طور معمول، افرادی که به‌شکل نوسانی خرید و فروش می‌کنند، وقت زیادی را صرف این‌کار می‌کنند. 

موقعیت‌گیری 

معامله‌گری به سبک موقعیت‌گیری (Position Trading)، جامع‌تر از مدل خرید و فروش نوسانی است و بیشتر به‌سمت سرمایه‌گذاری متمایل است. در معامله‌گری ممکن است یک ارز دیجیتال را برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتا سال‌ها نگه‌داری کنید تا شرایط مهیا شود و آن‌را به‌فروش برسانید. این مدل معامله‌گری، ساده‌ترین نوع خرید و فروش سهام است، اما قواعد خاص خود را دارد. به‌طور مثال، فردی را تصور کنید که سال 2017 میلادی و زمانی که بیت‌کوین در مرز هزار دلار بود، موقعیت خرید خود را حفظ کرده و زمانی که قیمت آن به 15 هزار دلار رسید، آن‌را به‌فروش رساند. سودی که این فرد به‌دست آورده است، چند برابر روش‌های مذکور است. موقعیت‌گیری شباهت زیادی به سرمایه‌گذاری دارد، اما یکسان نیست. هدف نهایی در این نوع معامله‌گری، دستیابی به سود قابل توجه در بلندمدت است.

ربات‌های معامله‌گر

اکنون که اطلاعات کلی در مورد ارزهای دیجیتال و نحوه فعالیت در این بازار به‌دست آورید، وقت آن رسیده با یکی از ابزارهای مهم این بازار آشنا شوید. ربات‌های معامله‌گر یکی از قدرتمندترین ابزارهایی هستند که افراد فعال در این صنعت به‌شکل گسترده از آن‌ها استفاده می‌کنند. ربات‌های معامله‌گر ارز دیجیتال، برنامه‌های خودکاری هستند که با ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری، معامله رمزارزها را ساده کرده‌اند. یکی از مزایای ربات‌های معامله‌گر، عملکرد بهتر و خطاهای کمتر است. این نرم‌افزارهای هوشمند برعکس انسان‌ها، تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی اتخاذ نمی‌کنند و همواره بر مبنای تحلیل آمار و ارقام عمل می‌کنند. 

ربات معامله‌گر ارز دیجیتال چیست؟ 

ربات‌های معامله‌گر، اولین بار در بازارهای فارکس، سهام و کالا مورد استفاده قرار گرفتند. با ظهور بازار ارزهای دیجیتال و گسترش این بازارها، ابزارهای معاملاتی موجود در بازارهای سنتی به این حوزه وارد شدند. یکی از ربات‌های قدرتمند در این زمینه، Trading Bot است. معامله‌گران با استفاده از این دستیار معاملاتی به‌سادگی قادر هستند در هر لحظه از فرصت‌های خرید و فروش آگاه شده و با خرید ارزهای دیجیتال مناسب، سود زیادی کسب کنند. البته، داشتن یک ربات معامله‌گر به‌تنهایی سودآور نیست، زیرا ربات‌هایی در این بازار عملکرد خوبی دارند که بر مبنای معیارهای مختلفی فرآیند تحلیل را انجام دهند. به همین دلیل، قبل از آن‌که به سراغ این ربات‌ها برویم، ابتدا باید بدانیم که ربات معامله‌گر به چه صورتی داده‌ها و اطلاعات مربوط به قیمت ارزهای دیجیتال را به‌دست می‌آورد. در ادامه، توضیح کوتاهی درباره این ربات‌ها ارائه خواهیم کرد. 

واسط برنامه‌نویسی کاربردی چیست؟ 

واسط برنامه‌نویسی کاربردی، روند دریافت و ارسال اطلاعات برای ربات را تسهیل می‌کند. به‌طور مثال، یک ربات معامله‌گر از طریق واسط برنامه‌نویسی کاربردی، سفارش خرید بیت‌کوین را در یک صرافی ثبت می‌کند و با رسیدن بیت‌کوین به قیمت مشخص، سفارش فروش آن را ثبت می‌کند. به‌طور خلاصه، واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، رابط میان ربات معامله‌گر و صرافی هستند که از خدمات آن استفاده می‌شود. 

مکانیزم کاری ربات معامله‌گر به چه صورتی است؟ 

تقریبا تمامی صرافی‌های ارزهای دیجیتال به کاربران خود اجازه استفاده از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را می‌دهند تا اطلاعات مورد نیاز خود مثل قیمت، حجم معاملات و  غیره را از صرافی دریافت کنند و در مقابل از طریق حساب کاربری معاملاتی خود و توسط ربات معامله‌گر خرید و فروش را انجام دهند. 

ربات معامله‌گر بر مبنای الگوریتم‌هایی که توسعه‌دهنده ربات در نرم‌افزار قرار داده، کار می‌کند. این ربات‌ها برخلاف معامله‌گران که گاهی احساسی و هیجانی معامله می‌کنند، به دور از احساسات هستند و به‌طور دقیق بر اساس تحلیل‌های تکنیکال رفتار می‌کنند. ربات‌ها با توجه به درک و دید سازندگان‌شان به حوزه ارزهای دیجیتال در بازار فعالیت می‌کنند و ممکن است سودآور یا ضررده باشند. اگر معیارها به‌درستی برای ربات مشخص نشده باشند، ربات همواره اطلاعات اشتباهی را ارائه خواهد کرد. از این‌رو، تعیین شاخص در این نرم‌افزارها عامل موفقیت آن‌ها است. برخی ربات‌ها علاوه بر قابلیت خرید و فروش، می‌توانند قیمت‌ها و روند بازار را پیش‌بینی کنند که به آن تحلیل فاندامنتال گفته می‌شود. روند کدنویسی این ربات‌ها به صورتی است که قابلیت تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها را از طریق یک الگوریتم اندیکاتور دارند. در این شرایط، ربات شبیه به انسان‌ها، با ‌توجه به اخبار روز و نوسانات بازار، خرید و فروش انجام می‌دهد. 

لازم به توضیح است که برخی از ربات‌های معامله‌گر توانایی الگوبرداری از سبک معاملات تریدرهای حرفه‌ای را دارند و مانند آن‌ها عمل می‌کنند تا در معاملات میزان سود بالا و ضرر کم باشد. ربات‌ معامله‌گر هنگام رسیدن به سود هدف و در زمان رسیدن به نقطه‌ حد ضرر (Stop Loss) به‌طور خودکار رمزارزهای تعیین‌شده را به‌فروش می‌رسانند. 

انواع ربا‌ت‌های معامله‌گر ارزهای دیجیتال

نرم‌افزارهای خودکار معامله ارزهای دیجیتال قابلیت سفارشی‌سازی خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند بسته به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت، الگوریتم را برنامه‌ریزی کنند. با این‌حال، همه آن‌ها در این زمینه عملکرد یکسانی ندارند و باید به سراغ گزینه‌های خوب بروید. در ادامه، به معرفی چند مورد از ربات‌های معامله‌گر قدرتمند در این زمینه اشاره خواهیم کرد. 

  • ربات آربیتراژ (Arbitrage Bot): ربات‌های آربیتراژ، برنامه‌های رایانه‌ای مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمند هستند که از اطلاعات بازار برای انجام معاملات سودآور در حوزه‌های مختلفی مثل اوراق بهادار، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی استفاده می‌کنند. این ربات‌ها به شما کمک می‌کنند از نوسانات بالای ارزهای دیجیتال استفاده کنید و زمانی که اختلاف قیمت قابل توجه بود، ارز خود را فروخته یا ارز موردنظر را خریداری کنید. علاوه بر این، قابلیت سفارش خرید یا فروش به‌شکل خودکار را دارند. 
  • ربات گرید (Grid Bot): نوع دیگری از ربات‌های قابل استفاده در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که به‌طور ویژه برای انجام معامله در صنعت ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. ربات‌های گرید در صنعت ارزهای دیجیتال بر مبنای محاسبه میانگین هزینه دلار (DCA) سرنام Dollar Cost Averaging  کار می‌کنند. ربات معامله‌گر گرید، سفارش خرید اولیه را تنظیم می‌کند و در صورت تغییر قیمت، سفارشات بیشتری می‌دهد. همچنین، زمانی که نرخ قیمت ارزهای دیجیتال افزایش قابل توجهی پیدا کند، اقدام به فروش ارزهای دیجیتال می‌کند. 
  • ربات‌های وام‌ده ارز (Coin Lending Bot): یک ربات‌ وام‌دهنده، فرآیند دریافت و پرداخت وام را به‌شکل خودکار انجام می‌دهد. به‌طوری‌که زمان مورد نیاز برای تعیین نرخ بهره را کاهش می‌دهد تا کاربران بتوانند از فرصت‌های بالقوه بازار استفاده کنند. علاوه بر این، فرآیند تخصیص وام به‌صورتی است که وام‌گیرنده نمی‌تواند وجوه خود را به کیف پول دیگری منتقل کند. کاربران می‌توانند با تعریف ارز، نرخ‌های بهره و تاریخ سررسید وام، یک ربات وام‌دهنده ارزهای دیجیتال را به‌گونه‌ای پیکربندی کنند که با استراتژی وام‌دهی‌شان هماهنگ باشد و اطمینان حاصل کنند در زمان مقرر سود مدنظر خود را دریافت می‌کنند. 
  • ربات‌‌های معامله روند (Trend Trading Bot): ربات‌های معامله روند ارزهای دیجیتال، برنامه‌های مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمند هستند که به حذف خطای انسانی از صنعت ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. با استفاده از ربات‌های برنامه‌ریزی‌شده، آن‌ها می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را خریداری کرده، بفروشند یا نگه‌داری کنند. ربات‌های معامله روند، به‌شکل کامل خودکار نیستند، به‌طوری‌که کاربران باید پارامترهایی را تنظیم کنند تا عملکرد ربات هماهنگ با استراتژی‌های آن‌ها باشد.

یکی از قابلیت‌های خوبی که ربات‌‌های فوق دارند، ارزیابی وضعیت بازار قبل از اجرای سفارش خرید یا فروش یک دارایی خاص است. از این‌رو، اگر روندها بیان‌گر افزایش قیمت باشد، ربات موقعیت ویژه‌ای به‌نام Long ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد در این موقعیت خاص شما با بالا رفتن قیمت‌ها در طولانی‌مدت سود خواهید کرد. در نقطه مقابل، در صورت ریزش قیمت، موقعیت دیگری که Long نام دارد را ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد در این موقعیت، معاملاتی که انجام خواهید داد، پایین‌ترین سود را خواهند داشت. 

معامله‌ای که ربات‌ها انجام می‌دهند چه تفاوتی با انسان‌ها دارد؟ 

هنگامی که صحبت از ربات‌های معامله‌گر به میان می‌آید، تفاوت‌های قابل توجهی به‌شرح زیر وجود دارد:

  • سرعت: ربات‌ها برعکس انسان‌ها ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات ندارند و در زمان کوتاه می‌توانند حجم بالایی از داده‌ها را پردازش کنند.
  • احساسات: ربات‌ها درگیر هیجان، ترس یا طمع نمی‌شوند که درست در نقطه مقابل انسان‌ها قرار دارند که بیشتر زمان‌ها از روی احساس معامله می‌کنند. ربات‌ها طبق الگوریتم‌های مشخص‌شده و بر مبنای معیارهای خاص اقدام به معامله می‌کنند. 
  • ظرفیت پردازش: یک ربات در زمان کوتاهی قادر به پردازش چند گیگابایت اطلاعات است، اما مغز هیچ انسانی قادر به پردازش این حجم از اطلاعات در کوتاه‌مدت نیست. 
  • زمان معامله: بازار ارزهای دیجیتال همواره فعال است و شما در هر ساعتی از شبانه‌روز قادر به خرید و فروش سهام هستید. انسان‌ها نمی‌توانند به‌شکل 24 ساعته بیدار بمانند و معامله انجام دهند، در صورتی که ربات‌ها قادر به انجام معامله در تمام ساعات شبانه‌روز بدون وقفه هستند. 

به‌کارگیری ربات‌ها در زمینه معامله‌گری سودآور است؟

این مسئله به‌شکل مستقیم به نحوه استفاده از ربات‌ها، دقت در برنامه‌نویسی الگوریتم‌های هوشمند، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و منابعی که ربات اطلاعات خود را از آن‌ها به‌دست می‌آورد، بستگی دارد. اگر نقصی در برنامه‌نویسی وجود داشته باشد، نتایجی که ربات ارائه می‌کند، ضررآفرین خواهند بود. در صورتی که از ربات به‌درستی استفاده کنید، شانس شما برای دستیابی به موفقیت به صحیح بودن استراتژی شما بستگی دارد. سایر معیارهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال میزان سود یا زیان شما را مشخص می‌کنند. 

ربات‌های معامله‌گر ایمن هستند؟ 

ربات‌های تریدر ارز دیجیتال ابزارهایی برای خودکارسازی معاملات هستند و تنها کاربران حرفه‌ای باید به سراغ استفاده از آن‌ها بروند. از این‌رو، قبل از استفاده از این ربات‌ها باید تحقیقات کاملی انجام دهید. از طرفی، ربات‌ها مستعد کلاهبرداری هستند و خطا در برنامه‌نویسی می‌تواند روی عملکرد آن‌ها تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که ربات‌ها بر مبنای شروط و پارامترهایی که تعیین می‌کنید، کار می‌کنند. بنابراین، باید درک خوبی از نحوه کار بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید و استراتژی سرمایه‌گذاری مناسبی را اتخاذ کنید. 

کلام آخر 

در این مقاله، سعی کردیم اطلاعاتی را که برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر ارزهای دیجیتال به آن‌ها نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این، ربات‌های معامله‌گر را معرفی کردیم که بسیاری از آن‌ها را می‌توان به صرافی‌های ارز دیجیتال مثل بایننس، هیوبی، کوین بیس، کراکن و موارد دیگر متصل کرد. از ربات تریدر برای خودکارسازی معاملات و انجام دقیق معاملات فارغ از احساسات و عواطف استفاده می‌شود. فراموش نکنید که ربات‌های معامله‌گر حرفه‌ای بر پایه سال‌ها تلاش و تجربه در این زمینه پدید آمده‌اند. در بازار ارزهای دیجیتال، ربات‌های تریدر زیادی وجود دارند. به همین دلیل، باید قبل از انتخاب آن‌ها تحقیقات کاملی انجام دهید، زیرا تجربه نشان داده که بیشتر ربات‌های معامله‌گر در بلند‌مدت زیان‌ده هستند   
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟