فارستر به‌ابعاد استفاده از IoT در زندگی بشر می‌پردازد
اینترنت اشیا با این روش‌ها، ارزش کسب‌وکارها را چندبرابر می‌کند
بحث اینترنت اشیا روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و استفاده‌های آن در کسب‌وکارها و زندگی مردم نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. شرکت‌ها و مؤسسات مختلف با انجام تحقیقات مختلف سعی در نشان دادن تأثیر این فناوری بر روی زندگی و نوع تجربه مشتری از محصولات و خدمات ارائه شده دارند. مؤسسه فارستر در تازه‌ترین تحقیق خود نشان می‌دهد که کسب‌وکارها از چه طریق می‌توانند از IoT سود ببرند.

1606683296_1_0.gif

این روزها راهی برای فرار از IoT وجود ندارد. اینترنت اشیا در همه چیز استفاده می‌شود. با این‌که، خیلی از فروشندگان با صرف میلیاردها دلار سعی در تصاحب سهمی از بازار IoT دارند، معلوم نیست که مشتریان این کسب‌وکارها قرار است به چه طریقی از مزیت‌های این صنعت بهره‌مند شوند. حتی شناخت و درک چالش‌های موجود امری دشوار است. مؤسسه فارستر به‌تازگی تحقیق جامع و بسیار دقیقی در این خصوص انجام داده است. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که پاسخ به‌این سئوال در سه سناریوی اساسی و پایه‌ای کسب‌وکارها نهفته است:

1 - طراحی: تغییر و تبدیل محصولات یا محیط‌های جدید یا فعلی

2 - اجرا: تقویت پردازش‌های فیزیکی با استفاده از اتوماسیون دیجیتالی و اطلاعات بهتر

3 - مصرف: بهینه نمودن خدمات، عملیات اجرایی یا محصولات مرتبط با استفاده از مشتری طرف سوم IoT و داده‌ها

این گزارش توضیح می‌دهد که هر شرکتی می‌تواند از IoT در حداقل یکی از این سه سناریو استفاده کند. شاید این قضیه کمی خوشبینانه باشد، اما فریم‌ورک آن به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصویر درست و شفافی از نحوه سودبردن از اینترنت اشیا داشته باشند.

پیچیدگی، دشمن شماره یک پروژه‌های IoT

بر طبق این گزارش، هر چه موارد استفاده کسب‌وکارها پیچیده‌تر باشد، گستردگی شگفت‌آور دستگاه‌های IoT و مزیت‌های احتمالی آن، از جمله چالش‌هایی است که کار شرکت‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. هدف این سه سناریو کم کردن سردرگمی است تا مدیران فنی و مدیران کسب‌وکار با تمرکز بیشتر قادر به انتخاب نوع کاربرد IoT برای شرکت و سازمان خود باشند. بهتر است این سه مورد را دقیق‌تر بررسی کنیم:

1 - حالت اول: طراحی محصولات و تجربیات

این حالت دو مفهوم "محصولات متصل" یا "محصولات هوشمند" را پوشش می‌دهد. این‌ها شامل "اجناس مقاوم و بادوام، با به‌کارگیری IoT در آن‌ها" و "بسته‌بندی با سنسورهای تعبیه شده برای تحت‌نظر داشتن محصولات مصرفی" می‌شوند. از این حالت در مواردی مانند فروشگاه‌های خرده‌فروشی و استادیوم‌های ورزشی استفاده می‌شود که سنسورهای IoT و دیتا کمک زیادی به آن‌ها می‌کنند.

حالت دوم: اجرای فرآیندهای کسب‌وکار

در این گزارش آمده است که، "سنسورهای IoT به‌دلیل جلوگیری از زمان‌های از کارافتادگی گران قیمت و بهینه‌سازی نوع استفاده از امکانات موجود باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند. علاوه بر این، IoT به مشتریان این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را سفارشی‌سازی کنند، تحویل آن‌ها سریع‌تر باشد و تجارب بهتری داشته باشند."

به‌عنوان مثال، پوشیدنی‌ها برای کارمندان یا مشتریان، تقویت تجربه کاربری در خرده‌فروشی، میهمان‌نوازی، مسافرت، تفریح و سرگرمی و رویدادهای ورزشی، و بهینه‌سازی‌های محیط کسب‌وکار و صنعتی از نمونه‌های مزیت استفاده از سنسورهای IoT هستند.

حالت سوم: دوراندیشی مصرف

در گزارش فارستر عنوان شده، "هر کسب‌وکاری که بتواند به‌کمک داده‌های دنیای واقعی دوراندیشی به‌دست آورد و موجب بهینه شدن پیشنهادات آن‌ها شود دوراندیشی محسوب می‌شود". حتی، زمانی‌که داده‌ها از منابع IoT طرف سوم باشند هم می‌توان از مزیت‌های آن بهره برد.

مانیتورینگ ایمنی، تندرستی و شرایط درمانی انسان‌ها در حالت‌های مختلف به‌همراه ردگیری فعالیت‌ها و شرایط اموال از خودروها گرفته تا تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی از جمله نمونه‌های دوراندیشی مصرف هستند. ردیابی اطلاعات محیطی از آب‌وهوا گرفته تا کیفیت آب هم می‌تواند فوق‌العاده باارزش باشد.

فواید عظیم برای موفقیت IoT

فواید و مزیت‌های IoT به‌گفته این تحقیق بسیار عظیم است. "شرکت‌هایی که از کاربردهای مختلف IoT استفاده می‌کنند فواید زیادی نصیب‌شان می‌شود. زیرا IoT می‌تواند طیف وسیعی از محصولات، محیط‌ها، فعالیت‌ها و اجراها و فرآیندهای تحلیل دیتا را شامل شود."

در این گزارش چند استراتژی مناسب برای کمک به‌شرکت‌ها به‌منظور رسیدن به‌آن نقطه ارائه شده است:

- در کنار استراتژی‌های اجرایی، استراتژی‌های طراحی IoT را نیز توسعه دهید.

- استفاده از IoT در کارها و عملیات اجرایی مزیت‌های بهینه‌سازی زیادی دارد. اما همیشه فراتر از آن برنامه‌ریزی کنید.

- با تجربه مشتری شروع کنید، سپس به کارهای داخلی بپردازید.

- به‌دنبال فرصت‌های مصرف IoT باشید. این مهم از طریق یادگیری نقاط تعامل کاربر با محصولات یا محیط‌های مجهز به IoT حاصل می‌شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟