ویدیو: سونامی اینترنت اشیا - مصاحبه با رئیس کمیسیون اینترنت اشیا و داده‌های عظیم
دکتر آزاد معروفی رئیس کمیسیون اینترنت اشیا و داده های عظیم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اینترنت اشیا را به یک سونامی تشبیه کردند که از جمله پیامدهای آن‌ها هوشمندی در تمامی ابعاد زندگی و کسب و کار می‌باشد. در ادامه مشروح مصاحبه در غرفه الکام ترندز را ملاحظه فرمایید. این اولین مصاحبه از مجموعه گفت‌وگوهای تخصصی‌ است که با مدیران شرکت‌ها و اساتید رشته‌های مختلف انجام شده است که هم می‌توانید متن آن‌ها را بخوانید و هم در صورت تمایل به مصاحبه را به صورت ویدیویی تماشا کنید.

1606683296_1_0.gif

عرض سلام و ادب خدمت شما، ‌آقای ‌دکتر‌معروفی. با توجه به تخصص‌های خاص جنابعالی، وضعیت اینترنت‌اشیا و داده‌های‌عظیم را در کشور به چه صورت می‌بینید؟

 با سلام خدمت شما و همه بینندگان و شنوندگان عزیز، مسئولیتی در کمیسیون‌اینترنت‌اشیا و داده‌های‌عظیم به بنده واگذار شده و خدمت شما بزرگواران هستم. قبل از این‌جا ، همایشی در زمینه آینده‌اقتصادیِ ترندهای مختلف در حوزه آی‌تی از جمله IOT و BigData بود که اشاره‌ای به آن کنم. به نظر می‌آید در این حوزه از نظر اقتصادی تا سال 2020 ، درآمدها پنج تا شش برابر بیشتر شده و به چند تریلیون‌دلار برسد. مسلما این اتفاق تاثیرش را بر ایران نیز خواهد گذاشت. من همین جا نام سونامی اینترنت اشیا روی آن گذاشته، که پیامدهای آن‌هم هوشمندی است. شهرهای هوشمند، خانه‌های‌هوشمند، صنعت‌کشاورزی، حمل و نقل، ترافیک، آموزش‌هوشمند، این‌ها همه مواردی است که به سرعت وارد ایران شده و بیشتر نیز خواهد شد. هر چند به کندی به تراز جهانی می‌رسیم، ولی این روندی است که پیش پای ما بوده و این اتفاق حتما خواهد افتاد. چرا که دولت نیز خیلی مصرانه برروی زیرساخت آن‌ عمل می‌کند. زیر‌ساخت‌های 4G و علی‌الخصوص 5G و موضوع FTTX (فیبر به همه‌جا) و دیتا‌سنترهای بزرگتر، این‌ها موضوعاتی است که در حال دنبال آن بوده و امیدواریم این بستر با یک محتوای مناسب‌تر و موضوعات هوشمندی، بتواند جواب‌گوی آینده مملکت باشد و مسلماَ همراه با این تولید و نه آن تولید سخت‌افزاری که سابق با آن برخورد داشتیم؛ بلکه پارادیم جدید و با تولید دیگر و به گونه‌ای دیگری روی ابرها محتوا خواهد بود، این‌ها صنعت جدید را می‌سازند. این‌ها اشتغال جدید را می‌سازند و موضوعات بسیار متنوعی را در آینده به همراه خواهند آورد.

 آقای دکتر در بین فرمایش‌هایتان فرمودید که همه سازمان‌ها به نوعی درگیر می‌شوند آیا بطور مشخص می‌توانید بفرمایید چه تاثیری روی زندگی مردم خواهد داشت؟

البته همه انسان‌ها، همه خانه‌ها، همه ساختمان‌ها، همه و همه با آن سرکار خواهند داشت و مسلماَ تکنولوژی درجهت رفاه مردم هست، رفاه بیشتری را در آینده خواهیم داشت، برای مردم زندگی راحتتر. آن‌چیزی که در پنجاه سال اخیر دنبالش بودیم با سرعت بیشتر در زمینه اینترنت‌اشیا و پیامدهای آن وجود خواهد داشت. هر چند انسان‌ها می‌توانند استفاده نادرستی از این تکنولوژی‌ها کنند ولی آنچه که ثابت شده، که همه از جمله حاکمیت‌ما، دولت‌ما سعی دارند که در جهت رفاه و بالندگی ما از آن استفاده نمایند، که برای تک‌تک افراد مملکت ما پیامدش رفاه خواهد بود.

  به عنوان آخرین سوال بفرمایید، کسانی که علاقمند هستند به این حوزه‌ها وارد شوند، جنابعالی بطور مشخص چه توصیه‌ای برای ایشان دارید؟

 حقیقت امر این حوزه، حوزه بسیار وسیعی است و نمی‌توان بطور مشخص چیزی را پیشنهاد کرد. ولی این ترند را دنبال کنند ترندهای جدید را دنبال کنند، آگاهی‌شان را بالا ببرند مهارت یاد بگیرند، آموزش ببینند، بیشتر بخوانند، ببینند، و از دل آن مسلماَ ایده‌های متفاوتی درخواهد آمد. از بین این ایده‌ها بعضی از آنها به نتیجه خواهد رسید،  روشهای دیگری را آزمود و آینده نیز به این صنعت بیشتر کمک خواهد کرد، که بتوانند ایده‌های بهتری ارایه دهند.

  خیلی متشکرم از شما و ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟