ده تلویزیون برتر سال 1396 بر اساس نوع کاربرد
10 تلویزیون برتر سال 96
تلویزیون وسیله‌ای است که طی بیش از شش دهه گذشته، عضوی از خانه اکثریت قریب به اتفاق ساکنان این کره خاکی بوده؛ وسیله‌ای جادویی که اعضای مختلف خانواده را از دنیای واقعی جدا و در دنیای خیال غوطه‌ور می‌سازد. این وسیله اما در عصر دیجیتال و پسااینترنتی دچار چالش‌ها و تحولاتی شد. در دو دهه اخیر اینترنت نفوذ بیشتر و بیشتری بین اقشار مختلف جامعه پیدا کرده و سرانجام به رسانه غالب در میان رسانه‌های جمعی تبدیل شد. هر چند این امر باعث نشد که ساخت برنامه‌های تلویزیونی به شکل کلاسیک از بین برود، اما جعبه جادویی را دستخوش تغییر و دگردیسی کرد.

تلویزیون اگر زود نمی‌جنبید، به وسیله‌ای تبدیل می‌شد که تنها کاربردش تماشای فیلم روی یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر باشد؛ برای افرادی که دائماً سر در گوشی یا لپ‌تاپ خود دارند و تمام نیازهای مربوط به سرگرمی، یادگیری، آگاهی‌رسانی و... را با همین وسایل برطرف می‌کنند. به همین دلیل، تلویزیون نیز به جمع وسایل مذکور پیوست با اتصال به شبکه جهانی تلاش کرد که کاربردهای جدیدی پیدا کند. گاهی هم تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای برای ادامه نفوذ تلویزیون در بین افراد مختلف انجام شد. مثل فناوری تصاویر سه‌بعدی که ده سال پیش داغ‌ترین مبحث در صنعت تلویزیون بود و بسیاری می‌گفتند اتفاق بزرگ بعدی است. اما این سر و صداها تقریبا خیلی زود خوابید. مصرف‌کنندگان چندان جذب تلویزیون‌های سه‌بعدی نشدند. امروز بعد از این فراز و نشیب‌ها، سازندگان بیش از هر چیز روی افزایش هر چه بیشتر کیفیت تصویر و بهینه‌سازی امکانات هوشمند تلویزیون متمرکز شده‌اند. آخرین فناوری ساخت تلویزیون‌های مدرن OLED است که از پنل‌های LCD کیفیت بیشتری دارد. کیفیت تصویر 4k در حال جا افتادن در بین تولیدکنندگان و پخش‌کنندگان محتوا (به‌خصوص نت‌فلیکس و آمازون) و همچنین مصرف‌کنندگان است. هر تولیدکننده‌ای نیز محصولات خود را به پلتفرم نرم‌افزاری خاصی مجهز کرده تا از انواع اپلیکیشن‌ها و امکاناتی مانند فرمان صوتی پشتیبانی کند. یکی به اندروید روی آورده و دیگری سیستم‌عامل خاص خود را توسعه داده است. ضخامت تلویزیون‌ها نیز همین‌طور کمتر می‌شود و طراحی خلاقانه اهمیت بیشتری می‌یابد؛ در واقع، تلویزیون علاوه بر یک وسیله سرگرمی و تماشای ویدیو بودن، یکی از اجزای مبلمان و دکور خانه است (مثل سال‌های دور) و حتی وقتی که خاموش است باید بیننده از دیدن آن در میان پذیرایی یا اتاق تماشای فیلم لذت ببرد. امسال سال خوب و هیجان‌انگیزی برای تلویزیون‌ها بود و شاهد اتفاق‌ها و محصولات چشم‌نوازی بودیم. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به ده تلویزیون برتر سال 1396 که بر اساس نوع کاربرد انتخاب شده‌اند.

    1 . LG OLEDC7P          بهترین کیفیت تصویر    

تلویزیون‌های OLED یک سر و گردن بالاتر از دستگاه‌هایی که از فناوری LED-LCD استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرند و در این میان، C7 بهترین کیفیت تصویر را به نمایش می‌گذارد. البته این دستگاه قیمت بالایی دارد (مدل 55 اینچ حدود 8 میلیون و مدل 65 اینچ حدود 12 میلیون تومان، بدون ضمانت). این تلویزیون عمق سیاهی بی‌نقصی دارد، زاویه دید گسترده‌ای در اختیار شما می‌گذارد، رنگ‌های تولیدشده دقیق هستند و در اتاق روشن نیز وضوح چشم‌گیری دارد. از نظر طراحی، سیاق مینی‌مال سرلوحه کار طراحان این دستگاه بوده‌است. حاشیه بسیار کم تلویزیون و نبود هر گونه عنصر اضافی در حاشیه نشان از این سادگی زیبا دارد. فناوری پایه OLED شباهت بیشتری به پلاسما دارد تا LED -LCD   که در بیشتر صفحه‌نمایش‌های حال حاضر استفاده می‌شود. به این معنا که LCD به تابش نور از پشت به پنل کریستال مایع تصویر را ایجاد می‌کند، اما در OLED و پلاسما هر پیکسل مسئول ایجاد نور است. به همین دلیل هم OLED و پلاسما با عنوان «انتشاری» و LED - LCD با عنوان «انتقالی» دسته‌بندی می‌شود. دلیل اصلی کیفیت بالاتر تصویر OLED نیز همین است. این تلویزیون ضخامت بسیار کم ۶ میلی‌متری دارد که البته بخش برجسته پشت آن نیز 44 میلی‌متر به این ضخامت اضافه می‌کند؛ بخشی که منبع تغذیه، ورودی‌ها، بلندگوها و قطعات دیگر را در خود دارد و در سری بسیار گران‌قیمت وال‌پیپر در یک واحد جدا از تلویزیون قرار گرفته‌اند. لوگوی سازنده روی پایه تلویزیون به‌چشم می‌خورد که ابعاد کوچک آن روی سادگی طراحی تاکید دارد. این پایه در عمل، تنها تفاوت این مدل و مدل ارزان‌قیمت‌تر B7A به‌حساب می‌آید. سیستم‌عامل C7 نسبت به قبل پختگی بیشتری پیدا کرده و بسیار سریع و فرز به‌نظر می‌رسد. اما فاقد اپلیکشن‌های تلویزیون تحت اندروید سونی یا امکانات خلاقانه اضافی در تایزنِ سامسونگ است. تجربه استفاده از کنترل از راه دور مبتنی بر حرکت ال‌جی نیز مثل همیشه تجربه دلچسبی است، به‌خصوص وقتی از صفحه‌کلید روی صفحه استفاده می‌کنید. دکمه‌هایی هم مخصوص نت‌فلیکس و آمازون روی کنترل تعبیه شده که البته در کشور ما کاربردی ندارند و البته بیشترین محتوای 4k را در میان سرویس‌های مختلف ارایه می‌دهند. همچنین، یک قابلیت با نام Dolby Atmos در C7 در دسترس است که با خرید یک سیستم صوتی جداگانه سازگار با این قابلیت و اپلیکیشن مخصوص در تلویزیون، می‌توانید از صدای فراگیر این قابلیت، بهره‌مند شوید.
برخلاف سامسونگ، مدل C7 و B7A ال‌جی از ویدیوهای HDR پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی انواع استانداردهای HDR مثل Dolby Vision ،HDR10 و HLG HDR. پشتیبانی از Technicolor HDR نیز در اکتبر 2017 به قابلیت‌های تلویزیون اضافه شد که البته هنوز محتوایی مبتنی بر این نوع ویدیو وجود ندارد. این تلویزیون به چهار پورت HDMI، سه پورت USB، یک ورودی ویدیوی کامپوزیت، پورت LAN، خروجی صدای دیجیتال، یک ورودی RF (آنتن) و پورت RS-232 مجهز است.  در نهایت، اگر قصد خرید یک تلویزیون گران‌قیمت دارید و کیفیت تصویر اولویت اصلی شماست، LG OLEDC7P می‌تواند بهترین انتخاب حال حاضر شما باشد.

     2 . TCL P series           بهترین 55 اینچی غیر OLED     

 

در رده قیمتی (حدود دو و نیم میلیون تومان)، سری P تی‌سی‌ال بهترین کیفیت تصویر را به نمایش می‌گذارد. همچنین، پلتفرم نرم‌افزاری Roku Smart TV در تلویزیون‌ّهای تی‌سی‌ال کارکرد روان دارد و بسیار کارآمد است. کیفیت تصویر خوب، مشکی عمیق، کنتراست غنی و رنگ‌های دقیق از ویژگی‌های این تلویزیون به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، پلتفرم نرم‌افزاری Roku  یکی از بهترین‌هاست و با پشتیبانی کم‌نظیر از انواع نرم‌افزارها، کار با رابط کاربری آن نیز بسیار ساده است. این‌ها را اضافه کنید به پشتیبانی از ویدیوهای HDR از نوع HDR10  و Dolby Vision در این تلویزیون خوش‌قیمت. سری P فقط در سایز 55 اینچ ارائه می‌شود. بنابراین، اگر قصد خرید یک تلویزیون 55 اینچی دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت یک تلویزیون OLED صرف کنید، سری P تی‌سی‌ال انتخاب شماست و به جرأت باید بگوییم که این مدل بهترین کیفیت تصویر را در این رده قیمتی ارائه می‌دهد. کنترل از راه دور این تلویزیون، ابعاد کوچکی دارد و در طراحی آن سعی شده با کمترین تعداد دکمه‌ها، همه کارهای مورد نیاز انجام شود. این کنترل دو قابلیت ساده اما بسیار کاربردی نیز دارد که کمک زیادی به شما می کند. اول جک 3.5 میلی‌متری صدا که امکان اتصال هدفون را میسر می‌کند و دوم قابلیت یافتن کنترل از راه دور که برای استفاده از ویژگی دوم، کافی‌ست دکمه مربوطه را از پشت تلویزیون فشار دهید، تا صدای بسیار بلندی از کنترل از راه دور بلند شود و باعث شود کنترل گمشده را بیابید.

     3 . Sony XBR-X900E           بهترین 4K میان‌رده     

این تلویزیون بهترین کارایی را از نظر HDR در این رده قیمتی (حدود شش میلیون) دارد، سیاهی بسیار عمیقی را به نمایش می‌گذارد، رنگ‌های تولیدی آن دقیق هستند، پردازش ویدیویی در آن بسیار روان انجام می‌شود و کیفیت تصویر آن نیز جالب توجه است. این تلویزیون مبتنی بر سیستم‌عامل Android TV ساخته شده و همین امر باعث می‌شود گزینه‌های زیادی در زمینه نرم‌افزاری در اختیار کاربران قرار بگیرد؛ چیزی بیش از رقبا. اما سرعت عملکرد در رابط کاربری، کمی از رقبا کمتر است و گاهی با لودینگ مواجه خواهید شد. همچنین Google Assistant به‌صورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که البته این ویژگی معمولا در میان استفاده‌کنندگان ایرانی کاربردی ندارد. 
از نظر طراحی، سازندگان طراحی ساده، مینیمال و مدرن را مد نظر داشته‌اند. حاشیه تلویزیون از خیلی از دستگاه‌های دیگر هم کمتر است و لوگوی سازنده خیلی کوچک در پایین حاشیه به‌چشم می‌خورد. این دستگاه به چهار پورت HDMI، سه پورت USB، دو ورودی ویدیوی کامپوزیت، یک پورت اترنت، یک خروجی صوتی ساب‌ووفر/هدفون، یک ورودی RF و پورت RS-232 (مینی‌جک) مجهز است. کارکرد تلویزیون در نور و تاریکی، هر دو کاملا رضایت‌بخش است و کارایی آن از نظر HDR بسیار جالب توجه. XBR-X900E  بدون شک یکی از بهترین تلویزیون‌های موجود در بین گزینه‌های LED و 4K به‌حساب می‌آید.

     4. Sony XBR-A1E           بهترین تلویزیون لوکس     

اگر قصد به آتش کشیدن پول خود را دارید، شاید راهکار بهتر خرید این تلویزیون باشد! البته بعضی افراد هستند که دوست دارند تلویزیونی با طراحی لوکس، برند سونی و قیمت بالا داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، سری XBR-A1E مناسب شماست. این تلویزیون کیفیت تصویری در سطح بهترین‌ها (اما نه بهترین) ارائه می‌دهد و از نظر عمق سیاهی، دقت رنگ و گستره زاویه دید مشکلی ندارد. اما باید بگوییم که کیفیت تصویر این تلویزیون به اندازه LG OLEDC7P که قیمت پایین‌تری (حدود پنج میلیون تومان ارزان‌تر) دارد نیست.
وقتی از روبه‌رو به این تلویزیون نگاه می‌کنید، فقط صفحه اصلی و حاشیه بسیار باریک را می‌بینید و خبری از پایه نیست. پایه تلویزیون در پشت آن باز می‌شود تا آن را روی میز نگه دارد.
نکته جالب توجه این است که برای اولین بار بلندگوهای XBR-A1E با صفحه تلویزیون یکپارچه شده‌اند و این کار با استفاده از یک فناوری انجام شده که سونی آن را Acoustic Surface می‌خواند. مبدل‌های کوچکی در پشت صفحه‌نمایش قرار دارند که باعث می‌شوند صفحه با لرزش فرکانس‌های بالا را تولید کند و ساب‌ووفر موجود در پایه هم بیس صدا را به‌عهده دارد. لرزش مذکور قابل رویت نیست و تاثیری هم روی کیفیت تصویر نمی‌گذارد.
این تلویزیون به چهار پورت HDMI، سه پورت USB، یک ورودی ویدیوی کامپوزیت، یک پورت اترنت، خروجی صدای دیجتال اپتیکال، یک ورودی RF و پورت RS-232 (مینی‌جک) مجهز است. این تلویزیون با طراحی خاص، فناوری صوتی عجیب و جالب و طراحی مدرن، مناسب افرادی است که به‌دنبال کالای لوکس می‌گردند.

     5. Samsung MU9000          بهترین طراحی در بین میان‌رده‌ها     

 

در  Samsung MU9000 شاهد توجه خاصی به جزییات در طراحی محصول شده است و همین توجه باعث به‌وجود آمدن زیبایی خاصی شده که کمتر در این رده قیمت شاهد آن هستیم. جمع شدن ورودی‌ها در یک جعبه جداگانه و سامان‌دهی کابل‌ها درون مسیرهای خاص باعث شده که ظاهر تلویزیون از هر زاویه‌ای زیبا و مدرن به‌نظر برسد. کیفیت تصویر این سری هم به‌خصوص در اتاق روشن بسیار عالی و شبیه به سری گران‌قیمت QLED است. البته بعضی مدل‌های هم‌قیمت این محصول یا حتی ارزان‌تر از آن از TCL یا ویزیو (که در ایران هنوز موجود نیست)، کیفیت تصویری بهتری از این سری دارند.
دیدگاه طراح و سازنده به این محصول این بوده که تلویزیون چیزی بیش از یک صفحه برای پخش تصاویر است و علاوه بر این، یکی از اجزای مبلمان و دکور خانه است. البته شاید بگویید که این هم یک صفحه بزرگ است. اما برش‌های خاص روی حاشیه صفحه، فلز پرداخت‌ شده و کابل‌های مخفی یا پایه خاص و جزییات دیگر است که در کل، این محصول را از نظر ظاهری از بقیه هم‌رده‌های خود متمایز می‌سازد. بنابراین، اگر فقط به‌دنبال بهترین کیفیت تصویر هستید، این تلویزیون گزینه مناسبی برای شما نیست. اما اگر یک طراح دکوراسیون هستید (یا روی دکوراسیون خانه خود حساسیت زیادی دارید) و به دنبال یک تلویزیون دکوراتیو با کیفیت تصویر خوب و قیمتی در سطح میان‌رده (حدود شش میلیون تومان) می‌گردید، این سری مناسب شماست.

     6. Samsung QNQ7F          بهترین طراحی     

در رده بالاتر از محصول قبلی، بهترین طراحی باز هم به محصولی از سامسونگ تعلق می‌گیرد. باز هم مثل مدل قبلی کابل‌ها از دید پنهان هستند و ورودی‌ها در جعبه جداگانه‌ای تعبیه شده‌اند تا هیچ چیز مزاحم خودنمایی زیبایی این محصول نباشد. کیفیت تصویر نیز بسیار عالی است؛ به‌خصوص در محیط‌های روشن. اما اگر به‌دنبال بهترین کیفیت ممکن تصویر هستید، بهتر است سراغ تلویزیون‌های OLED بروید.
بزرگ‌ترین سازنده تلویزیون دنیا از QLED با عنوان «نوآواری بعدی در تلویزیون» نام می‌برد. در هر حال، در سری Q7 بیشتر نوآوری در زمینه طراحی به‌چشم می‌خورد تا کیفیت تصویر. در واقع، سری Q7 کمترین قیمت را در میان تلویزیون‌ّهای QLED سامسونگ دارد، اما همچنان در رده گران‌قیمت و رده‌بالا دسته‌بندی می‌شود. پایه این تلویزیون نیز سیاق خاص و مدرن تلویزیون را به کمال رسانده و با همان ظرافت دستگاه را روی میز نگه می‌دارد. طراحی این دستگاه طوری انجام شده که حتی وقتی تلویزیون خاموش هم است، می‌توان به تماشای آن نشست. این سبک طراحی در کنترل از راه دور دستگاه هم به چشم می‌خورد و سعی شده کمترین تعداد دکمه‌ها روی آن وجود داشته باشد.
این تلویزیون سامسونگ نیز مثل همیشه مبتنی بر تایزن ساخته شده و از نظر نرم‌افزاری کارایی و سرعت مطلوبی دارد، اما از نظر تنوع اپلیکیشن‌ها به پای تلویزیون‌های تحت اندروید سونی یا TCL نمی‌رسد. در نهایت، سری QNQ7F کیفیت تصویر خوب، کارایی مطلوب و طراحی عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

     7. TCL S405          بهترین سیستم هوشمند     

 

سری S405 تی‌سی‌ال در میان ارزان‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های 4K قرار می‌گیرد. Roku TV، پلتفرم نرم‌افزاری این تلویزیون نیز یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است و تجربه‌ای ساده، کارآمد و سریع را در کنار دسترسی به هزاران اپلیکیشن فراهم می‌کند. البته کیفیت تصویر این تلویزیون در رده بهترین‌ها نیست، اما قابل قبول است. در هر حال، وقتی در بازار پایین‌رده خرید می‌کنیم، باید از بعضی چیزها بگذریم. درباره  S405، کمی کیفیت تصویر را قربانی کنید و در عوض یک سیستم نرم‌افزاری کارآمد و سریع داشته باشید. البته اپلیکیشن‌های اصلی پخش ویدیو، یعنی نت‌فلیکس و آمازون در ایران کاربردی ندارند و از قضا، یکی از بهترین تجربه‌های کاربری در این محصول، در همین اپلیکیشن‌ها فراهم می‌شود.
این تلویزیون به 3 پورت HDMI، یک ورودی ویدیوی آنالوگ (کامپوزیت)، یک پورت USB، پورت اترنت، یک جک هدفون، یک خروجی صدای دیجیتال اوپتیکال و ورودی RF مجهز است.
از نظر کیفیت تصویر، اگر تماشاچی سخت‌گیری نیستید، مشکلی با کیفیت S405 نخواهید داشت. اما اگر خواهان سطح خیلی بالایی از کنتراست و عمق سیاهی، به‌خصوص در اتاق تاریک می‌گردید، این تلویزیون مناسب حال شما نیست.

8. Sony KDL32W600D بهترین 32 اینچی

 

این روزها قیمت تلویزیون‌های بزرگ به‌طور مداوم افت می‌کند و شاهد تلویزیون های بزرگ‌تر و بزرگ‌تری در خانه‌ها هستیم. اما بعضی مواقع هم ممکن است به‌دنبال یک تلویزیون کوچک برای اتاق‌خواب بگردیم که باید جای کمی بگیرد. این تلویزیون ابعاد 82.5 × 15.4× 52.3 سانتی‌متر دارد که جای بسیار کمی می‌گیرد.
این تلویزیون از یک پنل LED استفاده می‌کند که در یک اتاق روشن تصاویر را با کیفیت خوبی به نمایش می‌گذارد. پشت تلویزیون نیز دو پورت HDMI و دو پورت USB در دسترس است. این تلویزیون قابلیت‌های هوشمند نیز دارد و امکان استفاده از برنامه‌های پخش ویدیو را نیز فراهم می‌کند.

     9 . TCL 32S305           بهترین ارزان‌قیمت     

در رده زیر یک میلیون تومان، استفاده بهینه از منابع،  اهیمتی حیاتی دارد. این‌که بتوان با کمترین مواد و منابع، بهترین کیفیت ممکن را در اختیار مصرف‌کننده گذاشت. 
شرکت چینی تی‌سی‌ال در این زمینه تخصص دارد و 32S305 نیز با قیمت بسیار پایین، کیفیت تصویر قابل قبول و سیستم نرم‌افزاری کارامدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این تلویزیون شاهد کیفیت تصویر 720p هستیم که برای سایز 32 اینچ کاملا کافی است. 
رفرش ریت این تلویزیون نیز 60 هرتز است. این دستگاه همچنین به سه پورت HDMI، یک پورت USB، یک جک هدفون، RF، کامپوزیت و خروجی اپتیکال مجهز است. این تلویزیون نیز به پلتفرم نرم‌افزاری Roku TV مجهز است که همان‌طور که گفته شد، سیستمی هوشمند، سریع و کارامد است و دسترسی شما را به هزاران اپلیکیشن فراهم می‌کند. مجموعه همه این عوامل باعث می‌شود که 32S305 به بهترین گزینه در رده ارزان‌قیمت تبدیل شود.

     10 . Samsung Q9F           بهترین برای بازی     

این مدل نیز از سری QLED است و چند مزیت برای گیمرها دارد. اول این‌که فیلترهایی در صفحه به‌کار رفته‌اند که باعث می‌شوند تصویر تقریبا از نور محیطی تاثیر نپذیرد. و کدام گیمر است که دوست نداشته باشد در نور روز نیز از همان تصاویر زنده، شفاف و کنتراست بالایی لذت ببرد که در اتاق تاریک یا نور کم به چشم می‌آید.
این تلویزیون 65 اینچی همچنین یکی از روشن‌ترین تصاویر را در میان تلویزیون‌ها به نمایش می‌گذارد که این موضوع هم برای بازی اهمیت زیادی دارد، به‌خصوص بازی‌هایی که در مود HDR نیز قابل بازی هستند.
تصاویر 4K در این تلویزیون به‌خوبی پردازش و نمایش داده می‌شوند و همچنین کیفیت ساخت بالای دستگاه باعث می‌شود که ما با لرزش یا تغییر حالت صدا مواجه نشویم، هر چند که هیچ بلندگویی در ظاهر تلویزیون به چشم نمی‌خورد. اگر همه این‌ها کافی نیست، باید به تاخیر در پاسخ‌گویی تنها 12 میلی‌ثانیه در QE65Q9FAM (در مود گیمینگ) اشاره کنیم که در میان تلویزیون‌های این رده و رده‌های دیگر کم‌سابقه است.
کیفیت تصویر این تلویزیون در هنگام تماشای ویدیو نیز کاملا قابل قبول است و عمق مشکی، کنتراست و دقت تولید رنگ نیز قابل توجه است. اگر وقت زیادی را صرف بازی‌های تحت کنسول می‌کنید و یک گیمر حرفه‌ای هستید، Samsung Q9F یکی از گزینه‌های اصلی شما برای خرید تلویزیون خواهد بود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟