محبوب‌ترین مدارک شبکه‌های بی‌سیم
آشنایی با بهترین مدارک تخصصی  مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم
آمارها نشان می‌دهند که سازمان‌ها و شبکه‌های بزرگ تصمیم گرفته‌اند به سراغ فناوری‌های کاربردی‌تری همچون فیبرنوری، 5G و شبکه‌های بی‌سیم مجازی بروند تا زیرساخت‌های ارتباطی با مشکلات کمتری روبرو شوند. همین مسئله باعث شده تا بازار کار متخصصان شبکه‌های بی‌سیم حسابی داغ شود و فرصت‌های شغلی منحصر به‌فردی برای آن‌ها پدید آید. امروزه فناوری‌های بی‌سیم در هر حوزه‌ای که فکرش را بکنید از شبکه‌های محلی مبتنی بر استاندارد 802.11ad گرفته تا فناوری‌های بی‌سیم نسل چهارم و پنجم شبکه‌های ارتباطی در هر مکانی پیدا می‌شوند. ر

شد روزافزون فناوری‌های بی‌سیم باعث شد تا سازمان‌ها برای مدیریت زیرساخت‌های ارتباطی بی‌سیم به سراغ متخصصانی بروند که دانش لازم در این زمینه را دارند. با این حال، همانند مشاغل سطح بالا، سازمان‌های ترجیح می‌دهند به سراغ استخدام افرادی بروند که مدارک تخصصی این حوزه را دارند. بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم پنج مدرک پر کاربرد مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم، دو مدرک محبوب سیسکو  CCNA Wireless و CCNP Wireless، مدارک CWNA و CWSP از سازمان CWNP و در انتها مدرک نتورک‌ سکوریتی پلاس را  معرفی کنیم. 

متوسط حقوقی که متخصصان شبکه‌های بی‌سیم دریافت می‌کنند با یکدیگر یکسان نیست و تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد. سایت SimplyHired می‌گوید: «متخصصان تازه وارد به حوزه شبکه‌های بی‌سیم درآمدی در حدود 62 هزار دلار در سال دارند، با این‌حال متخصصان مجرب با روابط عمومی خوب حقوقی نزدیک به 127 هزار دلار در سال دریافت می‌کنند. با این حال، موارد ذکر شده متوسط حقوقی است که افراد شاغل در این حوزه دریافت می‌کنند. عواملی مانند موقعیت شغلی و تجربه کاری به میزان قابل توجهی روی دستمزدی که یک متخصص دریافت می‌کند تاثیرگذار هستند. زمانی که بر مبنای موقعیت شغلی به میانگین سطح درآمدها نگاه می‌کنیم، ارقامی به مراتب بیشتر مشاهده می‌کنیم. به‌طور مثال، درآمد میانگین معماران شبکه (در برخی سازمان‌ها شغلی مشترک با دارندگان مدرک CCNP Wireless دارند) 133 هزار دلار و حداکثر 184 هزار دلار در سال است.» 
برای آن‌که بتوانیم یک راهنماری کاربردی در ارتباط با مدارک و مشاغل مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم آماده کنیم، تصمیم گرفتیم متغیرهای مختلفی همچون موقعیت جغرافیایی، شرایط فعلی بازار کار و پیچیدگی مدارک را بررسی کنیم تا ببینیم کدام مدارک بیشترین میزان تقاضا را دارند. برای این منظور به سراغ سایت‌های لینکدین، لینک‌آپ، Indeed و SimplyHired رفتیم تا ببینیم چه تعداد فرصت شغلی مرتبط با مدارک مطرح شبکه‌های بی‌سیم در این سایت‌ها ثبت شده بود. نتایج بررسی انجام شده در شکل  1 نشان داده شده است. 


شکل1 - فرصت‌های شغلی مرتبط با مدارک مطرح شبکه‌های بی‌سیم. 

CCNA Wireless:
Cisco Certified Network Associate Wireless

سیسکو شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مدارک حوزه فناوری‌اطلاعات و شبکه را ارائه می‌کند. در حال حاضر مدارک تخصصی سیسکو در زمینه شبکه‌های بی‌سیم به سه گروه کاردان (CCNA Wireless)، حرفه‌ای (CCNP Wireless) و خبره (CCIE Wireless) تقسیم می‌شود. متقاضیان پیش از شرکت در آزمون CCNA Wireless باید مدرک CCENT، مدرک CCNA Routing and Switching یا هر مدرک CCIE که نشان می‌دهد متقاضی مهارت و دانش لازم برای کار با زیرساخت‌ها و محصولات بی‌سیم مبتنی بر محصولات سیسکو را اخذ کرده را ارائه کنند. مدت اعتبار این مدرک سه سال است و بعد از سپری شدن این تاریخ اعتبار آن باید تمدید شود. این تمدید شامل شرکت در یک آزمون دیگر است. متخصصان می‌توانند پس از اخذ مدرک مذکور از شبکه بی‌سیم یک سازمان پشتیبانی کنند. افرادی که تجربه عملی و تئوری چندانی در ارتباط با شبکه‌های بی‌سیم ندارند، این فرصت را دارند تا سطح مهارت‌های خود را با شرکت در یکی از دو دوره CWNA یا CCNA Wireless ارتقا دهند. هدف از برگزاری دوره CCNA Wireless آماده‌سازی افراد به منظور طراحی، نصب، نظارت و انجام عملیات ساده اشکال‌زدایی شبکه‌های Cisco WLAN  است. در مجموع افرادی که در دوره Cisco Wireless شرکت می‌کنند با شبکه‌های بی‌سیم و استانداردهای مختلف 802.11، مفاهیم مرتبط با شبکه‌های بی‌سیم نقطه به نقطه و وای‌فای، مفاهیم اولیه شبکه‌های بی‌سیم، مبحث ایمن‌سازی شبکه‌های بی‌سیم، طراحی شبکه‌های WLAN و.... آشنا می‌شوند. متخصصان فناوری‌اطلاعات که شغل آن‌ها در ارتباط با فناوری‌های بی‌سیم شرکت سیسکو است باید به این مدرک به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دوره‌های پیشرفته‌تری همچون CCNP و CCIE نگاه کنند. مدارکی که موقعیت شغلی آن‌ها در یک سازمان را تثبیت کرده و دستمزد بیشتری را عاید آن‌ها می‌کند. 

CCNP Wireless:
Cisco Certified Network Professional Wireless

دومین مدرک تخصصی سیسکو در حوزه شبکه‌های بی‌سیم مدرک CCNP سرنام Cisco Certified Wireless Professional است. مدرک فوق پس از مدرک CCNA Wireless قرار دارد و برای افرادی در نظر گرفته شده که به دنبال بهبود سطح مهارت‌های فنی و تئوری خود هستند. متقاضیان برای اینکه بتوانند مدرک CCNP را کسب کنند ابتدا باید مدرک CCNA Wireless یا هر یک از گواهینامه‌های CCIE را اخذ کرده باشند. برای اخذ این مدرک 4 آزمون باید گذرانده شود که تمرکز آن‌ها روی طراحی، به‌کارگیری، خطایابی و امنیت شبکه‌های بی‌سیم سیسکو برای سازمان‌های بزرگ است. CCNP Wireless در حقیقت مباحث
CCNA wireless را به شکل تخصصی‌تر و کامل‌تری دنبال می‌کند. دریافت مدرک CCNP کار نسبتا سختی است، اما افرادی که تجربه کار با فناوری‌های بی‌سیم سیسکو را دارند و شغل آن‌ها ارتباط مستقیمی با شبکه‌های بی‌سیم مبتنی بر محصولات سیسکو دارد و خواهان یک ارتقا شغلی در سازمان خود هستند باید به فکر شرکت در این دوره و دریافت مدرک مربوطه باشند.
بر اساس گزارش سایت کاریابی Glassdoor، متوسط حقوق دریافتی یک مهندس شبکه بی‌سیم چیزی در حدود 77 هزار و 484 دلار در سال است و حداکثر 113 هزار دلار در سال است. با این حال، میانگین حقوق دریافتی مهندسان ارشد شبکه‌های بی‌سیم 98 هزار و 127 دلار و حداکثر آن 142 هزار دلار در سال است. مدرک CCNP برای متخصصانی که تصمیم گرفته‌اند برای مدت زمان طولانی به عنوان مهندس شبکه‌های بی‌سیم سیسکو در سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند ضروری است.

+CompTIA: Network

کامپتیا یکی از سازمان‌های مطرح و خوش‌نام در زمینه برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی فناوری‌اطلاعات است. به عبارت دیگر، به سختی می‌توان در مورد مدارک حوزه IT و شبکه صحبت کرد، اما به مدارک این شرکت اشاره‌ای نکرد. مدرک نتورک‌پلاس در کنار مدارک +IT Fundamentals، A و +Security چهار مدرک اصلی و مهم کامپتیا را شکل می‌دهند، زیرا پیش‌نیاز بیشتر دوره‌های فناوری‌اطلاعات این چهار مدرک هستند.
نتورک‌پلاس یک مدرک پایه برای سایر مدارک مهم این شرکت همچون سکوریتی‌پلاس، Cybersecurity+ Analyst+، Linux و +PenTest است. نتورک‌پلاس به عنوان یک مدرک سطح میانی، مناسب برای افرادی است که به عنوان متخصص تازه‌کار (junior) در سازمانی مشغول به کار شده‌اند. سرپرستان شبکه، مهندسان سیستم، کارشناسان help desk و تحلیل‌گران شبکه از جمله این افراد هستند. نتورک‌پلاس تایید می‌کند دارندگان این مدرک مهارت‌های تئوری و فنی در ارتباط با پیکربندی شبکه‌ها، طراحی و پیاده‌سازی آن‌ها، پشتیبانی از فناوری‌های مجازی‌ساز، عیب‌یابی، پیکربندی دستگاه‌های تحت شبکه و....  را دارند.
با این حال، یکی از سرفصل‌های مهم این دوره پیرامون شبکه‌های بی‌سیم، فیبرنوری و پیکربندی شبکه‌های بی‌سیم محلی است. در این دوره به افراد آموزش داده می‌شود که شبکه‌های بی‌سیم چه ویژگی‌هایی دارند، بر مبنای چه استانداردهایی ساخته می‌شوند و چگونه باید مشکلات مرتبط با این شبکه‌ها را پیدا کرد. برای دریافت این مدرک تنها یک آزمون کافی است.
شرکت‌کنندگان در این آزمون باید به پرسش‌هایی در حوزه‌های مختلف همچون تجهیزات شبکه، استانداردهای شبکه، محاسبات ابری، مجازی‌سازی، امنیت شبکه‌ها، پیاده‌سازی شبکه‌های سیمی و بی‌سیم و.... پاسخ دهند. مدرک نتورک‌پلاس برای یک دوره سه ساله اعتبار دارد و بعد از آن باید دوباره تمدید شود.

CWNA:
Certified Wireless Network Administrator

CWNA سرنام Certified Wireless Network Administrator مدرکی است که سازمان CWNP برای متخصصان حرفه‌ ای شبکه‌‌های بی‌‌سیم در نظر گرفته است. مدرک فوق یکی از معتبرترین مدارک حوزه فناوری‌ اطلاعات است که نشان می‌ دهد دارنده این مدرک توانایی لازم در زمینه نصب، پیکربندی، نگه‌داری و مدیریت شبکه‌های بی‌سیم را دارد.
سازمان CWNP می‌گوید: «با توجه به این‌که دوره CWNP روی مباحث مهم شبکه‌های بی‌سیم متمرکز است، اطلاعاتی که فعالان این حوزه به آن‌ها نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد.» در واقع، CWNA دروازه ورود به سطحی بالاتر است و افراد را برای حضور در دوره متخصص امنیت شبکه‌های بی‌سیم (CWSP) سرنام Certified Wireless Security Professional، متخصص تحلیل شبکه‌های بی‌سیم (CWAP) سرنام Certified Wireless Analysis Professional و متخصص طراحی شبکه‌های بی‌سیم (CWDP) سرنام Certified Wireless Design Professional آماده می‌کند. آزمون فعلی برای CWNA به شماره CWNA-107 برگزار می‌شود. مفاهیم این آزمون شامل اصول فناوری RF، قوانین و استانداردها، پروتکل‌ها و دستگاه‌ها، پیاده‌سازی شبکه‌ها، امنیت شبکه‌ها، مفاهیم مرتبط با آنتن‌ها، معماری شبکه‌های 802.11، سخت‌افزار و نرم‌افزار بی‌سیم شبکه‌های محلی (WLAN)، نصب و مدیریت و عیب‌یابی شبکه‌های بی‌سیم است. مدت اعتبار این مدرک سه سال است و بعد از سپری شدن این تاریخ اعتبار آن باید تمدید شود. دقت کنید دارندگان این مدرک باید پیش از آن‌که اعتبار مدرکشان به اتمام برسد، به فکر تمدید اعتبار آن باشند. مدرک CWNA یکی از با ارزش‌ترین و کاربردی‌ترین مدرک شبکه‌های بی‌سیم برای مدیران شبکه است. 

CWSP:
Certified Wireless Security Professional

مدرک مهم دیگری که سازمان CWNP برای متخصصان شبکه‌های بی‌سیم در نظر گرفته، مدرک کارشناس حرفه‌ای امنیت شبکه‌های بی‌سیم  CWSP سرنام Certified Wireless Security Professional است. این مدرک مخصوص حرفه‌ای‌های حوزه امنیت است که با شبکه‌های بی‌سیم محلی کار می‌کنند.
در واقع، CWSP توانایی یک فرد در زمینه ارزیابی و بررسی آسیب‌پذیری‌های شبکه، به‌کارگیری بهترین روش‌ها، ارائه توصیه و پیشنهادات برای جلوگیری از حملات و نفوذهای سایبری، انجام بازرسی‌های امنیتی WLAN، پیاده‌سازی درست مکانیزم‌های امنیتی به شکل یکپارچه و سازگار با یکدیگر و... را تأیید می‌کند. پیش‌نیاز اخذ مدرک CWSP، دریافت مدرک CWNA است.
مدرک CWSP پیش‌نیازی برای دریافت مدرک تخصصی‌تر CWNE است. مدت اعتبار این مدرک سه سال است و بعد از سپری شدن این تاریخ اعتبار آن باید تمدید شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟