WEP, WPA و WPA2
با معروفترین پروتکل‌های امنیت شبکه‌های بی‌سیم خانگی بیشتر آشنا شوید
همانطور که می‌دانید در دنیای امروز امنیت یکی از برجسته‌ترین مباحث مطرح در حوزه فناوری اطلاعات است. پروتکل‌های امنیتی بی‌سیم گوناگون توسعه پیدا کردهاند تا از شبکه‌های بی‌سیم خانگی محافظت کنند. این پروتکل‌های امنیتی بی‌سیم شامل WEP, WPA و WPA2 هستند که هر کدام توانایی و ضعفهای مخصوص به خود را دارد.

پروتکل‌های امنیتی بی‌سیم علاوه بر جلوگیری از اتصال ناخواسته دیگران به شبکه بی‌سیم شما، دادههای خصوصی شما را هم که از طریق امواج معلق در هوا منتقل می‌شود رمزگذاری می‌کند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که شبکه‌های بی‌سیم ذاتا ناامن هستند. در نخستين روزهای معرفی شبکه‌های بی‌سیم، تولیدکنندگان سعی داشتند تا این فناوری را تا جایی که امکان دارد ساده در اختیار کاربر نهایی بگذارند. به همین دلیل پیکربندی اولیه اغلب تجهيزات شبکه بی‌سیم ساده اما ناامن ارائه می‌شد.

هر چند در حال حاضر بسیاری از این مسائل و مشکلات برطرف شده است، اما به طور کلی شبکه‌های بی‌سیم به اندازه شبکه‌های سیمی‌ امن نیستند. شبکه‌های سیمی‌ در ابتدایی ترین سطح خود داده را بین دو نقطه تبادل می‌کنند که توسط کابل شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند. اما شبکه‌های بی‌سیم در یک ناحیه محدود امواج حامل داده را در هر جهتی به تمام تمام دستگاه‌های اطراف ارسال می‌کند.

در ادامه با پروتکل‌های امنیتی بی‌سیم شامل WEP, WPA و WPA2 آشنا می‌شوید:

محرمانگی معادل با ارتباط سیمی‌
(Wired Equivalent Privacy (WEP

این اولین پروتکل رمزگذاری توسعه داده شده برای شبکه‌های بی‌سیم است. همان‌گونه که از نام آن مشخص است، WEP طراحی شده بود تا یک سطح امنیتی برابر با شبکه‌های سیمی‌ را فراهم کند. اما اینگونه نشد. این پروتکل نقص‌های امنیتی آشکاری دارد، پیکربندی آن دشوار است و به راحتی می‌توان به آن نفوذ کرد.

دسترسی محافظت شده به وای‌فای
(Wi-Fi Protected Access (WPA

این پروتکل در زمان آغاز توسعه استاندارد امنیتی بی‌سیم 802.11i و به عنوان یک نسخه اصلاحی برای استاندارد WEP معرفی شد. در حال حاضر اغلب پیاده سازی‌های WPA از یک کلید پیش اشتراکی (PSK) استفاده می‌کند که تحت عنوان WPA Personal شناخته می‌شود و برای رمزگذاری از پروتکل انسجام کلید موقتی یا Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) استفاده می‌کند. WPA Enterprise نیز از یک سرور احراز هویت برای تولید کلیدها یا مجوزها استفاده می‌کند.

 نسخه دوم دسترسی محافظت شده به وای‌فای   
 (Wi-Fi Protected Access version 2 (WPA2

این پروتکل بر پایه استاندارد امنیت بی‌سیم 802.11i بنا شده است. مهمترین پیشرفت WPA2 نسبت به WPA استفاده از استاندارد رمزگذاری پیشرفته یا Advanced Encryption Standard (AES) برای رمزگذاری داده‌های مبادله شده است. امنیت تامین شده توسط AES به اندازه‌ای قدرتمند است که دولت ايالات متحده آن را برای رمزگذاری اطلاعات طبقه بندی شده و فوق سری تایید کرده است.

مقالات پیشنهادی: 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟