افشای جاسوسی نرم‌افزارها با کمک نشانگرهای رنگی iOS 14
بسیاری از نرم‌افزارهایی که بر روی گوشی خود نصب می‌کنیم، ممکن است بطور مخفیانه کنترل بخش‌های مختلفی از گوشی را در دست گیرند. اپل در iOS 14 ویژگی امنیتی را گنجانده است که به کاربر کمک می‌کند دریابد کدام نرم‌افزار در حال استفاده غیر مجاز و پنهانی از میکروفن یا دوربین آیفون است.

بسیاری از ما زمانیکه برنامه‌ای را بر روی گوشی خود نصب می‌کنیم، بی‌خبر از همه جا اجازه دسترسی به امکانات مختلفی نظیر دوربین، میکروفن، فهرست مخاطبان و حتی حافظه‌ گوشی را نیز به آن نرم‌افزار هدیه می‌کنیم! اگرچه می‌توان حتی پس از نصب یک نرم‌افزار، فهرست دسترسی‌های آن را مشاهده کرد اما کاربران مجبورند با این دسترسی‌ها موافقت کنند تا برنامه نصب شود. در مورد نرم‌افزارهایی نظیر نرم‌افزارهای تصویربرداری و یا جستجوی صوتی، دسترسی به دوربین یا میکروفن امری بدیهی است. اما بسیاری از نرم‌افزارها با اینکه برای عملکرد طبیعی خود نیازی به چنین دسترسی‌هایی ندارند، میکروفن یا دوربین را در پس‌زمینه کنترل می‌کنند و این یعنی یک خطر جدی برای حریم خصوصی کاربران.

اپل در نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل خود موسوم به iOS 14 سعی کرده است در این زمینه یک فاصله اساسی با رقبای اندرویدی خود ایجاد کند. این شرکت در iOS 14 امکانی را فراهم کرده است که به کاربر کمک می‌کند متوجه شود چه نرم‌افزاری و در چه زمان‌هایی میکروفن و یا دوربین گوشی را به خدمت گرفته است. این هشدار توسط دو نشانگر سبز یا نارنجی در گوشه بالای صفحه آیفون قابل مشاهده است. بسیاری از کاربران آیفون در ابتدای عرضه iOS 14 گمان می‌کردند که این نشانگرها، نوعی خطای نرم‌افزاری هستند و نگران شده بودند. اما در‌واقع این یک ویژگی امنیتی است که بنابر ادعای شرکت اپل بسیار هم مفید است. بعنوان مثال، اگر نرم‌افزاری در پس‌زمینه بخواهد از میکروفن دستگاه استفاده کند نشانگری به رنگ نارنجی یا قرمز بر گوشه صفحه ظاهر می‌شود. اگر نرم‌افزاری دوربین را به خدمت بگیرد، نشانگری سبز، این رویداد را به اطلاع کاربر می‌رساند. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که در صورت فعال شدن همزمان دوربین و میکروفن، فقط نشانگر سبز را خواهیم داشت.

روشن شدن نشانگر در زمان استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر اپ‌های دوربین یا جستجوهای صوتی، غیرطبیعی نیست. اما اهمیت این نشانگر زمانی مشخص می‌شود که شما بطور مثال در حال کار با یک نرم‌افزار ویرایش عکس هستید و می‌دانید که این نرم‌افزار نیازی به دسترسی دوربین یا میکروفن ندارد ولی می‌بینید که نشانگر روشن شده است. در نتیجه در می‌یابید این نرم‌افزار بطور مخفیانه شما را رصد می‌کند. چنین نرم‌افزارهایی فقط در گروه نرم‌افزارهای جاسوسی با آن دید که مردم تصویر می‌کنند قرار نمی‌گیرند. بلکه نرم‌افزارهای بازاریابی هم از جمله مواردی هستند که به چنین دسترسی‌های پنهانی نیاز دارند. با اینکه فروشگاه نرم‌افزارهای اپل در مقایسه با فروشگاه‌های اندرویدی، قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارد اما در سال‌های اخیر چندین برنامه موبایل در این فروشگاه یافت شده است که با هدف جمع‌آوری داده‌های کاربران و بازاریابی طراحی شده بودند. برخی از این نرم‌افزارهای کشف شده بطور مخفیانه به میکروفن گوشی‌ها دسترسی پیدا می‌کردند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟