Google OneHub
روتر وای‌فای جدید گوگل برای خانه‌های هوشمند
گوگل چند سالی است که تلاش می‎کند تا تغییر و تحولاتی در لوازم خانگی، از دستگاه‎های تهویه مطبوع و بلندگوها گرفته تا دستگاه‎های تشخیص دود و تلویزیون‎ها به وجود آورد. حالا هدف بعدی گوگل دستگاهی است که این روزها تقريبا در هر خانه‎ای پیدا می‎شود: روترهای وای‎فای.

بزرگترین موتور جستجوی دنیا چند روز پیش از یک روتر جدید به نام OnHub رونمایی کرد که ساخت و توسعه آن با مشارکت گوگل و شرکت تامین کننده سخت افزار شبکه TP-Link انجام گرفته است. این دستگاه 200 دلاری قرار است سرانجام کنترل تمام دستگاه‎های متصل به اینترنت داخل خانه شما را در دست گیرد.

اغلب روترهای وای‎فای ظاهر زیبایی ندارند و سیم‎های متصل به آنها باعث شلوغی و آشفتگی محیط پیرامون می‎شود، به همین علت مردم آنها را در یک گوشه خارج از دید پنهان می‎کنند. از طرفی انجام چنین کاری باعث کاهش قدرت سیگنال وای‎فای منتشر شده از روتر می‎شود. گوگل می‎گوید امیدوار است در آینده این دستگاه با ظاهر بهتری تولید شود تا مردم نیازی به پنهان کردن آن نداشته باشند. OnHub دستگاهی است که قرار است این آرزو را برآورده کند. در آن از چراغ‎های چشمک زن ظریف استفاده شده است و آنتن‎های آن درون بدنه استوانه‎ای شکل آن تعبیه شده‎اند. اين دستگاه همچنین زمانی که روی آن با دست ضربه می‎زنید، رمزعبور وای‌فای را به شما نمایش می‎دهد.

OnHub یکی دیگر از بلندپروازی‎های گوگل برای تسخیر خانه‎های مصرف کنندگان است. این شركت امیدوار است این دستگاه تنها زمانی که مردم از کامپیوتر شخصی و موبایل استفاده می‎کنند کاربرد نداشته باشد و بتوان از آن به عنوان پلتفرمی‎ برای انجام دیگر کارها مثل قفل کردن درها، گرم کردن خانه‎ها یا درست کردن قهوه نیز استفاده کرد. دیگر بزرگان عرصه فناوری مثل اپل و سامسونگ و آمازون نیز گام‎های بلندی در این عرصه برداشته‎اند.

وقتی صحبت از هوشمند سازی خانه باشد، گوگل اغلب کارهای سنگین را به Nest محول می‎کند. Nest یک شرکت تولیدکننده تجهيزات الکترونیکی است که در سال 2014 با قیمتی بیش از 3 میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. این شركت که تولیدکننده دستگاه‎های تهویه مطبوع، شناسایی دود و دوربين‎های امنیتی خانگی است توسط مدیر اجرایی سابق اپل، تونی فادل راه اندازی شد. اما این بار به گفته سخنگوی گوگل، فادل و Nest هیچگونه همکاری در پروژه OnHub نداشته‎اند.

در ماه می،‎ گوگل یک نرم افزار به نام Brillo را معرفی كرد که هدف آن کمک به کنترل دستگاه‎های هوشمند سازی خانه (حتی آنهایی که از صفحه نمایش برخوردار نیستند) است.

مثل محصولات Nest، روتر OnHub نیز توسط یک نرم افزار تلفن هوشمند در هر دو پلتفرم دستگاه‎های اپل و دستگاه‎های آندروید کنترل می‎شود. این روتر نرم افزارهای به‎روزرسانی را به طور خودکار دریافت می‎کند. همچنین این توانایی را دارد که میزان پهنای باند مصرفی هر یک از دستگاه‎های مورد استفاده را به شما نشان دهد و این امکان را در اختیار شما قرار می‎دهد تا سرعت اتصال دستگاه‎ها را به شبکه اولويت بندی کنید.

هم اکنون می‎توانید OnHub را از وبسایت‎های فروشگاه آنلاین گوگل، آمازون و Walmart.com پیش خرید کنید. طبق گفته گوگل طی چند هفته آینده فروش این روتر در فروشگاه‎های آمریکا و کانادا نیز آغاز خواهد شد.

ایسوس

نظر شما چیست؟