پازل‌یار اولین استارتاپ فعال در حوزه mHealth در ایران
در حالی که mHealth بیشتر در کشورهای صنعتی کار برد داشت، این اتفاق در سال‌های اخیر، به‌طور وسیعی در کشورهای در حال توسعه نیز گسترده شده است؛ که منشا آن نفوذ سریع تلفن همراه در کشورهای با سطح درآمد سرانه پایین‌ است. mHealth به عنوان ابزاری برای ارائه دسترسی بیشتر به تمامی اقشار جامعه در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

مراسم رونمایی از کمپین تأمین مالی جمعی پازل‌یار

 مراسم رونمایی رسمی از کمپین تأمین مالی جمعی پازل‌یار در محل باشگاه دانش‌بنیان شریف (باکس شریف) برگزار شد.

اهمیت این رویداد در آن بود که تیم پازل‌یار یکی از اولین گروه‌های فعال استارت‌اپی در زمینه mHealth در ایران است. این کلمه اساسا برای استفاده از ابزار ارتباطی سیار، مانند تلفن همراه و تبلت‌ برای اطلاع رسانی، آموزش و خدمات سلامتی استفاده می‌شود

در حالی که mHealth بیشتر در کشورهای صنعتی کار برد داشت، این اتفاق در سال‌های اخیر، به‌طور وسیعی در کشورهای در حال توسعه نیز گسترده شده است؛ که منشا آن نفوذ سریع تلفن همراه در کشورهای با سطح درآمد سرانه پایین‌ است. mHealth به عنوان ابزاری برای ارائه دسترسی بیشتر به تمامی اقشار جامعه در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

در ابتدای این مراسم که به میزبانی نیک‌استارتر و پازل‌یار و با حضور جمعی از فعالان حوزه اوتیسم و خانواده‌های افراد اوتیستیک برگزار شد، دکتر اسماعیل‌خانیان مدیرعامل نیک‌استارتر به چیستی و فرایند تامین مالی جمعی اشاره کرد.

در این مراسم مدیرعامل پازل‌یار آقای نیما حاج‌رسولی‌ها به توضیح دغدغه این گروه و نحوه کار پازل‌یار پرداخت. به گفته ایشان:

«نگاه صرفا پزشکی به اوتیسم باعث این درک می‌شود که اوتیسم یک بیماری یا اختلال است. اما ما قصد داریم با پذیرش اوتیسم به عنوان یک تفاوت در نحوه کارکرد مغز و با فراهم کردن بستری متناسب بر پایه تبلت به ارتقای توانایی‌ها، استعدادها و استقلال افراد کمک کنیم. اپلیکیشن‌های پازل‌یار با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و تحلیل گام به گام داده در چهار شاخه اصلی در حال طراحی و توسعه است. اولین شاخه بازی‌های آموزشی هستند که با استفاده از ایجاد انگیزه و علاقه در کودک به بالابردن توانایی تحلیل چند مؤلفه به صورت همزمان می‌پردازد. این توانایی که قالبا در کودکان اوتیستیک دچار ضعف است، نه تنها اساس آموزش‌پذیری است بلکه به فرد کمک می‌کند در تحلیل موقعیت‌های مختلف، خصوصا پر خطر، عملکرد بهتری داشته باشد. دسته دوم این اپلیکیشن‌ها ارتباط مبتنی بر تصویر است که به فرد اوتیستیک کمک می‌کند با استفاده از تصاویر بتواند ارتباط برقرار کند. این روش جایگزینی برای ارتباط کلامی است که بسیاری از افراد اوتیستیک در آن دچار ناتوانی هستند. گروه سوم اپلیکیشن‌ها که بیشتر برای افراد بزرگسال یا والدین قابل استفاده است، برای یاری‌رسانی و توانبخشی در زندگی و امور روزمره طراحی شده‌است. به طور مثال برنامه‌ریزی و تقویم بصری یکی از این اپلیکیسن‌های این گروه است که در آن کاربر قابلیت اضافه کردن تصاویر و نماد‌های شخصی‌سازی‌شده را دارد. و در شاخه چهارم و آخر اپلیکیشنی ویژه والدین در حال طراحی است که به آنها در ارزیابی و مدیریت عملکرد فرزندشان یاری می‌رساند.

همچنین این مجموعه یکی از اهداف اصلی خود را آموزش جامعه برای درک هرچه بیشتر افراد اوتیستیک و همچنین ایجاد محیطی بهتر برای آموزش این افراد می‌داند.

در واقع پازل‌یار شروع پروژه‌ایست برای افزایش درک متقابل میان افراد اوتیستیک و غیر اوتیستیک. ضمنا ایجاد پلی ارتباطی بین طرفین تا فضایی بهتر برای زندگی و فعالیت روزمره این افراد در جامعه ایجاد شود.

پیش از این در ایران فن‌آوری‌های یاری‌رسان تنها برای افراد دارای تفاوت‌های جسمی نسبت به دیگر افراد اجتماع استفاده شده بود. تیم پازل‌یار عقیده دارد افرادی که داری تفاوت هستند عضوی از جامعه بوده و باید همچون یک کنشگر فعال در محیط‌های اجتماعی به فعالیت بپردازند. تکنولوژی‌های جدید می‌توانند این امکان را برای این افراد فراهم کنند.»

در پایان این همایش یکی از اعضای پازل‌یار که خود فردی اوتیستیک به معرفی تجربه زندگی خود پرداخت. به گفته او فرد اوتیستیک بیمار نیست بلکه به علت تفاوت ساختار مغزی صرفا جهان را به گونه‌ای متفاوت از دیگران درک می‌کند.

در این مراسم اپلیکیشن بازی‌های پازل‌یار به عنوان راهکاری آموزشی برای کودکان اوتیستیک معرفی شد. این اپلیکیشن با استفاده از «بازی‌ تحت اندروید» می‌کوشد مهارت‌های ذهنی کودکان اوتیستیک را پرورش دهد. کمپین حمایت مالی جمعی از پازل‌یار تا سه ماه آینده روی بستر نیک‌استارتر با بسته‌های متنوع جهت دریافت حمایت همگانی برقرار است.

ایسوس

نظر شما چیست؟