نشست خبری کمیسیون شبکه در الکامپ 2019
تماشا کنید: آسیب‌های ناشی از مشکلات روند تایید نمونه تجهیزات شبکه بر زیرساخت کشور
واردکنندگان تجهیزات شبکه مدت‌هاست که در روند واردات و تایید نمونه محصول جهت توزیع به بازار با مشکل رو به رو هستند. در نشست خبری که در آخرین روز نمایشگاه الکامپ 98 توسط اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد، اعضای ارشد این کمیسیون مشکلات خود را در زمینه رگولاتوری و فرآیند تایید نمونه محصولات شبکه مطرح کردند.

در آغاز نشست خبری کمیسیون شبکه، آزاد معروفی (رئیس کمیسیون) روی سخن نشست خبری را به سمت وزارت سمت و سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار داد و در ادامه احسان زرین بخش (دبیر کمیسیون شبکه) با اشاره به اینکه قوانین تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات رادیویی مربوط به 11 سال پیش است افزود این قانون مناسب زمان حال نیست و نیازمند بازنگری است.

مجید کریمی (عضو کمیسیون شبکه و مدیرعامل شرکت پارس ارتباط) خاطر نشان کرد که در شرایط اقتصادی کنونی نباید تمام مشکلات را به تحریم‌ها نسبت دهیم، برخی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبان‌گیر صنعت شبکه کشور شده است منشا داخلی دارد. کریمی افزود این مشکلاتی که در روند تایید محصولات شبکه وجود دارد باعث صرف هزینه‌های مالی و زمانی برای وارد کننده شده‌ است که در نهایت مصرف کننده فشار افزایش قیمت‌ها را متحمل‌ خواهد شد.
مجید کریمی ضمن استقبال از حمایت از تولید داخلی افزود حمایت از تولید کننده داخلی امری نیک بوده ولی این حمایت باید از شیوه درست انجام شود. اعمال تعرفه‌های وارداتی بالا و محدودیت واردات برخی کالاها راه مناسبی برای حمایت نیست و نتیجه این کار باعث افزایش قیمت محصولات شبکه برای مصرف کننده خواهد شد.

در تکمیل صحبت های کریمی، احسان زرین بخش افزود: 

کالاهای حوزه شبکه محصولاتی حیاتی برای زیرساخت کشور هستند و در این شرایط تحریم وارد کنندگان با دور زدن تحریم‌ها تکنولوژی را وارد کشور می‌کنند. محصولاتی که به دلیل اهمیت زیرساختی آن‌ها هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

در پایان نشست خبری کمیسیون شبکه آزاد معروفی با جمع بندی نشست از تاثیرات مشکلات پیش‌رو بر اقتصاد کشور گفت:

از جمله تاثیرات مشکلات روند ثبت سفارش و تایید نمونه تجهیزات شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیکاری
  • عدم تحقق دولت الکترونیک
  • خروج متخصصان با تجربه از کشور
  • شکل‌گیری اقتصاد خاکستری و رونق قاچاق کالا
  • فرسودگی زیرساخت‌های کشور به دلیل کهنگی تجهیزات

معروفی افزود: تکنولوژی به سرعت درحال تغییر است و نیاز است تا زیرساخت‌های کشور نو شود. با ورود صنعت IOT نیاز به گسترش تجهیزات در کشور وجود دارد.
زیرساخت صنایع مهم کشور مانند نفت، فولاد و ... وابسته به صنعت IT است و با وجود این مشکلات به اقتصاد کشور آسیب خواهد رسید.


پ.ن: ماه گذشته به مراسم رونمایی یکی از تجهیزات شبکه تولید داخل دعوت شده بودم که تولید کننده از حمایت دولت در روند تولیدات بسیار راضی بود. ما هم بسیار خوشحال شدیم که یک شرکت ایرانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات شبکه را تولید کرده است.
ولی نکته عجیبی که در اولین مشاهده از بسته بندی و محصول توجه من را جلب کرد این بود که با یک محصول تولید داخلی مواجه شدم که در بسته‌بندی و روی محصول یک کلمه فارسی ندیدم و کارتن این محصول دقیقا مشابه یک محصول خارجی بود. 

اگر محصولی در کشور تولید می‌شود بهتر است تا حداقل بسته‌بندی محصول به گونه‌ای باشد تا در اولین نگاه متوجه شویم این محصول در ایران تولید شده است. شاید هدف تولید کننده این بوده که خریدار با مشاهده متون انگلیسی روی محصول اعتمادش برای خرید جلب می‌شود!


در ادامه بخشی از نشست خبری کمیسیون شبکه را مشاهده کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟