وعده‌هایی که تحقق نیافت!
اپراتورها نرخ مکالمات با عراق ویژه اربعین را ارزان نکردند
در حالی که وزیر ارتباطات و دیگر مدیران مخابراتی از توافق با طرف عراقی برای تخفیف ۵۰ درصدی ارایه خدمات ارتباطی در یک ماه ویژه اربعین حسینی (ع) خبر دادند و روی این موضوع مانورهای خبری فراوانی داده شد اما در عمل شاهدیم که هیچ‌یک از اپراتورهای مخابراتی تعرفه مکالمات خود را ارزان نکردند.

در اوایل آبان ماه وزارت ارتباطات به طور رسمی نرخ هر یک دقیقه مکالمه از عراق به ایران روی اپراتورهای تلفن همراه ایران را ۵۵۰ تومان اعلام کرد و وعده داد به‌زودی به تمام اپراتورها ابلاغ خواهد کرد. وزیر ارتباطات نیز در دیدار با همتای عراقی خود در تهران و بستن یک تفاهم‌نامه همکاری و ارایه خدمات در ایام اربعین به زایران کربلای معلی و نجف اشرف، روی قیمت ۵۵۰ تومانی هر دقیقه مکالمه موبایلی تاکید کردند. 

اما در عمل این تخفیف‌ها اعمال نشده و زایران ایرانی به محض روشن کردن سرویس رومینگ خود و اتصال به شبکه‌های موبایل عراقی با نرخ تعرفه‌های قبلی و دایمی اپراتورهای ایرانی روبرو شدند. این اپراتورها با ارسال یک پیامک به طور رسمی و شفاف نرخ‌های خود را اعلام کردند. اپراتورها در ابتدا عدم ابلاغ تصمیم جدید رگولاتوری را بهانه کرده و بعد زمان اعمال این تخفیف‌ها را از ۱۷ آبان ماه تا پایان مراسم اربعین بیان داشتند اما باز هم خبرهای رسیده از زایرین نشان می‌دهند در این بازه زمانی نیز تعرفه‌های ارتباطی رومینگ ایران و عراق کاهش نیافته و همان تعرفه‌های دایمی است. 

البته، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات برای تاخیر در اعمال یک هفته‌ای نرخ‌های با تخفیف ارتباطات دلایلی مانند اعمال نشدن تخفیف‌ها در سیستم اپراتورهای موبایل ایرانی و به مشکل برخوردن از سوی طرف عراقی را بیان می‌کند. از سوی دیگر، برخی اپراتورهای تلفن همراه اعال تخفیف‌ها را فقط برای چند روز محدود باقی‌مانده تا اربعین لحاظ کردند. 

همچنین، انتشار جدول تعرفه‌های خدمات ارتباطی رومینگ ایران و عراق از سوی رگولاتوری نشان می‌دهد در بسیاری از موارد حتا همین چند روز منتهی به اربعین نیز تخفیف‌ها اعمال نشده است و اپراتورها براساس قیمت‌های خودشان عمل می‌کنند. در نهایت، به نظر می‌رسد بهتر است وزارت ارتباطات پیش از رسانه‌ای کردن یک خبر یا وعده شرایط تحقق آن به دنبال جلب‌رضایت و تامین منافع اپراتورهای تلفن همراه باشد تا کاربران و استفاده‌کنندگان موبایل دچار سردرگمی و اشتباه نشوند و برآورد درست و دقیقی از هزینه‌های ارتباطی و مکالمه‌ای خود در کشورهای دیگر داشته باشند. 

ایسوس

نظر شما چیست؟