کوچک‌ترین کامپیوتر مینیاتوری جهان
این کامپیوتر ساخت آی‌بی‌ام ابعادی کوچک‌تر از یک دانه نمک دارد
دیگر زمان آن فراسیده است که شاهد بزرگ و بزرگ‌تر شدن کامپیوترها و دستیابی به توان محاسباتی بالا در کامپیوترهای بزرگ باشیم، بلکه باید در انتظار کامپیوترهایی باشیم که صفت مینیاتوری برای آن‌ها برازنده است. شرکت‌ها در تلاش هستند تا دستگاه‌های محاسباتی را کوچک‌تر کرده اما توان عملیاتی آن‌ها را افزایش دهند. آی‌بی‌ام یکی از شناخته‌شده‌ترین و پیشروترین شرکت‌هایی است که در این زمینه تلاش‌های ارزنده‌ای انجام داده است. کامپیوتر مینیاتوری که آی‌بی‌ام در اولین روز کنفرانس خود از آن رونمایی کرد لقب کوچک‌ترین کامپیوتر جهان را از آن خود کرده است.

1606683296_1_0.gif

آی‌بی‌ام در تاریخ 19 مارس اولین روز کنفرانس بزرگ خود موسوم به IBM Think 2018 را برگزار کرد. در اولین روز این کنفرانس آی‌بی‌ام از پرچم‌دار خود که کوچک‌ترین کامپیوتر جهان است رونمایی کرد. تصویری که در حال مشاهده آن هستید یک شوخی نیست، بلکه کوچک‌ترین کامپیوتر جهان است که اندازه و ابعاد آن کوچک‌تر از یک دانه نمک است.

ابعاد این کامپیوتر تنها یک در یک میلی‌متر است. اما اشتباه نکنید. کامپیوتری تا به این اندازه کوچک قدرتی فراتر از توان خود دارد. توان محاسباتی این کامپیوتر برابر با یک تراشه x86 است که در سال 1990 ساخته شده است. خوب، قرار نیست این کامپیوتر کوچک را با سامانه‌های پر قدرت امروزی مقایسه کنیم، ما داریم درباره کامپیوتری بسیار ظریف صحبت می‌کنیم که شما برای مشاهده آن به میکروسکوپ نیاز دارید. آی‌بی‌ام اعلام کرده است که ساخت این تراشه کمتر از ده سنت هزینه دارد، اما در مقابل صدها هزار ترانزیستور روی آن قرار گرفته است.

 این کامپیوتر به شما اجازه می‌دهد تا عملیاتی همچون نظارت، تجزیه و تحلیل، ارتباطات و کارهایی این چنینی را روی داده‌ها انجام دهید. جالب آن‌که این کامپیوتر به خوبی در ارتباط با تراکنش‌های مالی همچون بیت‌کوین نیز قابل استفاده است، به واسطه آن‌که از زنجیره بلوکی پشتیبانی می‌کند. در نتیجه کامپیوتر فوق را به عنوان یک منبع داده‌ای برای برنامه‌های کاربردی زنجیره بلوکی نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد.

 از این تراشه برای ردیابی، احراز هویت، کشف سرقت، عدم انطباق و تقلب نیز می‌توان استفاده کرد. حتا قادر است یکسری کارهای اولیه مبتنی بر هوش مصنوعی همچون مرتب‌سازی داده‌ها را نیز انجام دهد. آرویند کریشنا مدیر بخش تحقیقات آی‌بی‌ام می‌گوید: « این تازه آغاز راه است. در پنج سال آینده، شرکت‌هایی که در حوزه رمزنگاری داده‌ها به فعالیت اشتغال دارند از سامانه‌های کامپیوتری و تراشه‌هایی که ابعادی کوچک‌تر از یک دانه نمک دارند در دستگاه‌ها و تجهیزات روزمره استفاده خواهند کرد.» اگر گفته‌های آقای کریشنا به واقعیت تبدیل شود ما ممکن است در سال‌های آینده شاهد ساخت سامانه‌های بسیار کوچکی باشیم که در اکثر تجهیزات روزمره به ویژه اینترنت اشیا به کار گرفته خواهند شد.  هنوز به درستی مشخص نیست آی‌بی‌ام چه زمانی این کامپیوتر خود را به شکل انبوه و تجاری به بازار عرضه خواهد کرد، اما پژوهشگران این شرکت در حال آزمایش اولین نمونه ساخته شده در این زمینه هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟