جنگ بهترین میان‌رده‌ها!
مقایسه گوشی‌های هواوی Nova 2 Plus و شیائومی Mi A1
بارزترین مشخصه گوشی‌های شرکت‌های باکیفیت چینی، بالا بودن ارزش خرید آن‌ها است. در این مطلب دو گوشی Xiaomi Mi A1 و Huawei Nova 2 Plus را بررسی و مقایسه کنیم.

در این مطلب قصد داریم به بررسی دو نمونه از بهترین گوشی‌های میان رده بازار بپردازیم که هر دوی آن‌ها ارزش خرید بسیار بالایی دارند و انتخاب میانشان اصلا ساده نیست. همراه شبکه باشید با بررسی و مقایسه Xiaomi Mi A1 و Huawei Nova 2 Plus.

طراحی

از منظر طراحی، این دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی آن‌ها در بالا و پایین نمایشگر دارای حاشیه نسبتا زیادی هستند، اما در سمت چپ و راست نمایشگر حاشیه نمایشگر ناچیز است. این شباهت موجب شده است که حتی وزن این دو گوشی تفاوت چندانی نداشته باشند و Nova 2 Plus با 169 گرم وزن، تنها 4 گرم سنگین‌تر از Mi A1 باشد. گوشی Xiaomi Mi A1 در رنگ‌های رزگلد، مشکی و طلایی روانه بازار شده است و رنگ‌های Huawei Nova 2 Plus مشکی، طلایی و آبی است. با توجه به این مسئله، می‌بینیم که حتی رنگ‌های آن‌ها هم مشابه است و تنها یک رنگ آن‌ها متفاوت است. البته شایان ذکر است که Mi A1 یک رنگ غیر رسمی قرمز هم دارد که تعداد کمی از آن ساخته شده است؛ در حالی که رنگ کمیاب Nova 2 Plus سبز است. هیچ کدام از این دو گوشی در برابر آب مقاومت ندارند و این مسئله با توجه به قیمت آن‌ها قابل توجیه است. بدنه هر دوی این گوشی‌ها از جنس آلومینیوم است و احساس بسیار خوبی به دست کاربر منتقل می‌کند. 

در بخش طراحی نمی‌توان هیچ یک از این گوشی‌ها را برتر از دیگری دانست. گویا هر دوی آن‌ها از یک زبان طراحی استفاده می‌کنند و تنها در جزئیات تفاوت نامحسوسی با هم دارند.

مطلب پیشنهادی

 نوکیا 6 در برابر نوکیا 6!
راهنمای خرید: آیا نوکیا 6.1 ارزش خرید دارد؟

صفحه نمایش

جدا از بدنه و طراحی، در بخش نمایشگر هم هر دوی این گوشی‌ها مشابه هم هستند. هر دوی آن‌ها از یک نمایشگر 5.5 اینچی Full HD بهره می‌برند که در نتیجه آن، تراکم پیکسلی تقریبی هر دوی آن‌ها برابر با 401 پیکسل بر هر اینچ خواهد بود. خوشبختانه عملکرد هر دو گوشی در بخش رنگ‌بندی نمایشگرها هم قابل قبول است و شاهد رنگ‌هایی طبیعی و زنده هستیم. تنها برتری میان این دو گوشی در بخش نمایشگر، مربوط به استفاده از یک لایه اولئوفوبیک روی نمایشگر Mi A1 است که جلوی لک شدن آن را تا حدی می‌گیرد. 

در بخش نمایشگر هم هیچ یک از این دو نمایشگر را نمی‌توان قاطعانه برتر از دیگری دانست و هر دوی آن‌ها کیفیتی مشابه را ارائه می‌دهند.

سخت افزار

Nova 2 plus

روی Xiaomi Mi A1 از تراشه Snapdragon 625 و بر روی Huawei Nova 2 Plus از تراشه HiSilicon 658 استفاده شده است. لیتوگرافی تراشه مورد استفاده بر روی گوشی شیائومی 14 و لیتوگرافی تراشه مورد استفاده بر روی محصول هوآوی 28 نانومتری است، اما این مسئله باعث نشده است عملکرد این دو گوشی تفاوت چندانی داشته باشد. گوشی نووا 2 پلاس قابلیت پردازش تا 2.1 گیگاهرتز را دارد و حد اکثر توان پردازشی گوشی شیائومی می A1 برابر با 2.0 گیگاهرتز است. هر دوی این گوشی‌ها از 4 گیگابایت رم برخوردارند و حافظه داخلی آن‌ها، بسته به انتخاب شما می‌تواند 32، 64 یا 128 گیگابایت باشد. با در نظر گرفتن این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که هر دوی این گوشی‌ها باید از لحاظ قدرت پردازشی عملکرد مشابهی داشته باشند و البته در عمل هم همین اتفاق افتاد. اجرای بازی‌هایی مثل آسفالت 8 روی هر دوی این گوشی‌ها به خوبی صورت می‌گیرد و خبری از افت فریم نیست.

در این سایت می‌توانید به صورت دقیق‌تر به بررسی و مقایسه این دو تراشه با هم بپردازید.

دوربین

xiOMI MI A1

دوربین شاید تنها بخشی باشد که این دو گوشی را از هم متمایز می‌سازد. بر روی گوشی Xiaomi Mi A1 از یک سنسور دوگانه متشکل از دو دوربین 12 مگاپیکسلی با f/2.2 و f/2.6 استفاده شده است که به کاربر اجازه می‌دهد زوم اپتیکال دو برابری را تجربه کند و از حالت پرتره هوشمند استفاده کند. این دوربین کیفیت بسیار بالایی در ثبت جزئیات دارد؛ اما عملکرد آن در محیط‌های کم‌نور چندان چنگی به دل نمی‌زند و تصاویر ثبت شده با آن در نور کم به پای پرچم‌داران نمی‌رسد. 

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید بهترین گوشی میان‌رده (بهمن 96)
برای بهترین انتخاب با ما باشید

بر روی گوشی Nova 2 Plus هم از یک ستاپ دو دوربینه استفاده شده است که یکی از آن‌ها 12 مگاپیکسلی و با f/1.8 و دیگری 8 مگاپیکسلی با f/2.4 است. عملکرد این گوشی در نور روز مشابه Xiaomi Mi A1 است؛ اما در محیط‌های کم‌نور، کیفیت بهتری نسبت به رقیب هموطن خود نشان می‌دهد. در عوض، در این گوشی خبری از زوم اپتیکال نیست و حالت پرتره آن هم به خوبی Mi A1 عمل نمی‌کند. 

در بخش فیلمبرداری، گوشی Xiaomi Mi A1 با داشتن قابلیت فیلمبرداری 4K برنده بی چون و چرای این رقابت است؛ اما این مسئله که هیچ کدام از این دو گوشی دارای لرزشگیر نیستند، این برتری را کم‌رنگ می‌کند. 

در بخش سلفی، کفه ترازو کاملا به سمت Nova 2 Plus است. محصول هوآوی با داشتن یک سنسور 20 مگاپیکسلی در دوربین سلفی، به رقیب چینی خود اجازه عرض اندام نمی‌دهد و نه تنها در میان گوشی‌های میان رده، بلکه حتی در میان گوشی‌های پرچم‌دار نیز به عنوان یکی از بهترین گوشی‌ها در زمینه ثبت سلفی شناخته می‌شود.

انتخاب میان دوربین این دو گوشی بسیار سخت است. همه چیز به نیاز شما بستگی دارد. در صورتی که بیشتر طرفدار عکاسی پرتره هستید، Xiaomi Mi A1 می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد؛ اما اگر سایر زمینه‌های عکاسی مثل طبیعت مد نظر شما باشد، Huawei Nova 2 Plus  ممکن است گزینه مناسبتری برایتان به حساب بیاید. 

باتری

با وجود اختلاف اندکی که ظرفیت باتری این دو گوشی دارد، عملکرد آن‌ها تقریبا مشابه است و تفاوت خاصی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. گوشی Xiaomi Mi A1 برابر با 3080 میلی‌ آمپر ساعت است و ظرفیت باتری Huawei Nova 2 Plus برابر با 3340 میلی آمپر است. باتری هر دوی این گوشی‌ها برای یک روز استفاده عادی و نیمه سنگین کفایت می‌کند. 

مطلب پیشنهادی

کدام گوشی ساخت 2017 بیشترین عمر باتری را دارد؟
با پنج گوشی دارای باتری قدرتمند آشنا شوید

نرم افزار

رابط کاربری مورد استفاده روی Mi A1 اندروید خام است و از این لحاظ برای بسیاری از کاربران ایرانی دلچسب نیست. برای مثال، دسترسی به فایل منیجر در این رابط کارری کار بسیار پیچیده‌ای است. اما از طرف دیگر، این رابط کاربری بسیار سبک است، مصرف باتری کمتری دارد و میزان بسیار کمتری از رم را اشغال می‌کند. از طرف دیگر، به‌روزرسانی برای این گوشی بسیار زودتر از سایر شرکت‌ها ارائه می‌شود و گوگل توجه ویژه‌ای به این گوشی دارد.

بر روی Huawei Nova 2 Plus هم از رابط کاربری مخصوص هوآوی موسوم به EMUI استفاده شده است. این رابط کاربری تمرکز ویژه‌ای بر روی سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی و امکانات شخصی سازی داشته است و هر کاربری می‌تواند خیلی زود با آن ارتباط برقرار کند. 

انتخاب در این بخش کاملا یک مسئله سلیقه‌ای است؛ اما از منظر بهینه‌ سازی مصرف، اندروید خام بسیار بهتر از هر رام اندرویدی دیگری است. 

نتیجه گیری

MI A1 VS NOVA 2 PLUS

انتخاب بین این دو گوشی کار سختی است. هر دوی آن‌ها در بسیاری از بخش‌ها عملکرد خوب و مشابهی دارند و نمی‌توان به صورت مطلق هیچ یک را بهتر از دیگری دانست؛ اما در مبحث ارزش خرید، قیمت گوشی‌ها مسئله بسیار تعیین کننده‌ای است. با در نظر گرفتن این که گوشی Mi A1 با قیمتی در حدود 1.0 میلیون و گوشی Nova 2 Plus با قیمتی در حدود 1.3 میلیون تومان فروخته می‌شود، ارزش خرید گوشی شیائومی بیشتر از هوآوی ارزیابی می‌شود؛ اما این مسئله به این معنا نیست که ارزش خرید Huawei Nova 2 Plus پایین باشد. گوشی‌های کمی با این حجم از امکانات می‌توان پیدا کرد که قیمتی در این حدود داشته باشند. اگر قصد خرید یک گوشی در همین حدود قیمتی داشته باشید، هر دوی این گوشی‌ها را می‌توان جزو بهترین گزینه‌ها برشمرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟