شرکت GLX و یک میان‌رده دیگر
راهنمای خرید؛ گوشی میان‌رده ایرانی جنرال لوکس شهاب
پس از افزایش قیمت دلار و اجرای طرح رجیستری، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، قیمت گوشی‌های خارجی افزایش شدیدی پیدا کرد. این مسئله باعث شد که افرادی که قصد خرید گوشی‌ داشتند، به فکر خرید گزینه‌های ارزان‌تر بیفتند. شرکت GLX به عنوان یک تولیدکننده داخلی، آسیب چندانی از افزایش قیمت دلار و اجرای طرح رجیستری ندید و به همین دلیل، نه تنها قیمت گوشی‌هایش افزایش چشمگیری پیدا نکرد، بلکه با معرفی چند محصول جدید، گستره انتخاب را برای خریداران متنوع‌تر کرد. یکی از این محصولات، گوشی میان‌رده شهاب است.

درست همزمان با معرفی گوشی سپهر بود که شرکت GLX از میانرده ارزان‌تر خود یعنی شهاب رونمایی کرد. این تقارن بی‌دلیل هم نبود. این دو گوشی از بسیاری جهات به هم شباهت‌هایی دارند؛ اما در واقع چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ قیمت، در دو کلاس متفاوت طبقه بندی می‌شوند و هر دو گوشی در رده‌های پایین‌تری نسبت به پرچمدار GLX یعنی شاهین قرار می‌گیرند. برویم سراغ شهاب:

طراحی

برخلاف شاهین و سپهر، گوشی GLX شهاب از طراحی معمول و قدیمی‌تری نسبت به اکثر گوشی‌های ساخت سال 2018 برخوردار است؛ به این معنی که در آن خبری از به حد اقل رساندن حاشیه‌ها و طراحی کشیده نیست. این گوشی فلزی خوش‌ساخت دارای وزن 187 گرمی است که برای یک گوشی با نمایشگر 5.2 اینچی بسیار سنگین ارزیابی می‌شود. اما برخی از مردم گوشی‌های سنگین را به گوشی‌های سبک ترجیح می‌دهند و در توجیه سلیقه خود می‌گویند «گوشی سنگین احساس استحکام بیشتری در دست ایجاد می‌کند». جی ال ایکس سپهر هم انگار دقیقا برای همین افراد طراحی و ساخته شده است. با وجود حاشیه نسبتا زیادی که در بالا و پایین نمایشگر این گوشی وجود دارد، طراحی آن زشت نیست. دسترسی به دکمه‌های کنترل صدا و حسگر اثر انگشت هم کار ساده‌ای است و از این لحاظ می‌توان به طراحی آن نمره قابل قبولی داد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.2 اینچیجی ال ایکس شهاب با قطع سنتی طول به عرض 16 به 9 طراحی شده است. رزولوشن این نمایشگر HD است و مطابق انتظار بر پایه یک پنل IPS LCD ساخته شده است. این نمایشگر از لحاظ رنگ‌بندی عملکرد قابل قبولی دارد و نمایش جزئیات هم در آن به صورت رضایتبخشی صورت می‌گیرد. طبق معمول، شرکت سازنده اعلام کرده است که این گوشی دارای یک لایه محافظ بر روی نمایشگر است؛ اما اعلام نکرده است که این لایه محافظ ساخت کدام شرکت بوده و از چه نوعی است.

 دوربین

جی ال ایکس شهاب به عنوان یک گوشی میان‌رده دو دوربینه از یک ستاپ مشابه میان‌رده‌های هوآوی بهره می‌برد؛ به این معنا که یک دوربین به عنوان دوربین اصلی و یکی به عنوان ایجاد کننده افکت بوکه فعالیت می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی دارای دقت 13 مگاپیکسلی بوده و دوربین دوم آن هم 2 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی این گوشی دارای کیفیت 5 مگاپیکسلی است و نهایت کیفیت ضبط ویدیو با شهاب به 720p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه می‌رسد که رقم چندان دلچسبی نیست و خبر از ضعف این گوشی در ثبت ویدیو با کیفیت بالا می‌دهد. کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی در رده قیمتی آن قابل قبول است؛ اما نمی‌توانیم از بخش ضبط ویدیوی این گوشی به هیچ وجه راضی باشیم.

سخت افزار

پردازنده چهار هسته‌ای به کار رفته روی گوشی شهاب، یک پردازنده پایین‌رده با نهایت قدرت پردازش 1.3 گیگاهرتزی است که از نوع MT6737 بوده و محصول شرکت تایوانی مدیاتک است. این تراشه برای انجام امور روزمره و وب‌گردی طراحی شده است، اما می‌توان برای اجرای بازی‌های سبک هم روی آن حساب کرد. اجرای بازی‌های نیمه سنگین و سنگین روی این گوشی با افت فریم، هنگ و لگ همراه است و توصیه نمی‌شود. با این حال، برای اجرای عناوین محبوبی مثل کلش آو کلنز، احتمالا غیر از داغ کردن گوشی، با مشکل دیگری روبرو نخواهید شد. جی ال ایکس شهاب دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و در کنار آن می‌توانید از کارت حافظه جانبی تا ظرفیت 32 گیگابایت هم استفاده کنید. مقدار رم در این گوشی تنها 2 گیگابایت است و با توجه به مجهز بودن این گوشی به اندروید 7.0 بخش اعظم این مقدار صرف اجرای سیستم عامل می‌شود و عملا نمی‌توانید تعداد زیادی اپ را به صورت همزمان اجرا کنید. 

باتری

گوشی جی ال ایکس شهاب در بخش باتری هم عملکرد فوق العاده ضعیفی از خود نشان می‌دهد. تجهیز یک گوشی با نمایشگر 5.2 اینچی و تراشه پرمصرف مدیاتک به یک باتری ضعیف لیتیوم یونی با ظرفیت تنها 2560 میلی آمپر ساعتی بدون شک یک تصمیم اشتباه از سوی شرکت سازنده است که احتمالا خیلی از علاقه‌مندان به خرید این گوشی را از تصمیمشان منصرف خواهد کرد. با توجه به سابقه جی ال ایکس در تولید گوشی‌هایی با باتری خیلی بزرگ و وزن بالای این گوشی، انتظار ما این بود که در شهاب هم شاهد استفاده از یک باتری بزرگ باشیم؛ اما فرض ما تا حقیقت، زمین تا آسمان تفاوت داشت. این گوشی همچنین از قابلیت شارژ سریع بی‌بهره است و این ایرادی است که در تمام گوشی‌های ساخت شرکت GLX به چشم می‌خورد.

نرم افزار

گوشی جی ال ایکس شهاب به اندروید 7.0 مجهز شده است و شرکت سانده قول داده است که نسخه‌های جدیدتر اندروید را هم برای این گوشی منتشر کند. احتمالا منظور شرکت GLX، ارائه اندروید 8.0 اوریو برای این گوشی باشد؛ تصمیمی که به نظر بنده، صحیح نیست. برای یک گوشی ضعیف مثل شهاب، بهتر است سیستم عاملی مثل Android Go در نظر گرفته شود تا حافظه اجرایی کمتری درگیر اجرای سیستم عامل شود و گوشی با مصرف کمتر انرژی و رم، عملکرد بهتری داشته باشد.

نتیجه گیری

شرکت GLX قیمت واقعی گوشی میان‌رده شهاب را 899 هزار تومان اعلام کرده است؛ اما در صورت پیش‌خرید، این مبلغ به 679 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد. این گوشی با 18 ماه ضمانت و یک پکیج هدیه شامل قاب و لایه محافظ صفحه نمایش از اواخر تیر در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. 

مشخصات این گوشی برای یک گوشی حدودا 900 هزار تومانی بسیار ضعیف است؛ اما اگر آن را با قیمت 680 هزار تومان تهیه کنید، اوضاع کمی موجه‌تر به نظر می‌آید. به نظر ما، حتی قیمت 679 هزار تومانی برای این گوشی بسیار زیاد است و احتمالا این گوشی با اقبال زیادی مواجه نخواهد شد. امیدواریم این شرکت ایرانی در آینده با استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر و اضافه کردن امکاناتی مانند فیلمبرداری Full HD و فناوری شارژ سریع به گوشی‌های میان‌رده خود، کاربران بیشتری را به خود جلب کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟