اشباح دیجیتال
حمله صوتی به شبکه‌های عصبی
در سال‌های اخیر بسیاری از کاربران به‌خوبی دریافته‌اند که چطور از خود در مقابل مهاجمان فضای مجازی محافظت کنند. آن‌ها در نصب نرم‌افزارهای تلفن همراه دقت زیادی می‌کنند، وارد هر لینکی نمی‌شوند و رمزهای عبور مناسبی برای خود انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، پیشرفت فناوری و افزایش امکانات دستگاه‌های دیجیتال، روزنه‌های نفوذ جدیدی را به روی مهاجمان می‌گشاید و زمان می‌برد تا کاربران عادی متوجه این دریچه‌های نفوذ شوند و روش مسدود کردن آن‌ها را بیاموزند. در ای مقالی مثالی از چنین روزنه‌های نفوذی را بررسی خواهیم کرد؛ این‌که چطور مهاجمان می‌توانند با دستورهای صوتی و بدون این‌که کسی متوجه شود، ده‌ها دستیار صوتی را فریب دهند.

محققان دانشگاه رور- بوخوم آلمان روشی را برای پنهان کردن دستورهای کلامی در یک فایل صوتی یافته‌اند. در این روش می‌توان هر نوع موج صوتی، از موسیقی گرفته تا گفتار و حتی صدای پرندگان را دستکاری کرد و در لابه‌لای این اصوات، کلام‌هایی را گنجاند که فقط دستیار دیجیتال آن‌ها را بشنود. در این صورت برای مثال، ما صدای یک پرنده را می‌شنویم اما آنچه دستیار دیجیتال می‌شنود یک فرمان صوتی متفاوت است. آن‌ها مدعی هستند، با کمک این دستورهای صوتی که گوش انسان قادر به شنیدن آن‌ها نیست می‌توان به دستیارهای صوتی نظیر الکسا، سیری یا کورتانا حمله صوتی کرد و آن‌ها را تحت کنترل درآورد. محققان معتقدند، این نفوذپذیری ناشی از نقص طراحی هوش مصنوعی این دستگاه‌ها است. هوش مصنوعی این دستیارهای دیجیتال برخلاف مغز انسان همه‌چیز را شنیده و پردازش می‌کند.

حمله صوتی به شبکه‌های عصبیشکل۱. می‌توان با گنجاندن یک دستور صوتی مخفی در لا‌به‌لای آواز یک پرنده، دستیارهای صوتی نظیر الکسا را فریب داد؛ بدون این‌که کسی متوجه شود.

این سامانه‌های هوشمند به‌گونه‌ای آموزش داده شده‌اند که هر فرمان صوتی را درک کرده و از آن پیروی کنند؛ حتی اگر برای انسان قابل شنیدن نباشد. مهاجم قادر است با پخش فایل صوتی آلوده از طریق یک نرم‌افزار گوشی همراه، آگهی بازرگانی تلویزیونی یا حتی یک برنامه رادیویی، به هزاران دستیار دیجیتال فرمان داده و برای مثال، دستور خرید از یک فروشگاه آنلاین را صادر کند یا اطلاعات شخصی صاحبانشان را به سرقت ببرد. این محققان معتقدند، اوضاع می‌تواند بدتر از این هم شود: «ممکن است مهاجم با این روش، یک‌خانه هوشمند را تحت کنترل خود در آورد.» 


 اصول علمی به‌کار رفته در این نوع حمله مشابه همان روشی است که در فشرده‌سازی فایل‌های MP3 به‌کار می‌رود. در این نوع فشرده‌سازی، صداهایی که انسان نمی‌شنود حذف می‌شوند تا حجم فایل کاهش یابد؛ محققان آلمانی به‌جای حذف صداهای اضافی، صداهای دیگری را جایگزین کرده‌اند. 
وقتی مغز ما درگیر پردازش یک صدای بلند در فرکانسی خاص است، برای چند میلی‌ثانیه ما قادر به تشخیص صداهای آرام‌تر در آن فرکانس نیستیم و این دقیقا همان‌جایی است که می‌توان پیام‌های صوتی را مخفی کرد و توسط آن هر سامانه‌ای را از جمله سامانه تشخیص گفتار Kaldi به اشتباه انداخت. 
به عقیده این محققان Kaldi در الکسا، دستیار آمازون استفاده‌شده است. این نخستین بار نیست که محققان دربارة فرمان‌های صوتی مخفی هشدار می‌دهند. 
مدتی قبل گروهی از محققان دریافتند، می‌توان از طریق فرمان‌های صوتی که خارج از حوزه شنوایی انسان است، با الکسا ارتباط برقرار کنند که در آنجا هم دلیل این نفوذپذیری، روش آموزش شبکه‌های عصبی این ابزار شناخته شد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟