نگاهی کوتاه به زندگی کاری اندرو موپایا کارآفرین برگزیده اوگاندایی
 اندرو موپایا، کارآفرینی با یک ایده‌ ساده و سرمایه‌ کم
اندرو موپایا (Andrew Mupaya)، کارآفرین تحسین‌شده‌ اوگاندایی، موسس شرکت یلی (YELI؛ سرنامYouth Entrepreneurial Link Investments) است. یلی نخستین شرکت ثبت شده اوگاندا در حوزه تولید پاکت کاغذی است. این شرکت علاوه بر پاکت‌ کیسه‌ای، پاکت نامه هم تولید می‌کند و آن را به سازمان‌ها و اشخاص می‌فروشد. موقعیت‌شناسی و همت موپایا سبب شد تا با ایده‌ای ساده و سرمایه کم، کارآفرینی کند.

وقتی اندرو موپایا وارد دنیای تجارت شد فقط 16 سال داشت و از نظر مالی در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد. اما وقتی دولت اوگاندا درخصوص استفاده از پاکت‌های پلاستیکی مقررات سختی وضع کرد، او فرصت را غنیمت شمرد و آن را موقعیت بزرگی به حساب آورد؛ به‌خصوص که او دریافت در محدوده زندگی آن‌ها در کامپالا، پایتخت اوگاندا، هیچ تولیدکننده دیگری پاکت کاغذی نمی‌سازد.  

موپایا با بازدید از خرده‌فروشی‌ها، کیوسک‌ها و سوپرمارکت‌های کامپالا تحقیقات و بررسی‌های خود را شروع کرد. سرانجام مشاهدات و یافته‌هایش او را مجاب کرد تا وارد کار تولید پاکت کاغذی شود.

او سرمایه لازم برای شروع کسب‌وکار کوچکش را برآورد کرد و به رقم 36 هزار شیلینگ اوگاندا (حدود 400 هزار تومان) رسید. برای بعضی‌ها مبلغ کمی بود، اما برای موپایا نه. با وضعیتی که او داشت هرگز نمی‌توانست چنین پولی جمع کند.

اما موپایا سرانجام برای تولید اولین مجموعه محصولش راهی پیدا کرد. او با جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی مستعمل و فروش آن‌ها به یکی از شرکت‌های بازیافت در کامپالا توانست مبلغی پول فراهم کند. پولی که از فروش بطری‌های پلاستیکی به دست آمد هنوز کافی نبود لذا موپایا مبلغی هم از آموزگار خود در مدرسه قرض گرفت. با این پول، او تولید پاکت‌ کاغذی در مقیاسی کوچک را شروع کرد.

موپایا در همان آغاز کار با مشکلی مواجه شد: او در ساخت پاکت‌های کاغذی مهارت نداشت. به همین جهت او دو هفته به تماشای ویدیوهای متعدد اینترنتی نشست تا این‌که سرانجام در این کار متبحر و دستش اصطلاحا تند شد.  

ماجرای شرکت یلی از همین‌جا شروع شد. کسب‌وکار کوچک او طی این مدت رشد آهسته اما مطمئنی داشته است. موپایا امروز 16 کارگر دارد که در تولید پاکت کمکش می‌کنند. شرکت یلی در هفته حدود 20 هزار پاکت کاغذی می‌سازد. خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، مراکز درمانی و شرکت‌های چندملیتی از جمله مشتریان آن‌ها هستند.

این کارآفرین آفریقایی قصد دارد با ماشینی کردن تولیداتش در آینده، پاکت‌های بیشتری بسازد تا بتواند به تقاضای بازار پاسخ دهد. در حال حاضر چون آن‌ها با دست پاکت می‌سازند فقط می‌‌توانند 5 درصد نیاز بازار را تامین کنند. 

ماجرای شرکت آفریقایی یلی و کسب‌وکار کوچک موپایا نشان می‌دهد که با ایده‌های ساده وسرمایه‌ کم نیز می‌توان کارآفرینی کرد. استفاده درست از موقعیت‌ها، شناخت شرایط و نیازهای بازار و همچنین فراگیری یا ارتقای مهارت‌ها در این راه بسیار موثر است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟