زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند (Backend)
به این 10 نکته کلیدی دقت کنید تا شانس استخدام‌تان به‌عنوان یک توسعه‌دهنده Backend افزایش یابد
توسعه‌دهندگان بک‌اند (Backend) به‌شدت مودر توجه شرکت‌ها قرار دارند و حتا شرکت‌های نام آشنایی مثل گوگل و اپل تشنه جذب این متخصصان هستند و البته دستمزدهای خوبی به افراد پرداخت می‌کنند. اگر فردی تازه وارد به دنیای توسعه بک‌اند هستید، در ابتدای راه مسیر سختی پیش رو دارید، اما با کمی تلاش و کوشش و البته راهنمایی خوب قادر هستید در زمان کوتاهی به موفقیت دست پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی

بک‌اند و برنامه‌نویسیِ بک‌اند به چه معنا است؟
آشنایی با مفهوم زیربنایی برنامه‌نویسی وب

یک متخصص حرفه‌ای بک‌اند، باید دانش کافی در ارتباط با زبان‌های کدنویسی، الگوریتم‌ها و طیف گسترده‌ای از ابزارهای برنامه‌نویسی داشته باشد. درست است که متخصصان بک‌اند تخصص‌های مختلفی در زمینه توسعه و پشتیبانی از وب دارند، اما مهارت‌های مشابهی نیز وجود دارد که همه باید از آن مطلع باشند. در این مقاله با 10 مهارت برتری که برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بک‌اند به آن‌ها نیاز دارید، آشنا خواهید شد.

1. زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند (Backend)

برای این‌که یک توسعه‌دهنده بک‌اند حرفه‌ای شوید، در اولین مرحله باید به فکر یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی باشید. زبان‌‌های برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند با کامپیوترها ارتباط برقرار کرده و دستورالعمل‌ها و الگوریتم‌هایی را پیاده‌سازی کنند تا کامپیوترها بر مبنای آن‌ها رفتار کنند. تمامی برنامه‌های کاربردی و سرویس‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، توسط زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه پیدا کرده‌اند که سه مورد جاوا، پایتون و پی‌اچ‌پی از پر کاربردترین آن‌ها هستند.

جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است که توسط توسعه‌دهندگان بک‌اند برای توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود و پایه و اساس توسعه بک‌اند به شمار می‌رود. جاوا (Java)  این یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که یک توسعه‌دهنده بک‌اند باید بر آن تسلط داشته باشد.

جاوا برای ساخت برنامه‌های کاربردی کاملی استفاده می‌شود که روی یک کامپیوتر اجرا می‌شوند یا ممکن است بین سرورها و کلاینت‌های شبکه توزیع شوند. همچنین، می‌توان از آن برای ساخت ماژول‌های کاربردی کوچک برای صفحات وب استفاده کرد. جاوا مکانیزم جمع‌آوری زباله و مدیریت خودکار حافظه را دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که با خیال راحت به کدنویسی برنامه‌های کاربردی بپردازند.

جاوا یک زبان قابل حمل و با عملکرد بالا است که به شکل ویژه از برنامه‌نویسی شی‌گرا پشتیبانی می‌کند. ترکیب نحوی آن برای یادگیری ساده است و کاملا مقیاس‌پذیر است.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی پر‌کاربرد دنیای بک‌اند

پایتون

پایتون یکی دیگر از زبان‌های مهم برای توسعه‌دهندگان بک‌اند است و تا حدودی به این دلیل محبوب است که استفاده و خواندن آن نسبتا ساده است. سادگی ترکیب نحوی پایتون به کاربران اجازه می‌دهد با سیستم‌های پیچیده‌تر کار کنند و توسعه‌دهندگان مختلفی که قصد دارند روی یک پروژه کار کنند به شکل ساده‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. پایتون، از طیف گسترده‌ای از سبک‌های برنامه‌نویسی، از جمله سبک‌های رویه‌ای، شی‌گرا و تابعی پشتیبانی می‌کند که آن را به یکی از زبان‌های بک‌اند همه کاره‌تر تبدیل کرده است. همچنین، دارای مکانیزم مصورسازی داده‌ها است که امکان ساخت گزارش‌های واضح و قابل درک در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. همانند جاوا، ترکیب نحو آن برای یادگیری ساده است.

PHP

نزدیک به 79 درصد وب‌سایت‌ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم با PHP ساخته شده‌اند. برخلاف پایتون و جاوا، پی‌اچ‌پی گزینه خوبی برای ساخت برنامه‌های کاربردی دسکتاپی نیست و بهتر است؛ تنها برای کدنویسی بک‌اند برنامه‌های وب استفاده شود. PHP دستورالعمل‌های نوشته شده را تفسیر می‌کند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند باید با چند زبان آشنا باشید و حداقل بر یکی از آن‌ها مسلط باشید.

2. دانش مرتبط با چارچوب‌های محبوب

هنگامی که یک زبان را برای یادگیری انتخاب می‌کنید باید با چارچوب‌های مرتبط با آن زبان نیز آشنا شوید. چارچوب‌های (Frameworks) وب برای پشتیبانی از توسعه یک برنامه وب طراحی شده‌اند و اساسا یک مکانیزم پایه‌ای فراهم می‌کنند تا توسعه‌دهندگان بک‌اند بتوانند برنامه‌های خود با زبان انتخابی را به شکل ساده‌ای بنویسند. اگر زبان انتخابی شما، جاوا است، ممکن است از Spring یا Micronaut استفاده کنید. اگر زبان انتخابی شما پایتون است، ممکن است از جنگو یا فلاسک به عنوان فریمورک استفاده کنید. ‌

3. ساختارها و الگوریتم‌های داده (Data Structures and Algorithms)

توسعه بک‌اند، مبتنی بر داده‌ها است و به عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند، باید درک اولیه‌ای از فرآیندها، ساختارها و الگوریتم‌های مورد استفاده برای پیاده‌سازی و نمایش داده‌ها داشته باشید. از جمله این موارد باید به جستجوی خطی و دودویی، پیاده‌سازی کد هش، مرتب‌سازی داده‌ها، پشته‌ها، صف‌ها و لیست‌ها اشاره کرد. ‌

4. پایگاه داده و کش (Databases and CacheData)

در تعامل با ساختارهای داده، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده قرار دارند. پایگاه داده‌ها همان چیزی است که وب سایت‌ها برای ذخیره و سازماندهی حجم زیادی از اطلاعات استفاده می‌کنند. سیستم‌های مدیریت پایگاه داده (DBMS) نحوه استفاده توسعه‌دهندگان از این اطلاعات را مشخص می‌کنند. امروزه، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده مختلفی در اختیار توسعه‌دهندگان Backend قرار دارند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به PostgreSQL، اوراکل و AWS DynamoDB اشاره کرد. همه این ابزارها برای مدیریت حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شوند و از حافظه پنهان برای مدیریت داده‌های مختصر کاربران استفاده می‌کنند.

5. HTML، CSS و جاوا اسکریپت

HTML، CSS و جاوا اسکریپت زبان‌های کلیدی توسعه فرانت‌اند هستند. اگر فکر کنید دانستن آن‌ها برای توسعه‌دهندگان بک‌اند بی‌اهمیت است، اشتباه می‌کنید.

HTML (زبان نشانه گذاری فرامتن) اسکلت یک وب‌سایت را شکل می‌دهد. هر چیزی که در بخش فرانت‌اند می‌بینید، مبتنی بر HTML است.

CSS (Cascading Style Sheets) زبان قالب‌بندی است که برای توصیف یک سند نوشته شده با HTML استفاده می‌شود. CSS با مواردی مانند رنگ‌ها، طرح‌بندی و فونت‌های سایت سروکار دارد.

جاوا اسکریپت امکان افزودن عناصر تعاملی و متحرک را به سایت‌ها را فراهم می‌کند و ارتباط مستقیمی با HTML و CSS دارد تا به کاربران تجربه‌ای جذاب در تعامل با وب‌سایت‌ها بدهد.

6. آشنایی با سرورها

توسعه Backend تماما مبتنی بر توسعه سمت سرور است و بنابراین باید دانش کافی در مورد سرورها داشته باشید. سرور، کامپیوتر یا سیستمی است که داده‌ها، منابع و سرویس‌هایی مثل ذخیره‌سازی فایل، امنیت و پایگاه‌های داده را برای کامپیوترها یا کلاینت‌ها از طریق شبکه فراهم می‌کند. برخی از محبوب‌ترین سرورها آپاچی، NGINX و IIS مایکروسافت هستند. اکثر این سرورها از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌کنند، بنابراین دانستن اصول اولیه لینوکس نیز بسیار مفید است. ‌

7. دانش مرتبط با واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (Knowledge of APIs)

APIها به یک جنبه مهم در توسعه Backend هستند. واسط برنامه‌نویسی کاربردی (Application Programming Interface) رابطی است که به برنامه‌های مختلف اجازه می‌دهد با یکدیگر صحبت کنند. برای مثال، وقتی از تلفن خود برای سفارش چیزی از آمازون استفاده می‌کنید، در واقع با استفاده از یک API به آمازون وصل می‌شوید. APIها نقش مهمی در ساخت معماری‌های سمت سرور دارند و گاهی اوقات جایگزین برنامه‌نویسی‌های پیچیده می‌شوند تا به نرم‌افزارها اجازه برقراری ارتباط بدهند. ‌

8. کنترل نسخه و سیستم‌های کنترل نسخه (Version Control and Version Control Systems)

کنترل نسخه یکی از مولفه‌های مهم توسعه بک‌اند است، زیرا امکان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در یک وب سایت، برنامه یا سند را در طول زمان پیگیری کنید. به همین دلیل است که دانش مرتبط با سیستم کنترل نسخه مثل گیت (Git) مفید است. از طریق یک سیستم کنترل نسخه، می‌توانید به راحتی به کدهای نوشته شده دسترسی داشته باشید و آن‌‌ها را ویرایش و بازیابی کنید.

9. حل مسئله (Problem-solving)

توسعه بک‌اند می‌تواند چالش برانگیز باشد و باعث شود این مسیر شغلی برای افراد عاشق کدنویسی سخت شود، اما دانش حل مشکل قادر به ساده‌سازی این فرآیند است. توانایی حل مسئله کمک می‌کند، مشکلات یک وب‌سایت را از زوایای مختلف بررسی کنید و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای آن ارائه کنید.

10. ارتباط خوب و مهارت‌های بین فردی (Good communication and interpersonal skills ‍)

در حالی که فرصت‌هایی برای کار مستقل در زمینه توسعه و پشتیبانی از وب وجود دارد، همچنان مهم است که مسلط به مهارت‌های نرم باشید. از مهم‌ترین آن‌ها باید به توانایی برقراری ارتباط خوب و توانایی کار تیمی اشاره کرد. توسعه بک‌اند مستلزم همکاری نزدیک با توسعه‌دهندگان فرانت‌اند (frontend) و آماده‌سازی یک تیم کامل از متخصصان است تا اطمینان حاصل کنید طراحی برنامه‌های وب بدون مشکل انجام خواهد شد. بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب ضروری است.

کلام آخر

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، مهارت‌های مختلفی وجود دارد که توسعه‌دهندگان بک‌اند قادر به یادگیری آن‌ها هستند. البته، نیازی نیست در ابتدای راه به فکر یادگیری همه مهارت‌ها باشید. با یک برنامه‌ریزی دقیق و یادگیری پیوسته به مرور زمان قادر به یادگیری این مهارت‌ها خواهید بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟